Det stämmer rätt bra, jag har fått den tabellen direkt från Jason Hughes som de refererar till i artikeln. (Som förövrigt drev företaget 057 Technologi som först sålde batteriförsäkringar och sedan *såldes* (las ned) och Jason drog med pengarna som det verkar. Stämningar på G.Legato skrev: ↑16 mar 2024 23:48Har förlitat mig på det här genom åren:AAKEE skrev: ↑16 mar 2024 23:38Ja.Nicke Nyfiken skrev: ↑16 mar 2024 23:33Det var på visad räckvidd vid 100%.AAKEE skrev: ↑16 mar 2024 23:24Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ordNicke Nyfiken skrev: ↑16 mar 2024 23:09
Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.
Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Det är ingen ”buffert” på så vis, beroende på vad man läser in in ordet.
Degraderingströskel skulle man kunna kalla det.
3/Y har generellt runt 2%, och nya S/X har ungefär 4%. Jag kan inte de äldre S/X så jag vet inte.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Om det stämmer eller ej vet jag dock inte![]()
Man behöver dock lite data över räckvidd vs energi för att räkna ut tröskeln.
Exempelvis tidiga model 3 med 77.8kWh batteri men som levererade 79kWh i EPA-tester.
Rangen började inte sjunka innan batteriet nått under 76 kWh, så det var 2% till tröskeln med utgångspunkt från märk-kapacitet och 3% från EPA-testet.
499 km räckvidd med 76kWh ombord gav 152Wh/km som laddkonstant. Omvänt, vet man max räckvidd och konstanten kan man räkna fram Degraderingströskeln.
Problemet är att folk gärna minns lite för låg range när bilen var ny. Det ”passar bra” att ha lägre ursprungsrange om man ska räkna fram degraderingen, då blir den lägre. Antagligen något undermedvetet…
För att få det pålitligt behöver man korrekta värden, taget ur BMS eller möjligen genom många bokförda berökningar från energigrafen.