Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 18:01
mlmmax skrev: ↑19 feb 2024 17:23
Nicke Nyfiken skrev: ↑16 feb 2024 16:52
Nja... "ev någon minut" är väl inte riktigt sant? Det är större skillnad än så
Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL
10-90%
26 min BYD
38 min CATL
Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.
För mig är det "någon minut"...
...
Tog leverans av Model Y LR Quicksilver idag, Trelleborg.
Totalt odramatiskt, allting i ordning.
Jag tolkar ditt svar som att du har en bil med CATL-batteri.
Faktum är att CATL-batterierna tar 50% längre tid att ladda. Så det är betydligt mycket mer skillnad än bara någon eventuell minut.
Nu säger du 50%, innan snackade vi minuter. Jag förstår att du vill argumentera för din poäng, men det är
ändå 13min skillnad mellan 10-80%. Jag ser det som en mindre inkrementell förbättring, men j-vlar vad det skall "hypas" på YouTube och i artiklar!
Jag hämtade ut en LR modell, de har inte ens LFP, därmed inget BYD batteri heller. Hade jag hämtat ut en RWD med CATL skulle jag inte brytt mig, lagt cancel och strulat med leverans, men det är kanske bara jag.
Det är nog inte jättelång tid tills vi ser nästa generations batterier (i en Tesla) och där kan man se
verklig skillnad.
Kolla in CATL Shenxing, kanske inte redo för Juniper, men kanske till Juniper rev 2.0.