Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4519
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av dstr »

Först en disclaimer - "no flaim bait intended"

Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?

Och i vilket register och vilka tillämpningar?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av bjelkeman »

Nu är du väl lite Ludicrous i alla fall? ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av thebishop »

Extremt motorljud och extra hård knyck gör nog att man upplever det som "mer" allt annat lika. Så förmodligen bensin + sekventiell låda är min gissning. Sedan kan säkert ytterligare saker påverka - storlek vindruta, hur lång ner man sitter och möjligen även hur hård stolen är i termer av upplevelse...

Men - en Scramjet vore ju mumma, om än inte så praktiskt på allmän väg. ;)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av pegs »

dstr skrev:
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"
Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?
Flaim bait?? För att tända en majbrasa kanske en mix av bensin och diesel funkar bäst? ;)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pegs skrev:
dstr skrev:
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"
Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?
Flaim bait?? För att tända en majbrasa kanske en mix av bensin och diesel funkar bäst? ;)
80% bensin 20% diesel. Eller var det tvärt om :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4519
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av dstr »

Motorljud är ju definitivt en faktor.

Att dra långt på respektive växel också. Ngt av det värsta jag körta var en porsche 930 turbo. 4-växlad. Gjorde 100 på ettan och vid 280 på fyran släppte jag.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av znak3 »

Motorljud gör mycket men definitivt inte diesel. Fy f*%
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4519
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av dstr »

znak3 skrev:
Motorljud gör mycket men definitivt inte diesel. Fy f*%
Har du kört en V8 dubbelturbo diesel och kännt accelerationen av 2.5 ton vid 100-170kmh? Det är ur-kraft.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av danni »

En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Körde du då i Insane mode? Den är betydligt snällare i Sport mode och det märks framför allt i de lägre farterna. Tycker det är svårt att hålla jämn hastighet i låga farter (under 50 km/h) med Insane mode.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Körde du då i Insane mode? Den är betydligt snällare i Sport mode och det märks framför allt i de lägre farterna. Tycker det är svårt att hålla jämn hastighet i låga farter (under 50 km/h) med Insane mode.
Japp, den var i Insane mode hela tiden. Jag har fortfarande inte riktigt listat ut poängen med Sport mode. Men kanske är det som du noterar för att ändra gasresponsen och öka körbarheten. Fast jag tyckte inte det var nåt större problem i Insane heller, bilen var inte ryckig eller svårkörd för det, bara att jag noterade att mappningen av gaspedalen kändes helt annorlunda.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av joel80 »

När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4519
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av dstr »

joel80 skrev:
När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
Nej - etanol är ju "hur utspätt som helst". Det är ju därför en etanolbil dricker dubbelt så mycket som en besinbil.

Etanolens fördel är dock att det inte spikar, så du kan skruva upp laddtrycket "hur långt som helst" utan spikningar - därför är det poppis i trimmade bilar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av bylund »

Precis. Det är även mer energi i bensin på 95 oktan än 98 oktan, men 98 oktan kan du komprimera hårdare utan att det knackar. Så har man inte en motor som är gjord för det så är det bortkastat att köra på höga oktantal.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av thebishop »

dstr skrev:
Att dra långt på respektive växel också.
Japp. Samt att den gärna får dra mer när motorn börjar komma upp i varv, så det känns som det skenar okontrollerat om man inte lättar gasen eller växlar (dvs vridet kommer efter typ 2500rpm och upp).

Tesla är ju rena motsatsen mot dessa, den är tyst, har bara en växel, maximalt drag från låga varv, optimerad för lagliga hastigheter vad gäller utväxlingen, mycket civiliserat helt enkelt - upplevelsen är klart annorlunda (på ett i mitt tycke positivt sätt, men så valde jag en T. också...).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av apkungen »

El måste ju vara bäst ändå. Man får ut toppeffekt under mycket större varvtalsregister. Teslan börjar tappa vid ungefär 120km/h, iaf de äldre bilarna. Så med en växel skulle men kunna få ut en hel del mer ändå ur bilen men nackdelarna överväger väl fördelarna antar jag.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av thebishop »

Men den "upplevda" hästkraften blir säkert större om du har 130dB avgrundsvrål från helvetets sjunde cirkel precis bakom ryggen? Det lär ju skrämma skiten ur vem som helst... :twisted: :twisted: :twisted:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av thebishop »

(och för att vara supertydlig, jag är överlycklig över att min bil inte gör så, utan istället slungar en som från en grym slangbella, men smaken är ju olika!)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Kalle »

joel80 skrev:
När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av jonas »

Det var ju det BMW eperimenterade med, med bl.a sin vätgasdrift. Att bygga om befintlig otto till drift på vätgas är väldigt enkelt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av thebishop »

Nya ribban för "upplevda hästkrafter":

https://www.youtube.com/watch?v=qAkrzEqHHyA

:D
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5863
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Gustafsson »

thebishop skrev:
Nya ribban för "upplevda hästkrafter":

https://www.youtube.com/watch?v=qAkrzEqHHyA

:D
Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av HelectriC »

Jobbigt vid rödljusen för dom som står bakom
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Jorma »

dstr skrev:
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"

Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?

Och i vilket register och vilka tillämpningar?
Dum fråga, bensin, diesel, en gräsklipparmotor på bensin ger ingen annan utdelning än träningsvärk i försöken att starta den och hosta när den går igång!
Automat, manuell, dubbelkoppling vem behöver det med eldrift :mrgreen: .
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av 12man »

Gustafsson skrev:
Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra

hur mycket soppa tar en jas start?
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar