Preview visningen

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Preview visningen

Inlägg av sweslac »

Var på den lilla svenska visningen idag.

Några tankar:

• Bilens utformning gör att det ser mycket större ut än alla andra bilar. Ser mycket bättre ut än på alla bilder.

• Auto present framdörrar slog i folk hela tiden. Känns ganska farligt att parkera bredvid andra bilar. Ska spara mig en hel del framtida bekymmer och hoppa över. (kanske går att slå av, någon som vet?)

• Jag är ganska lång 194 cm... Kunde sitta överallt utom mittstolen på andra raden.

• Bilen var den som var i Genève. 50 000 pers har suttit i den... Lite trötta motorer på en stol, men falcon wings höll och presterade mycket bra. Upp och ner och upp och ner och upp och ner. Fick mig att tänka på http://goo.gl/ioAXIC när jag såg denna på en bilsalong för många år sedan.

• Försäkring 6500 per år första 3 seden 14300 (eller 14500...)

• Mer plats bak än nya volvo xc90 med alla stolar uppe.

• Helt andra känsla utan kardantunnel i baksättet. Det blir en helt annan bil.

• Snön och is... blir intressant :)

Vi ska tänka lite på det. Klart en otroligt fin bil med mycket hög kvalitetskänsla.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Re: Preview visningen

Inlägg av MartinG »

Var också där. Trevligt och informativt. Håller med om att sensorerna funkade rätt dåligt. Det verkade både gå att stänga och öppna dörrar trots hinder medan det ibland inte gick att öppna / stänga trots att det inte fanns hinder.

Jag fick mig en tankeställare kring 6 eller 7-sits. Med tre barn och mycket bagage är kanske ändå 7-sist att föredra, eftersom du då helt kan fälla rad 3. Annars blir bagage och barn tvungna att dela utrymme och jag tror det blir lite rörigt.

Så naturligtvis blev det ännu lite dyrare efter eventet....
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

Jag var där på visningen klockan 16. FWD fungerade perfekt vad jag kunde se, det verkade mest vara framdörrarna som har problem med sensorerna. Nu var i och för sig situationen lite speciell med så mycket folk i och runt bilen som fingrade på alla knappar och inte hade uppsikt. De flesta incidenter jag såg var att någon stod i den främre dörröppningen när någon annan aktiverade stängning från förarplats. Dörrarna har förmodligen inga sensorer på insidan utan gav vederbörande en liten knuff, men då stannade de i alla fall.

Min främsta invändning mot mittenstolen på andra raden är inte främst den lägre takhöjden, utan att den är så pass mycket smalare än de andra stolarna. Det är lite förbryllande när bilen är så bred och tre vuxna sitter nog inte så bra bredvid varandra där. Jag blev stärkt i min övertygelse att sex säten nog är den bästa konfigurationen för oss.

En annan observation var att jag upplevde benutrymmet fram som lite mindre än i Model S, men jag hade inte tillfälle att leka med stolarna så mycket som jag skulle velat. Jag tror att det kan bero på att kabinen är flyttad 10 cm längre fram jämfört med Model S och att man därmed sitter närmare hjulhusen. Det vore intressant att höra en jämförelse från någon som har erfarenhet från Model S och nu provsatt Model X.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lucidor skrev:
Jag var där på visningen klockan 16. FWD fungerade perfekt vad jag kunde se, det verkade mest vara framdörrarna som har problem med sensorerna. Nu var i och för sig situationen lite speciell med så mycket folk i och runt bilen som fingrade på alla knappar och inte hade uppsikt. De flesta incidenter jag såg var att någon stod i den främre dörröppningen när någon annan aktiverade stängning från förarplats. Dörrarna har förmodligen inga sensorer på insidan utan gav vederbörande en liten knuff, men då stannade de i alla fall.

Min främsta invändning mot mittenstolen på andra raden är inte främst den lägre takhöjden, utan att den är så pass mycket smalare än de andra stolarna. Det är lite förbryllande när bilen är så bred och tre vuxna sitter nog inte så bra bredvid varandra där. Jag blev stärkt i min övertygelse att sex säten nog är den bästa konfigurationen för oss.

En annan observation var att jag upplevde benutrymmet fram som lite mindre än i Model S, men jag hade inte tillfälle att leka med stolarna så mycket som jag skulle velat. Jag tror att det kan bero på att kabinen är flyttad 10 cm längre fram jämfört med Model S och att man därmed sitter närmare hjulhusen. Det vore intressant att höra en jämförelse från någon som har erfarenhet från Model S och nu provsatt Model X.
Nu har jag inte provsuttit X, men i de flesta andra SUV/VANs sitter man lite högre och därmed minskar behovet av lika mycket plats i längdriktning som i en sedan. Kan det vara anledningen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag var där 14:00 också, eller rättare sagt så var jag där 12:00 men fick vänta på eventet. Sensorerna fungerade OK på falkvingedörrarna när det lugnat ner sig lite. Med 100 personer kring bilen som det var i början av eventet så funkade det inte helt OK, särskilt inte med knapptryckningar fram och tillbaka på dom. Man kunde forcera stängning om man drog i knappen konstant men då gick dörrarna långsammare vilket de även gjorde med en massa folk runt. Testade dörrarna lite när de flesta hade lämnat eventet.

Den 29:e var första dagen jag såg Model X live. Det blev också första dagen jag åkte i elbil i och med att jag tog Tesla-taxi från Arlanda. Dessutom blev det första dagen jag satt i framsätet på en Model S och dessutom körde den. Fick testköra P90D och testa Ludicrous 0-100. Kändes verkligen som man var på Liseberg. Det är garanterat något som ungarna kommer vilja att jag testar ofta men själv kommer jag nog ta det mycket lugnt med, kommer dessutom inte ha Ludicrous på min Model X, "bara" Insane.

Det jag gillade främst med Model X var hur smidigt det var att kliva i och ur bilen både fram och bak, särskilt jämfört med Model S. Jag hade dessutom vant mig illa kvickt att stänga förardörren med bromsen vilket jag saknade när jag satte mig i Model S för testkörningen. Eftersom jag är lite lång så uppskattade jag panoramarutan i Model X. I Model S så märkte jag att sikten blev lite skymd jämfört med Model X men visserligen inte lika mycket som i Saab 9-3 som jag också kör. Sex säten kommer nog vara främsta valet för alla som inte är fem i familjen och vill kunna ta med ett par till ibland. Med 6 säten skulle det nog gå att köra med 6 vuxna om ett par av dom inte är längre än 180 och kan tänka sig att sitta i tredje raden men med 7 säten så kan man nog bara vara 4-5 vuxna och 2-3 barn där en vuxen kanske kan sitta i mitten om personen i fråga inte är för lång. Tredje raden blir nog svår för vuxna om mittensätet finns.

Bilen skulle enligt uppgift vara en pre-production och de var osäkra om production skulle ha en eller två kameror enligt bilderna som de hade på Model X. Dessutom så finns ju bild på hemsidan med en bakkamera på taket. Misstänker dock att både dubbla frontkameror och hög bakkamera är för Autopilot 2.0 alternativt idéer som testades i början men som sedan fick ge vika åt att ha samma antal sensorer/kameror på Model X som på Model S. De amerikanska bilarna som levererats har ju inte heller dessa utan ser lika dana ut som bilen som visades.

Efter Stockholm så kommer bilen få åka till Köpenhamn och därefter Tyskland, de som reserverat eller beställt Model X i Finland blev bjudna till Stockholm. Apropå inbjudningar så får vi tänka på att vår klanledare Tibor inte är Tesla-ägare ännu och därmed inte blir bjuden på dessa event. Han fick vara min +1 till Model X-eventet och flyger snart till staterna för Model 3-eventen som +1 för annan forummedlem. Tills han fixar så han får ha titeln "Teslaägare" här på forumet så kan han behöva lite hjälp för att kunna komma på alla event.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Jag var där med grabbarna idag kl.13 och vi var alldeles lyriska :-)

Många observationer son nämnts ovan håller jag med om, särskilt det om dörrarna... Förvånansvärt välfungerande!

Jag har valt 6-sits och då påstår en säljare att det kommer finnas en mittkonsol till andra raden som tillval... Inte säker på hur det skulle funka eller om det ens är korrekt, men tänkte nämna det här i alla fall.

Nu är det bara att lugnt vänta på leverans... Hur omöjligt det än låter :-)

Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det finns bilder runtom nätet på sexsitsiga Model X med en centerkonsoll bak:

Bild

Men inget officiellt har sagts om den än vad jag vet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tittade också på bilen idag och fick en demo av lastförmågan :)
image.jpeg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
Tittade också på bilen idag och fick en demo av lastförmågan :)
image.jpeg

Packa kartonger med skarpa hörn och skitiga sidor på dom vita stolarna, jo men visst :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Tycker det borde varit mer praktiskt att kunna fälla fram andra radens stolar så att man fått ett sammanhängande lastutrymme.
Borde inte vara så svårt tycker man ;)
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Re: Sv: Preview visningen

Inlägg av Lucidor »

kenhag skrev:
Tycker det borde varit mer praktiskt att kunna fälla fram andra radens stolar så att man fått ett sammanhängande lastutrymme.
Vad jag förstår är de icke fällbara stolarna en konsekvens av att de har bältet integrerat i ryggen, vilket i sin tur är en följd av falkvingedörrarna. Det gick antagligen inte att göra en fällbar stol tillräckligt stark.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lucidor skrev:
kenhag skrev:
Vad jag förstår är de icke fällbara stolarna en konsekvens av att de har bältet integrerat i ryggen, vilket i sin tur är en följd av falkvingedörrarna. Det gick antagligen inte att göra en fällbar stol tillräckligt stark.
Men man kan väl ändra vinkeln mellansittdyna och ryggstöd? Eller är den fix?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

HelectriC skrev:
Lucidor skrev:
kenhag skrev:
Den är fix. Man kan luta hela stolen men inte sittdyna och ryggstöd separat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lucidor skrev:
HelectriC skrev:
Lucidor skrev:
kenhag skrev:
Hmm, hur blir det när man vill luta ryggstödet och sova? Behöver kanske en fotpall att vila fötterna på som eventuellt lyfter upp de från golvet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

HelectriC skrev:
Lucidor skrev:
HelectriC skrev:
Lucidor skrev:
kenhag skrev:
Hmm, hur blir det när man vill luta ryggstödet och sova? Behöver kanske en fotpall att vila fötterna på som eventuellt lyfter upp de från golvet.
Justermånen i lutningen är inte speciellt stor så fötterna är kvar på golvet iaf för en vuxen person. Men det kändes ändå bekvämt att kunna tilta stolen lite grann bakåt. Går absolut att somna där Bild
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Klart.

90D
6 stolar
vita stolar (jag lyssnade på gud... http://goo.gl/mdY38t )
titanium brun färg
auto pilot
dragkrok
premiumpaket
köld
standard ljud
standard hjul

Nu är det bara att vänta.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Tänkte så här: bäst att beställa innan model 3 hysterin... Och skulle model 3 vara en mycket bättre val, jag har 2 veckor på mig att ändra mig.

Sent from my Nexus 9 using Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Lucidor skrev:
HelectriC skrev:
Lucidor skrev:
kenhag skrev:
Synd att de inte fick tag i lösningen som låser fällbara stolar med säkerhetsbälte. Tror att SAAB hade något sånt på gång, vet inte om det var patent eller bara hemligt...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Lucidor skrev:
HelectriC skrev:
Lucidor skrev:
kenhag skrev:
Synd att de inte fick tag i lösningen som låser fällbara stolar med säkerhetsbälte. Tror att SAAB hade något sånt på gång, vet inte om det var patent eller bara hemligt...
Det går säkert att göra men frågan är hur säkert det är. Tesla har ju sagt att den antagligen är den säkraste suven som finns och en stol med fällbart ryggstöd kanske inte kan klara deras krav på säkerhet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Det går säkert att göra men frågan är hur säkert det är. Tesla har ju sagt att den antagligen är den säkraste suven som finns och en stol med fällbart ryggstöd kanske inte kan klara deras krav på säkerhet.
Det var ju det som var idén med uppfinningen att stolen skulle bli lika säker som en ojusterbar variant.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Det var ju det som var idén med uppfinningen att stolen skulle bli lika säker som en ojusterbar variant.
Minns att redan de gamla SAAB V4:orna hade en käck finess, nämligen att en sprint i ryggstödet gick av med följden att du ramlade bakåt mitt under körningen. Kunde ge spännande upplevelser :shock:
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Har varit i Los Gatos i 3 dagar och jag har sett 4 st Model X. Den såg så mycket större ut när den var på visningen, kanske pga att det fanns inga andra bilar bredvid. Nu tycker jag att den ser normal stor ut. Vit interiören och premium pack ser mycket bra ut!

Lite bilder här: https://goo.gl/photos/sKBqiX1MAUD8e16y7
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

sweslac skrev:
Har varit i Los Gatos i 3 dagar och jag har sett 4 st Model X. Den såg så mycket större ut när den var på visningen, kanske pga att det fanns inga andra bilar bredvid. Nu tycker jag att den ser normal stor ut. Vit interiören och premium pack ser mycket bra ut!

Lite bilder här: https://goo.gl/photos/sKBqiX1MAUD8e16y7
Man vänjer sig kanske snabbt men bilar i USA är ju inte kända för att vara små i allmänhet så Model X kan mycket väl anses vara normalstor i jämförelse där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Och en till, i seattle denna gång. Bild

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Skriv svar