Nu skrevs det ganska många bi-villkor (större, tongivande, inom industrin) men känns inte som Samsung varit överlyckliga kring att teckna KA direkt:roffe_s skrev: ↑12 mar 2024 19:21roffe_s skrev: ↑12 mar 2024 19:17Japp, Du har inte heller sett någon förklara varför ett KA skulle vara sämre för Tesla än nuvarande avtal. Det är helt enkelt omöjligt för oss på avbytarbänken att besvara den frågan, för att kunna göra det måste vi sannolikt sitta vid förhandlingsbordetOfarligTesla skrev: ↑12 mar 2024 18:17Fast i slutändan kommer man ändå komma fram till ett avtal som Tesla måste ta ställning till och se ifall det skapar mer värde än kostnaden är. Hur man värderar de olika bitarna i avtalet blir såklart subjektivt dels beroende på ens egna åsikter men också beroende på vilken del av förhandlingsbordet man representerar. Så oavsett om man suttit och förhandlat så måste man såklart värdera om det avtalet bidrar med en nettovinst eller inte.roffe_s skrev: ↑12 mar 2024 17:19Mmm, jag har förstått att Du och andra i tråden tänker så. Själv är jag mer skeptisk till tendenser att generalisera, jag tror med på att sitta ned, samtala, förhandla och sätta sig in i förhandlingsparterns argument samt utgå från den kunskapen för att försöka söka minsta gemensamma nämnare och hitta en lösning.
Men det är jag det:)
Jag har inte sett någon i tråden förklara varför KA är bättre för Tesla annat än att man undviker konflikten. Om Tesla hade tecknat KA direkt när IF Metall kom med förslaget, vad i det avtalet är det som gjort att Tesla sålt fler bilar (eller sålt dem till högre vinst i kronor räknat) än utan KA? För vi har redan diskuterat några negativa saker med KA så frågan är vad som gör att Tesla kan tjäna mer pengar på att ha KA förutom att man undviker strejk?
Vi ska inte heller bortse för kostnaderna för konsekvenserna av konflikten. De bör värderas när sammanställningen upprättas. Men handen på hjärtat tror jag tyvärr inte detta, från företagets sida, handlar om kronor och ören. Som många är inne på förefaller det handla om någon form av principer.
Men även om detta kan vi bara sia och tro.Spännande teori, har Du något exempel på en större arbetsgivare i Sverige som tvingats in i arbetsgivarledet?Pontus skrev: ↑12 mar 2024 18:40Det är ju väldigt enkelt, de har tvingats. Titta på Klarna tror du frivilligt skulle stå bakom KA för att de tror att de är bra för företaget och de anställda? Enda anledningen var att hoten från facket vart för mycket. Så nej alla medlemmar står inte bakom.roffe_s skrev: ↑12 mar 2024 17:39De väljer genom medlemskapet att stå bakom kollektivavtalen och den svenska modellen. Hur tycker Du annars det ska tolkas?Nicke Nyfiken skrev: ↑12 mar 2024 17:26Så du menar att 100% av de arbetsgivate som är med i SAF tycker att alla kollektivavtal är rimliga och rättvisa?roffe_s skrev: ↑12 mar 2024 17:19Äh, jag erkänner gärna att jag estimerade anslutningsgraden bland arbetsgivare till SAF. Vill Du kolla kan Du t ex kolla följande länkhttps://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles ... llberg.pdf
Finns det sådana undersökningar?
Jag kan nämligen personligen inte komma på någon tongivande arbetsgivare inom industrin som sagt sig blivit tvingad in i arbetsgivarföreningen.
https://www.placera.se/placera/telegram ... avtal.html