En fundering bara.
Varför skulle man inte kunna ha kollektivavtal för dom som vill på "alla" arbetsplatser, ett avtal som tas fram av den lokala klubben med stöd från centrala facket.
Sedan kan dom som inte vill ha sin anställning uppstyrd på det sättet få välja att vara utan.
Företaget gör som dom vill, anställer/behåller alla som vill av gemensamt avtal eller försöker hitta andra att anställa. Vill företaget ha hjälp vid förhandlingarna så kan dom gå med i en arbetsgivarförening annars inte.
Strejkrätten kan väl finnas kvar medans sympatiåtgärderna kanske eller kanske inte behöver ses över.
Rent spekulativt, det har väl med att göra med hur fackets modell ser ut idag?
Därmed skulle man behöva göra förändringar vilket facken egentligen inte vill, det är deras pengar det handlar om.
Men i sak så låter det intressant tycker jag, frågan är bara om det är genomförbart och nya restriktioner för de utanför KA behöver tas fram.
Jag har själv hamnat i en riktigt dålig sits nu, litet företag utan kollektivavtal som gör saker så fult de kan men inom lagens alla ramar, ish.
Där kommer jag få bra hjälp av facket men ett kollektivavtal hade gynnat mig och mina kollegor. I Teslas fall är jag inte övertygad om samma effekt.
Är inte så sugen på att outa det. Jag funderade lite och det var säkert så att uppdragen fakturerades via dåvarande ägarbolaget, ett industrikonsultbolag som garanterat hade KA. Bolaget jag jobbade på finns inte kvar, det såldes och fusionerades med ett av de stora konsultbolagen.
Är inte så sugen på att outa det. Jag funderade lite och det var säkert så att uppdragen fakturerades via dåvarande ägarbolaget, ett industrikonsultbolag som garanterat hade KA. Bolaget jag jobbade på finns inte kvar, det såldes och fusionerades med ett av de stora konsultbolagen.
Detta är ju generellt rätt vanligt, kanske står ut lite att du var inne på ett fackförbund och levererade men många stora konsultköpande företag som har en stark facknärvaro kräver att sina leverantörer har kollektivavtal men det gäller ju bara det företaget som tecknar avtal direkt med dem, om den leverantören sedan använder underkonsulter ifrån mindre/enmansföretag så är det ju sällan kontroll på huruvida de har KA. Det är en väldigt vanlig leveransmodell iaf inom Teknik/IT-konsulter.
Är inte så sugen på att outa det. Jag funderade lite och det var säkert så att uppdragen fakturerades via dåvarande ägarbolaget, ett industrikonsultbolag som garanterat hade KA. Bolaget jag jobbade på finns inte kvar, det såldes och fusionerades med ett av de stora konsultbolagen.
Detta är ju generellt rätt vanligt, kanske står ut lite att du var inne på ett fackförbund och levererade men många stora konsultköpande företag som har en stark facknärvaro kräver att sina leverantörer har kollektivavtal men det gäller ju bara det företaget som tecknar avtal direkt med dem, om den leverantören sedan använder underkonsulter ifrån mindre/enmansföretag så är det ju sällan kontroll på huruvida de har KA. Det är en väldigt vanlig leveransmodell iaf inom Teknik/IT-konsulter.
Det är väl en setup som även metall skulle nöja sig med när det gäller tesla?
Är inte så sugen på att outa det. Jag funderade lite och det var säkert så att uppdragen fakturerades via dåvarande ägarbolaget, ett industrikonsultbolag som garanterat hade KA. Bolaget jag jobbade på finns inte kvar, det såldes och fusionerades med ett av de stora konsultbolagen.
Detta är ju generellt rätt vanligt, kanske står ut lite att du var inne på ett fackförbund och levererade men många stora konsultköpande företag som har en stark facknärvaro kräver att sina leverantörer har kollektivavtal men det gäller ju bara det företaget som tecknar avtal direkt med dem, om den leverantören sedan använder underkonsulter ifrån mindre/enmansföretag så är det ju sällan kontroll på huruvida de har KA. Det är en väldigt vanlig leveransmodell iaf inom Teknik/IT-konsulter.
Det är väl en setup som även metall skulle nöja sig med när det gäller tesla?
Det är väl tvärtom? Metall skulle nöja sig med att TM Sweden inte tecknar avtal om de anställda formellt jobbar hos en underleverantör som har kollektivavtal. Här var det väl frågan om att underleverantörerna inte har kollektivavtal, men att huvudleverantören har det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Det finns väl ingenting som hindrar att tesla betalar sitt konsultbolag precis som dom vill?
Aktier är ju lika med pengar.
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Varför skulle inte upplägget med aktier kunna fortsätta i en sån här bolagsstruktur?
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Varför skulle inte upplägget med aktier kunna fortsätta i en sån här bolagsstruktur?
Allt går så klart men inte troligt. Snarare osannolikt.
Inhyrd personal är ju anställda av ett annat bolag som fakturerar Tesla och personalen får lön från dem. I så fall ska det bolaget köpa aktier för att ge till deras anställda. Tror ni på den lösningen?
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Varför skulle inte upplägget med aktier kunna fortsätta i en sån här bolagsstruktur?
Allt går så klart men inte troligt. Snarare osannolikt.
Inhyrd personal är ju anställda av ett annat bolag som fakturerar Tesla och personalen får lön från dem. I så fall ska det bolaget köpa aktier för att ge till deras anställda. Tror ni på den lösningen?
Tesla kan väl teoretiskt betala det andra bolaget delvis med aktier och sedan kan de delas ut bland personalen. Dock tror jag inte det skulle fungera så bra i verkligheten då det finns säljare och mellanchefer på konsultfirman som anser sig värda minst 50% av alla aktier osv.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Varför skulle inte upplägget med aktier kunna fortsätta i en sån här bolagsstruktur?
Allt går så klart men inte troligt. Snarare osannolikt.
Inhyrd personal är ju anställda av ett annat bolag som fakturerar Tesla och personalen får lön från dem. I så fall ska det bolaget köpa aktier för att ge till deras anställda. Tror ni på den lösningen?
Ja, varför inte? Om det är så deras avtal med tesla ser ut.
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Varför skulle inte upplägget med aktier kunna fortsätta i en sån här bolagsstruktur?
Allt går så klart men inte troligt. Snarare osannolikt.
Inhyrd personal är ju anställda av ett annat bolag som fakturerar Tesla och personalen får lön från dem. I så fall ska det bolaget köpa aktier för att ge till deras anställda. Tror ni på den lösningen?
Tesla kan väl teoretiskt betala det andra bolaget delvis med aktier och sedan kan de delas ut bland personalen. Dock tror jag inte det skulle fungera så bra i verkligheten då det finns säljare och mellanchefer på konsultfirman som anser sig värda minst 50% av alla aktier osv.
Varför skulle inte Elon/Tesla skita högaktningsfullt i en sån konsultfirma? Vilka skulle det vara som bestämmer i ett sånt scenario – Elon eller konsultfirman? Konsultfirman skulle naturligtvis inte ha en suck. Vill Elon att mekanikerna som gör jobbet ska kompenseras med aktier så kommer de så klart också kompenseras med aktier.
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Varför skulle inte upplägget med aktier kunna fortsätta i en sån här bolagsstruktur?
Allt går så klart men inte troligt. Snarare osannolikt.
Inhyrd personal är ju anställda av ett annat bolag som fakturerar Tesla och personalen får lön från dem. I så fall ska det bolaget köpa aktier för att ge till deras anställda. Tror ni på den lösningen?
Tesla kan väl teoretiskt betala det andra bolaget delvis med aktier och sedan kan de delas ut bland personalen. Dock tror jag inte det skulle fungera så bra i verkligheten då det finns säljare och mellanchefer på konsultfirman som anser sig värda minst 50% av alla aktier osv.
Varför skulle inte Elon/Tesla skita högaktningsfullt i en sån konsultfirma? Vilka skulle det vara som bestämmer i ett sånt scenario – Elon eller konsultfirman? Konsultfirman skulle naturligtvis inte ha en suck. Vill Elon att mekanikerna som gör jobbet ska kompenseras med aktier så kommer de så klart också kompenseras med aktier.
Inga problem att få en konsultfirma att göra exakt som kunden vill. Givetvis behöver dom ju tjäna på upplägget. Det är ju i praktiken kostnaden för att slippa stridsåtgärderna.
Så ni tror på fullt allvar att IF Metall skulle gå med på att Tesla kör med inhyrd personal från ett bolag med KA men att avtalet innebär att de anställda får exakt samma ersättning och förmåner som de har som anställda på Tesla, vilket innebär att de alltså inte använder t.ex de försäkringar och pensionsavtal som normalt används när ett företag har KA med IF Metall?
Dream on…
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Så ni tror på fullt allvar att IF Metall skulle gå med på att Tesla kör med inhyrd personal från ett bolag med KA men att avtalet innebär att de anställda får exakt samma ersättning och förmåner som de har som anställda på Tesla, vilket innebär att de alltså inte använder t.ex de försäkringar och pensionsavtal som normalt används när ett företag har KA med IF Metall?
Dream on…
Det var väl specifikt aktier som diskuterades? Jag kan inte tolka någons inlägg nyligen som att de tror att IF Metall skulle vara nöjda med exakt samma villkor som nu fast via inhyrda KA-personal.
Du skrev förvisso ”mm”, men det var ingen som nappade på mm.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så ni tror på fullt allvar att IF Metall skulle gå med på att Tesla kör med inhyrd personal från ett bolag med KA men att avtalet innebär att de anställda får exakt samma ersättning och förmåner som de har som anställda på Tesla, vilket innebär att de alltså inte använder t.ex de försäkringar och pensionsavtal som normalt används när ett företag har KA med IF Metall?
Dream on…
Det var väl specifikt aktier som diskuterades? Jag kan inte tolka någons inlägg nyligen som att de tror att IF Metall skulle vara nöjda med exakt samma villkor som nu fast via inhyrda KA-personal.
Du skrev förvisso ”mm”, men det var ingen som nappade på mm.
Det var aktier som diskuterades men det var som tydligen enbart du uppmärksammade inte det jag skrev.
Kul att åtminstone några läser hela meningar…
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Så ni tror på fullt allvar att IF Metall skulle gå med på att Tesla kör med inhyrd personal från ett bolag med KA men att avtalet innebär att de anställda får exakt samma ersättning och förmåner som de har som anställda på Tesla, vilket innebär att de alltså inte använder t.ex de försäkringar och pensionsavtal som normalt används när ett företag har KA med IF Metall?
Dream on…
Det var väl specifikt aktier som diskuterades? Jag kan inte tolka någons inlägg nyligen som att de tror att IF Metall skulle vara nöjda med exakt samma villkor som nu fast via inhyrda KA-personal.
Du skrev förvisso ”mm”, men det var ingen som nappade på mm.
Det var aktier som diskuterades men det var som tydligen enbart du uppmärksammade inte det jag skrev.
Kul att åtminstone några läser hela meningar…
"aktier" var en del av vad du skrev.
Så vad menade du med "mm." då? Rätt svårt att läsa tankar som du säkert vet...
En sak är ju att IF Metall är nöjda med att Tesla hyr in personal från ett bolag med KA men hur kul tycker de anställda det är att inte längre jobba på Tesla och då bli av med förmåner som aktier mm.
De lär ju knappast få bättre betalt än de har nu.
Men det har ju varit tydligt från början att IF Metall inte prioriterar deras medlemmar.
Varför skulle inte upplägget med aktier kunna fortsätta i en sån här bolagsstruktur?
Allt går så klart men inte troligt. Snarare osannolikt.
Inhyrd personal är ju anställda av ett annat bolag som fakturerar Tesla och personalen får lön från dem. I så fall ska det bolaget köpa aktier för att ge till deras anställda. Tror ni på den lösningen?
Tesla kan väl teoretiskt betala det andra bolaget delvis med aktier och sedan kan de delas ut bland personalen. Dock tror jag inte det skulle fungera så bra i verkligheten då det finns säljare och mellanchefer på konsultfirman som anser sig värda minst 50% av alla aktier osv.
Varför skulle inte Elon/Tesla skita högaktningsfullt i en sån konsultfirma? Vilka skulle det vara som bestämmer i ett sånt scenario – Elon eller konsultfirman? Konsultfirman skulle naturligtvis inte ha en suck. Vill Elon att mekanikerna som gör jobbet ska kompenseras med aktier så kommer de så klart också kompenseras med aktier.
Du har en poäng där.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Så ni tror på fullt allvar att IF Metall skulle gå med på att Tesla kör med inhyrd personal från ett bolag med KA men att avtalet innebär att de anställda får exakt samma ersättning och förmåner som de har som anställda på Tesla, vilket innebär att de alltså inte använder t.ex de försäkringar och pensionsavtal som normalt används när ett företag har KA med IF Metall?
Dream on…
Det var väl specifikt aktier som diskuterades? Jag kan inte tolka någons inlägg nyligen som att de tror att IF Metall skulle vara nöjda med exakt samma villkor som nu fast via inhyrda KA-personal.
Du skrev förvisso ”mm”, men det var ingen som nappade på mm.
Det var aktier som diskuterades men det var som tydligen enbart du uppmärksammade inte det jag skrev.
Kul att åtminstone några läser hela meningar…
"aktier" var en del av vad du skrev.
Så vad menade du med "mm." då? Rätt svårt att läsa tankar som du säkert vet...
mm (med mera) används normalt i svenska språket för att inkludera resterande saker (förmåner i detta fall) utan att räkna upp dem. Man behöver inte läsa tankar för att förstå det.
Har man följt denna tråd ett tag så har många saker tagits upp som t.ex försäkringar och pensionsavsättningar mm. Där gjorde jag det igen... Hoppsan...
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Så ni tror på fullt allvar att IF Metall skulle gå med på att Tesla kör med inhyrd personal från ett bolag med KA men att avtalet innebär att de anställda får exakt samma ersättning och förmåner som de har som anställda på Tesla, vilket innebär att de alltså inte använder t.ex de försäkringar och pensionsavtal som normalt används när ett företag har KA med IF Metall?
Dream on…
Det var väl specifikt aktier som diskuterades? Jag kan inte tolka någons inlägg nyligen som att de tror att IF Metall skulle vara nöjda med exakt samma villkor som nu fast via inhyrda KA-personal.
Du skrev förvisso ”mm”, men det var ingen som nappade på mm.
Det var aktier som diskuterades men det var som tydligen enbart du uppmärksammade inte det jag skrev.
Kul att åtminstone några läser hela meningar…
"aktier" var en del av vad du skrev.
Så vad menade du med "mm." då? Rätt svårt att läsa tankar som du säkert vet...
mm (med mera) används normalt i svenska språket för att inkludera resterande saker (förmåner i detta fall) utan att räkna upp dem. Man behöver inte läsa tankar för att förstå det.
Har man följt denna tråd ett tag så har många saker tagits upp som t.ex försäkringar och pensionsavsättningar mm. Där gjorde jag det igen... Hoppsan...
För att vara helt ärlig mot SA så skrivs det m.m.
Men jag förstod det, så antagligen gjorde fler det