Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Handtag var på dom äldsta våra S fick nya på garanti typ 2015-2017 sen dess har ingen gått sönder så de verkar ha fixat detta och man skall inte överdriva det var microkontakterna, en pedal och kabelhärvan som pajade delarna kostar väl några hundra lappar men går absolut att laga om man vill. I vårt fall så gjorde Tesla jobbet och bytta som dom brukar göra till helt nya senaste revisionen.
-
- Inlägg: 5626
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Har inte sett om filmen och dubbelkollat, men som jag minns det så menade G-man att det stora högspänningsbatteriet var bättre konstruerat och ihopsatt från och med Raven. Vad/om det var mer som var bättre minns jag inte. Är dock tyvärr inte så värst insatt i de här tekniska aspekterna.taliz skrev: ↑22 mar 2024 06:48Tvärtom skulle jag säga, du "killgissar å det grövsta". Du säger själv att du inte har någon aning om detaljerna, men påstår ändå att Raven är mkt bättre.Legato skrev: ↑22 mar 2024 06:36Är det inte? Känns som du killgissar å det grövsta.taliz skrev: ↑22 mar 2024 03:21Så enorma skillnader är det ju inte. Vad är "fixat" på Raven egentligen?Legato skrev: ↑21 mar 2024 14:30Orkar inte se Grufmans film en gång till men har bestämt för mig att han pratade om just gamla S, inte Raven.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Jag gillar i grunden 3 bättre än S, men tycker det är ganska olika bilar. En S lastar bra mycket mer, är snyggare och personligen väljer jag den framför 3 för landsväg/motorväg.
I stan och för "inspirerad" körning är 3 solklart bättre och framförallt Highland är ju absolut en betydligt modernare bil.
MCU2 är väl en "fix"(kom dock H1 2018 till 75D och 100D) men annars? Dörrhandtagen går ju fortfarande sönder. Likaså fram och baklampor, hjulupphängning, motorer, stolar, värmare, ladduttag... listan är evighetslång.
Jag har ingen aning om detaljerna men som bekant byter Tesla komponenter löpande. Handtagen är ju definitivt uppgraderade och går nog iaf sönder mer sällan. Har ju pratats om nya revisioner av tex länkarmar och drivknutar också, vad som stämmer vet inte jag.
Däremot verkar ju fler än jag ha uppfattat det som att Grufman syftade på äldre Model S. Han kan iaf definitivt mer om detta än någon av oss.
Så återigen, vad är bättre? [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 431
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Den där kom med samma batch som min förra MSP. Helt rätt spec. Nästan inga mil. Pre-plaid-teknologi under skalet. Den som köper den bilen och behåller den gör formodligen en riktigt bra affär.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 431
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja den kan man köra 20 000 mil bekvämt kommande 5-6 åren. Bekymmersfritt. Och säkert ändå sälja för 250 000kr sen.bjornnilsson skrev: ↑22 mar 2024 16:08Den där kom med samma batch som min förra MSP. Helt rätt spec. Nästan inga mil. Pre-plaid-teknologi under skalet. Den som köper den bilen och behåller den gör formodligen en riktigt bra affär.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Hmmm. Den där har jag varit sugen på. Hade den bara haft avdragbar moms…teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 431
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Vänta nu du jämför en tegelsten från VW som E-tron med en Raven?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Haft alla 3/Y
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ungefär som att jämföra en Model 3 med en Model S. Tror ingen BMW 7-serie ägare tittat på en 3-serie som alternativet man väger emellan. Helt enkelt helt olika bilar som tilltalar olika ägare.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:25taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Vänta nu du jämför en tegelsten från VW som E-tron med en Raven?
Model S P85DL+
-
- Inlägg: 431
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
mans71 skrev: ↑23 mar 2024 09:35Ungefär som att jämföra en Model 3 med en Model S. Tror ingen BMW 7-serie ägare tittat på en 3-serie som alternativet man väger emellan. Helt enkelt helt olika bilar som tilltalar olika ägare.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:25taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Vänta nu du jämför en tegelsten från VW som E-tron med en Raven?
Model S är mkt bättre i alla aspekter. Köper dock att M3 är en enklare konstruktion och därför oftare går med färre "fel".
Ett batteribyte på en E-tron måste gå på typ 350 000kr. Därför värderar marknaden bilen till 0kr eller tom <0kr efter batterigarantin löpt ut.
Du kan tex köpa en E Tron 50 från 2020 sub 10K mil för ca 300 000kr idag. Ny var 1 miljon.
Frågor på det?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Mer som Model X vs Model S imo. Eller BMW 5 mot BMW X5.mans71 skrev: ↑23 mar 2024 09:35Ungefär som att jämföra en Model 3 med en Model S. Tror ingen BMW 7-serie ägare tittat på en 3-serie som alternativet man väger emellan. Helt enkelt helt olika bilar som tilltalar olika ägare.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:25taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Vänta nu du jämför en tegelsten från VW som E-tron med en Raven?
Men jag håller med i sak, det är två helt olika bilar som är bra på helt olika saker.
Jag tycker dock båda två (samt i-Pace) är bland de absolut mest attraktiva begagnat-alternativen på marknaden just nu. Model S är ju dock i en helt annan liga än E-tron gällande räckvidd och infotainment, medan E-tron är överlägsen gällande bekvämlighet och vägljud tex.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Runt 100k skulle jag värdera de milen till (men inte 150-200).pejvic skrev: ↑23 mar 2024 09:26Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Carlabilen är mycket prisvärd imo, men den är faktiskt i risigt skick sett till att den gått så väldigt lite.
Hämtade en Raven med över 30k mil igår. Den har färre lackskador än den där S:en har efter dryga 2k mil
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Håller med 100.000 är rimligt. Men det borde vara mer egentligen.Legato skrev: ↑23 mar 2024 09:46Runt 100k skulle jag värdera de milen till (men inte 150-200).pejvic skrev: ↑23 mar 2024 09:26Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Carlabilen är mycket prisvärd imo, men den är faktiskt i risigt skick sett till att den gått så väldigt lite.
Hämtade en Raven med över 30k mil igår. Den har färre lackskador än den där S:en har efter dryga 2k mil
Milkostnaden bör bli osannolikt låg om man kör 7000 mil på ett år och säljer efter ett år.
Lyxbil till budgetpris.
Vad gav du för 30tusenmilaren? Taxi?
Haft alla 3/Y
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Fel.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:38mans71 skrev: ↑23 mar 2024 09:35Ungefär som att jämföra en Model 3 med en Model S. Tror ingen BMW 7-serie ägare tittat på en 3-serie som alternativet man väger emellan. Helt enkelt helt olika bilar som tilltalar olika ägare.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:25taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Vänta nu du jämför en tegelsten från VW som E-tron med en Raven?
Model S är mkt bättre i alla aspekter. Köper dock att M3 är en enklare konstruktion och därför oftare går med färre "fel".
Ett batteribyte på en E-tron måste gå på typ 350 000kr. Därför värderar marknaden bilen till 0kr eller tom <0kr efter batterigarantin löpt ut.
Du kan tex köpa en E Tron 50 från 2020 sub 10K mil för ca 300 000kr idag. Ny var 1 miljon.
Frågor på det?
695’ var lanseringspris på E-tron 50.
https://feber.se/bil/audi-e-tron-50-kos ... or/401500/
Gå inte på aftonbladets skitrubriker.
Dessutom kunde man få lite rabatt samt även miljöbonus. Så de landade nog runt 700 för en bra utrustad.
-
- Inlägg: 431
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Force-Walker skrev: ↑23 mar 2024 13:50Fel.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:38mans71 skrev: ↑23 mar 2024 09:35Ungefär som att jämföra en Model 3 med en Model S. Tror ingen BMW 7-serie ägare tittat på en 3-serie som alternativet man väger emellan. Helt enkelt helt olika bilar som tilltalar olika ägare.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:25taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48
"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Vänta nu du jämför en tegelsten från VW som E-tron med en Raven?
Model S är mkt bättre i alla aspekter. Köper dock att M3 är en enklare konstruktion och därför oftare går med färre "fel".
Ett batteribyte på en E-tron måste gå på typ 350 000kr. Därför värderar marknaden bilen till 0kr eller tom <0kr efter batterigarantin löpt ut.
Du kan tex köpa en E Tron 50 från 2020 sub 10K mil för ca 300 000kr idag. Ny var 1 miljon.
Frågor på det?
695’ var lanseringspris på E-tron 50.
https://feber.se/bil/audi-e-tron-50-kos ... or/401500/
Gå inte på aftonbladets skitrubriker.
Dessutom kunde man få lite rabatt samt även miljöbonus. Så de landade nog runt 700 för en bra utrustad.
Fel. 695' var priset alla drömde om under 2019, innan lansering. De som sen köpte den, särskilt med lite utrustning och vinterhjul, betalade ca miljonen.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
330-ish för en 7-sits Model X. Japp, taxi. 7k mil efter 1 år. 14k mil efter 2. 21k efter 3 och 28k efter 4....pejvic skrev: ↑23 mar 2024 12:30Håller med 100.000 är rimligt. Men det borde vara mer egentligen.Legato skrev: ↑23 mar 2024 09:46Runt 100k skulle jag värdera de milen till (men inte 150-200).pejvic skrev: ↑23 mar 2024 09:26Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Carlabilen är mycket prisvärd imo, men den är faktiskt i risigt skick sett till att den gått så väldigt lite.
Hämtade en Raven med över 30k mil igår. Den har färre lackskador än den där S:en har efter dryga 2k mil
Milkostnaden bör bli osannolikt låg om man kör 7000 mil på ett år och säljer efter ett år.
Lyxbil till budgetpris.
Vad gav du för 30tusenmilaren? Taxi?
På 2019 Raven (och många 2020) har man ju obegränsat antal mil för garantin på batteri och drivlina.
Köpte den till företaget för att sälja vidare, men den var i så himla fint skick att vi kommer ha den som (förhoppningsvis väldigt billig) ersättare till vår Plaid. Beslutade oss idag Så blir att köpa ut den från företaget.
Inte en kantstött fälg. Inte en repa på någon panel invändigt. Ca 12% degradering... Hade den gått 10.000 mil så hade den varit över genomsnittet i skick (och typ som genomsnitt för degraderingen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Skämtar du eller?teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 14:04Force-Walker skrev: ↑23 mar 2024 13:50Fel.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:38mans71 skrev: ↑23 mar 2024 09:35Ungefär som att jämföra en Model 3 med en Model S. Tror ingen BMW 7-serie ägare tittat på en 3-serie som alternativet man väger emellan. Helt enkelt helt olika bilar som tilltalar olika ägare.teslaponken skrev: ↑23 mar 2024 09:25
Vänta nu du jämför en tegelsten från VW som E-tron med en Raven?
Model S är mkt bättre i alla aspekter. Köper dock att M3 är en enklare konstruktion och därför oftare går med färre "fel".
Ett batteribyte på en E-tron måste gå på typ 350 000kr. Därför värderar marknaden bilen till 0kr eller tom <0kr efter batterigarantin löpt ut.
Du kan tex köpa en E Tron 50 från 2020 sub 10K mil för ca 300 000kr idag. Ny var 1 miljon.
Frågor på det?
695’ var lanseringspris på E-tron 50.
https://feber.se/bil/audi-e-tron-50-kos ... or/401500/
Gå inte på aftonbladets skitrubriker.
Dessutom kunde man få lite rabatt samt även miljöbonus. Så de landade nog runt 700 för en bra utrustad.
Fel. 695' var priset alla drömde om under 2019, innan lansering. De som sen köpte den, särskilt med lite utrustning och vinterhjul, betalade ca miljonen.
Här är en annan hemsida som citerar från audi:
https://elbilen.se/nyheter/sa-blir-sven ... av-e-tron/
Den började på 695.
Finns knappt några modell 20 till salu på blocket. Så svårt å kolla car.info vad dom låg ute på blocket vid lansering. Lär inte ha levererats många.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
755:- innan bonus.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Väldigt mycket trollmatning nu.
En miljon för en 50a var iaf bra mycket mer rimligt än 0:- för en begagnad, men väldigt onödigt att lägga tid på sånt uppenbart trams
En miljon för en 50a var iaf bra mycket mer rimligt än 0:- för en begagnad, men väldigt onödigt att lägga tid på sånt uppenbart trams
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Legato , vad var det på den röda som gör att du tycker den var i risigt skick? Något på bilderna eller har du sett/vet något mer om den?Legato skrev: ↑23 mar 2024 09:46Runt 100k skulle jag värdera de milen till (men inte 150-200).pejvic skrev: ↑23 mar 2024 09:26Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Carlabilen är mycket prisvärd imo, men den är faktiskt i risigt skick sett till att den gått så väldigt lite.
Hämtade en Raven med över 30k mil igår. Den har färre lackskador än den där S:en har efter dryga 2k mil
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Inga stora grejer, men mycket små lackskador och fälgskrap. Normalt på en bil som gått 10k mil, men en välvårdad bil med 2k.mil tycker jag ska vara fritt från sådant. Har bara sett bilderna, inte sett den i verkligheten. Tycker dock som sagt att den verkar vara ett riktigt bra köp trots defekterna.Leo skrev: ↑24 mar 2024 09:04Legato , vad var det på den röda som gör att du tycker den var i risigt skick? Något på bilderna eller har du sett/vet något mer om den?Legato skrev: ↑23 mar 2024 09:46Runt 100k skulle jag värdera de milen till (men inte 150-200).pejvic skrev: ↑23 mar 2024 09:26Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.teslaponken skrev: ↑22 mar 2024 15:06https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... els-zax12c
Praktiskt taget en "ny" gubbkörd S LR Plus med den längre räckvidden. Följt den sen i höstas när de ville ha bra bit över 700K för den. För 1,5 år sen skulle den annonserats för typ 899 900
Det är mycket bil för pengarna. Nybilspriset var nog kring 1 milj kr kanske mer beroende på utrustning.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Carlabilen är mycket prisvärd imo, men den är faktiskt i risigt skick sett till att den gått så väldigt lite.
Hämtade en Raven med över 30k mil igår. Den har färre lackskador än den där S:en har efter dryga 2k mil
Är fortfarande lite fascinerad att min nyinköpta X med 30k mil inte har ett enda fälgskrap
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Taxin kan ju vara uppfräschad. Nya fälgar, nya paneler, omlackerad huv... ?Legato skrev: ↑24 mar 2024 09:17Inga stora grejer, men mycket små lackskador och fälgskrap. Normalt på en bil som gått 10k mil, men en välvårdad bil med 2k.mil tycker jag ska vara fritt från sådant. Har bara sett bilderna, inte sett den i verkligheten. Tycker dock som sagt att den verkar vara ett riktigt bra köp trots defekterna.Leo skrev: ↑24 mar 2024 09:04Legato , vad var det på den röda som gör att du tycker den var i risigt skick? Något på bilderna eller har du sett/vet något mer om den?Legato skrev: ↑23 mar 2024 09:46Runt 100k skulle jag värdera de milen till (men inte 150-200).pejvic skrev: ↑23 mar 2024 09:26Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:48
"En på forumet" plockade en exakt likadan för 450k på kvd för några månader sedan.
Har för mig det var dubbla set 21" fälgar och nästan nya däck, både sommar och vinter, dessutom.
Dock 9k mil.
Tycker forfarande det är dyrt när man kan få en fullsmetad etron för mindre, inte sällan med extra Audi-garantier. Inte heller någon felfri eller billig bil att försäkra, men betydligt bättre ihopskruvad.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Carlabilen är mycket prisvärd imo, men den är faktiskt i risigt skick sett till att den gått så väldigt lite.
Hämtade en Raven med över 30k mil igår. Den har färre lackskador än den där S:en har efter dryga 2k mil
Är fortfarande lite fascinerad att min nyinköpta X med 30k mil inte har ett enda fälgskrap
I vilket fall förundras jag över hur vissa kan värdera 7000 mil till 100 tusen, allt annat lika. Jag brukar ha 10:- per mil som riktmärke. Men det kanske är lågt?
Funderar lite på den röda. Men skulle vara kul med nåt annat efter alla år. Att Raven är en "mycket bättre bil" visst, men den ser ju ut och känns som den jag har.
Är E-Tron ett bättre köp?
Här är en 9 månader gammal med 750 mil för 595' hos märkeshandlare.
https://www.blocket.se/annons/orebro/au ... 1000862063
Är det bättre än en 3 år gammal S-Line med mer utrustning för 529'?
Jag tycker själv inte S-Line gör så mycket för utseendet, särskilt inte på en svart. Men jag gillar mörka lister och front och har svårt för det där två tons lacken som den 23:an i länkade annonsen har. Dvs det gråa runt hjulhusen osv.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Top12 skrev: ↑22 mar 2024 13:24Handtag var på dom äldsta våra S fick nya på garanti typ 2015-2017 sen dess har ingen gått sönder så de verkar ha fixat detta och man skall inte överdriva det var microkontakterna, en pedal och kabelhärvan som pajade delarna kostar väl några hundra lappar men går absolut att laga om man vill. I vårt fall så gjorde Tesla jobbet och bytta som dom brukar göra till helt nya senaste revisionen.
På min -18 har jag inte bytt ett enda handtag på 5,5 år och 19 tusen mil. På den -16 jag hade innan fick jag byta två st på ett år.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Möjligt, men osannolikt skulle jag säga. Det syns att fälgarna varit med länge (med slitna däck), men visst skulle de kunna vara bytta efter tex 20k mil.Verdi_ skrev: ↑24 mar 2024 09:48Taxin kan ju vara uppfräschad. Nya fälgar, nya paneler, omlackerad huv... ?Legato skrev: ↑24 mar 2024 09:17Inga stora grejer, men mycket små lackskador och fälgskrap. Normalt på en bil som gått 10k mil, men en välvårdad bil med 2k.mil tycker jag ska vara fritt från sådant. Har bara sett bilderna, inte sett den i verkligheten. Tycker dock som sagt att den verkar vara ett riktigt bra köp trots defekterna.Leo skrev: ↑24 mar 2024 09:04Legato , vad var det på den röda som gör att du tycker den var i risigt skick? Något på bilderna eller har du sett/vet något mer om den?Legato skrev: ↑23 mar 2024 09:46Runt 100k skulle jag värdera de milen till (men inte 150-200).pejvic skrev: ↑23 mar 2024 09:26
Nu kanske Legato kan avgöra, men för mig skulle 7000 mindre mil på en sådan vara värt lätt 100.000.
Och jag gissar att det bör göra nånstans runt 150-200.000 på marknadsvärdet.
Carlabilen är grymt prisvärd, jag tycker att bilderna är dåliga, det är nog därför den inte säljs. Den röda färgen ser lite skum ut.
De borde fota om den och redigera bilderna.
Carlabilen är mycket prisvärd imo, men den är faktiskt i risigt skick sett till att den gått så väldigt lite.
Hämtade en Raven med över 30k mil igår. Den har färre lackskador än den där S:en har efter dryga 2k mil
Är fortfarande lite fascinerad att min nyinköpta X med 30k mil inte har ett enda fälgskrap
I vilket fall förundras jag över hur vissa kan värdera 7000 mil till 100 tusen, allt annat lika. Jag brukar ha 10:- per mil som riktmärke. Men det kanske är lågt?
Funderar lite på den röda. Men skulle vara kul med nåt annat efter alla år. Att Raven är en "mycket bättre bil" visst, men den ser ju ut och känns som den jag har.
Är E-Tron ett bättre köp?
Här är en 9 månader gammal med 750 mil för 595' hos märkeshandlare.
https://www.blocket.se/annons/orebro/au ... 1000862063
Är det bättre än en 3 år gammal S-Line med mer utrustning för 529'?
Jag tycker själv inte S-Line gör så mycket för utseendet, särskilt inte på en svart. Men jag gillar mörka lister och front och har svårt för det där två tons lacken som den 23:an i länkade annonsen har. Dvs det gråa runt hjulhusen osv.
Gällande kronor per mil så beror det ju helt på hur långt bilen gått...
Från 2000 mil -> 9000 mil där garantin också passeras så påverkas värdet såklart mycket mer än tex från 20000->27000 mil.
På din bil skulle jag gissa något under 10:-. På min med 30000 mil är det nog snarare ca 5:-...
Gällande Model S vs E-Tron så är det IMO helt beroende på vad man prioriterar och hur bilen ska användas.
Gällande de två exemplen på e-tron så tror jag skillnaden i TCO blir väldigt liten. Även där handlar det ju om vilken utrustning man uppskattar. För mig är tex Matrix, Night Vision, dragkrok och Soft Close relativt oviktigt, medan Backkamera, B&O, Heads Up och snygga fälgar är relativt viktigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021