Jag bor i en lägenhet och ser att jag har 2 huvudsäkringar på 16a men bara en har säkring i sig 2,5 som står på bilden så antar jag att det är arean på kabeln. Nu undrar jag varför den andra huvudsäkringen är tom är det för att man aldrig kopplade in det i skåpet eller hur fungerar det?
Också utag 9 i hallen ser ut att vara ensam på en säkring är det bäst att ladda min elbil från den?
Laddar med original kabel från nissan ca 10A o.O
Du har bara enfas in i lägenheten som jag förstår. Vad 2,5 betyder vet jag inte. Antagligen en urgammal uppgift om huvudsäkringens märkning. Nu är det lite svårt att se på bilden, men nog tycker jag att det ser ut som att märket på säkringen är grå och det betyder att du har 16A huvudsäkring. Om du inte har några andra stora förbrukare på, som Tibor varnar för, så kan du ladda din bil på 10A.
Ställ timern så att du laddar på natten så är förbrukningen i huset lågt.
Sen känns det lite så där att ladda med sladd genom fönster eller dörr. Är det tänkt att du ska köra så här rutinmässigt? Eller är det bara tillfälligt?
Tänk på att ha riktigt högkvalitativ skarvsladd också.
Ja min bil är precis utanför så en sladd genom fönster CA 5m sladd från nissan som följer med plus 3m skarvsladd som är bra kvalite, Och ja jag laddar väll på detta vis ca 3-4gånger/mån max resten blir jobbet eller ute när man handlar eller så.
Frågan är då vad den andra huvudsäkringen är till för då det inte finns någon säkring där i alls.
Det lilla skåpet för huvudsäkringarna har rätt många år på nacken, medan det andra säkringsskåpet är betydligt modernare. Antagligen har elen i lägenheten efter huvudsäkringarna gjorts om för inte så länge sedan, men man lät då det gamla skåpet för huvudsäkringarna sitta kvar. Kanske fanns det något annat i lägenheten tidigare som motiverade en till fas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det är väl bara att skruva ur proppen så ser man var det inte lyser eller finns ström
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Kikar man på din elmätare så är den 1-fas, d.v.s. nolla och fas (står 230V på den samt att inkopplingsschemat som är tryckt på den också bara visar 2 trådar). Den verkar märkt med 10A så jag skulle ladda försiktigt om jag kör micron eller kaffebryggaren eller nått annat som gör av med mycket effekt om bilen står på laddning. Med bara en fas in så behöver du bara en huvudsäkring också, ska tro den andra säkringen inte har nått anslutet.
Kanske du kan höra med hyresvärden om det går att sätta upp ett 230V 16A utag ute vid bilen med egen elmätare på eller nått sånt?
(Jag är ingen elektriker men har pluggat el så jag e 95% säker att de jag skrev stämmer men ifall det inte gör så tar jag inget ansvar )
Har du bara 16A huvudsäkring så får du inte köra något annat samtidigt som du laddar, då kan säkringen lösa ur. Kolla istället upp om det går 2 kablar från huvudsäkringsskåpet ner till den nyare centralen. Det kan ju finnas en möjlighet att det gör det. Då har du ytterligare en 16 A grupp att helt köra laddningen på. En annan sak man skulle kunna kolla upp är vilken area kablarna till huvudsäkringarna har. Kanske har du 4 kvadrat eller 6 kvadrat. Då kan man säkra upp till 20 A huvudsäkring, eller kanske lite mer! Detta ska givetvis göras av elektriker. Lycka till
Du bor i en äldre byggnad, tidigare hade vi inte 3-fas 230/400 volt utan istället 127/220 i elnätet.
Då drogs det fram två faser för att få 220 volt i lägenheterna.
Mellan 1960-1980 byggdes detta om till 230/400 volt och då det inte fick finnas säkring i neutralledaren kopplades den ena säkringen bort från elsystemet.
Din lägenhet tycks senare ha renoverats med ny elcentral och jordfelsbrytare. Förhoppningsvis har alla ledningarna även bytts ut.
Vägguttaget i hallen är dock inte konstruerat för elbilsladdning, se till att det är ett skyddsjordat vägguttag och försök begränsa laddströmmen till 8 A.
Om du laddar på natten, se till att brandlarmets rökdetektor kan övervaka allt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Du bor i en äldre byggnad, tidigare hade vi inte 3-fas 230/400 volt utan istället 127/220 i elnätet.
Då drogs det fram två faser för att få 220 volt i lägenheterna.
Mellan 1960-1980 byggdes detta om till 230/400 volt och då det inte fick finnas säkring i neutralledaren kopplades den ena säkringen bort från elsystemet.
Din lägenhet tycks senare ha renoverats med ny elcentral och jordfelsbrytare. Förhoppningsvis har alla ledningarna även bytts ut.
Vägguttaget i hallen är dock inte konstruerat för elbilsladdning, se till att det är ett skyddsjordat vägguttag och försök begränsa laddströmmen till 8 A.
Om du laddar på natten, se till att brandlarmets rökdetektor kan övervaka allt.
Finns det något sätt att dra ner till 8a eller 6a på enkelt sätt tänk på att det är nissan leaf vi pratar om man kan inte ställa ner Ampere på skärmen som på teslan och känns si sådär att köpa en ni charged-Spark sladd som är ställbar 6-10-16 bara för att man laddar hemma 1-2gånger månad.
Leaf drar snälla 10A det borde funka utan problem.
Vill du dra ner till 8A får du köpa en laddsladd med ställbar strömstyrka. Googla på EVSE.
Jag älskar min laddkabel från ev-power.eu som kan ställas in 5-16A med 1A steg.
Leaf drar snälla 10A det borde funka utan problem.
Vill du dra ner till 8A får du köpa en laddsladd med ställbar strömstyrka. Googla på EVSE.
Jag älskar min laddkabel från ev-power.eu som kan ställas in 5-16A med 1A steg.
detta var bra pris på vågar jag beställa från denna sidan som du skicka?
Jag tror iofs att Nissans original kabel borde funka bra för dig. Men annars så funkade sidan bra när jag beställde min kabel, ja.
Dock en liten varning: den kabeln är billig och faktiskt otroligt bra, MEN den erbjuder varken samma säkerhet som Nissans original, eller samma fukttålighet. Kabeln är tex alltid spänningsatt även när inte inkopplad till bil, saknar jordfelsbrytare, etc. Jag har monterat högkvalitativ Schuko kontakt på kabeln så jag vågar använda den som laddkabel när jag är ute och reser, till och med med 16A - men jag skulle inte använda den dagligen för hemmaladdning. Till det skulle jag köpa laddkablar av högre kvalitet och säkerhet.