70 vs. 75 kWh
Moderator: Redaktion
70 vs. 75 kWh
Nu har det alltså visat sig att MX får 75kWh batteri. Då är frågan om detta också går över till MS? Det verkar märkligt att ha två olika batterier med nästan samma storlek 70 och 75. Är det kanske samma batteri som bara är softwarespärrat på MS?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 70 vs. 75 kWh
Spännande och se om det blir uppgradering till 75 på lägsta för MS när 100 kommer 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 70 vs. 75 kWh
Det verkar logiskt. Folk har ju tidigare siat om att man procentuellt sett har mer tillgängligt av 70-batteriet än 85, förklaringen skulle ju kunna ligga i att 70 egentligen är ett 75-batteri på samma sätt som 40-batterierna för länge sen egentligen var strypta 60.chpaulin skrev:Spännande och se om det blir uppgradering till 75 på lägsta för MS när 100 kommer
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: 70 vs. 75 kWh
Det kan ju finnas ett antal 70 batterier kvar och så fort de är uppbokade så ändras det till 75 på model S med.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: 70 vs. 75 kWh
Fast att de byter till 75 kWh nu tror jag beror på att de har gått över till samma celler som 90 kWh batteriet använder.HelectriC skrev:Det verkar logiskt. Folk har ju tidigare siat om att man procentuellt sett har mer tillgängligt av 70-batteriet än 85, förklaringen skulle ju kunna ligga i att 70 egentligen är ett 75-batteri på samma sätt som 40-batterierna för länge sen egentligen var strypta 60.chpaulin skrev:Spännande och se om det blir uppgradering till 75 på lägsta för MS när 100 kommer
Model 3 Performance 2022
Re: 70 vs. 75 kWh
Eftersom vi nu gissar, kan jag väl avslöja min gissning: de bytte till nya celler i både 70 och 90 men väntade med att skriva upp nominell kapacitet, kanske för att vara mer på den säkra sidan. I så fall kanske båda sorterna kan uppgraderas OTA till 75 resp 100? Mjukvaran verkar ju redan ha varit förberedd med skylt för 100, enligt wk075 eller vad han heter, batterihackaren i NC.Reddy skrev:Fast att de byter till 75 kWh nu tror jag beror på att de har gått över till samma celler som 90 kWh batteriet använder.HelectriC skrev:Det verkar logiskt. Folk har ju tidigare siat om att man procentuellt sett har mer tillgängligt av 70-batteriet än 85, förklaringen skulle ju kunna ligga i att 70 egentligen är ett 75-batteri på samma sätt som 40-batterierna för länge sen egentligen var strypta 60.chpaulin skrev:Spännande och se om det blir uppgradering till 75 på lägsta för MS när 100 kommer
Snacka om påskägg!

För att gissa vidare i positiva tongångar, kan jag inbilla mig att Elon laddar för en ny "5-part trilogy" liksom 2013. Den gick hem bra.
