LFP kommer säkerligen bli (eller är) tillräcklig bra för att få till en räckvidd som räcker för de allra flesta. Det ser vi redan nu exempel på. Problemet är snarare att de laddar så förbaskat långsamt, framförallt när det är kallt. Förutom i Tesla då, när temperaturen är bra.
Tesla pressar upp laddeffekten betydligt högre än andra tillverkare, inklusive BYD själva. Av den anledningen skulle jag aldrig köpa en bil med LFP batterier i dagsläget, tyvärr. Det skulle nästan vara som att gå tillbaka till att köra eNiro igen, vad det gäller laddtider. BYD HAN/TANG tar till exempel en halvtimme från 30-80%, under ideala förhållanden. Det är inte godkänt idag skulle jag säga.
Som jag skrivit ovan så kommer LFP hos tillverkare som är bättre på mjukvara och kylsystem än kineserna.
Tesla lyckas som sagt ladda snabbt med LFP. Även EX30 laddar förhållandevis snabbt med tanke på batteristorleken. Antar att Mercedes, Rivian mfl som också inför LFP inom kort kommer ha rimliga laddhastigheter.
Hade glömt att vi redan haft den diskussionen. Men du har nog rätt trots allt (plötsligt händer det ). De flesta LFP bilar använder BYD Blade batterier som ju är designade för att kunna funka även med enbart passiv kylning. Men då blir det inga rekord vad det gäller laddning såklart.
Däremot såg jag nu att XPENG G9 kan fås med både LFP och NCM batterier. Båda laddar 10-80% på 20 minuter. I och för sig med ett 800V system, men det kan kvitta eftersom det går att jämföra de två olika batterikemierna i samma plattform i det fallet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
According to the Korean media, the Hyundai Group is working on its own LFP battery cells for more cost-effective electric cars. A corresponding joint project with battery manufacturers from South Korea that began this year should be completed by the end of 2024.
The LFP batteries are to be installed in small and medium-sized electric cars from Hyundai and Kia from 2025, according to a report in the Korea Herald. The cheaper and more robust LFP cells are seen as the key to cheaper electric cars in the small car and compact segment. So far, China has dominated the market for the production of LFP cells. According to this latest report, the Hyundai Motor Group (HMG) wants to reduce its dependence on Chinese LFP batteries.
This is said to involve not only the joint development of LFP cells by HMG requirements, but the car manufacturer also wants to actively participate in the production of the cells. The development goal is an energy density of 300 Wh/kg and a voltage and capacity “at the level of high-quality nickel, manganese and cobalt (NCM) batteries.”
Stellantis planerar köpa lokalt producerad LFP av CATL.
AMSTERDAM – Stellantis N.V. and CATL today announced the signing of a non-binding Memorandum of Understanding (MoU) for the local supply of LFP battery cells and modules to power Stellantis’ electric vehicle production in Europe. To further support Stellantis’ aggressive electrification strategy, the two companies are considering the possibility to form a joint venture with equivalent contributions.
The MoU outlines a long-term collaboration between CATL and Stellantis on two strategic fronts: building a bold technology roadmap to support Stellantis’ cutting-edge battery electric vehicles and identifying opportunities to further strengthen the battery value chain.
Less than a week after announcing a Power Day 2023 event to unveil new battery technologies, ZEEKR has officially introduced its own lithium iron phosphate (LFP) cells developed in-house. While LFP batteries are generally categorized as less energy-dense, ZEEKR says its cells outperform many competitors.
According to ZEEKR, its new LFP cell and pack technologies were developed entirely in-house and will help power its 800V electrical system for future EVs. It can deliver 500 km (311 miles) of range in 15 minutes of fast charging.
ZEEKR went on to state that the charging performance of its proprietary LFP batteries outperforms several competitors, even at lower temperatures during winter. As we previously reported, the ZEEKR 007 sedan will be the automaker’s first model equipped with the new batteries, but several additional models will follow.
Model Y börjar åter säljas som RWD i USA ( heter ju inte ”standard range” men det är ungefär den modellen )
Den har inte LFP-batteri utan ett softlockat lithium ion-batteri, som det låter över där.
Dvs samma som dom gjorde med Model S för nått år sen.
En snabb väg att "rea ut" befintlig produktion utan att just basunera ut "rea".
Juniper verkar ju precis runt hörnet nu också...
Jodå, CATL har många cellstorlekar men den som är i artikeln är för liten för den uppgivna kapaciteten. Man har angett måtten för formatet PHEV2 men förmodligen är det egentligen en cell i EV2-format eller snarlikt. Annars har CATL fått ett genombrott i energidensitet som skulle få solid state att blekna
The Zeekr 001 with an LFP battery can charge 10-80% in 11.5 minutes, thanks to the 5C system. The ternary NMC pack can do the same in 15 minutes because of the 4C system.
Med LFP får man 95kwh i 001an, med NMC 100kwh.
LFP är alltså billigare, tåligare, laddar snabbare och ger nästan samma kapacitet.
Jag skulle välja LFP alla dagar i veckan.
CnEVPost reports that in order to secure its market position, CATL is sorting out production line resources and pushing for cost reductions that could drive the price of its VDA spec lithium iron phosphate battery cells down to RMB 0.4 per Wh. That translates to $56.47 per kWh hour. At that price, a 60 kWh battery that costs manufacturers $6,776.00 today will cost just $3,388 12 months from now, saving EV manufacturers over $3,000 per vehicle.
The Zeekr 001 with an LFP battery can charge 10-80% in 11.5 minutes, thanks to the 5C system. The ternary NMC pack can do the same in 15 minutes because of the 4C system.
Med LFP får man 95kwh i 001an, med NMC 100kwh.
LFP är alltså billigare, tåligare, laddar snabbare och ger nästan samma kapacitet.
Jag skulle välja LFP alla dagar i veckan.
Video på laddsession https://weibo.com/7576049404/O7PxErPfF
Det går undan minsann.
Detta är alltså CATLs Shenxing batteri, som även skall produceras i Berlin och Ungern. Så det lär dyka upp även i europeiska bilar i närtid.
Rykten säger att det kommer till Y Juniper.
The Zeekr 001 with an LFP battery can charge 10-80% in 11.5 minutes, thanks to the 5C system. The ternary NMC pack can do the same in 15 minutes because of the 4C system.
Med LFP får man 95kwh i 001an, med NMC 100kwh.
LFP är alltså billigare, tåligare, laddar snabbare och ger nästan samma kapacitet.
Jag skulle välja LFP alla dagar i veckan.
Video på laddsession https://weibo.com/7576049404/O7PxErPfF
Det går undan minsann.
Detta är alltså CATLs Shenxing batteri, som även skall produceras i Berlin och Ungern. Så det lär dyka upp även i europeiska bilar i närtid.
Rykten säger att det kommer till Y Juniper.
Northvolt kommer garanterat ha det om inte bättre!
VWs MEB-platta kommer nu med LFP.
Ford Explorer lanseras nu med 84kwh LFP från CATL(oklart om det är Shenxing).
Dvs mer(!) kapacitet än tidigare 82kwh NCM från LG mfl.
Blir intressant att se om/när detta även dyker upp i övriga MEB-bilar.
Med tanke på att det sätts samman av Skoda så är det nog stor chans.