AAKEE skrev: ↑02 mar 2024 12:09
Remuz skrev: ↑02 mar 2024 12:04
Är helt med på resonemanget, men i dagens ränteläge har jag svårt att motivera ens 800k på en bil när du har mer eller mindre säker avkastning på 5-5.5% blir diskonteringsräntan därefter och alternativkostnaden för hög. Livsnjutning dock… hm
I det resonemanget är det nog oftast för dyrt med nyare bilar. Eller bilar alls?
Förutse vilken sorts bilar som skenar i pris närmsta 10 åren, köp en sådan - ställ in den i garaget - och cykla istället
Livsnjutningsbiten måste bejakas, när det är möjligt
Finns ju mycket annat som ger bättre utväxling på "livsnjuteriet" än en dyr bil. Vad det nu är man vill lägga pengar på. Mat, resor, mer ledighet, bättre boende...
Kalkylen för dyra elbilar ser jättedålig ut numera. Min Model S kostade lika mycket som en ny Model S idag, mer eller mindre, men TCO:n är typ dubbelt så hög.
- Mycket högre förmånsvärde.
- Mycket högre ränta.
- Slopad miljöbonus.
- Ingen gratis SuC (i normalläget)
Det som var ett relativt enkelt val då är ett omöjligt val idag. Att lägga tio tusen i månaden MER är orimligt. Jag kommer ju ändå bara till samma ställen. Samma jobb, samma återvinningscentral, samma köpcentrum...
Att använda nedsättande retorik och gråtemojis mot de som inte har råd är inte heller särskilt uppbyggligt och något jag inte trodde om dig Åke.