Gillar också EQE bättre. Men nackdelen där är ju att det är en gammal 400v-plattform.
Ryktet säger att EVA-plattformen den bygger på uppdateras till 800v nästa år.
Moderator: Redaktion
Gillar också EQE bättre. Men nackdelen där är ju att det är en gammal 400v-plattform.
Fast du bör väl iaf jämföra 55a mot 55a? Då kostar Q8 (nedsatt) precis under miljonen. Sen verkar Q6 ha betydligt mer standard i Prolinepaketet.Magnus71 skrev: ↑18 mar 2024 22:05Förstår inte alls Audis prissättning. En proline (inte Edition One) kostar alltså 899KSEK. En Audi Q8 Proline kostar 925KSEK (914KSEK Business). Q4 Proline AWD kostar 643KSEK. Q6 med denna spec borde legat på 799KSEK. Nu kommer man ut med en nyare men mindre än Q8 som hamnar i samma prisklass,
Den här bilen kommer inte bli vanlig på Svenska väga i alla fall. Även om man för in mindre batteri/ej AWD/lägre effekt / mindre utrustning så lär vi inte se ett pris under 800KSEK. Och där hittar man inte många tj-bilsförare.
Synd på en så fin bil.
Jämfört med en välutrustad S-line Selection verkar en Macan vara drygt 100' dyrare. Mitt problem med Macan är hunden.
Som sagt, det kommer rabatter och kampanjer så fort de fått upp produktionen.
Trist... iom att listpriset är satt så högt blir förmånsvärdet detsamma oavsett rabatter och kampanjer. Att ha samma förmånsvärde som en EQE SUV (visst 400v) är märkligt, då det är en betydligt lyxigare och en aningen större bil än Q6..
Ska Mercedes släppa en ny EQC? När?Ubiquity skrev: ↑27 mar 2024 11:59Trist... iom att listpriset är satt så högt blir förmånsvärdet detsamma oavsett rabatter och kampanjer. Att ha samma förmånsvärde som en EQE SUV (visst 400v) är märkligt, då det är en betydligt lyxigare och en aningen större bil än Q6..
Storleksmässigt ligger Q6 ganska nära GLC. GLC är 4716mm lång medans Q6 är 4771mm. Ska bli intressant att se vilken prisnivå nya helelektriska GLC hamnar på när den lanseras om nu EQE SUV och Q6 har ungefär samma pris.
Verkar som att dom förbereder för det inom 1-2 år:
Skulle nog påstå att Q6 är just satt att konkurrera med EQE SUV. Precis som A6 vs E-klass.Ubiquity skrev: ↑27 mar 2024 11:59Trist... iom att listpriset är satt så högt blir förmånsvärdet detsamma oavsett rabatter och kampanjer. Att ha samma förmånsvärde som en EQE SUV (visst 400v) är märkligt, då det är en betydligt lyxigare och en aningen större bil än Q6..
Storleksmässigt ligger Q6 ganska nära GLC. GLC är 4716mm lång medans Q6 är 4771mm. Ska bli intressant att se vilken prisnivå nya helelektriska GLC hamnar på när den lanseras om nu EQE SUV och Q6 har ungefär samma pris.
Håller med. En EQE SUV 500 med utrustning motsvarande Q6 S-line Selection hamnar för mig på nästan exakt samma pengar.taliz skrev: ↑27 mar 2024 12:31Skulle nog påstå att Q6 är just satt att konkurrera med EQE SUV. Precis som A6 vs E-klass.Ubiquity skrev: ↑27 mar 2024 11:59Trist... iom att listpriset är satt så högt blir förmånsvärdet detsamma oavsett rabatter och kampanjer. Att ha samma förmånsvärde som en EQE SUV (visst 400v) är märkligt, då det är en betydligt lyxigare och en aningen större bil än Q6..
Storleksmässigt ligger Q6 ganska nära GLC. GLC är 4716mm lång medans Q6 är 4771mm. Ska bli intressant att se vilken prisnivå nya helelektriska GLC hamnar på när den lanseras om nu EQE SUV och Q6 har ungefär samma pris.
Exakt lika höga och breda. EQE SUV är lite längre men det är ju ingen jätteskillnad, vet inte hur måtten är på insidan.
Låter dyrt med 700-750 när man får en helt ny och maxad för 800.Macki skrev: ↑04 apr 2024 12:22Var tvungen att få in en offert på denna.
Det enda jag saknar här är head up, den ligger den i ett skit dyrt paket så skippa det.
IMG_0017.jpeg
IMG_0018.jpeg
Tycker bilen är intressant, men tycker EV9 är värd mer.
Men ska helt klart provköra bilen till sommaren.
Dock så kommer jag sikta på att köpa en lätt begagnad EV9 nu till sommaren, hoppas på att den trillar ner till 700-750:-……
Menar bara att det verkar (imo) betydligt bättre att betala 800 för en ny än 750 för en begagnad. Tror tom det förstnämnda har lägre TCO.
Med vinterhjul hamnar du nog ganska exakt där för en ny.Macki skrev: ↑04 apr 2024 13:27Jo men helt klart, där är lite som spelar in men jag tror inte jag kan få en EV9 GT-line (7 sits) med drag och vinterdäck för under 830”
Jag tror däremot jag kan få en för mellan 700-750” begagnad som gått ca 1000mil.
Ändå en del pengar där att spara, dock så spelar ju räntan in och kan vara så att jag kan få en bättre ränta på en ny bil vilket skulle kunna sänka TCO, men det återstår att se.
Jag är rätt nyfiken på nya infotainment i Q6. Den nuvarande funkar ju men har hängt med länge. Sen är ju räckvidden och laddningen argument för Q6 vs Q8. Intressant att du fick sådan rabatt ändå. Avvaktar nog A6 och ser hur den hamnar i pris.Legato skrev: ↑04 apr 2024 13:54Med vinterhjul hamnar du nog ganska exakt där för en ny.Macki skrev: ↑04 apr 2024 13:27Jo men helt klart, där är lite som spelar in men jag tror inte jag kan få en EV9 GT-line (7 sits) med drag och vinterdäck för under 830”
Jag tror däremot jag kan få en för mellan 700-750” begagnad som gått ca 1000mil.
Ändå en del pengar där att spara, dock så spelar ju räntan in och kan vara så att jag kan få en bättre ränta på en ny bil vilket skulle kunna sänka TCO, men det återstår att se.
Räknade om mitt pris med din utrustning och landar då på 828k (794k exklusive vinterhjul). Förutom räntan så får du ju även längre garanti och längre tid med halvförsäkring förutom att andrahandsvärdet allt annat lika blir högre.
Jag förhandlade inte ens faktiskt. Mailade bara 4 olika handlare i närheten av mig och tog det bästa erbjudandet.
Kanske lite väl OT för tråden dock, så lämnar det här
Legato skrev: ↑04 apr 2024 13:54Med vinterhjul hamnar du nog ganska exakt där för en ny.Macki skrev: ↑04 apr 2024 13:27Jo men helt klart, där är lite som spelar in men jag tror inte jag kan få en EV9 GT-line (7 sits) med drag och vinterdäck för under 830”
Jag tror däremot jag kan få en för mellan 700-750” begagnad som gått ca 1000mil.
Ändå en del pengar där att spara, dock så spelar ju räntan in och kan vara så att jag kan få en bättre ränta på en ny bil vilket skulle kunna sänka TCO, men det återstår att se.
Räknade om mitt pris med din utrustning och landar då på 828k (794k exklusive vinterhjul). Förutom räntan så får du ju även längre garanti och längre tid med halvförsäkring förutom att andrahandsvärdet allt annat lika blir högre.
Jag förhandlade inte ens faktiskt. Mailade bara 4 olika handlare i närheten av mig och tog det bästa erbjudandet.
Kanske lite väl OT för tråden dock, så lämnar det här
Ska A6 bygga på samma platta som Q6?macky skrev: ↑04 apr 2024 13:59Jag är rätt nyfiken på nya infotainment i Q6. Den nuvarande funkar ju men har hängt med länge. Sen är ju räckvidden och laddningen argument för Q6 vs Q8. Intressant att du fick sådan rabatt ändå. Avvaktar nog A6 och ser hur den hamnar i pris.Legato skrev: ↑04 apr 2024 13:54Med vinterhjul hamnar du nog ganska exakt där för en ny.Macki skrev: ↑04 apr 2024 13:27Jo men helt klart, där är lite som spelar in men jag tror inte jag kan få en EV9 GT-line (7 sits) med drag och vinterdäck för under 830”
Jag tror däremot jag kan få en för mellan 700-750” begagnad som gått ca 1000mil.
Ändå en del pengar där att spara, dock så spelar ju räntan in och kan vara så att jag kan få en bättre ränta på en ny bil vilket skulle kunna sänka TCO, men det återstår att se.
Räknade om mitt pris med din utrustning och landar då på 828k (794k exklusive vinterhjul). Förutom räntan så får du ju även längre garanti och längre tid med halvförsäkring förutom att andrahandsvärdet allt annat lika blir högre.
Jag förhandlade inte ens faktiskt. Mailade bara 4 olika handlare i närheten av mig och tog det bästa erbjudandet.
Kanske lite väl OT för tråden dock, så lämnar det här
Yes, PPE (Premium Platform Electric).Macki skrev: ↑04 apr 2024 14:07Ska A6 bygga på samma platta som Q6?macky skrev: ↑04 apr 2024 13:59Jag är rätt nyfiken på nya infotainment i Q6. Den nuvarande funkar ju men har hängt med länge. Sen är ju räckvidden och laddningen argument för Q6 vs Q8. Intressant att du fick sådan rabatt ändå. Avvaktar nog A6 och ser hur den hamnar i pris.Legato skrev: ↑04 apr 2024 13:54Med vinterhjul hamnar du nog ganska exakt där för en ny.Macki skrev: ↑04 apr 2024 13:27Jo men helt klart, där är lite som spelar in men jag tror inte jag kan få en EV9 GT-line (7 sits) med drag och vinterdäck för under 830”
Jag tror däremot jag kan få en för mellan 700-750” begagnad som gått ca 1000mil.
Ändå en del pengar där att spara, dock så spelar ju räntan in och kan vara så att jag kan få en bättre ränta på en ny bil vilket skulle kunna sänka TCO, men det återstår att se.
Räknade om mitt pris med din utrustning och landar då på 828k (794k exklusive vinterhjul). Förutom räntan så får du ju även längre garanti och längre tid med halvförsäkring förutom att andrahandsvärdet allt annat lika blir högre.
Jag förhandlade inte ens faktiskt. Mailade bara 4 olika handlare i närheten av mig och tog det bästa erbjudandet.
Kanske lite väl OT för tråden dock, så lämnar det här
Jo men den rabatten blev jag nöjd med