The drama at Volkswagen’s Cariad unit continues. VW plans to cut around 2,000 jobs while delaying the (already delayed) new software architecture due to be used in upcoming Porsche and Audi EVs.
Volkswagen’s new 1.2 software, set to debut in the new Porsche Macan EV and Audi Q6 e-tron, is being delayed by 16-18 weeks. Meanwhile, the full-scale 2.0 platform is being completely redeveloped.
Blir till och tjata på firman att ta in Audi som tjäntebil
Just nu har vi hela VAG (inte porsche då) förutom Audi, Volvo/Polestar eller Tesla att välja mellan
Från 899'? Låter ju inte super...
Ungefär som väntat tycker jag för 55 Quattro. En S-line Selection verkar hamna ungefär 120' under en Q8 med motsvarande utrustningsnivå. Nästa vecka öppnar konfiguratorn. Får se hur många kryss man hittar då....
Senast redigerad av lawe, redigerad totalt 1 gånger.
Blir till och tjata på firman att ta in Audi som tjäntebil
Just nu har vi hela VAG (inte porsche då) förutom Audi, Volvo/Polestar eller Tesla att välja mellan
Från 899'? Låter ju inte super...
Ungefär som väntat tycker jag. En S-line Selection verkar hamna ungefär 120' under en Q8 med motsvarande utrustningsnivå. Nästa vecka öppnar konfiguratorn. Får se hur många kryss man hittar då....
Hur mycket mindre är den då? Känns ju som väldigt små skillnader mellan Q4/Q6/Q8.
Blir till och tjata på firman att ta in Audi som tjäntebil
Just nu har vi hela VAG (inte porsche då) förutom Audi, Volvo/Polestar eller Tesla att välja mellan
Från 899'? Låter ju inte super...
Ungefär som väntat tycker jag. En S-line Selection verkar hamna ungefär 120' under en Q8 med motsvarande utrustningsnivå. Nästa vecka öppnar konfiguratorn. Får se hur många kryss man hittar då....
Hur mycket mindre är den då? Känns ju som väldigt små skillnader mellan Q4/Q6/Q8.
För mig är mindre = bättre. Sedan är ju Q6 en helt ny generation jämfört med en Q8 som är en gammal konstruktion. Och Q4 känns inte som en genuin Audi-produkt imho.
Har inte kollat specen än men 899 är väl i linje med förväntningarna beaktat Macan EV. Men mycket pengar är det onekligen.
Blir ju en miljon innan det är färdigt...
En EQE SUV börjar också på 899'. Med hyfsad utrustning. Den är väl större och från ett bättre märke.
Har själv noll intresse ang. allt som är SUV/Crossover, men när det gäller andra fordon har det väl varit jämnt skägg mellan Merca, BMW och Audi ett rätt bra tag nu. Vilket märke som är "bättre" är väl typ enbart individuella preferenser/tycke/smak.
Det kommer bakhjulsdrivet med mindre batteri och enklare utrustning senare. I lanseringspaketen ingår t.ex. Matrix LED, passagerardisplay, sportsäten m.m. Men billigt blir det nog aldrig. Det har nog inte Audi tänkt heller.
Detta får nog mer ses som en storebror till Q4 än en konkurrent till Q8 E-tron. Även om Q8 är gammal plattform så är själva bilen mycket lyxigare när det kommer till interör.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Men oj vad tråkig Q6 verkar. Får ju nästan en ID.4 att verka spännande
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vikt 2350 kg var ju lite mycket, men den har ju ett rejält batteri. Och Audi påstår 30% snålare.
Initialt kommer Q6 med ett batteripack som är på 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) uppdelat i tolv moduler. Audi tror inte på så kallad cell to pack-teknik utan menar att det är bättre att ha kvar modulerna då det underlättar byte av eventuella bristfälliga celler eller moduler.
Cellerna i fråga är prismatiska med en ny kemi, enligt formfaktorn 8:1:1 NCM (åtta delar nickel, en del kobolt och en del magnesium). Utöver att de ska ha högre energitäthet än vad man tidigare erbjudit går de snabbare att producera och batteripacket som sådant har färre kontakter samt mindre kablage.
Verkar ju som att mycket mer är standard än vanligt hos audi och färre individuella val. Så den är ju hyfsat utrustad även i prolineutförande. Men jag är inte övertygad. Mer lockad av A6, får se hur den blir materialmässigt invändigt. Men miljon-EV:s åldras dåligt har jag märkt.
Tycker varken porsche eller audi fått till designen riktigt. Macan ser ut som en semla på hjul och Q6 lite för upprätt front. Kanske sportbacken blir bättre. Men hårdvarumässigt är det nog riktigt bra grejer.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Verkar ju som att mycket mer är standard än vanligt hos audi och färre individuella val. Så den är ju hyfsat utrustad även i prolineutförande. Men jag är inte övertygad. Mer lockad av A6, får se hur den blir materialmässigt invändigt. Men miljon-EV:s åldras dåligt har jag märkt.
Som jag förstår det är det här "Edition One" paket och att det kommer enklare paketeringar senare.
Förstår inte alls Audis prissättning. En proline (inte Edition One) kostar alltså 899KSEK. En Audi Q8 Proline kostar 925KSEK (914KSEK Business). Q4 Proline AWD kostar 643KSEK. Q6 med denna spec borde legat på 799KSEK. Nu kommer man ut med en nyare men mindre än Q8 som hamnar i samma prisklass,
Den här bilen kommer inte bli vanlig på Svenska väga i alla fall. Även om man för in mindre batteri/ej AWD/lägre effekt / mindre utrustning så lär vi inte se ett pris under 800KSEK. Och där hittar man inte många tj-bilsförare.
Synd på en så fin bil.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Vikt 2350 kg var ju lite mycket, men den har ju ett rejält batteri. Och Audi påstår 30% snålare.
Initialt kommer Q6 med ett batteripack som är på 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) uppdelat i tolv moduler. Audi tror inte på så kallad cell to pack-teknik utan menar att det är bättre att ha kvar modulerna då det underlättar byte av eventuella bristfälliga celler eller moduler.
Cellerna i fråga är prismatiska med en ny kemi, enligt formfaktorn 8:1:1 NCM (åtta delar nickel, en del kobolt och en del magnesium). Utöver att de ska ha högre energitäthet än vad man tidigare erbjudit går de snabbare att producera och batteripacket som sådant har färre kontakter samt mindre kablage.
Känns mer och mer som PPE redan är gårdagens teknik.
Titta på faceliftade Zeekr 001. LFP cell-to-pack med 5C-laddning, lågt pris och 10-80% på 11 minuter...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Förstår inte alls Audis prissättning. En proline (inte Edition One) kostar alltså 899KSEK. En Audi Q8 Proline kostar 925KSEK (914KSEK Business). Q4 Proline AWD kostar 643KSEK. Q6 med denna spec borde legat på 799KSEK. Nu kommer man ut med en nyare men mindre än Q8 som hamnar i samma prisklass,
Den här bilen kommer inte bli vanlig på Svenska väga i alla fall. Även om man för in mindre batteri/ej AWD/lägre effekt / mindre utrustning så lär vi inte se ett pris under 800KSEK. Och där hittar man inte många tj-bilsförare.
Synd på en så fin bil.
De gör som vanligt, sätter höga listpriser och ger sedan rejäla rabatter istället.
Det kommer garanterat kampanjer när volymproduktion är igång.