Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Moderator: Redaktion
Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Först en disclaimer - "no flaim bait intended"
Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?
Och i vilket register och vilka tillämpningar?
Vad ger egentligen bäst utdelning? Bensin? Diesel? Automat? Manuell? Dubbelkoppling? Elmotor?
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Nu är du väl lite Ludicrous i alla fall? 

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Extremt motorljud och extra hård knyck gör nog att man upplever det som "mer" allt annat lika. Så förmodligen bensin + sekventiell låda är min gissning. Sedan kan säkert ytterligare saker påverka - storlek vindruta, hur lång ner man sitter och möjligen även hur hård stolen är i termer av upplevelse...
Men - en Scramjet vore ju mumma, om än inte så praktiskt på allmän väg.
Men - en Scramjet vore ju mumma, om än inte så praktiskt på allmän väg.

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Flaim bait?? För att tända en majbrasa kanske en mix av bensin och diesel funkar bäst?dstr skrev:Först en disclaimer - "no flaim bait intended"

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
80% bensin 20% diesel. Eller var det tvärt ompegs skrev:Flaim bait?? För att tända en majbrasa kanske en mix av bensin och diesel funkar bäst?dstr skrev:Först en disclaimer - "no flaim bait intended"

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Motorljud är ju definitivt en faktor.
Att dra långt på respektive växel också. Ngt av det värsta jag körta var en porsche 930 turbo. 4-växlad. Gjorde 100 på ettan och vid 280 på fyran släppte jag.
Att dra långt på respektive växel också. Ngt av det värsta jag körta var en porsche 930 turbo. 4-växlad. Gjorde 100 på ettan och vid 280 på fyran släppte jag.
Motorljud gör mycket men definitivt inte diesel. Fy f*%
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Har du kört en V8 dubbelturbo diesel och kännt accelerationen av 2.5 ton vid 100-170kmh? Det är ur-kraft.znak3 skrev:Motorljud gör mycket men definitivt inte diesel. Fy f*%
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Körde du då i Insane mode? Den är betydligt snällare i Sport mode och det märks framför allt i de lägre farterna. Tycker det är svårt att hålla jämn hastighet i låga farter (under 50 km/h) med Insane mode.danni skrev:En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Japp, den var i Insane mode hela tiden. Jag har fortfarande inte riktigt listat ut poängen med Sport mode. Men kanske är det som du noterar för att ändra gasresponsen och öka körbarheten. Fast jag tyckte inte det var nåt större problem i Insane heller, bilen var inte ryckig eller svårkörd för det, bara att jag noterade att mappningen av gaspedalen kändes helt annorlunda.Nicke Nyfiken skrev:Körde du då i Insane mode? Den är betydligt snällare i Sport mode och det märks framför allt i de lägre farterna. Tycker det är svårt att hålla jämn hastighet i låga farter (under 50 km/h) med Insane mode.danni skrev:En sak jag tänkte på när jag hade en P85D i en vecka är att jag är ganska säker på att den bilen har en helt annorlunda mappad gaspedal än min 85D. För i lägre hastigheter så var den liksom hetsigare och accelererade mer vid mindre gaspådrag. Men det var inte fullgas och det gällde accelerationsnivåer som min 85D ändå hade presterat med lätthet, fast jag hade behövt gasa mer för att åstadkomma samma sak med min bil. Det är ju ett sätt att få en bil att upplevas som starkare än den är relativt något annat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nej - etanol är ju "hur utspätt som helst". Det är ju därför en etanolbil dricker dubbelt så mycket som en besinbil.joel80 skrev:När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
Etanolens fördel är dock att det inte spikar, så du kan skruva upp laddtrycket "hur långt som helst" utan spikningar - därför är det poppis i trimmade bilar.
Precis. Det är även mer energi i bensin på 95 oktan än 98 oktan, men 98 oktan kan du komprimera hårdare utan att det knackar. Så har man inte en motor som är gjord för det så är det bortkastat att köra på höga oktantal.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Japp. Samt att den gärna får dra mer när motorn börjar komma upp i varv, så det känns som det skenar okontrollerat om man inte lättar gasen eller växlar (dvs vridet kommer efter typ 2500rpm och upp).dstr skrev:Att dra långt på respektive växel också.
Tesla är ju rena motsatsen mot dessa, den är tyst, har bara en växel, maximalt drag från låga varv, optimerad för lagliga hastigheter vad gäller utväxlingen, mycket civiliserat helt enkelt - upplevelsen är klart annorlunda (på ett i mitt tycke positivt sätt, men så valde jag en T. också...).
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
El måste ju vara bäst ändå. Man får ut toppeffekt under mycket större varvtalsregister. Teslan börjar tappa vid ungefär 120km/h, iaf de äldre bilarna. Så med en växel skulle men kunna få ut en hel del mer ändå ur bilen men nackdelarna överväger väl fördelarna antar jag.
Men den "upplevda" hästkraften blir säkert större om du har 130dB avgrundsvrål från helvetets sjunde cirkel precis bakom ryggen? Det lär ju skrämma skiten ur vem som helst...

Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
(och för att vara supertydlig, jag är överlycklig över att min bil inte gör så, utan istället slungar en som från en grym slangbella, men smaken är ju olika!)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?joel80 skrev:När det gäller fytande drivmedel så är det väl etanol som är energirikast. Hög oktanhalt o.s.v.. Med en etanolhybrid "tjänar" man alltid lite hästkrafter på att tanka etanol istället för bensin. Och många tävlingsbilar går ju på etanol av en anledning.
(Till raketer används det flitigt)
Det var ju det BMW eperimenterade med, med bl.a sin vätgasdrift. Att bygga om befintlig otto till drift på vätgas är väldigt enkelt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Gustafsson
- Teslaägare
Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!thebishop skrev:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jobbigt vid rödljusen för dom som står bakom
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dum fråga, bensin, diesel, en gräsklipparmotor på bensin ger ingen annan utdelning än träningsvärk i försöken att starta den och hosta när den går igång!dstr skrev:Först en disclaimer - "no flaim bait intended"
Automat, manuell, dubbelkoppling vem behöver det med eldrift

180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärraGustafsson skrev:Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
hur mycket soppa tar en jas start?
ms 76132 "Eleamore"