Problem med parkeringsbromsen
Moderator: Redaktion
Problem med parkeringsbromsen
Jag har en Model S 2019 som har fått problem med parkeringsbromsen. Ibland vägrar den aktiveras och ibland vägrar den släppa. Tesla kan reparera den om 5 veckor till en kostnad av ca 17.000 kr. Kostnaden är okej men jag vill helst inte vänta 5 veckor. Jag får ingen lånebil men försäkringen kan förmodligen ge mig en hyrbil.
Nu idag tänkte jag köra iväg bilen till verkstaden här i Uppsala, SC har sagt att om de får in bilen tidigt så kanske de kan klämma in den om de får en lucka. Men nu ville förstås inte bromsen släppa alls.
Finns det något jag kan göra för att få bromen att släppa så jag kan köra bilen till SC? Jag har startat om bilen men det hjälper inte, det har hjälpt tidigare. Jag skulle kunna prova om och om igen. Sparka på däcken? Prova vid en annan utomhustemperatur?
Hur är det med alternativa verkstäder? Werksta ska vara godkända av Tesla och de har en verkstad här i Uppsala. Jag vet inte hur det är med kö till dem. Någon som har använt Werksta?
Om jag bara kan få iväg bilen till någon verkstad så är första problemet löst. Jag vill helst slippa en bärgare.
Några tips?
/Mats
En liten uppdatering ... Werksta får inte serva Tesla-bilar just nu på grund av strejken.
Nu idag tänkte jag köra iväg bilen till verkstaden här i Uppsala, SC har sagt att om de får in bilen tidigt så kanske de kan klämma in den om de får en lucka. Men nu ville förstås inte bromsen släppa alls.
Finns det något jag kan göra för att få bromen att släppa så jag kan köra bilen till SC? Jag har startat om bilen men det hjälper inte, det har hjälpt tidigare. Jag skulle kunna prova om och om igen. Sparka på däcken? Prova vid en annan utomhustemperatur?
Hur är det med alternativa verkstäder? Werksta ska vara godkända av Tesla och de har en verkstad här i Uppsala. Jag vet inte hur det är med kö till dem. Någon som har använt Werksta?
Om jag bara kan få iväg bilen till någon verkstad så är första problemet löst. Jag vill helst slippa en bärgare.
Några tips?
/Mats
En liten uppdatering ... Werksta får inte serva Tesla-bilar just nu på grund av strejken.
Re: Problem med parkeringsbromsen
Har du en högtryckstvätt tillgänglig kan du spruta rent bakhjulen/hjulhusen. Funkade för mej förra vintern efter allt salt som gjorde att det blev överledning.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Re: Problem med parkeringsbromsen
Bara le och betala. Vilken verkstad som helst kan fixa detta. Även GDS fixar detta. De börjar skrika som en stucken gris då vatten kommer in i växeln och motorn.
Jag lät tesla byta men annars skulle jag tagit närmaste skutt-verkstad som hade tid!
Jag har för mig att det finns ett uttag där man kan skruva loss bromsen. Sparka på däcken är nog fruktlöst. Ranger borde väl gå att få dit?
Jag lät tesla byta men annars skulle jag tagit närmaste skutt-verkstad som hade tid!
Jag har för mig att det finns ett uttag där man kan skruva loss bromsen. Sparka på däcken är nog fruktlöst. Ranger borde väl gå att få dit?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Problem med parkeringsbromsen
Är ju relativt enkelt att byta oken själv. Jag gjorde det själv vänster bak på min, när den fastnade i låst läge och vägrade släppa.
Har för mig det var ett par bultar på baksidan, en mindre kofot och en hammare för att få av oket och sedan ett kontaktdon där bakom.
På med det nya, som kom med nya belägg. Sätta i kabeln i kontaktdonet och skruva dit däcket igen.
Kan vilken hemmamekare som helst, utan att blinka.
Köpte det nya oket på Tesla Service Center.
Har för mig det var ett par bultar på baksidan, en mindre kofot och en hammare för att få av oket och sedan ett kontaktdon där bakom.
På med det nya, som kom med nya belägg. Sätta i kabeln i kontaktdonet och skruva dit däcket igen.
Kan vilken hemmamekare som helst, utan att blinka.
Köpte det nya oket på Tesla Service Center.
Tesla Model S 90D
Re: Problem med parkeringsbromsen
Jag hade samma problem på min Model S. Beställde ny motor, belägg och styrpinnar för under 2000:-. Det tog under 2 timmar att fixa det första gången, andra sidan kommer gå på halva tiden.
Motorn beställde jag på Tässla, belägg och styrpinnar från Skruvat.
Motorn beställde jag på Tässla, belägg och styrpinnar från Skruvat.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Problem med parkeringsbromsen
jojje167 här på forumet bytte väl sin mitt under Ystad-Haparanda ett år, han kanske kan
komma med råd och tips kring detta?
komma med råd och tips kring detta?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Problem med parkeringsbromsen
Är inte gruffman bättre på det här?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Problem med parkeringsbromsen
Nu fick jag en anledning till att äntligen skaffa en högtryckstvätt. Men det hjälpte inte.
Jag har nu konstaterat att det är parkeringsbromsen på höger sida som inte fungerar, motorn där försöker inte ens. Vänster sida verkar fungera som den ska.
Jag är inte det minsta praktisk när det gäller sånt här och varje gång jag försöker fixa nånting på egen hand så slutar det i katastrof. Men jag har en bekant som blev intresserad av att försöka fixa det.
Jag har googlat en del och tror att det jag behöver är en "brake caliper" eller "bromsok" med tillhörande motor. I servicemanualen ser det inte så knepigt ut att byta ut den. Kan jag köpa den delen från Tesla SC? Det behövs väl också bromsbelägg eller bromsklossar till den, jag misstänker att det kan vara lite knepigt att flytta dem från det gamla bromsoket.
Jag ser att den preliminära fakturan från Tesla har artikelnummer på bromsoket och även namnet på den åtgärd de tänker göra, samma åtgärd som jag hittar i servicemanualen. Tesla SC har tänkt byta ut på båda sidor även om det egentligen bara behövs på högra sidan.
Har jag förstått allting rätt?
/Mats
Jag har nu konstaterat att det är parkeringsbromsen på höger sida som inte fungerar, motorn där försöker inte ens. Vänster sida verkar fungera som den ska.
Jag är inte det minsta praktisk när det gäller sånt här och varje gång jag försöker fixa nånting på egen hand så slutar det i katastrof. Men jag har en bekant som blev intresserad av att försöka fixa det.
Jag har googlat en del och tror att det jag behöver är en "brake caliper" eller "bromsok" med tillhörande motor. I servicemanualen ser det inte så knepigt ut att byta ut den. Kan jag köpa den delen från Tesla SC? Det behövs väl också bromsbelägg eller bromsklossar till den, jag misstänker att det kan vara lite knepigt att flytta dem från det gamla bromsoket.
Jag ser att den preliminära fakturan från Tesla har artikelnummer på bromsoket och även namnet på den åtgärd de tänker göra, samma åtgärd som jag hittar i servicemanualen. Tesla SC har tänkt byta ut på båda sidor även om det egentligen bara behövs på högra sidan.
Har jag förstått allting rätt?
/Mats
Re: Problem med parkeringsbromsen
Jag hade fått renoverat parkeringsbromsarna året innan jag fick problem med överledningen som högtryckstvätten fixade.
Jag anlitade en bilmekaniker som tog loss bromsoket med elmotor som kärvade och sedan kan man köra dock med varningar och inte med autopilot eller cruisecontroll. Han bytte bromsbelägg samt renoverade planetväxeln som sitter på motorn där det hade läckt in vatten. Sen återvände han och gjorde samma på andra sidan. Det är tämligen enkelt att ta isär planetväxeln och göra rent samt smörja in. (Finns en del trådar här på forumet) Försök inte att öppna motorn, då går den sönder! Det går att mäta motorn för att se om den är hel. Ena motorn hade intermittent problem, men jag lyckades hitta en ny i Kina för 500 kr.
Lycka till!
Jag anlitade en bilmekaniker som tog loss bromsoket med elmotor som kärvade och sedan kan man köra dock med varningar och inte med autopilot eller cruisecontroll. Han bytte bromsbelägg samt renoverade planetväxeln som sitter på motorn där det hade läckt in vatten. Sen återvände han och gjorde samma på andra sidan. Det är tämligen enkelt att ta isär planetväxeln och göra rent samt smörja in. (Finns en del trådar här på forumet) Försök inte att öppna motorn, då går den sönder! Det går att mäta motorn för att se om den är hel. Ena motorn hade intermittent problem, men jag lyckades hitta en ny i Kina för 500 kr.
Lycka till!
P85D 2015-4 fyrsitsig
Re: Problem med parkeringsbromsen
Om ni ska försöka fixa det själva, så kanske denna video kan ge er lite kött på benen.Stripe68 skrev: ↑31 jan 2024 17:16Nu fick jag en anledning till att äntligen skaffa en högtryckstvätt. Men det hjälpte inte.
Jag har nu konstaterat att det är parkeringsbromsen på höger sida som inte fungerar, motorn där försöker inte ens. Vänster sida verkar fungera som den ska.
Jag är inte det minsta praktisk när det gäller sånt här och varje gång jag försöker fixa nånting på egen hand så slutar det i katastrof. Men jag har en bekant som blev intresserad av att försöka fixa det.
Jag har googlat en del och tror att det jag behöver är en "brake caliper" eller "bromsok" med tillhörande motor. I servicemanualen ser det inte så knepigt ut att byta ut den. Kan jag köpa den delen från Tesla SC? Det behövs väl också bromsbelägg eller bromsklossar till den, jag misstänker att det kan vara lite knepigt att flytta dem från det gamla bromsoket.
Jag ser att den preliminära fakturan från Tesla har artikelnummer på bromsoket och även namnet på den åtgärd de tänker göra, samma åtgärd som jag hittar i servicemanualen. Tesla SC har tänkt byta ut på båda sidor även om det egentligen bara behövs på högra sidan.
Har jag förstått allting rätt?
/Mats
Är ganska säker på att det följde med klossar med oket, när jag beställde från Tesla. Var egentligen bara att lyfta ur kartongen, sätta dit det på plats och skruva åt och sedan koppla in kabeln på kontaktdonet.
Tesla Model S 90D
Re: Problem med parkeringsbromsen
Det går framåt. Nu har jag pratat med Tesla igen och de säger att proceduren för att beställa reservdelar är att gå in i Tesla-appen och skapa ett nytt serviceärende där man säger att man vill köpa reservdelar. Jag funderar på att istället helt enkel åka till ett SC och prata med dem.
Jag är dock lite osäker på exakt vilken del jag behöver. I Teslas reservdelskatalog finns det två varianter, "body" och "assy":
1021250-00-G, PARKING BRAKE CALIPER ASSY RH
1021252-00-G, PARKING BRAKE CALIPER ASSY LEFT HAND
1021334-00-D, PARKING BRAKE CALIPER BODY RH (WITHOUT PADS)
1021333-00-D, PARKING BRAKE CALIPER LEFT HAND (WITHOUT PADS)
Det märkliga är att när jag tittar på Teslas preliminära faktura så har de angett "caliper body" för högra sidan och "caliper assy" för vänstra sidan. Assy (assembly?) verkar vara någon tusenlapp dyrare än body. De sajter på nätet som säljer reservdelar verkar inte göra någon skillnad på de två artikelnumren.
Är det bättre att åka till Tässla och prata med dem? De har bromsoken i lager och där kan man väl ställa frågor. Är Tässla bra? Finns det någon fördel med att använda Tesla originaldelar?
Det hela blir alltmer komplicerat. Jag vill bara få tillbaka en fungerande bil så snabbt som möjligt.
/Mats
Jag är dock lite osäker på exakt vilken del jag behöver. I Teslas reservdelskatalog finns det två varianter, "body" och "assy":
1021250-00-G, PARKING BRAKE CALIPER ASSY RH
1021252-00-G, PARKING BRAKE CALIPER ASSY LEFT HAND
1021334-00-D, PARKING BRAKE CALIPER BODY RH (WITHOUT PADS)
1021333-00-D, PARKING BRAKE CALIPER LEFT HAND (WITHOUT PADS)
Det märkliga är att när jag tittar på Teslas preliminära faktura så har de angett "caliper body" för högra sidan och "caliper assy" för vänstra sidan. Assy (assembly?) verkar vara någon tusenlapp dyrare än body. De sajter på nätet som säljer reservdelar verkar inte göra någon skillnad på de två artikelnumren.
Är det bättre att åka till Tässla och prata med dem? De har bromsoken i lager och där kan man väl ställa frågor. Är Tässla bra? Finns det någon fördel med att använda Tesla originaldelar?
Det hela blir alltmer komplicerat. Jag vill bara få tillbaka en fungerande bil så snabbt som möjligt.
/Mats
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Problem med parkeringsbromsen
Jag bytte för två veckor sedan på vänster sida.
1021252-00-G (benämning Caliper LH (without pads)
Kom med klossar. Går väldigt snabbt att byta. Knappt 5300 inkl 2st skruvar 1004355-00-B.
Instruktioner finns på service.tesla.com logga in med ditt Tesla konto. service instruktioner, artikelnummer mm. Vissa saker med video etc.
Beställde delar i appen (service case) och hämtade på SC.
Instruktionen anger byte av ok-skruvar samt rensa gängan med M10x1.5 tapp.
1021252-00-G (benämning Caliper LH (without pads)
Kom med klossar. Går väldigt snabbt att byta. Knappt 5300 inkl 2st skruvar 1004355-00-B.
Instruktioner finns på service.tesla.com logga in med ditt Tesla konto. service instruktioner, artikelnummer mm. Vissa saker med video etc.
Beställde delar i appen (service case) och hämtade på SC.
Instruktionen anger byte av ok-skruvar samt rensa gängan med M10x1.5 tapp.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Problem med parkeringsbromsen
Det blev för krångligt så jag har gett upp. Tesla får fixa problemet. En bärgare har nu hämtat bilen och ställt den hos Tesla.
Service är bokat till den 5:e mars. Om jag har tur så får de en lucka och kan fixa den tidigare.
Tack för all hjälp och goda råd!
/Mats
Service är bokat till den 5:e mars. Om jag har tur så får de en lucka och kan fixa den tidigare.
Tack för all hjälp och goda råd!
/Mats
Re: Problem med parkeringsbromsen
Nu fick jag tillbaka bilen, det tog alltså ca 2 veckor att få den reparerad.
Det var tur att jag inte försökte fixa det på egen hand. Det var nämligen inget fel på bromsarna, det var en trasig kabel. Det gjorde att det blev betydligt billigare, det hela kostade 5.000 kr inkl moms.
Det var tur att jag inte försökte fixa det på egen hand. Det var nämligen inget fel på bromsarna, det var en trasig kabel. Det gjorde att det blev betydligt billigare, det hela kostade 5.000 kr inkl moms.