Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Moderator: Redaktion
Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.
Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7635
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
När den börjar på 6A är det bilen som drar ned strömmen, när max ström begränsar till 13A lär det vara laddstolpen som begränsar.Dr Mabuse skrev: ↑02 apr 2024 19:06Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.
Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
På mitt jobb är några laddstolpar märkta 1 x 32A, men jag har aldrig fått mer än 25A. Oftast 20A.
De som är märkta 16A ger 16A (efter några minuter).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Om laddboxen är konfigurerad att tillåta max 13A får du inte mer än så. Fråga föreningen hur det är tänkt att fungera, de bör kunna ge svar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Tesla har byggt in en spänningsövervakning.Dr Mabuse skrev: ↑02 apr 2024 19:06
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.
Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.
Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7635
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Hur låg skall spänningen vara då?AAKEE skrev: ↑02 apr 2024 19:44Tesla har byggt in en spänningsövervakning.Dr Mabuse skrev: ↑02 apr 2024 19:06
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.
Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.
Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
Här är det full fräs trots ganska låg spänning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Om det inte finns effektvakt/laststyrning, så kommer stationen alltid att låta bollen dra full effekt. Isf är det bilen som väljer att inte dra fullt.Dr Mabuse skrev:Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Ifall det finns effektvakt/laststyrning, så kan det mycket väl vara den som begränsar, t.ex. genom att aldrig börja en laddsession med 6A, för att sedan styra upp i takt med att bilen drar mer. (Alla börjar inte på 6A, men vissa gör det, andra börjar med full kräm om det finns ledig kapacitet).
Du kan ser det i bilen/appen, genom att det står X/Y A. (X är vad bilen drar och Y vad laddstationen erbjuder).
Vad är det för laddstation?
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Vilket märke är det på laddarna? Har du tur kan jag ge dig exakt svarDr Mabuse skrev: ↑02 apr 2024 19:06Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.
Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Hur många laddare har ni totalt i föreningen och hur många brukar ladda samtidigt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Det är alltså att spänningen sjunker mer med ökad last som är det bilen kikar på.mikebike skrev: ↑02 apr 2024 20:34Hur låg skall spänningen vara då?AAKEE skrev: ↑02 apr 2024 19:44Tesla har byggt in en spänningsövervakning.Dr Mabuse skrev: ↑02 apr 2024 19:06
Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.
Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.
Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.
Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
Här är det full fräs trots ganska låg spänning.
Screenshot_20240329_214628_Tesla.jpg
Håller det 219V obelastat är nog inte 218V ett problem.
Men om den mäter 235V före den lägger på last drar den nog ned om spänningen tex sjunker > 10%.
För exaktare värden än så måste man nog fråga Tesla eller testa själv…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Jag fick meddelande igår kväll från vicevärden i BRF:en att "effektvakten" till stolparna var triggad.
Har inte tillfälle att ladda bilen förrän ikväll.
För två veckor sedan var det min Model3 och en Lexus 450h+ som var inkopplade samtidigt på samma stolpe, och det kanske blev för mycket?
Har inte tillfälle att ladda bilen förrän ikväll.
För två veckor sedan var det min Model3 och en Lexus 450h+ som var inkopplade samtidigt på samma stolpe, och det kanske blev för mycket?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?
Fråga vicevärden vilken kapacitet som finns för elbilsägare och hur effektvakt är inställd.
Vad är det för laddstationer?
Vad är det för laddstationer?