Legato skrev: ↑16 apr 2024 15:29
Verdi_ skrev: ↑16 apr 2024 14:11
Jaegaern skrev: ↑16 apr 2024 13:41
teslaponken skrev: ↑15 apr 2024 11:54
Verdi_ skrev: ↑15 apr 2024 11:43
Framförallt blir det ju svårt att sälja sin befintliga.
Klart att gamla Model S inte är nån perfekt bil men kom igen. Kör ju hellre den där än en splitter ny Model Y.
Ja My är som en trött hockeymorsabil jmf med en S Raven...
Intressant beskrivning. Tycker själv att S är som en båt jämfört med model Y. Smaken är som baken kanske.
Palladium är lite fräckare dock.
Ja förlåt, glömde att det ska vara "sportigt" även om de flesta kör motorväg och stadstrafik mer än 90% av tiden.
Jag har provkört Model Y tre ggr under de senaste åren men alltid blivit avskräckt från att beställa. Framförallt pga dessa saker.
- Alltför stötig fjädring.
- Nervös styrning.
- Oskön ratt som är lite för liten och dessutom i nåt märkligt plastmaterial.
- Väldigt aggressiv mappning av gaspedalen så bilen rycker iväg lite för hårt. Gäller nog framförallt Performance och gör mig lite åksjuk faktiskt. (Fast inte lika illa som Model 3 Performance. Den kunde jag nästan inte köra alls utan att må illa. Däremot har jag kört Model 3 Long Range utan såna problem)
- För plastig och basic i interiören. Vitt innertak, en enda skärm som allt ska samsas på och där den bästa delen till vänster tas upp av en gigantisk, och i mina ögon onödig, animering av bilen...
- Ingen radar.
- Inga parkeringssensorer.
- Sämre stolar. Inget sidostöd...
- Trots att det är en mindre bil så har den ännu sämre vändradie.
Men visst, den har väl sina poänger också och är en kanonbil på papperet men jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut. Och nej, Palladium är av förklarliga skäl inte på min shortlist. Plastratt, inga rattspakar... Har den parkeringssensorer ens?
Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).
Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.
Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.
Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.
Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?
Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.
Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.
Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.
Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.