Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt
Finns det några som helst bilder inifrån NV1? borde ju ändå vara ganska färdigt kan man tycka med tanke på hur länge dom byggt o vad är det egentligen dom håller på o bygger hela tiden, enda man ser i media är människor med bygghjälmar
Re: Northvolt
Jag gissar på att man inte vill bjuda in pressen förren den dagen då man klarar producera på ett hyffsat bra sätt..
Skulle man bjuda in idag så skulle de bara bli negativa artiklar vilket inte är till nv fördel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
Andra gör tvärtom! Det är för mycket varningssignaler kring Northvolt har jag tyckt i många år, än inget som påvisar motsatsen heller.
Känns som ett väldigt stort skoj scamprojekt med några lyckligt lottade individer som går därifrån med stora fickor.
Känns som ett väldigt stort skoj scamprojekt med några lyckligt lottade individer som går därifrån med stora fickor.
Re: Northvolt
Så du tror på riktigt att alla länder och företag som satsat pengar och beställt batterier från Nortvolt blivit scammade? Nortvolt är helt klart en seriös satsning. Det man kan diskutera är möjligen om det kommer klara den snabba expansionen ekonomiskt. Jag tror helt klart på att de kommer lösa det med tanke på hur många företag de nu har bakom sig.tslaqqq skrev:Andra gör tvärtom! Det är för mycket varningssignaler kring Northvolt har jag tyckt i många år, än inget som påvisar motsatsen heller.
Känns som ett väldigt stort skoj scamprojekt med några lyckligt lottade individer som går därifrån med stora fickor.
Att det skulle vara en scam är helt uteslutet. De är ju igång med produktionen sen länge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Northvolt
Man kan diskutera begreppet scam men utfallet gentemot satsad krona är sinnessjukt lågt. Det ser inte heller ut som dom kan skala upp det går ju åt andra hållet redan i Q3 förra året.
Bara för att du tagit emot offentliga bidrag och skattepengar med allehanda roliga omskrivningar gör det inte det hela bättre snarare värre.
Alla har blivit så väldans euforiska att det bara måste bli lyckat för Peter har jobbat på Tesla. Dom har ju dock inte visat någonting att dom faktiskt klarar av att bygga mer än några få batterier men har bränt pengar så det är sanslöst. Skulle snarare påvisa omförmågan. Fat n happy är ett gångbart begrepp i sammanhanget.
Alla dessa claims om "garanterade" affärer är värda 0
Bara för att du tagit emot offentliga bidrag och skattepengar med allehanda roliga omskrivningar gör det inte det hela bättre snarare värre.
Alla har blivit så väldans euforiska att det bara måste bli lyckat för Peter har jobbat på Tesla. Dom har ju dock inte visat någonting att dom faktiskt klarar av att bygga mer än några få batterier men har bränt pengar så det är sanslöst. Skulle snarare påvisa omförmågan. Fat n happy är ett gångbart begrepp i sammanhanget.
Alla dessa claims om "garanterade" affärer är värda 0
Re: Northvolt
Nice ser dock ut mer som ett labb än massproduktion får man väl ändå säga. Undrar som sagt vad hela bygget egentligen förmår med tanke på hur mycket som plöjts ned ..
Re: Northvolt
Batterier kräver de är rent.. eller på vilket sätt är de fel att de ser ut som de gör?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
Det ser småskaligt ut inte rent var min liknelse med labbmiljö. Inga långa transportband el motsvarande av battericeller osv, ser inte alls ut som en massproduktionsfacilitet.
Re: Northvolt
Det kanske inte är en massproduktionsfacilitet du ser. Jag jobbar inte på Northvolt men vi har fotoförbud i vår produktion.
Re: Northvolt
Sant, tänkte närmast på inlägget kring inbjudan av pressen. Men oavsett är det inte alltid omvärlden får se så mycket av produktionslinor i fabriker. Förutom vid rundturer och då brukar som sagt ofta fotoförbud råda. Den info man kan dra från pressbilder om produktionen kan därför vara ganska begränsad.
Re: Northvolt
Northvolt gjorde miljardförluster förra året och har nu löst situationen med ett lån på 5 miljarder dollar. Ett lån som är det största "gröna" lånet som upptagits i Europa hittills och delvis garanteras av oss skattebetalare via Riksgälden.
Lånet ska användas till investeringar och den fortsatta expansionen. Så får hoppas att de får igång produktionen snart.
https://foretagande.se/northvolt-tar-in ... D=28193213
Lånet ska användas till investeringar och den fortsatta expansionen. Så får hoppas att de får igång produktionen snart.
https://foretagande.se/northvolt-tar-in ... D=28193213
Tesla Model S 90D
Re: Northvolt
Man löser inga förluster genom att låna pengar. Man måste börja tjäna pengar och det gör man endast när volymen passerat en viss punkt. Frågan är varför det inte händer något på den fronten, tillverkningen minskade ju i Q3 mot kvartalen innan och outputen var 5 promille av planerad output för 2023 (Q1-Q3) det är inte direkt något att stoltsera med och väcker frågor vad dom gjort med alla pengar, el var det inte så smart att bygga fabriken i Sverige kanske - skenande kostnader o ingen kostnadskontroll?
O återigen deras planerade kapacitet är inget att skryta med det är en droppe i havet.
Visst vore det kul med en svensk framgångssaga igen men NV känns inte som den.
O återigen deras planerade kapacitet är inget att skryta med det är en droppe i havet.
Visst vore det kul med en svensk framgångssaga igen men NV känns inte som den.
Re: Northvolt
Det är ett medvetet val. Om man ser till priserna på LFP-batterier så är de hårt pressade. Man kan köpa 280 Ah celler i konsumentled inkl moms för 100 USD/st. Testerna som gjorts av entusiaster visar att de håller utlovade prestanda.
Vad LFP-batterier kostar i Kina i bulk till biltillverkare kan man bara gissa, men de är garanterat billiga. Nu gör jag en Zalman och killgissar att Tesla i Kina betalar under 50 USD/kWh.
Northvolt bedömer nog att man inte kan konkurrera på den marknaden. Man har dock andra ben som natriumbatterier och Cuberg.
Re: Northvolt
Låter oroväckande för Northvolt om bolagets batteriteknik är utkonkurrerad innan man ens fått igång fabriken. Det är riskfyllt att vara en "leader".HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 15:08Det är ett medvetet val. Om man ser till priserna på LFP-batterier så är de hårt pressade. Man kan köpa 280 Ah celler i konsumentled inkl moms för 100 USD/st. Testerna som gjorts av entusiaster visar att de håller utlovade prestanda.
Vad LFP-batterier kostar i Kina i bulk till biltillverkare kan man bara gissa, men de är garanterat billiga. Nu gör jag en Zalman och killgissar att Tesla i Kina betalar under 50 USD/kWh.
Northvolt bedömer nog att man inte kan konkurrera på den marknaden. Man har dock andra ben som natriumbatterier och Cuberg.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Northvolt
Batterier med NCM kemi verkar ju även utvecklas en hel del.
I denna långa lista från CATL nämns många förbättringar och 100 mil räckvidd:
https://www.catl.com/en/research/technology/
I denna långa lista från CATL nämns många förbättringar och 100 mil räckvidd:
https://www.catl.com/en/research/technology/
Re: Northvolt
Nja, NCM är bättre än LFP, men dyrare.Luma skrev: ↑13 feb 2024 15:49Låter oroväckande för Northvolt om bolagets batteriteknik är utkonkurrerad innan man ens fått igång fabriken. Det är riskfyllt att vara en "leader".HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 15:08Det är ett medvetet val. Om man ser till priserna på LFP-batterier så är de hårt pressade. Man kan köpa 280 Ah celler i konsumentled inkl moms för 100 USD/st. Testerna som gjorts av entusiaster visar att de håller utlovade prestanda.
Vad LFP-batterier kostar i Kina i bulk till biltillverkare kan man bara gissa, men de är garanterat billiga. Nu gör jag en Zalman och killgissar att Tesla i Kina betalar under 50 USD/kWh.
Northvolt bedömer nog att man inte kan konkurrera på den marknaden. Man har dock andra ben som natriumbatterier och Cuberg.
Re: Northvolt
Slänger bara det rätt ut.
Hur fungerar egentligen säkerheten hos Northvolt?
Tycker det brinner titt som tätt. Hur oseriös kan man vara?
*Duckar bakom skyddsvallen*
Hur fungerar egentligen säkerheten hos Northvolt?
Tycker det brinner titt som tätt. Hur oseriös kan man vara?
*Duckar bakom skyddsvallen*
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Northvolt
Har självaste Panasonic eller om det var LG problem att producera NMC kan man ju misstänka att Northvolt har det ännu jobbigare.HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 16:23Nja, NCM är bättre än LFP, men dyrare.Luma skrev: ↑13 feb 2024 15:49Låter oroväckande för Northvolt om bolagets batteriteknik är utkonkurrerad innan man ens fått igång fabriken. Det är riskfyllt att vara en "leader".HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 15:08Det är ett medvetet val. Om man ser till priserna på LFP-batterier så är de hårt pressade. Man kan köpa 280 Ah celler i konsumentled inkl moms för 100 USD/st. Testerna som gjorts av entusiaster visar att de håller utlovade prestanda.
Vad LFP-batterier kostar i Kina i bulk till biltillverkare kan man bara gissa, men de är garanterat billiga. Nu gör jag en Zalman och killgissar att Tesla i Kina betalar under 50 USD/kWh.
Northvolt bedömer nog att man inte kan konkurrera på den marknaden. Man har dock andra ben som natriumbatterier och Cuberg.
Svårt att se Northvolt kunna konkurrera. Hur detta gigantiska projekt ska kunna generera vinst har jag mycket svårt att se. Det är ett politiskt projekt, brukar sällan sluta bra.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Northvolt
Vem är du och vad har du gjort av ChrilleM?ChrilleM skrev: ↑13 feb 2024 19:58Har självaste Panasonic eller om det var LG problem att producera NMC kan man ju misstänka att Northvolt har det ännu jobbigare.HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 16:23Nja, NCM är bättre än LFP, men dyrare.Luma skrev: ↑13 feb 2024 15:49Låter oroväckande för Northvolt om bolagets batteriteknik är utkonkurrerad innan man ens fått igång fabriken. Det är riskfyllt att vara en "leader".HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 15:08Det är ett medvetet val. Om man ser till priserna på LFP-batterier så är de hårt pressade. Man kan köpa 280 Ah celler i konsumentled inkl moms för 100 USD/st. Testerna som gjorts av entusiaster visar att de håller utlovade prestanda.
Vad LFP-batterier kostar i Kina i bulk till biltillverkare kan man bara gissa, men de är garanterat billiga. Nu gör jag en Zalman och killgissar att Tesla i Kina betalar under 50 USD/kWh.
Northvolt bedömer nog att man inte kan konkurrera på den marknaden. Man har dock andra ben som natriumbatterier och Cuberg.
Svårt att se Northvolt kunna konkurrera. Hur detta gigantiska projekt ska kunna generera vinst har jag mycket svårt att se. Det är ett politiskt projekt, brukar sällan sluta bra.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Northvolt
Northvolt är västvärldens mäktigaste battertillverkare, de tillverkar världens i särklass grönaste batterier. De är uppbackade av världens största biltillverkare VW men även mer lyxigare tillverkare som BMW och Volvo. Lägg till Scania som är ledande inom tunga transporter. Northvolt har fabriker i Skellefteå (Europas mäktigaste), Labs i Västerås som är världens största R&D center inom EV batterier, Borlänge, Göteborg men även i Heide, Tyskland och Quebec i Kanada. De har kontrakt på 600 miljarder (!). Deras systerbolag Cuberg är ledande inom forskning på batterier inom solid state som för flygplan.mikebike skrev: ↑13 feb 2024 21:09Vem är du och vad har du gjort av ChrilleM?ChrilleM skrev: ↑13 feb 2024 19:58Har självaste Panasonic eller om det var LG problem att producera NMC kan man ju misstänka att Northvolt har det ännu jobbigare.HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 16:23Nja, NCM är bättre än LFP, men dyrare.Luma skrev: ↑13 feb 2024 15:49Låter oroväckande för Northvolt om bolagets batteriteknik är utkonkurrerad innan man ens fått igång fabriken. Det är riskfyllt att vara en "leader".HenrikC skrev: ↑13 feb 2024 15:08
Det är ett medvetet val. Om man ser till priserna på LFP-batterier så är de hårt pressade. Man kan köpa 280 Ah celler i konsumentled inkl moms för 100 USD/st. Testerna som gjorts av entusiaster visar att de håller utlovade prestanda.
Vad LFP-batterier kostar i Kina i bulk till biltillverkare kan man bara gissa, men de är garanterat billiga. Nu gör jag en Zalman och killgissar att Tesla i Kina betalar under 50 USD/kWh.
Northvolt bedömer nog att man inte kan konkurrera på den marknaden. Man har dock andra ben som natriumbatterier och Cuberg.
Svårt att se Northvolt kunna konkurrera. Hur detta gigantiska projekt ska kunna generera vinst har jag mycket svårt att se. Det är ett politiskt projekt, brukar sällan sluta bra.
Rikedom och välfärd kommer bringa människorna på dessa orter!
Northvolt benämns ofta i Asiens för Xi Jingpings värsta mardröm!
Bättre?
Re: Northvolt
Hade du loggat på fel konto?ChrilleM skrev: ↑13 feb 2024 21:44Northvolt är västvärldens mäktigaste battertillverkare, de tillverkar världens i särklass grönaste batterier. De är uppbackade av världens största biltillverkare VW men även mer lyxigare tillverkare som BMW och Volvo. Lägg till Scania som är ledande inom tunga transporter. Northvolt har fabriker i Skellefteå (Europas mäktigaste), Labs i Västerås som är världens största R&D center inom EV batterier, Borlänge, Göteborg men även i Heide, Tyskland och Quebec i Kanada. De har kontrakt på 600 miljarder (!). Deras systerbolag Cuberg är ledande inom forskning på batterier inom solid state som för flygplan.mikebike skrev: ↑13 feb 2024 21:09Vem är du och vad har du gjort av ChrilleM?ChrilleM skrev: ↑13 feb 2024 19:58Har självaste Panasonic eller om det var LG problem att producera NMC kan man ju misstänka att Northvolt har det ännu jobbigare.
Svårt att se Northvolt kunna konkurrera. Hur detta gigantiska projekt ska kunna generera vinst har jag mycket svårt att se. Det är ett politiskt projekt, brukar sällan sluta bra.
Rikedom och välfärd kommer bringa människorna på dessa orter!
Northvolt benämns ofta i Asiens för Xi Jingpings värsta mardröm!
Bättre?