Tysta sommardäck

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av BigEasy »

Niklas Z skrev: 24 apr 2023 09:49
Jaegaern skrev: 24 apr 2023 09:34
Vi behöver få till en standard med ljudnivå från däck inuti kupén.
Kruxet med det är att i viss mån handlar det om kombinationen däck och bil, dvs däck A kan vara tystare än däck B på bil X, men på bil Y är det däck B som är tystare än A. Jag gissar dock att för det mesta är det så att om däck A är tystare än däck B på bil X så är det så även på bil Y, men inte alltid.
Till detta kommer att det också kan handla om kombinationen däck och asfalt, så att däck A kan bullra mer än däck B på en viss asfalt, men att det är omkastat på annan asfalt.
Jag tror inte det skiljer så mycket mellan bilar och underlag. Handlar till stor del om hur mycket vibrationer som fortplantar sig. Hur mycket mönster du har kvar, vilket däcktryck, hur varmt väder det är osv är saker som påverkar förutom dimensioner, däckstommens hårdhet, mönster och gummiblandning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Niklas Z »

BigEasy skrev: 24 apr 2023 13:06
Niklas Z skrev: 24 apr 2023 09:49
Jaegaern skrev: 24 apr 2023 09:34
Vi behöver få till en standard med ljudnivå från däck inuti kupén.
Kruxet med det är att i viss mån handlar det om kombinationen däck och bil, dvs däck A kan vara tystare än däck B på bil X, men på bil Y är det däck B som är tystare än A. Jag gissar dock att för det mesta är det så att om däck A är tystare än däck B på bil X så är det så även på bil Y, men inte alltid.
Till detta kommer att det också kan handla om kombinationen däck och asfalt, så att däck A kan bullra mer än däck B på en viss asfalt, men att det är omkastat på annan asfalt.
Jag tror inte det skiljer så mycket mellan bilar och underlag. Handlar till stor del om hur mycket vibrationer som fortplantar sig. Hur mycket mönster du har kvar, vilket däcktryck, hur varmt väder det är osv är saker som påverkar förutom dimensioner, däckstommens hårdhet, mönster och gummiblandning.
I de allra flesta fall är det nog som du skriver, tror jag. Men det gäller nog inte till 100 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av KalleL »

Niklas Z skrev: 24 apr 2023 10:46
juristen skrev: 24 apr 2023 10:31
Niklas Z skrev: 24 apr 2023 08:23
Antti V skrev: 24 apr 2023 07:45
Håller med Juristen. Good Years däck är MYCKET tystare än Michelin som levererades original.
JAg är mycket nöjd med däcken.
Jag har tidigare haft god erfarenhet av Good Years däck, Bra rullkomfort och låg ljudnivå. Förra sommaren bytte jag därför till GY Eagle F1 Assymetric 6 och tyvärr upplever jag dem som bullrigare än de originalmonterade Michelin PS4. Samma dimension: 235/45-18. Jag har haft tidigare generationer av F1 Assymetric och varit mycket nöjd med deras komfort.
Jag har iofs Assymetric 5, men skumt att du upplever gen 6 som bullrigare.
Jag tycker också det är skumt, i och med att jag haft goda erfarenheter av GY Assymetric tidigare. Det kan ju vara så att något i stommen på Assymetric 6 inte fungerar bra tillsammans med den ovanligt breda fälg Tesla Model 3 har för 235 mm däckbredd.
Jag är nyfiken på om du fortfarande upplever GY Assym 6 som bullrigare nu efter en sommars erfarenhet?
Jag behöver byta mina däck (Model 3 2020, 235/45 R18) och har sedvanlig beslutsångest. Jag tror att jag väljer mellan Michelin PS4 och GY Assym 6 som ser bra ut i tester men det enda jag hittat från en faktisk användare är just denna post från dig och buller är en av de viktigaste punkterna för mig.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Xeik »

Om buller och komfort är viktigt för dig så ska du inte välja mellan PS4 och assym 6 iallafall.
Du ska välja mellan Primacy och assym då.

Jag köpte Primacy till vår trea. Väldigt sköna. Behagligare gång än ps4 och rätt mycket tystare. Jag tog Primacy med skumgummi inuti som extra ljuddämpning. Vet inte om alla Primacy har det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Niklas Z »

KalleL skrev: 26 sep 2023 18:39
Jag är nyfiken på om du fortfarande upplever GY Assym 6 som bullrigare nu efter en sommars erfarenhet?
Jag behöver byta mina däck (Model 3 2020, 235/45 R18) och har sedvanlig beslutsångest. Jag tror att jag väljer mellan Michelin PS4 och GY Assym 6 som ser bra ut i tester men det enda jag hittat från en faktisk användare är just denna post från dig och buller är en av de viktigaste punkterna för mig.
Jag har bytt däcken till Hankook Ion Evo, som är klart tystare. Assymetric 6 var känsliga för både lufttryck och temperatur. De var drägliga med c:a 2,5-2,6 bar, men blev betydligt bullrigare med högre tryck och var dessutom temperaturen under 20 grader blev det närmast outhärdligt. Jag deltog i SECC 2023 och med 3,3 bar i däcken blev det alltför jobbigt. Därför körde jag med öronproppar hela vägen från Ystad till Haparanda. Innan jag skulle köra hem från Haparanda sänkte jag trycket till 2,6 bar och då behövdes inte öronpropparna. Några veckor senare bytte jag till Hankooks Ion Evo, men innan jag åkte till däckfirman körde jag en vända på motorvägen här utanför Uppsala (som har bullrig asfalt) och mätte bullret med appen i mobilen. Direkt efter däckbytet körde jag samma sträcka med de nya däcken och noterade 3 dB lägre bullernivå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av KalleL »

Niklas Z skrev: 26 sep 2023 19:55
Jag har bytt däcken till Hankook Ion Evo, som är klart tystare. Assymetric 6 var känsliga för både lufttryck och temperatur. De var drägliga med c:a 2,5-2,6 bar, men blev betydligt bullrigare med högre tryck och var dessutom temperaturen under 20 grader blev det närmast outhärdligt. Jag deltog i SECC 2023 och med 3,3 bar i däcken blev det alltför jobbigt. Därför körde jag med öronproppar hela vägen från Ystad till Haparanda. Innan jag skulle köra hem från Haparanda sänkte jag trycket till 2,6 bar och då behövdes inte öronpropparna. Några veckor senare bytte jag till Hankooks Ion Evo, men innan jag åkte till däckfirman körde jag en vända på motorvägen här utanför Uppsala (som har bullrig asfalt) och mätte bullret med appen i mobilen. Direkt efter däckbytet körde jag samma sträcka med de nya däcken och noterade 3 dB lägre bullernivå.
Tack så mycket! (Även till @Xeik.) Ion Evo nu beställda efter att ha läst lite mestadels positiva tester också.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Niklas Z »

KalleL skrev: 26 sep 2023 23:07
Tack så mycket! (Även till @Xeik.) Ion Evo nu beställda efter att ha läst lite mestadels positiva tester också.
Kan tillägga att även Ion Evo låter mer vid höga lufttryck i däcken, men det blir aldrig lika illa som det var med Assymetric 6. Även med Ion Evo är det värt att ha lite lägre tryck. Jag kör med 2,5 bar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av jonasl »

Då varnar väl bilen för lågt tryck?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Niklas Z »

jonasl skrev: 27 sep 2023 13:08
Då varnar väl bilen för lågt tryck?
Ja, men den piper inte. Den visar bara den oranga symbolen på skärmens vänstersida.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av DrSweden »

KalleL skrev: 26 sep 2023 18:39

Jag är nyfiken på om du fortfarande upplever GY Assym 6 som bullrigare nu efter en sommars erfarenhet?
Jag behöver byta mina däck (Model 3 2020, 235/45 R18) och har sedvanlig beslutsångest. Jag tror att jag väljer mellan Michelin PS4 och GY Assym 6 som ser bra ut i tester men det enda jag hittat från en faktisk användare är just denna post från dig och buller är en av de viktigaste punkterna för mig.
Vad slutade det med för däck för dig? Jag har också svårt att bestämma, håller på googlar som en galning... :lol:

Jag lutar just nu åt Michelin eprimacy (som jag tolkar M3 2024 levereras med) åt min M3.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av KalleL »

DrSweden skrev: 13 feb 2024 14:30

Vad slutade det med för däck för dig? Jag har också svårt att bestämma, håller på googlar som en galning... :lol:

Jag lutar just nu åt Michelin eprimacy (som jag tolkar M3 2024 levereras med) åt min M3.
Det blev Hankook Ion Evo. Jag har kört med normalt tryck men tycker att de åtminstone inte är bullrigare än originaldäcken (det var väl PS4 va...? hmm, redan nästan glömt...). Svårt att jämföra dock eftersom de gamla är borta och jag har inte decibelmätt utan det är bara en subjektiv bedömning som jag inte litar särskilt mycket på ens själv. :)

Jag har grus på min uppfart och när jag körde iväg när däcken var nya och bilen hade stått någon dag hade det fastnat ganska mycket som jag fick pilla bort med mer än fingervåld. Jag tror att det kan ha berott på klistret från etiketterna men möjligtvis var det gummit som behövde hårdna lite till. Hyfsat chockad blev jag dock första gången jag svängde ut på asfalten och det skrapade och guppade för varje däckvarv! :shock:

Men jag är som helhet nöjd. Det man kan klaga på är väl att slitbanan inte är jättetjock. Men hade den varit det hade ju däcket haft andra nackdelar och man kan ju som bekant inte få allt. Men lite extra dumt känns det att inte kosta på lite extra på livslängden när man har just en sådan här bil -- dessa däck kommer nästan garanterat också att till slut bytas ut på grund av dåligt mönsterdjup och inte på grund av hög ålder.
Model 3 SR+ vit, drag.
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Oryd »

Kolla in
viewtopic.php?p=753781#p753781

Kan rekommendera Hankook Ion Evo om man är ute efter
lågt ljud.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av maxhallden »

Vad är det frågan om med Vianors fantasipriser? Även Euromaster tar hutlösa priser.
Michelin PS4 255/45/19 104 kostar 1700:- mer per däck än hos tex. Däckvaruhuset i Asmundtorp där jag alltid handlar och får kanonservice.

Hur får Vianor ens sålt några däck?
IMG_7187.png
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av taliz »

maxhallden skrev: 13 feb 2024 23:17
Vad är det frågan om med Vianors fantasipriser? Även Euromaster tar hutlösa priser.
Michelin PS4 255/45/19 104 kostar 1700:- mer per däck än hos tex. Däckvaruhuset i Asmundtorp där jag alltid handlar och får kanonservice.

Hur får Vianor ens sålt några däck?
Vianor ägs av Nokian, så de vill väl helst sälja eget märke...
Michelin äger Euromaster.

Överlag är väl Michelin dyrast. Det är bra däck, men definitivt alldeles för höga officiella priser.
Jag köpte 4st nya PS4 för 3500 av en som direkt bytte till vinterdäck på sina orginalfälgar. Skulle aldrig betala officiella priserna, om jag inte hittar ngt på blocket väljer jag budgetmärken istället. Här är rätt bra info: https://www.infosite.se/fakta ("däckbibeln")
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av maxhallden »

taliz skrev: 14 feb 2024 03:49
maxhallden skrev: 13 feb 2024 23:17
Vad är det frågan om med Vianors fantasipriser? Även Euromaster tar hutlösa priser.
Michelin PS4 255/45/19 104 kostar 1700:- mer per däck än hos tex. Däckvaruhuset i Asmundtorp där jag alltid handlar och får kanonservice.

Hur får Vianor ens sålt några däck?
Vianor ägs av Nokian, så de vill väl helst sälja eget märke...
Michelin äger Euromaster.

Överlag är väl Michelin dyrast. Det är bra däck, men definitivt alldeles för höga officiella priser.
Jag köpte 4st nya PS4 för 3500 av en som direkt bytte till vinterdäck på sina orginalfälgar. Skulle aldrig betala officiella priserna, om jag inte hittar ngt på blocket väljer jag budgetmärken istället. Här är rätt bra info: https://www.infosite.se/fakta ("däckbibeln")
Tack för länken!
Jag har också nördat ner mig en del i däck periodvis och har alltid köpt premiumdäck. Nu testar jag Landsail Winter Lander på nya bilen för att jag ville se hur dåliga de kan vara. Mycket nöjd hittills, över förväntan. De är bra på regnblöt väg och fått bra testresultat i regn. Lite sämre på snö än premiummärkena men då jag kör 50 km om dagen till och från Malmö med mest snöfria vintrar i lugn takt är de alldeles utmärkta för mig. Hur snabbt de slits återstår att se. Välbalanserade och helt okej ljudnivå.

Men jag förstår ändå inte att Vianor säljer några däck. 7000:- extra för en uppsättning Michelin till en Model Y är ju sjukt.

EDIT: Just detta fall var nog extremt. Men Vianor och Euromaster är genomgående 500-1000:- dyrare per däck än andra aktörer för samma däck till de bilar jag sökt efter.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av SwedishAdvocate »

maxhallden skrev: 14 feb 2024 09:01
taliz skrev: 14 feb 2024 03:49
maxhallden skrev: 13 feb 2024 23:17
Vad är det frågan om med Vianors fantasipriser? Även Euromaster tar hutlösa priser.
Michelin PS4 255/45/19 104 kostar 1700:- mer per däck än hos tex. Däckvaruhuset i Asmundtorp där jag alltid handlar och får kanonservice.

Hur får Vianor ens sålt några däck?
Vianor ägs av Nokian, så de vill väl helst sälja eget märke...
Michelin äger Euromaster.

Överlag är väl Michelin dyrast. Det är bra däck, men definitivt alldeles för höga officiella priser.
Jag köpte 4st nya PS4 för 3500 av en som direkt bytte till vinterdäck på sina orginalfälgar. Skulle aldrig betala officiella priserna, om jag inte hittar ngt på blocket väljer jag budgetmärken istället. Här är rätt bra info: https://www.infosite.se/fakta ("däckbibeln")
Tack för länken!
Jag har också nördat ner mig en del i däck periodvis och har alltid köpt premiumdäck. Nu testar jag Landsail Winter Lander på nya bilen för att jag ville se hur dåliga de kan vara. Mycket nöjd hittills, över förväntan. De är bra på regnblöt väg och fått bra testresultat i regn. Lite sämre på snö än premiummärkena men då jag kör 50 km om dagen till och från Malmö med mest snöfria vintrar i lugn takt är de alldeles utmärkta för mig. Hur snabbt de slits återstår att se. Välbalanserade och helt okej ljudnivå.

Men jag förstår ändå inte att Vianor säljer några däck. 7000:- extra för en uppsättning Michelin till en Model Y är ju sjukt.

EDIT: Just detta fall var nog extremt. Men Vianor och Euromaster är genomgående 500-1000:- dyrare per däck än andra aktörer för samma däck till de bilar jag sökt efter.
Har köpt alla mina däck via dackonline.se. Dock inte till Tesla utan till gasdrivna VW Passat Touring/VW Golf Touring. Har genomgående köpt Pirelli/Michelin sommardäck och Nokian vinterdäck. Tror de är svårslagna när det gäller pris – fast har inte kollat vad de tar för däck till Teslor. För mig har det alltid funkat bra. Däckbytet sker hos välrenommerad lokal däckfirma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av maxhallden »

SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2024 09:46
maxhallden skrev: 14 feb 2024 09:01
taliz skrev: 14 feb 2024 03:49
maxhallden skrev: 13 feb 2024 23:17
Vad är det frågan om med Vianors fantasipriser? Även Euromaster tar hutlösa priser.
Michelin PS4 255/45/19 104 kostar 1700:- mer per däck än hos tex. Däckvaruhuset i Asmundtorp där jag alltid handlar och får kanonservice.

Hur får Vianor ens sålt några däck?
Vianor ägs av Nokian, så de vill väl helst sälja eget märke...
Michelin äger Euromaster.

Överlag är väl Michelin dyrast. Det är bra däck, men definitivt alldeles för höga officiella priser.
Jag köpte 4st nya PS4 för 3500 av en som direkt bytte till vinterdäck på sina orginalfälgar. Skulle aldrig betala officiella priserna, om jag inte hittar ngt på blocket väljer jag budgetmärken istället. Här är rätt bra info: https://www.infosite.se/fakta ("däckbibeln")
Tack för länken!
Jag har också nördat ner mig en del i däck periodvis och har alltid köpt premiumdäck. Nu testar jag Landsail Winter Lander på nya bilen för att jag ville se hur dåliga de kan vara. Mycket nöjd hittills, över förväntan. De är bra på regnblöt väg och fått bra testresultat i regn. Lite sämre på snö än premiummärkena men då jag kör 50 km om dagen till och från Malmö med mest snöfria vintrar i lugn takt är de alldeles utmärkta för mig. Hur snabbt de slits återstår att se. Välbalanserade och helt okej ljudnivå.

Men jag förstår ändå inte att Vianor säljer några däck. 7000:- extra för en uppsättning Michelin till en Model Y är ju sjukt.

EDIT: Just detta fall var nog extremt. Men Vianor och Euromaster är genomgående 500-1000:- dyrare per däck än andra aktörer för samma däck till de bilar jag sökt efter.
Har köpt alla mina däck via dackonline.se. Dock inte till Tesla utan till gasdrivna VW Passat Touring/VW Golf Touring. Har genomgående köpt Pirelli/Michelin sommardäck och Nokian vinterdäck. Tror de är svårslagna när det gäller pris – fast har inte kollat vad de tar för däck till Teslor. För mig har det alltid funkat bra. Däckbytet sker hos välrenommerad lokal däckfirma.
Har alltid köpt premiumdäck hos Däckvaruhuset.se som även har en fin verkstad där de ger kanonservice. Priserna är i nivå med Däckonline.
Har även köpt däck jag hittat billigt i Tyskland någon gång och lagt på hemma precis som du.

Jag ville bara vädra min irration på särskilt Vianors ockerpriser! :D
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av nogren »

maxhallden skrev: 14 feb 2024 09:56

Jag ville bara vädra min irration på särskilt Vianors ockerpriser! :D
På liknande firmor, som inte har så stora volymer av nya däck som köpa in, har jag fått rekommendationen att köpa på bythjul/däckonline/etc. istället, och skicka dit dom.
Dvs. de tjänar mer pengar per "minut arbete", och får bra omdömen, istället för att skyllas för ockerpriser, som krävs för att täcka kostnaderna.

Senast köpte jag vinterdäck på Svenska Gummihuset, vinterdäck till MY, hemleverans monterade på GH fälg. Väldigt nöjd.
Får se vad det blir när sommardäcken skall förnyas. Har inte bestämt mig än.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Choke »

Dags att börja fundera på nya sommardäck till min MY LR.
Som rubriken säger är tysta en prio men även bra grepp.
Flera nämner HANKOOK ION EVO men finns de för MY?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av MY_piraya »

Jodå de finns
Screenshot_20240225-181550.png
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1408
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Verdi_ »

MY_piraya skrev: 25 feb 2024 18:16
Jodå de finns Screenshot_20240225-181550.png

Ska inte Y ha 255/45-19?
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av MY_piraya »

Jo, jag läste fel.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1408
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av Verdi_ »

Är i valet och kvalet om jag ska köra på samma 19" The New Aero hela året om och bara byta gummi eller om jag ska kosta på nya sulor till mina 21" fälgar trots sämre komfort och högre förbrukning. Men bilen blir ju så mycket snyggare...
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av maxhallden »

Verdi_ skrev: 25 feb 2024 18:18
MY_piraya skrev: 25 feb 2024 18:16
Jodå de finns Screenshot_20240225-181550.png

Ska inte Y ha 255/45-19?
De verkar finnas i Amerika men de finns inte på Hankooks svenska hemsida än.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Tysta sommardäck

Inlägg av maxhallden »

Kumho har också ett nytt EV-däck som sitter på vissa kinatillverkade Model Y. Men det har inte heller dykt upp här hemma än.
Kan ju vara någon allseason-variant som de är glada för på andra sidan atlanten också.

https://teslanorth.com/2023/06/21/model ... a-perfect/
kumho-tires-model-y.jpeg
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Skriv svar