Ladda i regn?
Moderator: Redaktion
Ladda i regn?
Hur tänker ni kring att ladda i regn? Är det lugnt eller kan det regna in i laddporten och orsaka problem?
Model Y LR AWD -24
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Ladda i regn?
No problems @ all
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jag tänker att jag inte alls tycker om det. Det är otrevligt att vara ute och pilla med laddaren när det regnar, så jag försöker undvika regn. Det kan givetvis ställa till problem med att kläder blir blöta etc och det kan även bli blött på sätet om man har dörren öppen när det regnar. Paraply kan ju lösa mycket av detta men det är stökigt att hålla på med och framförallt att fälla ihop det kan vara svårt när man vill skaka av vattnet utan att skada något på bilen.
Ungefär så tänker jag.
Ungefär så tänker jag.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
agehall skrev: ↑16 feb 2024 19:51Jag tänker att jag inte alls tycker om det. Det är otrevligt att vara ute och pilla med laddaren när det regnar, så jag försöker undvika regn. Det kan givetvis ställa till problem med att kläder blir blöta etc och det kan även bli blött på sätet om man har dörren öppen när det regnar. Paraply kan ju lösa mycket av detta men det är stökigt att hålla på med och framförallt att fälla ihop det kan vara svårt när man vill skaka av vattnet utan att skada något på bilen.
Ungefär så tänker jag.
Det far aldrig ström genom sladden innan pinnen som är till gör att koppla in sist och bryta först har kontakt. Det ska ju vara extremt safe säger jag.
Men det är klart, människan är oftare rädd för säkra saker som kan uppfattas farliga än saker som är farliga på riktigt.
Fast regn är ju meeh i sig!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja det elektriska är jag inte det minsta rädd för. Det är mer H2O från himlen som jag tycker är obehagligt i allmänhet.AAKEE skrev: ↑16 feb 2024 19:58agehall skrev: ↑16 feb 2024 19:51Jag tänker att jag inte alls tycker om det. Det är otrevligt att vara ute och pilla med laddaren när det regnar, så jag försöker undvika regn. Det kan givetvis ställa till problem med att kläder blir blöta etc och det kan även bli blött på sätet om man har dörren öppen när det regnar. Paraply kan ju lösa mycket av detta men det är stökigt att hålla på med och framförallt att fälla ihop det kan vara svårt när man vill skaka av vattnet utan att skada något på bilen.
Ungefär så tänker jag.
Det far aldrig ström genom sladden innan pinnen som är till gör att koppla in sist och bryta först har kontakt. Det ska ju vara extremt safe säger jag.
Men det är klart, människan är oftare rädd för säkra saker som kan uppfattas farliga än saker som är farliga på riktigt.
Fast regn är ju meeh i sig!![]()
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag köpte en motsvarande sån här från ebay eller vad det var https://www.prylstaden.se/skydd-for-tes ... -laddlucka, sen klippte jag bort överdelen så bara likströmsskyddet är kvar. Det trycker jag dit om jag laddar med växelström utomhus för att det inte ska regna eller snöa in i likströmskontakten.
Tyvärr är skyddet för tjockt för att sitta kvar när luckan stängs, så jag måste ta bort det varje gång jag laddat klart. Annars är det smidigt.
Tyvärr är skyddet för tjockt för att sitta kvar när luckan stängs, så jag måste ta bort det varje gång jag laddat klart. Annars är det smidigt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Bra tips. Min fråga kom sig just av ac-laddning och om det kan vara ett problem att det kommer in regn i dc-kontakten.Dinsdale skrev: ↑16 feb 2024 22:08Jag köpte en motsvarande sån här från ebay eller vad det var https://www.prylstaden.se/skydd-for-tes ... -laddlucka, sen klippte jag bort överdelen så bara likströmsskyddet är kvar. Det trycker jag dit om jag laddar med växelström utomhus för att det inte ska regna eller snöa in i likströmskontakten.
Någon som vet om det kan orsaka problem? En del andra bilar har just sådana här gummiskydd i kontakten.
Model Y LR AWD -24
Jag har laddat utomhus i princip varje natt och en hel del dagtid under 5 års tid i regn, snö, kyla, sol och värme, med min Model 3. Dessutom i en del av Sverige som många kallar regnig. Det har aldrig varit problem pga regn. Det finns dräneringsrör i Model 3 ( vilket jag antar är samma konstruktion i Y).
Ladda på oavsett väder. Högts sannolikt helt oproblematiskt.
Ladda på oavsett väder. Högts sannolikt helt oproblematiskt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Du behöver inte krångla och hitta på några speciallösningar alls, på forumet tipsas om alla möjliga saker som i de flesta fall inte behövs, bara tuta och kör! Skulle du mot förmodan råka ut för bekymmer DÅ kan du testa någon speciallösning.mussla skrev: ↑16 feb 2024 22:14Bra tips. Min fråga kom sig just av ac-laddning och om det kan vara ett problem att det kommer in regn i dc-kontakten.Dinsdale skrev: ↑16 feb 2024 22:08Jag köpte en motsvarande sån här från ebay eller vad det var https://www.prylstaden.se/skydd-for-tes ... -laddlucka, sen klippte jag bort överdelen så bara likströmsskyddet är kvar. Det trycker jag dit om jag laddar med växelström utomhus för att det inte ska regna eller snöa in i likströmskontakten.
Någon som vet om det kan orsaka problem? En del andra bilar har just sådana här gummiskydd i kontakten.
Min bil står ute i ur och skur och fungerar lika utmärkt att ladda i spöregn, hagel, snö och i 20 minus
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Tänk om du blir blöt! 

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Inte det minsta orolig för laddning i regn. Dock lite förvånad att det inte verkar bli problem med vatten, vägsalt och diverse smuts som letar sig in i både uttag och laddhandske med tiden och skapar krypströmmar som ställer till det.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Det enda problemet jag kan se, är om det kommer in vatten i bottem på kontakten och det sen skulle frysamussla skrev: ↑16 feb 2024 22:14Bra tips. Min fråga kom sig just av ac-laddning och om det kan vara ett problem att det kommer in regn i dc-kontakten.Dinsdale skrev: ↑16 feb 2024 22:08Jag köpte en motsvarande sån här från ebay eller vad det var https://www.prylstaden.se/skydd-for-tes ... -laddlucka, sen klippte jag bort överdelen så bara likströmsskyddet är kvar. Det trycker jag dit om jag laddar med växelström utomhus för att det inte ska regna eller snöa in i likströmskontakten.
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Laddporten är eluppvärmdexpat skrev: ↑17 feb 2024 06:55Det enda problemet jag kan se, är om det kommer in vatten i bottem på kontakten och det sen skulle frysamussla skrev: ↑16 feb 2024 22:14Bra tips. Min fråga kom sig just av ac-laddning och om det kan vara ett problem att det kommer in regn i dc-kontakten.Dinsdale skrev: ↑16 feb 2024 22:08Jag köpte en motsvarande sån här från ebay eller vad det var https://www.prylstaden.se/skydd-for-tes ... -laddlucka, sen klippte jag bort överdelen så bara likströmsskyddet är kvar. Det trycker jag dit om jag laddar med växelström utomhus för att det inte ska regna eller snöa in i likströmskontakten.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
CCS är en väldigt robust kontakt.
Man kan typ spreja den i gegga och ändå plugga in. Funkar det inte så spola av den med vatten och prova igen.
Med det sagt så är ju inte alla typ2-laddare så robusta.
Man kan typ spreja den i gegga och ändå plugga in. Funkar det inte så spola av den med vatten och prova igen.
Med det sagt så är ju inte alla typ2-laddare så robusta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.