Köplats bokning online

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Köplats bokning online

Inlägg av Kilowatt »

Jag bokade mina Model 3 online precis när bokningen öppnade (redan några minuter innan halvtimmesalaget faktiskt) och funderar över vilken köplats jag kan ha fått och vad det betyder ur ett leveransperspektiv?

Och det hela beror på flera faktorer:

Hur många bokade bilar i butik dagen innan?
Tesla har 215 "locations" försäljningsställen/service centers worldwide enligt Model 3 reveal. Ska vi anta att de flesta är försäljningsställen? Säg 200. Knappa hälften i Europa? Säg 80? På varje bokades i snitt...500 bilar dag 1, varav 80% av befintliga ägare? Så, i Europa 80*500*0,8=32 000 bokningar av Teslaägare före mig i kö från butik.

Ett annat sätt att räkna på det är att ta den officiella siffran på 115 000 förbokade innan unveil, dra bort ett antal webbokningar (öppnade en timme innan) så säg 100 000. Antag 40% från Europa och 80% av Teslaägare = 32 000 ;)

Så jag borde ha en köplats som inte är högre än 35 000 i Europa.

Hur snabbt börjar Europa få leveranser?
Detta är ju knäckfrågan. Verkar som totala antalet tillverkade Model 3 inte kommer kunna överstiga 60 000 i slutet av 2018. Om knappa hälften går till Europa så innebär det att vi vid den tidpunkten knappast har fått mer än 25 000 bilar.

Vad betyder snabbheten i att bekräfta ordern?
Så småningom kommer designstudion öppnas, och kanske är detta det viktiga momentet? Öppnas den först för Tesla-ägare? Och/eller beroende på köplats?

Är man då beslutsam och lägger sin konfiguration och bekräftar ordern riktigt snabbt så borde väl chanserna öka dramatiskt? Eller vad säger ni andra?

Det är sånt här som håller en vaken nuförtiden :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Köplats bokning online

Inlägg av Svenssons »

Jag tror inte det spelar någon roll alls eller mycket liten roll att bekräfta order samma minut eller efter ett dygn. Vad för bil och utrustning som du beställer kommer nog påverka mer om Tesla gör samma sak som de gjort på Model X och Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Så... Vad är slutsatsen? Beställa en maxad bil? Kommer det finnas en Signature tror ni?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kilowatt skrev:
Så... Vad är slutsatsen? Beställa en maxad bil? Kommer det finnas en Signature tror ni?
Kommer inte finnas någon Signature men det kommer finnas fullutrustad maxad bil! :mrgreen:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Svenssons skrev:
Kilowatt skrev:
Kommer inte finnas någon Signature men det kommer finnas fullutrustad maxad bil! :mrgreen:
Haha, true that!
Limbster

Inlägg av Limbster »

Jag var i butik och gjorde min reservation, men eftersom jag inte är intresserad av massa extra som fyrhjulsdrift extra stark motor, glastak mm räknar jag med att det nog tar tre år innan det blir någon bil. Jag väntar hellre något år extra för att slippa problem med läckande tak och trasiga drivlinor. Eftersom jag bor på landet lär det dock bli luftfjädring och dragkrok, något annat kan jag inte se att jag behöver i dagsläget.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Ja nog för de kommer o bli jobbigt o vänta men fördelen e väl att många barnsjukdomar blir fixade. Samt att man kan spara ihop lite mer pengar för mer options... :)
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Så ser jag det också. Jag kanske får vänta några år extra men jag får i alla fall en bättre bil än ni får. :)
Skriv svar