backe skrev: ↑15 apr 2024 20:26
Pontus skrev: ↑15 apr 2024 19:32
backe skrev: ↑15 apr 2024 14:47
Love_O skrev: ↑15 apr 2024 12:04
backe skrev: ↑14 apr 2024 22:26
Dom skulle väl kunna falla under "other". Men topp tre som står för över 50% faller väl mer eller mindre på Elon och hans beslut, personligen tror jag det är där man ska börja jobba och inte med facket i Sverige.
Jag personligen är inte för eller emot Tesla eller facket i det här då det inte berör mig, men jag har alltid trivts på arbetsplatser med kollektivavtal då det gett mig möjlighet att fokusera på mitt jobb och inte att jag får rätt avsättningar och andra förmåner (varit med om strul där jag jobbade utan kollektivavtal) och förstår inte riktigt hatet här inne.
Intressant ordval
” men jag har alltid trivts på arbetsplatser med kollektivavtal då det gett mig möjlighet att fokusera på mitt jobb och inte att jag får rätt avsättningar och andra förmåner”
Rätt ersättning enligt facket menar du.
Jag har ju precis som du varit med om problematik. Däremot omvänt där jag både blivit av med ersättningar (bortförhandlat utav facket) och även sämre ersättningar jämfört med vad jag har idag.
VP har ju nyss gått ut och sagt att det nu skall kräva mer betalt i höjningar för utveckligen har inte varit så bra. Ja och varför är det så ? Facket som hjälper till att bromsa ekonomin. Jag skrattar ju åt det 2% facket pratar om.
Rätt ersättning enligt facket menar du.
Överenskommen ersättning och pensionsavsättningar med det enskilda företaget menar jag, och det var ett otroligt stök med att få det som vi hade kommit överens om trots att det fanns papper på det. Dom menade på att det blev bättre på deras nya sätt vilket det inte blev i mitt fall.
Jag har jobbat på företag med kollektivavtal i ca 14 år i sträck nu och har haft en genomsnittlig ökning långt utöver vad facken har angivit och har dessutom tillgång till ett aktieprogram där vi får lika mycket av företaget i aktier som vi köper själva upp till en viss nivå av lönen, så för mig personligen så har jag inte drabbats av alla dessa problem med kollektivavtalet som många av er andra har haft. Men som vanligt så är det olika i olika fall och jag har kanske haft tur, men det jag menar är att ett kollektivavtal i sig inte behöver vara ett hinder för bra villkor, dock så kan det vara en hjälp för att slippa få det riktigt dåligt.
KA kostar pengar, varifrån kommer pengarna? Jag skulle gissa på att i de flesta fallen ifrån personalen och inte ägarnas vinst. Så det säger sig självt att man rent teoretiskt borde ha det ekonomiskt bättre på ett företag utan KA i de flesta branscher, inte alla tror jag.
Eller finns det någon annan förklaring som gör att personalen har det lika bra ekonomiskt både med KA och utan KA?
Allt lika så är det en liten kostnad såklart för KA, men jag ser det som en försäkran om att allt lirar som det ska. Jag ser det också som en slags solidarisk handling att stödja något jag tror är bra för Sverige i stort även om jag skulle klara mig utan, på samma sätt som jag troligen skulle komma billigare undan med lägre skatt och en sjukförsäkring. Men allt handlar inte bara om mig heller.
Men hur många kollektivavtal tror du man kunde ha tecknat för bara Elons ena bonuspaket? Ca 550 miljarder kronor... Nej, hellre kör man över personalen och stoppar det i sina egna fickor såklart. Och så tycker man fackpamparna är giriga
En solidarisk handling, Denna solidariska handling är en stor bidragande faktor till att vi ligger i botten gällande löneutveckling I Sverige.
Den svenska modellen har gynnat AT historiskt det säger jag inget annat om.
Det är andra tider och dags för en stor förändring.
All trygghet för AT ligger lagstadgat och är utanför KA.
Visst det må vara så att exempelvis vissa utan KA står utan pensionsavsättningar men vi har hört flera i denna tråd utan KA som har betydligt bättre än någon av oss med KA har.
Någon har även raljerat om att man inte har ATF/ATK utan KA. Här kan man önska att det fanns en valfrihet i framtiden att välja högre ersättning eller ATF.
Ja, jag vet att man kan ta ut det i pengar... men jag är också rätt säker på att man kunnat förhandla till sig att ersättningen blir större än tänkt ATF om man väljer bort det.
Kör över personalen? Har du verkligen belägg för det påståendet?
Majoriteten väljer att inte Strejka vilket för mig bevisar motsatsen.
Och i Tyskland lyckas inte IG driva något heller då dom inte får med sig majoriteten.
Det luktar ruttet av all smutskastning från diverse facks uttalanden.
Visst kan jag ha fel i detta, men jag är rätt säker på att både IF och IG hade fått mer gehör om det inte stod rätt till.
Visst är det stora summor vi snackar om, men om någon är värd dom pengarna så är det väl driftiga företagsledare.
Men svider väl mer i ögonen när det är någon såpass offentlig som dessutom inte drar sig för att dela sin åsikt om saker och ting.
Det är något vi inte är vana vid.