martinot skrev: ↑11 mar 2024 02:07
Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten
https://via.tt.se/pressmeddelande/34228 ... 72&lang=sv
"Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla)."
Tesla-konflikten kommer att skriva in sig i historieböckerna som en av de längsta konflikterna i efterkrigstiden. Konsekvenserna för de varslade företagen varierar stort, men verkstäder som reparerar Tesla-bilar tillhör de hårdast drabbade.
-Vi ska komma ihåg att det här handlar om verkstäder som har kollektivavtal, som har gjort allting rätt och som även har investerat i den gröna omställningen. Nu drabbas de inte bara ekonomiskt, blockaden sätter också käppar i hjulet för deras framtidssatsningar, säger Annika Nordin, avdelningschef för arbetsgivarfrågor och juridik på Transportföretagen.
Att AG-organisationerna snart går samman och får Sv Näringsliv att ta upp ämnet, med inriktning att likformighet inom EU borde gälla och sympatistrejker därmed ogiltigförklaras, kan inte ligga långt bort.
Det är tretton(?) ATO som gaddat ihop sig för närvarande.
Smått bisarr utveckling vi sett. Ponera att du har ett företag och du råkar ha en stor kund som i sin tur hamnar i konflikt med en ATO;
ATO: Dina anställda får inte göra jobb åt Företaget AB
Du: Ok, då blir det svårt att behålla personalen.
ATO: Vi betalar deras löner.
Du: Företaget AB står för 74% av vår omsättning. Vi kan inte hålla med lokaler intill dess att vi (kanske) hittar en ny kund.
ATO: Måste knäcka några ägg för en omelett. See ya!
Det kvittar ju i sak om du varit en God Svensk Företagare om du råkar ha en kundbas som hamnar i klammeri med Facket. Även om kundbasen har KA idag, kan de likväl hamna i konflikt med sympatiåtgärder i samband med nästa avtalsrörelse.
Sverige bör vakna.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium