SwedishAdvocate skrev: ↑18 apr 2024 10:51
evert11 skrev: ↑18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?
Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.
Tesla har plockat bort
parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150
Tesla har inte en vanlig
regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...
Många stör sig även på den
adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138
Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...
Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.
Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
Håller med om att provköra bör man göra. Oavsett vilken du siktar på.
Ska också tilläggas att det är många som inte ens äger en Tesla eller ännu mindre en utan parkeringssensor som gillar att uttala sig (ofta negativt) utan att ha erfarenhet.
Parkeringssensor har sina fördelar men det har också nya High Fidelity Park assist som är baserat på kamerorna. Har ägt båda varianterna och tycker båda funkar med sin styrkor/svagheter. Fick-parkerar man på gatuparkering är USS bättre. Jag parkerar majoriteten av gånger på tomten och parkeringsgarage och vanliga raka fickor och då är High Fidelity bättre (även än ihopklippta 360-vy vill jag påstå).
Avsaknad av vanlig regnsensor är dumt och dåligt men den minsta av saker jag personligen stör mig på, lätt att hantera genom köra manuellt de få gånger automatiken inte funkar. Senaste mjukvaran har funkat bra.
Använder själv inte adaptiva farthållaren men uppskattar däremot verkligen Autopilot som kör tryggt och bra när man ska köra långt och på stora vägar. Visst ibland önskar man ett läge med ännu längre avstånd till framförvarande, det kanske kommer tillbaka i mjukvara i framtiden, vem vet. Men majoriteten av gångerna funkar det kanon och underlättar verkligen långkörandet.
Provkörning ger dig också känsla för hur det funkar bakom ratten med mjukvara och det man styr och hanterar. Jag uppskattar att ha allt på skärmen med rappt och snabbt UI och riktigt smidigt med navigering och hantering av laddning med Supercharger. Bara hoppa in och köra så löser bilen resten. Mobilen är nyckel som bara funkar, en sak mindre att hålla reda på.