Kallare än -15 är relativt bra grepp i alka däck.Tellus skrev: ↑16 mar 2024 13:52Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.Gitti skrev: ↑16 mar 2024 12:35Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
Man kan princip köra på sommardäck i stark kyla.
De åretrunthjulen är garanterat okey i stark kyla. Problemet är inte de temperaturerna.