Jag tror också att Elon ville sälja så många bilar som möjligt, men inte av någon slags godhet utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Varför kräva dessa sjuka bonusersättningar om han bara vill göra gott? Tesla skulle kunna göra mer nytta med dessa och Elon kunde fått några miljarder vilket han skulle levt gott på.SwedishAdvocate skrev: ↑04 apr 2024 22:21Jag tycker inte det är särskilt märkligt. Tesla hade helt unik teknologi som den Kinesiska Militärdiktaturen naturligtvis ville ha maximal insyn i så fort som möjligt. Tycker det här helt självklart att Militärdiktaturen var måna om att snabbast möjligt få på plats en Teslafabrik i Kina. Därav incitamentet att Tesla slapp samarbeta med en Kinesisk biltillverkare.backe skrev: ↑04 apr 2024 21:48...] Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt. [...SwedishAdvocate skrev: ↑04 apr 2024 20:40Har vi?backe skrev: ↑04 apr 2024 13:01Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.
Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
Och till skillnad från andra på forumet så tvivlar jag inte på att Elon m.fl. på Tesla ville ställa om en maximal andel av världens största bilmarknad – den kinesiska – till elbilar snabbast möjligt. Och det var bara möjligt med en fabrik i Kina. På det viset kunde det pressa den kinesiska bilindustrin och därmed även övriga Legacyaktörer i Europa/Japan/USA osv. Sen att många Legacyaktörer som t.ex. Toyota m.fl. är till synes helt tappade bakom en vagn är ju tyvärr 'lite knepigt' att göra ngt åt...
På vilket sätt fick Kina större inblick hos Tesla om man fick bygga en egen fabrik kontra ett samarbete med en kinesisk tillverkare? Kan inte tänka mig att Tesla ställt sig utanför den marknaden om man blivit tvungen att finna sig i samma förutsättningar som de andra, skulle varit detsamma som ett ekonomiskt självmord.