Det är dags för nya sommardäck för min Model 3 (LR 2021). Jag undrar om jag inte borde skaffa all-season däck att använda som sommardäck. Jag kollar mer specifikt på Michelin Cross Climate 2. Här är vad jag kunde lista ut för för- och nackdelar. Kan ni hjälpa mig resonera?
Fördelar:
1. Jag bor i Norrland. Lång vinter och kort sommar. I regel är dubbade vinterdäcken på lite mer än halva året. Med en all-season däck skulle jag kanske kunna ha sommardäcken på lite längre.
2. Familjen och jag åker till Frankrike minst en gång per år. Hittills har vi bara kunnat åka på sommaren när sommardäcken har varit på. Med all-season däck skulle vi kunna åka året runt. Inte minst för att vinterdäck (eller all-season däck) är ett krav i delar av Frankrike på vintern.
Nackdelar:
3. Inte lika bra sommardäck, speciellt om det ska köras genom Europa på sommaren. Men samtidigt har en massa Volvo Cross Climate 2 i Frankrike året runt.
4. Minskad effektivitet jämfört med "vanliga" sommardäck. Vad jag förstår drar Cross Climate 2 ca 15% mer än Pilot Sport vilket är lite jobbigt.
Har ni några tankar/tips? Tack på förhand