Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Moderator: Redaktion
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Eller vänta på att de lanserar sina spakar.martinot skrev: ↑14 feb 2024 19:17Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 09:42Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.
Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 09:42Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.
Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 09:42Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.
Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Mitt påstående är baserat på observationer under många många år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Korkade och korkade. Jag tror inte det handlar om intelligens utan mer om hur lätt man har för att bli entusiastisk över något
Jag själv är tyvärr en skeptisk gnällspik. Jag hatar det om mig själv och i verkligheten försöker jag faktiskt låta mer positiv än jag är och inte gnälla på jobbet osv.
Bland det mest olidliga jag vet är LinkedIn där allt är så jäkla positivt precis hela tiden.
Dvs när jag ser FSD, roboten eller försäkringsbolaget så ser jag problemen och inte potentialen i första hand.
Andra är tvärtom. Låtsas inte om problemen utan ser bara positivt. T ex de som köpte Tesla-aktier utan att bekymra sig om den oerhört höga värderingen. Själv vågade jag aldrig eftersom jag inte tror på FSD osv.
En balans är givetvis det bästa.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.martinot skrev:Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag må ha USS, men jag tycker absolut systemen jag har fungerar bra. Kan inte klaga på varken Autopilot eller farthållaren. Torkarna kunde varit bättre, men på de bilar jag haft torkarautomatik scrollade jag mellan olika känslighet ändå. Så att trycka på knappen ibland mot att scrolla, är faktiskt ingen skillnad.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Det är ändå en rejäl skillnad mellan att dutta 1-2 gånger per minut timme efter timme och att ändra känsligheten någon gång.Jaegaern skrev: ↑15 feb 2024 08:05Jag må ha USS, men jag tycker absolut systemen jag har fungerar bra. Kan inte klaga på varken Autopilot eller farthållaren. Torkarna kunde varit bättre, men på de bilar jag haft torkarautomatik scrollade jag mellan olika känslighet ändå. Så att trycka på knappen ibland mot att scrolla, är faktiskt ingen skillnad.
Ingen avgasbil jag någonsin ägt har någonsin torkat på torr ruta heller.
Farthållaren fungerar också sämre än på någon avgasbil jag haft.
Apropå torkare så lossnade höger torkararm igen igår. Tesla verkar inte ha splines på sina torkaraxlar. Eller så försvann mina splines första gången den lossnade.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Skiljer sig väl inte märkbart ifrån dagens Audi och Volvo förare, extremt sällan de blinkar rätt i en rondell här omkring i varje fall.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 21:27Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Har inga problem med blinkersknapparna trots många små och/eller flerfiliga rondeller där jag ofta kör. Hittills kört 2600 mil med Plaiden.Pontus skrev: ↑15 feb 2024 11:38Skiljer sig väl inte märkbart ifrån dagens Audi och Volvo förare, extremt sällan de blinkar rätt i en rondell här omkring i varje fall.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 21:27Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
”Bommar” snarare färre blinkningar nu än när jag hade spak, troligen pga att jag skärper mig och vill göra rätt. Jag har Yoke och då är det heller inga problem att hitta helljusknappen. Med vänster hand i normalgrepp runt vänstra hornet så viker man bara in tummen så att den når scrollhjulet och då ligger ljusknappen under fingerblomman, tog några minuter att lära in. Tutan ligger likadant för höger tumme, gick lika snabbt att lära in. Tror dock att jag i en paniksituation skull trycka mitt i ratten först, 50 års reflex sitter nog i.
Måste dock erkänna att jag älskar nya prylar och sparsmakad design och var därför väldigt positivt inställd från början!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Din tolkning.Fredrik j skrev: ↑15 feb 2024 12:13Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
Jag såg kommentaren att Tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att "Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag)."
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Vilka 10% av problemet löses inte?jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.martinot skrev:Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.Nicke Nyfiken skrev:Vilka 10% av problemet löses inte?jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.martinot skrev:Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Att använda pekskärm ger ofattbar dålig ergonomi och trafiksäkerhet. Att ta bort spakar och knappar är för mig ett stort NO. Porsche är snart de enda som har nåt snyggt förarkluster kvar. Och alla tvingande säkerhetssystem ger betydligt sämre säkerhet. Ska köpa en Mercedes S500 från 2014 så man får åka en riktig bil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Tack för förklaringen.jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.Nicke Nyfiken skrev:Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Tycker det är dumt att Tesla tar bort spakarna (hade helst sett att de varit kvar), men gällande rondellerna så är det absolut största problemet att 70% av alla skiter i att blinka alls, och många som ens blinkar gör så felaktigt (även med spakar och fungerande blinkers).Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 21:27Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Detta ursäktar inte Tesla, men det är här det verkligt stora problemet är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.Nicke Nyfiken skrev:Tack för förklaringen.jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.Nicke Nyfiken skrev:Vilka 10% av problemet löses inte?jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.martinot skrev:Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Låter bra att S3XY-blinkknapparna funkar så bra. Det inger visst hopp.jpetters skrev: ↑15 feb 2024 15:12Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.Nicke Nyfiken skrev:Tack för förklaringen.jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.Nicke Nyfiken skrev:Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Men hoppas så klart att Enhance kommer med en (eller två) riktiga spakar istället.
Kollade nu på videon igen. Det var gen 2 men han hade flera funktioner på samma knapp så då var det lite fördröjning pga det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Låter riktigt bra!jpetters skrev: ↑15 feb 2024 15:12Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.Nicke Nyfiken skrev:Tack för förklaringen.jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.Nicke Nyfiken skrev:Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Får bli en sådan lösning även för mig om jag beställer en Highland Performance.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ok. Varför skulle dom i så fall sluta med det bara för att dom har ett försäkringsbolag?Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 14:20Din tolkning.Fredrik j skrev: ↑15 feb 2024 12:13Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
Jag såg kommentaren att Tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att "Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag)."
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Problemet är att man kanske främst skulle ha ägnat sig åt drivlinan. Alltså från bensin/diesel till el. Nu har man ägnat en hel del tid till att göra extremt fula bilar med stora fula bildskärmar i mitten precis som att köra bilen inte är en central del. Inga spakar och knappar. Man har övergett allt som utvecklats i årtionden. Ren galenskap. Sen att de säljer så många bilar är helt galet.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Att sätta dit knapparna på ratten lär ju fungera lika bra och enligt Enhauto ska Gen 2 fungera bra på Highland.martinot skrev:Låter riktigt bra!jpetters skrev: ↑15 feb 2024 15:12Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.Nicke Nyfiken skrev:Tack för förklaringen.jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.Nicke Nyfiken skrev:Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Får bli en sådan lösning även för mig om jag beställer en Highland Performance.
De har en 3 Highland sedan första leveransen i Europa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---