Någon som har koll på EL!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Ermin

Någon som har koll på EL!

Inlägg av Ermin »

Jag bor i en lägenhet och ser att jag har 2 huvudsäkringar på 16a men bara en har säkring i sig 2,5 som står på bilden så antar jag att det är arean på kabeln. Nu undrar jag varför den andra huvudsäkringen är tom är det för att man aldrig kopplade in det i skåpet eller hur fungerar det?

Också utag 9 i hallen ser ut att vara ensam på en säkring är det bäst att ladda min elbil från den?
Laddar med original kabel från nissan ca 10A o.O

Här är lite bilder då.

Huvud säkring då !
Bild

Skåpet

Bild

Annat smått o gott.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Någon som har koll på EL!

Inlägg av TiborBlomhall »

Ska du ladda med sladd ut genom fönstret eller? :shock:

I så fall är hallens uttag att föredra, ja. Och kör inte disk eller tvättmaskin medan du laddar (framför allt inte båda) för huvudsäkringens skull.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Du har bara enfas in i lägenheten som jag förstår. Vad 2,5 betyder vet jag inte. Antagligen en urgammal uppgift om huvudsäkringens märkning. Nu är det lite svårt att se på bilden, men nog tycker jag att det ser ut som att märket på säkringen är grå och det betyder att du har 16A huvudsäkring. Om du inte har några andra stora förbrukare på, som Tibor varnar för, så kan du ladda din bil på 10A.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ställ timern så att du laddar på natten så är förbrukningen i huset lågt.

Sen känns det lite så där att ladda med sladd genom fönster eller dörr. Är det tänkt att du ska köra så här rutinmässigt? Eller är det bara tillfälligt?

Tänk på att ha riktigt högkvalitativ skarvsladd också.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

"2,5" bör stå för att kabelarean på inkommande kabel är 2,5 mm², vilket stämmer med 16A huvudsäkring.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ovelundkvist skrev:
"2,5" bör stå för att kabelarean på inkommande kabel är 2,5 mm², vilket stämmer med 16A huvudsäkring.
Självklart!
Ermin

Inlägg av Ermin »

Ja min bil är precis utanför så en sladd genom fönster CA 5m sladd från nissan som följer med plus 3m skarvsladd som är bra kvalite, Och ja jag laddar väll på detta vis ca 3-4gånger/mån max resten blir jobbet eller ute när man handlar eller så.

Frågan är då vad den andra huvudsäkringen är till för då det inte finns någon säkring där i alls.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det lilla skåpet för huvudsäkringarna har rätt många år på nacken, medan det andra säkringsskåpet är betydligt modernare. Antagligen har elen i lägenheten efter huvudsäkringarna gjorts om för inte så länge sedan, men man lät då det gamla skåpet för huvudsäkringarna sitta kvar. Kanske fanns det något annat i lägenheten tidigare som motiverade en till fas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Det är väl bara att skruva ur proppen så ser man var det inte lyser eller finns ström :idea:
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ermin

Inlägg av Ermin »

jonas skrev:
Det är väl bara att skruva ur proppen så ser man var det inte lyser eller finns ström :idea:

Alltså finns inget att skruva ut den proppen längst ner har ingen säkring i sig till och börja med
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Kikar man på din elmätare så är den 1-fas, d.v.s. nolla och fas (står 230V på den samt att inkopplingsschemat som är tryckt på den också bara visar 2 trådar). Den verkar märkt med 10A så jag skulle ladda försiktigt om jag kör micron eller kaffebryggaren eller nått annat som gör av med mycket effekt om bilen står på laddning. Med bara en fas in så behöver du bara en huvudsäkring också, ska tro den andra säkringen inte har nått anslutet.

Kanske du kan höra med hyresvärden om det går att sätta upp ett 230V 16A utag ute vid bilen med egen elmätare på eller nått sånt?

(Jag är ingen elektriker men har pluggat el så jag e 95% säker att de jag skrev stämmer men ifall det inte gör så tar jag inget ansvar :) )
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Skr00ban

Inlägg av Skr00ban »

Har du bara 16A huvudsäkring så får du inte köra något annat samtidigt som du laddar, då kan säkringen lösa ur. Kolla istället upp om det går 2 kablar från huvudsäkringsskåpet ner till den nyare centralen. Det kan ju finnas en möjlighet att det gör det. Då har du ytterligare en 16 A grupp att helt köra laddningen på. En annan sak man skulle kunna kolla upp är vilken area kablarna till huvudsäkringarna har. Kanske har du 4 kvadrat eller 6 kvadrat. Då kan man säkra upp till 20 A huvudsäkring, eller kanske lite mer! Detta ska givetvis göras av elektriker. Lycka till

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Ermin

Inlägg av Ermin »

tack för svar kollar upp hur det ser ut ikväll
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag har 16A som huvudsäkring och det funkar för Leafen. Däremot har jag schemalagt laddningen till natten då inget annat körs.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du bor i en äldre byggnad, tidigare hade vi inte 3-fas 230/400 volt utan istället 127/220 i elnätet.

Då drogs det fram två faser för att få 220 volt i lägenheterna.

Mellan 1960-1980 byggdes detta om till 230/400 volt och då det inte fick finnas säkring i neutralledaren kopplades den ena säkringen bort från elsystemet.

Din lägenhet tycks senare ha renoverats med ny elcentral och jordfelsbrytare. Förhoppningsvis har alla ledningarna även bytts ut.

Vägguttaget i hallen är dock inte konstruerat för elbilsladdning, se till att det är ett skyddsjordat vägguttag och försök begränsa laddströmmen till 8 A.

Om du laddar på natten, se till att brandlarmets rökdetektor kan övervaka allt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Ermin

Inlägg av Ermin »

Off Grid Byggaren skrev:
Du bor i en äldre byggnad, tidigare hade vi inte 3-fas 230/400 volt utan istället 127/220 i elnätet.

Då drogs det fram två faser för att få 220 volt i lägenheterna.

Mellan 1960-1980 byggdes detta om till 230/400 volt och då det inte fick finnas säkring i neutralledaren kopplades den ena säkringen bort från elsystemet.

Din lägenhet tycks senare ha renoverats med ny elcentral och jordfelsbrytare. Förhoppningsvis har alla ledningarna även bytts ut.

Vägguttaget i hallen är dock inte konstruerat för elbilsladdning, se till att det är ett skyddsjordat vägguttag och försök begränsa laddströmmen till 8 A.

Om du laddar på natten, se till att brandlarmets rökdetektor kan övervaka allt.

Finns det något sätt att dra ner till 8a eller 6a på enkelt sätt tänk på att det är nissan leaf vi pratar om man kan inte ställa ner Ampere på skärmen som på teslan och känns si sådär att köpa en ni charged-Spark sladd som är ställbar 6-10-16 bara för att man laddar hemma 1-2gånger månad.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, det går inte ställ ner laddströmen inne i bilen, strömmen bestäms av sladden.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Leaf drar snälla 10A det borde funka utan problem.

Vill du dra ner till 8A får du köpa en laddsladd med ställbar strömstyrka. Googla på EVSE.
Jag älskar min laddkabel från ev-power.eu som kan ställas in 5-16A med 1A steg.
Ermin

Inlägg av Ermin »

TiborBlomhall skrev:
Leaf drar snälla 10A det borde funka utan problem.

Vill du dra ner till 8A får du köpa en laddsladd med ställbar strömstyrka. Googla på EVSE.
Jag älskar min laddkabel från ev-power.eu som kan ställas in 5-16A med 1A steg.

detta var bra pris på ;) vågar jag beställa från denna sidan som du skicka?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag tror iofs att Nissans original kabel borde funka bra för dig. Men annars så funkade sidan bra när jag beställde min kabel, ja.

Dock en liten varning: den kabeln är billig och faktiskt otroligt bra, MEN den erbjuder varken samma säkerhet som Nissans original, eller samma fukttålighet. Kabeln är tex alltid spänningsatt även när inte inkopplad till bil, saknar jordfelsbrytare, etc. Jag har monterat högkvalitativ Schuko kontakt på kabeln så jag vågar använda den som laddkabel när jag är ute och reser, till och med med 16A - men jag skulle inte använda den dagligen för hemmaladdning. Till det skulle jag köpa laddkablar av högre kvalitet och säkerhet.
Skriv svar