Det är svårt att jämföra ett företag som använder ÅF och ett företag som endast har direktförsäljning. Faktum är att om man över tid tillverkar tusentals fordon fler än man levererar så måste dom vara någonstans om man inte skrotar dem.vigge50 skrev: ↑06 apr 2024 15:28Så sent som tredje kvartalet 2023 sålde de fler bilar än de producerade.spacecoin skrev: ↑06 apr 2024 10:55Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...Brages skrev: ↑06 apr 2024 10:50Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse
Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då
Att ett företag producerar mer än vad de säljer är kanske inte så konstigt, de ska ha bilar för interna tester, till provkörningar, visningsbilar mm och även om en del av dessa säljs som demobilar senare så leder det till en viss förskjutning av försäljningen.
Här är Teslas produktion och leveranser de senaste åren.
Tesla produktion och leverans.PNG
Så under 2019 så levererade de fler bilar än vad de producerade.
2020 så hade de ett överskott på 10 000 bilar
2021 så levererade de 6 000 bilar mer än de producerade
2022 och 2023 så hade de ett större underskott
Detta beror såklart till viss del av minskad försäljning men jag antar att bara när de skulle ta fram Model 3 highland så har de byggt många prototyper som aldrig kommer säljas och sen tillkommer även Cybertruck och nya Model S och X till detta.
Men sen så ska man sätta det i perspektiv med andra tillverkare.
Här är hur det ser ut för Volvo
Volvo produktion och leverans.PNG
Volvo verkar ha haft ett underskott när det kommer till leveranser jämfört med försäljning på ungefär 17 000 bilar under 2022 och 34 000 bilar under 2023.
Är detta riktigt dåligt för Volvo då kunderna inte vill ha deras bilar eller är detta kanske normalt i branschen att produktion och leveranser inte är exakt detsamma?
Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Många (de flesta?) har bara råd med en bil, och då väljer man en bil som "klarar allt".martinot skrev: ↑06 apr 2024 13:40För mig personligen så är det helt OK om M2 har en kortare räckvidd.mikebike skrev: ↑28 mar 2024 13:34Naturligtvis kommer en billigare bil ha kortare räckvidd.
Alla bilar i en familj måste inte ha lika stor storlek och lika lång räckvidd.
Vill jag åka långt på el så tar jag vår M3 LR.
Vår andrabil är två cyklar, och så är det för alla våra grannar, alla vi känner och alla våra släktingar utom min bror.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Betor nog på var man bor och hur man lever.. de flesta i vårt bostadsområde har 2 bilar..mikebike skrev: ↑06 apr 2024 16:10Många (de flesta?) har bara råd med en bil, och då väljer man en bil som "klarar allt".martinot skrev: ↑06 apr 2024 13:40För mig personligen så är det helt OK om M2 har en kortare räckvidd.mikebike skrev: ↑28 mar 2024 13:34
Alla bilar i en familj måste inte ha lika stor storlek och lika lång räckvidd.
Vill jag åka långt på el så tar jag vår M3 LR.
Vår andrabil är två cyklar, och så är det för alla våra grannar, alla vi känner och alla våra släktingar utom min bror.
Men finnas nog statistik på detta istället för anekdotisk bevisföring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Släktingarna bor i Varberg, Kinna och Sundsvall, så det är inget storstadsperspektiv på min "spaning".chaffis75 skrev: ↑06 apr 2024 16:28Betor nog på var man bor och hur man lever.. de flesta i vårt bostadsområde har 2 bilar..mikebike skrev: ↑06 apr 2024 16:10Många (de flesta?) har bara råd med en bil, och då väljer man en bil som "klarar allt".
Vår andrabil är två cyklar, och så är det för alla våra grannar, alla vi känner och alla våra släktingar utom min bror.
Men finnas nog statistik på detta istället för anekdotisk bevisföring.
Vänner i Solna, Huddinge, Täby o.s.v. har också bara en bil. Några har ingen bil alls.
Jag misstänker att många som har två bilar har en äldre och billigare bil som andrabil. En Tesla för nästan en halvmiljon är knappast förstavalet då.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Om två veckor!Pontus skrev: ↑06 apr 2024 13:22
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Enligt Teslas redovisade leverans, produktions och lagersiffror har de nu ca 137 000 Model 3/Y i lager/under transport. Det är rekord med marginal för Tesla. Ungefär 2,5x Polestars årsvolymer för att jämföra med något…
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Det är precis det jag menar, de är ute på en flotta av båtar någonstans och de blir fler och fler trots att försäljningen per kvartal inte ökar. Kanske kör alla Houthi:er Tesla? Det är i alla fall troligare än att "båten är sen".
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Verkar som att 37% av svenskarna har två bilar i sitt hushåll och 7% har tre eller fler bilar, så verkar som 41% har en bil i sitt hushåll eftersom enligt länkan nedan har 85% av svenskarna en bil i sitt hushåll. Det varierar dock kraftigt på var man bor då t.ex. i Stockholms innerstad vet jag från annan statistik att det är ovanligt att ha fler än en bil i hushållet.
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... LOWRES.pdf
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Jag får för mig att det är 37 procent av hushållen som har bil som har två. Inte av totala antalet hushåll.
Sedan skall man komma ihåg att den senaste undersökningen (som jag har hittat åtminstone) är från 2017.
Alltså sju (7) år sedan.
Sedan skall man komma ihåg att den senaste undersökningen (som jag har hittat åtminstone) är från 2017.
Alltså sju (7) år sedan.
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Ett annat sätt att se på det är att det fanns 471 bilar per 1000 invånare i Sverige vid senaste årsskiftet. Hade varit intressant med motsvarande siffra fast man räknar endast vuxna.
https://www.regionfakta.com/norrbottens ... -invanare/
https://www.regionfakta.com/norrbottens ... -invanare/
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Japp. När det gäller anekdotisk data där vi bor så är det normalast med mellan 2-3 bilar på uppfarterna, och nästa oftare tre än två (speciellt om man räknad med mopedbilar och A-traktorer).
Det varierar nog det också.
Anekdotiskt så uppfattar jag samtliga bilar på uppfarterna som väldigt nya, inklusive andra- och tredjebilarna (så även mopedbilarna).
Snittpriset för en ny bil i Sverige ligger på runt 630.
Skulle misstänka att en ny M2 hamnar klart lägre än det, och även en hyfsad bit under 500.
Kanske inte är rätt att lansera en ny (el)bilsmodell nu i lågkonjunkturen 2024, men tror att marknaden för både bilar och elbilar kommer vända och ta fart igen runt Q2-Q3 2025.
Tror faktiskt det finns en hyfsat stor gångbar marknad för en mindre, lättare och billigare elbil.
Är väldigt praktiskt med mindre och enklare (el)bilar i vardagen. Alla måste inte vara fullstora (speciellt inte för de som redan har andra bilar i hushållen). Tycker personligen det är kul att elektrifieringen av personbilsmarknaden inte bara fokuserar på stora, dyra och tunga SUVar, men även tar fram billigare och mindre bilar till marknaden.
Sedan har jag ingen aning om hur just Teslas billigare småbil kommer bli, men segmetet med elektriska småbilar i lite lägre prisklasser tycker jag behövs och är kul att se att intresset ökar för!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Blir nog svårt för Tesla att få fram en småbil med priset under 500.
Varför?
1. Bilen måste andas Tesla och dess teknik och räckvidd med mera. Annars är det dödfött direkt. Och sådant kostar.
2. Tesla är redan barskrapad och kostnadsbantad till max. Svårt att banta ännu mera utan att man sakar punkt 1.
3. Batteriet kan man jobba med, genom att helt sonika halvera kapaciteten. Frågan är vad kunderna tänker då, kring punkt 1.
4. Utveckla en ny plattform för detta behövs då nuvarande plattform är för större bilar. Att göra det kostar tid, pengar och resurser. Alltså driver det kostnaden uppåt.
5. Den största marknaden för Tesla är rent krasst USA. En bra karta som visar lite av det: https://worldpopulationreview.com/count ... by-country Och vad gillar man för bilar där? Stora bilar. Och mellanstora. Små? Vad är det för plutt? Kan man ju inte köra. Och därmed är marknaden inte något att hänga i gran där utan man måste slå sig in i övriga världen, vilket är jobbigt (som synes) för att driva volymerna. Kina är deras andra största marknad, förra året åtminstone, och där är konkurrensen STENHÅRD. Finns extremt många små bilmodeller.
Varför?
1. Bilen måste andas Tesla och dess teknik och räckvidd med mera. Annars är det dödfött direkt. Och sådant kostar.
2. Tesla är redan barskrapad och kostnadsbantad till max. Svårt att banta ännu mera utan att man sakar punkt 1.
3. Batteriet kan man jobba med, genom att helt sonika halvera kapaciteten. Frågan är vad kunderna tänker då, kring punkt 1.
4. Utveckla en ny plattform för detta behövs då nuvarande plattform är för större bilar. Att göra det kostar tid, pengar och resurser. Alltså driver det kostnaden uppåt.
5. Den största marknaden för Tesla är rent krasst USA. En bra karta som visar lite av det: https://worldpopulationreview.com/count ... by-country Och vad gillar man för bilar där? Stora bilar. Och mellanstora. Små? Vad är det för plutt? Kan man ju inte köra. Och därmed är marknaden inte något att hänga i gran där utan man måste slå sig in i övriga världen, vilket är jobbigt (som synes) för att driva volymerna. Kina är deras andra största marknad, förra året åtminstone, och där är konkurrensen STENHÅRD. Finns extremt många små bilmodeller.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Billigaste Model 3 kostar 519' och det är uppenbarligen för mycket för många. Jag tror man måste ner under 400' för att konkurrera mot (de andra) kineserna.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 21:04Blir nog svårt för Tesla att få fram en småbil med priset under 500.
Varför?
1. Bilen måste andas Tesla och dess teknik och räckvidd med mera. Annars är det dödfött direkt. Och sådant kostar.
2. Tesla är redan barskrapad och kostnadsbantad till max. Svårt att banta ännu mera utan att man sakar punkt 1.
3. Batteriet kan man jobba med, genom att helt sonika halvera kapaciteten. Frågan är vad kunderna tänker då, kring punkt 1.
4. Utveckla en ny plattform för detta behövs då nuvarande plattform är för större bilar. Att göra det kostar tid, pengar och resurser. Alltså driver det kostnaden uppåt.
5. Den största marknaden för Tesla är rent krasst USA. En bra karta som visar lite av det: https://worldpopulationreview.com/count ... by-country Och vad gillar man för bilar där? Stora bilar. Och mellanstora. Små? Vad är det för plutt? Kan man ju inte köra. Och därmed är marknaden inte något att hänga i gran där utan man måste slå sig in i övriga världen, vilket är jobbigt (som synes) för att driva volymerna. Kina är deras andra största marknad, förra året åtminstone, och där är konkurrensen STENHÅRD. Finns extremt många små bilmodeller.
Som sagt, det blir svårt
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Notera även att det inte är det priset man betalar:
Det andar på minimum 540.000.
Varför?
Du behöver ju ha vinterhjul och en laddbox.
Och nej, majoriteten har inte en laddbox redan. De som har gått ibatteribilspåret ser inte priset som något problem. Det är övriga 80% som inte gjort det som tycker det kostar lite för mycket.
I ovanstående, på En Tesla, så ingår dessutom verkligen ingenting rent krasst. Inga spakar för smidig körning, inga parkeringssensorer för parkeringsstöd, ingen radar för smidig och effektiv adaptiv farthållare som FUNGERAR, ingen uppkoppling för att nyttja trafikinformation med mera (notera även den intresanta saken att i vår bil, ej Tesla, har vi trafikinformation UTAN att man behöver ha datauppkoppling), med mera.
Det är alltså en tämligen barskrapad bil, till ett högt pris (och med tveksam kvalitet).
Varför säljer batteribilar ändå så pass bra trots priserna?
Bidrag.
Bidrag, bidrag, bidrag.
Det märktes tydligt när man tog bort bidragen här - försäljningen dök nedåt.
USA subventionerar sjukt mycket.
Norge har också subventionerat sjukt mycket.
Danmark har också subventionerat sjukt mycket.
Sverige subventionerar fortfarande.
Nej tänker ni kanske då, man har ju tagit bort bidragen här, och danmark har väl inte haft några bidrag?
Jo, omvänd väg: Man lägger på extra pålagor på icke batteribilar. I Danmark har dessa pålagor varit sjukt stora (vår Volvo vi köpte här i Sverigeför 500.000 skulle kosta runt en miljon i Danmark till exempel), som man inte lägger på batteribilar. Likaså parkeringsplatser, bidrag för installation av laddbox och icke minst: Bränsleskatt, och så vidare.
Dra undan alla dessa bidrag och inför kilometerskatt och dra av bränsleskatten så får vi se hur allt kommer stanna av fullständigt.
Vem vill lägga mer pengar på en batteribil som kostar minst lika mycket att köra som en dieselbil till exempel?
Det andar på minimum 540.000.
Varför?
Du behöver ju ha vinterhjul och en laddbox.
Och nej, majoriteten har inte en laddbox redan. De som har gått ibatteribilspåret ser inte priset som något problem. Det är övriga 80% som inte gjort det som tycker det kostar lite för mycket.
I ovanstående, på En Tesla, så ingår dessutom verkligen ingenting rent krasst. Inga spakar för smidig körning, inga parkeringssensorer för parkeringsstöd, ingen radar för smidig och effektiv adaptiv farthållare som FUNGERAR, ingen uppkoppling för att nyttja trafikinformation med mera (notera även den intresanta saken att i vår bil, ej Tesla, har vi trafikinformation UTAN att man behöver ha datauppkoppling), med mera.
Det är alltså en tämligen barskrapad bil, till ett högt pris (och med tveksam kvalitet).
Varför säljer batteribilar ändå så pass bra trots priserna?
Bidrag.
Bidrag, bidrag, bidrag.
Det märktes tydligt när man tog bort bidragen här - försäljningen dök nedåt.
USA subventionerar sjukt mycket.
Norge har också subventionerat sjukt mycket.
Danmark har också subventionerat sjukt mycket.
Sverige subventionerar fortfarande.
Nej tänker ni kanske då, man har ju tagit bort bidragen här, och danmark har väl inte haft några bidrag?
Jo, omvänd väg: Man lägger på extra pålagor på icke batteribilar. I Danmark har dessa pålagor varit sjukt stora (vår Volvo vi köpte här i Sverigeför 500.000 skulle kosta runt en miljon i Danmark till exempel), som man inte lägger på batteribilar. Likaså parkeringsplatser, bidrag för installation av laddbox och icke minst: Bränsleskatt, och så vidare.
Dra undan alla dessa bidrag och inför kilometerskatt och dra av bränsleskatten så får vi se hur allt kommer stanna av fullständigt.
Vem vill lägga mer pengar på en batteribil som kostar minst lika mycket att köra som en dieselbil till exempel?
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Uteblivna bidrag är nog en stor anledning till att "Model 2" lagts ner eller pausats, då man trots försöket att runda reglerna med att det måste vara inhemska batterier genom att leasa maskiner från CatL till Giga Texas och betala royalty inte kvalar in för statliga stödet.Xanthopteryx skrev: ↑07 apr 2024 17:49Notera även att det inte är det priset man betalar:
Det andar på minimum 540.000.
Varför?
Du behöver ju ha vinterhjul och en laddbox.
Och nej, majoriteten har inte en laddbox redan. De som har gått ibatteribilspåret ser inte priset som något problem. Det är övriga 80% som inte gjort det som tycker det kostar lite för mycket.
I ovanstående, på En Tesla, så ingår dessutom verkligen ingenting rent krasst. Inga spakar för smidig körning, inga parkeringssensorer för parkeringsstöd, ingen radar för smidig och effektiv adaptiv farthållare som FUNGERAR, ingen uppkoppling för att nyttja trafikinformation med mera (notera även den intresanta saken att i vår bil, ej Tesla, har vi trafikinformation UTAN att man behöver ha datauppkoppling), med mera.
Det är alltså en tämligen barskrapad bil, till ett högt pris (och med tveksam kvalitet).
Varför säljer batteribilar ändå så pass bra trots priserna?
Bidrag.
Bidrag, bidrag, bidrag.
Det märktes tydligt när man tog bort bidragen här - försäljningen dök nedåt.
USA subventionerar sjukt mycket.
Norge har också subventionerat sjukt mycket.
Danmark har också subventionerat sjukt mycket.
Sverige subventionerar fortfarande.
Nej tänker ni kanske då, man har ju tagit bort bidragen här, och danmark har väl inte haft några bidrag?
Jo, omvänd väg: Man lägger på extra pålagor på icke batteribilar. I Danmark har dessa pålagor varit sjukt stora (vår Volvo vi köpte här i Sverigeför 500.000 skulle kosta runt en miljon i Danmark till exempel), som man inte lägger på batteribilar. Likaså parkeringsplatser, bidrag för installation av laddbox och icke minst: Bränsleskatt, och så vidare.
Dra undan alla dessa bidrag och inför kilometerskatt och dra av bränsleskatten så får vi se hur allt kommer stanna av fullständigt.
Vem vill lägga mer pengar på en batteribil som kostar minst lika mycket att köra som en dieselbil till exempel?
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 630
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Har inte Elon tillbakavisat ”pausen”?backe skrev: ↑07 apr 2024 18:08Uteblivna bidrag är nog en stor anledning till att "Model 2" lagts ner eller pausats, då man trots försöket att runda reglerna med att det måste vara inhemska batterier genom att leasa maskiner från CatL till Giga Texas och betala royalty inte kvalar in för statliga stödet.Xanthopteryx skrev: ↑07 apr 2024 17:49Notera även att det inte är det priset man betalar:
Det andar på minimum 540.000.
Varför?
Du behöver ju ha vinterhjul och en laddbox.
Och nej, majoriteten har inte en laddbox redan. De som har gått ibatteribilspåret ser inte priset som något problem. Det är övriga 80% som inte gjort det som tycker det kostar lite för mycket.
I ovanstående, på En Tesla, så ingår dessutom verkligen ingenting rent krasst. Inga spakar för smidig körning, inga parkeringssensorer för parkeringsstöd, ingen radar för smidig och effektiv adaptiv farthållare som FUNGERAR, ingen uppkoppling för att nyttja trafikinformation med mera (notera även den intresanta saken att i vår bil, ej Tesla, har vi trafikinformation UTAN att man behöver ha datauppkoppling), med mera.
Det är alltså en tämligen barskrapad bil, till ett högt pris (och med tveksam kvalitet).
Varför säljer batteribilar ändå så pass bra trots priserna?
Bidrag.
Bidrag, bidrag, bidrag.
Det märktes tydligt när man tog bort bidragen här - försäljningen dök nedåt.
USA subventionerar sjukt mycket.
Norge har också subventionerat sjukt mycket.
Danmark har också subventionerat sjukt mycket.
Sverige subventionerar fortfarande.
Nej tänker ni kanske då, man har ju tagit bort bidragen här, och danmark har väl inte haft några bidrag?
Jo, omvänd väg: Man lägger på extra pålagor på icke batteribilar. I Danmark har dessa pålagor varit sjukt stora (vår Volvo vi köpte här i Sverigeför 500.000 skulle kosta runt en miljon i Danmark till exempel), som man inte lägger på batteribilar. Likaså parkeringsplatser, bidrag för installation av laddbox och icke minst: Bränsleskatt, och så vidare.
Dra undan alla dessa bidrag och inför kilometerskatt och dra av bränsleskatten så får vi se hur allt kommer stanna av fullständigt.
Vem vill lägga mer pengar på en batteribil som kostar minst lika mycket att köra som en dieselbil till exempel?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Kan man nog inte påstå. Han försöker på något sätt antyda att det skulle vara falska nyheter men knappast övertygande, och sedan drog han kortet om den där robotaxi igen. End of story, typ.
Tror att resten av året kommer kunna bli monumentalt dåligt för Tesla.
Först nu kvartalsrapporten och sedan hans utlovade robotaxi. Visst, inget årtal nämns för visningen men folk tänker ju i år och blir det inte av så tappar man ju garanterat, och blir det av så kommer det vara ännu en hitteprodukt utan verklig substand och baserat på de senaste försöken att få aktien att gå uppåt så har marknaden börjat genomskåda och det kommer riskera att falla plattare än platt.
Lägg därtill en till kvartalsrapport som lär vara annat än munter läsning så...
Tror att resten av året kommer kunna bli monumentalt dåligt för Tesla.
Först nu kvartalsrapporten och sedan hans utlovade robotaxi. Visst, inget årtal nämns för visningen men folk tänker ju i år och blir det inte av så tappar man ju garanterat, och blir det av så kommer det vara ännu en hitteprodukt utan verklig substand och baserat på de senaste försöken att få aktien att gå uppåt så har marknaden börjat genomskåda och det kommer riskera att falla plattare än platt.
Lägg därtill en till kvartalsrapport som lär vara annat än munter läsning så...
Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?
Elon körde en tweet där man tror att han försöker påskina att allt följer master plan part deux. Så att det åtminstone är pausat känns rimligt.
Han har nekat Reuters tidigare där man mer eller mindre hade rätt, man sa att Tesla importerar kinabilar till USA, men det var Kanada. Normala i ett sånt scenario vore att svara just det istället för "lie", eller ännu hellre, haft en PR-avdelning som kunde svara professionellt.
Han har nekat Reuters tidigare där man mer eller mindre hade rätt, man sa att Tesla importerar kinabilar till USA, men det var Kanada. Normala i ett sånt scenario vore att svara just det istället för "lie", eller ännu hellre, haft en PR-avdelning som kunde svara professionellt.
https://www.forbes.com/sites/brookecrot ... 9dc034479cCEO Elon Musk in a tweet on Saturday linked to the 2016 Master Plan, Part Deux saying “I wrote this 8 years ago.” It’s not clear what the implication of the tweet is but that plan puts a lot of emphasis on autonomous vehicles and puts little weight on low-cost vehicles (other than revisiting what was said in the original 2006 Master Plan). Musk said on Friday that the Tesla “Robotaxi unveil” is on 8/8. This is expected to be highly autonomous. (The Master Plan, Part 3 focuses mostly on sustainable energy.)