Det är inte så mycket att hon bytte Tesla mot Volvo som bekymrar mig...
Utan att detta är första produktplaceringen i ett politiskt tal i Sverige!
Från filmens värld är vi vana vid att alltid se extra tydligt exakt vilket ölmärke hjälten dricker... men ska företag kunna produktplacera sina varor i politiska uttalanden också? Vill vi det?
Vad kommer härnäst? "Ja, kommunen går lika bra som Pelles ICA Kvantum på Stortorget! Som förresten har extrapris på grillkorv den här veckan!"
Bilmärket Tesla valde hon själv (eller hennes talskrivare) att jämföra mot. Tesla gjorde inga påtryckningar eller betalade mutor för att hon skulle göra det. Kunde lika gärna varit Skoda, spelar ingen roll.
Men att ett företag lobbade in sitt eget varumärke och produkt i hennes nästa tal - ja DET är bekymmersamt!
Svenskt? Sist jag kollade så var Volvo kinesiskt...
Det irriterar mig lite när folk resonerar såhär. Ledning, utveckling, forskning, och större delen av produktion ligger i Sverige. Vad spelar det för roll var majoriteten av aktierna befinner sig? Tycker du att Lamborghini är ett tyskt företag också? Eller att Ferrari är ett holländskt företag?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det irriterar mig lite när folk resonerar såhär. Ledning, utveckling, forskning, och större delen av produktion ligger i Sverige. Vad spelar det för roll var majoriteten av aktierna befinner sig? Tycker du att Lamborghini är ett tyskt företag också?
Eller för all del alla börsnoterade företag, med aktieägare lite var stans.
Tesla, är det delvis svenskt för att jag äger några aktier?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det irriterar mig lite när folk resonerar såhär. Ledning, utveckling, forskning, och större delen av produktion ligger i Sverige. Vad spelar det för roll var majoriteten av aktierna befinner sig? Tycker du att Lamborghini är ett tyskt företag också? Eller att Ferrari är ett holländskt företag?
Inte meningen att någon ska behöva bli irriterad. Men jag blir väldigt upprörd när vi har en finansminister som helt obrytt låter sig påverkas av ett annat bolag utan vidare eftertanke.
Inget fel i det i sig men jag tycker det är extremt fult att samtidigt som man skatteplanerar för fullt för att komma undan den svenska skatten så ska man lobba för den "svenska" bilindustrin mot regeringen för att försämra subventioner och förslag som gör det mer ekonomiskt hållbart att köpa supermiljöbilar.
Jag gillar Volvo, fantastiskt bra varumärke för Sverige. Men det stör mig att våra politiker jämför vår ekonomi med ett företag som skiter i att betala skatt i Sverige.
Och att sänka Etanol-priset 75 öre..... Allvarligt?
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Och att sänka Etanol-priset 75 öre..... Allvarligt?
Dessutom från augusti om jag såg rätt...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det är inte så mycket att hon bytte Tesla mot Volvo som bekymrar mig...
Utan att detta är första produktplaceringen i ett politiskt tal i Sverige!
Från filmens värld är vi vana vid att alltid se extra tydligt exakt vilket ölmärke hjälten dricker... men ska företag kunna produktplacera sina varor i politiska uttalanden också? Vill vi det?
Vad kommer härnäst? "Ja, kommunen går lika bra som Pelles ICA Kvantum på Stortorget! Som förresten har extrapris på grillkorv den här veckan!"
Bilmärket Tesla valde hon själv (eller hennes talskrivare) att jämföra mot. Tesla gjorde inga påtryckningar eller betalade mutor för att hon skulle göra det. Kunde lika gärna varit Skoda, spelar ingen roll.
Men att ett företag lobbade in sitt eget varumärke och produkt i hennes nästa tal - ja DET är bekymmersamt!
Japp! Och " Jag tar inte intryck av ett enskilt mail" - antingen så ljuger hon eller så har det vart betydligt mer påtryckning än bara ett mail. Jag tycker det här är totalt skandal. Definitivt värt en artikel Tibor!!
Vad mycket satir det kommer bli när finansministern mer eller mindre sagt att hon vill gärna ha exempel på företag hon kan produktplacera i sina uttalanden. Ja,ja hon gör väl vad hon kan för att dra in stålar till riket, att vara reklampelare är ett sätt.
Vad mycket satir det kommer bli när finansministern mer eller mindre sagt att hon vill gärna ha exempel på företag hon kan produktplacera i sina uttalanden. Ja,ja hon gör väl vad hon kan för att dra in stålar till riket, att vara reklampelare är ett sätt.
Maggan: "Skattepengarna rullar in som en nyproducerad toarulle från SCA"
Journalist: "Vad ska det betyda?"
Maggan: "Det betyder att pengarna rör sig inom landet som ett nyproducerat kullager från SKF"
Journalist: "Jag förstår ändå inte?"
Maggan: "Fattar du dåligt? Är du imbecill som en nyproducerad kyckling från Kronfågel???!!"
Det som är mest korkat i det hela är att hon syftade på att Tesla öre en snabb bil. Volvo kontrade med en ekonomisk jämförelse och att Volvo har bättre och större ekonomi än Tesla. Det fattade inte Magdalena utan fortsatte att ser på en specifik bil o valde Volvo v90.
Det känns tyvärr än en gång som att vi har en rejält korkad finansminister.
Det som är mest korkat i det hela är att hon syftade på att Tesla öre en snabb bil. Volvo kontrade med en ekonomisk jämförelse och att Volvo har bättre och större ekonomi än Tesla. Det fattade inte Magdalena utan fortsatte att ser på en specifik bil o valde Volvo v90.
Det känns tyvärr än en gång som att vi har en rejält korkad finansminister.
Nu tycker jag att du har träffsäkra argument, som en nyproducerad automatkarbin från Bofors!