Jag tappade ratten…MS LR24
Moderator: Redaktion
Jag tappade ratten…MS LR24
Hej…1600 km erfarenhet av min nya S. Kört 3 år 50000 km M3 LR boost.
Körde idag en välkänd väg till stugan, krokig smal allmänt bubblig och spårig mindre landsväg.
Vid några tillfällen varit en ”kamp” att köra med M3 men det var när första omgången sommardäck blivit slitna OCH snedslitna pga kass hjulinställning. Sen blev allt bra .
Ok nu ny S. kör denna väg. Fan svårt att på ett avspänt sätt hålla bilen på vägen i 70-80 kmh. Gör EN halvgas omkörning på hela sträckan (ca 30 min körning)
Jag TAPPAR greppet om ratten vid omkörningen, vrids ur näven på mig! Va e detta?? Har std 19” hjulen. Kört MB innan Tesla. Ok att M3 inte var så stabil som MB E o C klass. Men S? Axelavstånd som en buss. Borde väl kunna gå rakt fram??
Kan nåt va fel?
Verkar på vad jag läser att det nästan är ”standard” att nya Teslor har både tafflig balansering och hjulinställning från fabrik? Eller är det den hysteriska däckbredden bak? Verkar överdriven konfiguration om det inte är en Plaid.
Körde idag en välkänd väg till stugan, krokig smal allmänt bubblig och spårig mindre landsväg.
Vid några tillfällen varit en ”kamp” att köra med M3 men det var när första omgången sommardäck blivit slitna OCH snedslitna pga kass hjulinställning. Sen blev allt bra .
Ok nu ny S. kör denna väg. Fan svårt att på ett avspänt sätt hålla bilen på vägen i 70-80 kmh. Gör EN halvgas omkörning på hela sträckan (ca 30 min körning)
Jag TAPPAR greppet om ratten vid omkörningen, vrids ur näven på mig! Va e detta?? Har std 19” hjulen. Kört MB innan Tesla. Ok att M3 inte var så stabil som MB E o C klass. Men S? Axelavstånd som en buss. Borde väl kunna gå rakt fram??
Kan nåt va fel?
Verkar på vad jag läser att det nästan är ”standard” att nya Teslor har både tafflig balansering och hjulinställning från fabrik? Eller är det den hysteriska däckbredden bak? Verkar överdriven konfiguration om det inte är en Plaid.
MSLR24 M3LR21
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Hjulinställningen är ofta urkass från fabrik.Lonsan skrev: ↑13 apr 2024 01:35Hej…1600 km erfarenhet av min nya S. Kört 3 år 50000 km M3 LR boost.
Körde idag en välkänd väg till stugan, krokig smal allmänt bubblig och spårig mindre landsväg.
Vid några tillfällen varit en ”kamp” att köra med M3 men det var när första omgången sommardäck blivit slitna OCH snedslitna pga kass hjulinställning. Sen blev allt bra .
Ok nu ny S. kör denna väg. Fan svårt att på ett avspänt sätt hålla bilen på vägen i 70-80 kmh. Gör EN halvgas omkörning på hela sträckan (ca 30 min körning)
Jag TAPPAR greppet om ratten vid omkörningen, vrids ur näven på mig! Va e detta?? Har std 19” hjulen. Kört MB innan Tesla. Ok att M3 inte var så stabil som MB E o C klass. Men S? Axelavstånd som en buss. Borde väl kunna gå rakt fram??
Kan nåt va fel?
Verkar på vad jag läser att det nästan är ”standard” att nya Teslor har både tafflig balansering och hjulinställning från fabrik? Eller är det den hysteriska däckbredden bak? Verkar överdriven konfiguration om det inte är en Plaid.
Min hade toe ut runtom, vilket inte hade vart speciellt bra att fortsätta köra med. Syns på bakdäcken att de hann börja ta lite stryk innan jag gjorde hjulinställning.
S brukar förstöra bakdäcken inom 1500 mil, i vart fall med 21”.
Tesla gör hjulinställningen i standardhöjd men bilen går ju i low oavsett vid landsvägskörning så det är en dålig ide. Jag kör alltid i low och har justerat hjulinställningen i low.
Gör en hjulinställning i low, gör den inte hos Tesla och gör den med en egen specification då Teslas har ganska vida toleranser.
Finns postat här innan och det finns på https://n2itive.me/faq/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Kanon, tack! Får kosta på mig det .
Min M3 blev riktigt bra först efter 2 hjulinställningar och riktning av fälgarna (som förvisso inte var original på sommarhjulem utan 2F ZF1 från Smog)
Min M3 blev riktigt bra först efter 2 hjulinställningar och riktning av fälgarna (som förvisso inte var original på sommarhjulem utan 2F ZF1 från Smog)
MSLR24 M3LR21
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Det är till 90% säkerhet en besparing och ingen kostnad. Min bil var ioffsg stabil med hade toe ut runtom.
Negativ camber och Toe ut samverkar för att förstöra insidan på däcken.
Hade jag kört 500 mil till hade nog bakdäcken havererat precis som brukligt på S med 21”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Min son går sista terminen på fordonstekniska (tävlingstekniker) Han tar S imorgon och gör en klassisk, rent mekanisk uppmätning utan laser o prismor. Det blir tydligen mer exakt, allt det där jamset är (enligt lärarna) mycket till för att det ska gå snabbare att mäta och att man slipper vara räknekunnig. Ska bli intressant att se vad som framkommer. Och att sen jämföra med vad en lasermätning visar. Tänkte alltid lär man sig något. Vilka kedjor är bäst på Tesla hjulinställning? Har använt Vianor och Euromaster innan. Ja en sak till jag gärna frågar om igen, vilka vinklar går ens att justera på nya S? På min 3:a gick det inte att justera annat än toe enligt firmorna. Du verkar ha koll AAKEE, uppskattas!
MSLR24 M3LR21
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Hej Lonsan
Jag har en ny 2024 MX där jag köpt lite detaljer från Unplugged Performance (justerbara Camberarmar bak, justerbara Toearmar bak, justerbar krängningshämmare bak) samt sfäriska lager till undre länkarmar fram från Mountainpass. Det är en helt annan körkänsla och precision nu efter bytet framförallt tack vare de sfäriska lagren fram och den kraftigare krängningshämmaren bak.
Jag tror att MS liksom MX kommer med justerbar Toe både fram och bak men Camberlänken bak är ej justerbar, därav det stora och helt onödiga slitaget på däcken när man kör i low. Här måste man antingen placera shimsplattor eller som jag byta till en eftermarknadslösning med justerbar Camber, optimerad för höjdinställningen man oftast kör med.
Rekommenderat är cirka noll toe fram, ca 0.2 toe-in bak. Mellan -0.5 till -1.0 Camber bak och fram. Om man går över -1.0 Camber, vilket alla MS/MX har från fabrik, kör man snabbt slut på däckens insidor.
Bifogar bild på inställningarna som är optimerade för stabilitet men ändå mindre däckslitage. Ber om ursäkt att det står på tyska (viktigast är Sturz = Camber, Spur = Toe, Eingang = Värden innan hjulinställning, Istwert = Värden efter hjulinställning).
Jag har en ny 2024 MX där jag köpt lite detaljer från Unplugged Performance (justerbara Camberarmar bak, justerbara Toearmar bak, justerbar krängningshämmare bak) samt sfäriska lager till undre länkarmar fram från Mountainpass. Det är en helt annan körkänsla och precision nu efter bytet framförallt tack vare de sfäriska lagren fram och den kraftigare krängningshämmaren bak.
Jag tror att MS liksom MX kommer med justerbar Toe både fram och bak men Camberlänken bak är ej justerbar, därav det stora och helt onödiga slitaget på däcken när man kör i low. Här måste man antingen placera shimsplattor eller som jag byta till en eftermarknadslösning med justerbar Camber, optimerad för höjdinställningen man oftast kör med.
Rekommenderat är cirka noll toe fram, ca 0.2 toe-in bak. Mellan -0.5 till -1.0 Camber bak och fram. Om man går över -1.0 Camber, vilket alla MS/MX har från fabrik, kör man snabbt slut på däckens insidor.
Bifogar bild på inställningarna som är optimerade för stabilitet men ändå mindre däckslitage. Ber om ursäkt att det står på tyska (viktigast är Sturz = Camber, Spur = Toe, Eingang = Värden innan hjulinställning, Istwert = Värden efter hjulinställning).
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Tackar Meistro
Känns ju sådär att kanske behöva bygga om bilen…även om jag har två bilmeckande söner till hjälp.
Tack för värdena, verkar vara i samklang med n2itive. Ska bli intressant att se vilken camber tesla-lotteriet tilldelat mig . Den ”nervösa” styrkänsla hoppas jag toe kan förändra i alla fall. Jag återkommer med uppdateringar.
Känns ju sådär att kanske behöva bygga om bilen…även om jag har två bilmeckande söner till hjälp.
Tack för värdena, verkar vara i samklang med n2itive. Ska bli intressant att se vilken camber tesla-lotteriet tilldelat mig . Den ”nervösa” styrkänsla hoppas jag toe kan förändra i alla fall. Jag återkommer med uppdateringar.
MSLR24 M3LR21
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Jag skulle påstå att de däckhaverier och totala snednötningar vi ser på främst S men även 3/Y (och X som jag inte följt i detalj) beror på kombinationen Toe och camber.
Negativ camber kan kompenseras med Toe in.
Toe ut, som min S hade tillsammans med negativ camber gör att däcket strävar utåt (som att landa med skidor efter ett hopp med Janne Boklöv V-stil). Det får däcket att tvångas ändra form och kavla på innerkanten.
Många S Plaid (och S LR med 21”) har fått punktering pga detta. Min bil var på god väg att förstöra däcken (mest bak) pga toe ut och -1.8 grader camber under den korta tiden från köp tills jag hann göra hjulinställning.
Jag hade -1.6 och -1.8 grader camber bak på min M3P när den sänkt om inte jag minns fel, jag nötte upp hela originaldäcken i den konfigurationen och bilen slet ioffsg däcket mer på insidan men det var en rak och fin skillnad med kanske 1-1.5mm mer nött längst in.
Hjulinställningen var noggrant genomförd faktiskt utan ändring från originalvärden men de var beordrade att sikta noga mitt i spannet.
Jag ska inte säga att samma gäller S, men iom det jag läst om att Tesla vägrat röra bilar med bytta delar i hjulupphängningen så känns det som den sista utvägen.
Jag var på väg att köpa n2itives justerbara camber-arms, och sänkningslänkarna men la det på hold för att se hurpass man klarar sig med bara en exakt hjulinställning.
Jag har börjat känna av drivaxlarna när jag har rattutslag. De kändes redan från leverans den första km man kör.
Nu har bilen gått 1800 mil, bara i low och sista 1000 milen med dubbdäck och chill.
Kanske skaffar kitet ändå om drivaxlar behöver bytas och en sänkning hjälper.
Negativ camber kan kompenseras med Toe in.
Toe ut, som min S hade tillsammans med negativ camber gör att däcket strävar utåt (som att landa med skidor efter ett hopp med Janne Boklöv V-stil). Det får däcket att tvångas ändra form och kavla på innerkanten.
Många S Plaid (och S LR med 21”) har fått punktering pga detta. Min bil var på god väg att förstöra däcken (mest bak) pga toe ut och -1.8 grader camber under den korta tiden från köp tills jag hann göra hjulinställning.
Jag hade -1.6 och -1.8 grader camber bak på min M3P när den sänkt om inte jag minns fel, jag nötte upp hela originaldäcken i den konfigurationen och bilen slet ioffsg däcket mer på insidan men det var en rak och fin skillnad med kanske 1-1.5mm mer nött längst in.
Hjulinställningen var noggrant genomförd faktiskt utan ändring från originalvärden men de var beordrade att sikta noga mitt i spannet.
Jag ska inte säga att samma gäller S, men iom det jag läst om att Tesla vägrat röra bilar med bytta delar i hjulupphängningen så känns det som den sista utvägen.
Jag var på väg att köpa n2itives justerbara camber-arms, och sänkningslänkarna men la det på hold för att se hurpass man klarar sig med bara en exakt hjulinställning.
Jag har börjat känna av drivaxlarna när jag har rattutslag. De kändes redan från leverans den första km man kör.
Nu har bilen gått 1800 mil, bara i low och sista 1000 milen med dubbdäck och chill.
Kanske skaffar kitet ändå om drivaxlar behöver bytas och en sänkning hjälper.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Kontrollmätning fick skjutas upp tills torsdag. Men man ser väldigt tydligt bakhjulens negativa camber.
Drivaxlar, inte satt mig in i det än. Hur ter sig den? Jag märkte och märker vid halv till full acceleration att det händer något fram men tolkat det som att fästet i framhjulen inte räcker till. Eller är det drivaxlarna som knorrar i sig? Svårt att beskriva. Inga indikationer på nåt konstigt vid normal körning, inte vid svängar heller.
Drivaxlar, inte satt mig in i det än. Hur ter sig den? Jag märkte och märker vid halv till full acceleration att det händer något fram men tolkat det som att fästet i framhjulen inte räcker till. Eller är det drivaxlarna som knorrar i sig? Svårt att beskriva. Inga indikationer på nåt konstigt vid normal körning, inte vid svängar heller.
MSLR24 M3LR21
-
- Inlägg: 6441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Har för mig att AAKEE har skrivit om det här på forumet. Nu minns jag dock inte var. Minns dock att han skrivit att det finns trådar om det här på det amerikanska forumet TMC. Och AAKEE har ju läst och skrivit i tråden, så gissar att han återkommer vid tillfälle...Lonsan skrev: ↑16 apr 2024 11:48Kontrollmätning fick skjutas upp tills torsdag. Men man ser väldigt tydligt bakhjulens negativa camber.
Drivaxlar, inte satt mig in i det än. Hur ter sig den? Jag märkte och märker vid halv till full acceleration att det händer något fram men tolkat det som att fästet i framhjulen inte räcker till. Eller är det drivaxlarna som knorrar i sig? Svårt att beskriva. Inga indikationer på nåt konstigt vid normal körning, inte vid svängar heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Jag tappade ratten…MS LR24
Lonsan skrev: ↑16 apr 2024 11:48Kontrollmätning fick skjutas upp tills torsdag. Men man ser väldigt tydligt bakhjulens negativa camber.
Drivaxlar, inte satt mig in i det än. Hur ter sig den? Jag märkte och märker vid halv till full acceleration att det händer något fram men tolkat det som att fästet i framhjulen inte räcker till. Eller är det drivaxlarna som knorrar i sig? Svårt att beskriva. Inga indikationer på nåt konstigt vid normal körning, inte vid svängar heller.
Det finns problem med half shafts på S.
Sannolikt beror det på att S konstruerades för att vara RWD och när man gjorde om till 4WD så fanns det inte plats att ha främre motorn så lågt som den borde.
Resultatet är att drivknutarna står i en ofördelaktig vinkel då motorn sitter onödigt högt.
Man kan få kraftiga vibrationer vid högt effektuttag.
Det som är standard för S Palladium är en vibration i ratten (och tidigare i gaspedalen) vid försiktig acceleration runt 50-70 km/h samt en initial vibration som känns i hela bilen och kan höras sublimt) från det man börjar köra om bilen stått ett tag och 0.5-2km som tonar ut och försvinner efter en lite sträcka.
Min bil har den senare vibrationen. Det fanns redan kännbart inne på Huddinge delivery center innan jag kom ut på allmän väg.
Jag har märkt av 40-70km/h några ggr (lite random tillfällen) före vintern. Sedan kom
en uppdatering som skulle påverka hur främre motorn drivs under hösten. Under vintern har det vart svårt att känna något exakt iom snöbelagda vägar (jag tycker S för in mer vibrationer i ratten utifrån underlaget man kör på än min 3 eller mina Audis gör/gjort).
Nu när det börjar vara vår och snöfria vägar i norr har jag inte känt av 40-70- wibe något mer, men jag har börjat känns kittlingar i ratten med rattutslag som får det att kännas som om det skulle blivit grooves i drivknutarna där kulorna rör sig fram och tillbaka. Det är nytt för min bil och eftersom det är just helt nytt så tror jag att det kanske är början till att mina drivaxlar kommer behöva bytas.
Det finns flera trådar på TMC, rekommenderar denna:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.249344/
(Det finns även trådar här på Teslaclubsweden om det skulle kännas obekvämt utanför )
Det finns även kommersiell info, här får man såklart betänka att företaget lever på att sälja grejer så man kan tänka sig en liten affärsmässig vinkling pga det. Jag har dock inte hittat ngt som tyder på att de svamlar.
Om jag behöver skaffa tex camber arms blir det nog N2itive:
https://n2itive.me/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5