Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Moderator: Redaktion
Den historiska utvecklingen av mack/tapp
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Intresant läsning. Vad är en singelanläggning?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Det var en intressant tanke som slog mig nu. I dagsläget så är en bensinmack livshanken för ett mindre samhälle på landsbyggden. Undra hur det skulle fungera utan bensinmack om de flesta körde elbil? El finns ju nära nog överallt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Det tog ett tag men nyligen uppdaterades uppgifterna för 2014. Det är inte riktigt samma framförhållning på data om bensinstationer som för snabbladdare... Man har i alla fall fått med lite uppgifter för 2015 redan så här i oktober månad.
Det verkar som antalet försäljningsställen för bensin och diesel har planat ut de sista åren efter att ha minskat en hel del, särskilt från slutet av 60-talet: Vad gäller de "förnybara" drivmedlen så leder E85 stort tack vara politikerna. Vet inte om så många tankar detta idag dock. Elstolpar hos bensinstationerna började dyka upp 2013 och har ökat under 2014 men man kan inte säga att 19 platser av 2723 är något att vara stolt över. Det är mindre än 1% och installationskostnaden för en elstolpe lär bara vara en mindre bråkdel av kostnaden för t.ex. E85-pump. Jag tror att SPBI:s medlemsföretag måste börja att snabba på anpassningen om antalet försäljningsställen inte ska börja gå ner igen.
Det verkar som antalet försäljningsställen för bensin och diesel har planat ut de sista åren efter att ha minskat en hel del, särskilt från slutet av 60-talet: Vad gäller de "förnybara" drivmedlen så leder E85 stort tack vara politikerna. Vet inte om så många tankar detta idag dock. Elstolpar hos bensinstationerna började dyka upp 2013 och har ökat under 2014 men man kan inte säga att 19 platser av 2723 är något att vara stolt över. Det är mindre än 1% och installationskostnaden för en elstolpe lär bara vara en mindre bråkdel av kostnaden för t.ex. E85-pump. Jag tror att SPBI:s medlemsföretag måste börja att snabba på anpassningen om antalet försäljningsställen inte ska börja gå ner igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Egentligen är det märkligt att det inte finns fler snabbladdare på de större tankstationerna utanför tätorter. De har ju ofta någon form servering o s v, så att fånga in en laddande elbilist borde ju vara värt något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Har också funderat på det. Lite som ICE-tillverkare i mentaliteten. Men när man tänker på vilka som är ägare så... Tror OKQ8 inte vill att deras laddstationer ska synas ens på uppladdning etc.bylund skrev:Egentligen är det märkligt att det inte finns fler snabbladdare på de större tankstationerna utanför tätorter. De har ju ofta någon form servering o s v, så att fånga in en laddande elbilist borde ju vara värt något.
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Statoils mackar ägs inte av Norska Statoil utan av ett kanadensiskt riskkapitalbolag. Statoil sålde bensinstationerna för några år sedan.Elputte skrev:Har också funderat på det. Lite som ICE-tillverkare i mentaliteten. Men när man tänker på vilka som är ägare så... Tror OKQ8 inte vill att deras laddstationer ska synas ens på uppladdning etc.bylund skrev:Egentligen är det märkligt att det inte finns fler snabbladdare på de större tankstationerna utanför tätorter. De har ju ofta någon form servering o s v, så att fånga in en laddande elbilist borde ju vara värt något.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Statoil ägs numer av Cikel K och skall snart byta namn.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Jag är lite intresserad av utvecklingen av dagens bensinstationer och det verkar som framtiden kan ligga på elstolpar eller elladdare. SPBI presenterar statistik över sina medlemmars utveckling på sin hemsida. Där kan man t.ex. se att antalet försäljningsställen haft en nedåtgående trend de senaste decennierna. Krav på miljöbränslen, säkerhet och nära på tätorter har säkert haft en påverkan på detta. Vad gäller miljöbränslen så förs detaljerad statistik för detta också. Där kan man se hur många ställen som erbjuder E85, fordonsgas, RME och laddstolpar. Antalet stationer med E85 minskade under 2016 vilket även stationer som erbjöd RME gjorde. Antalet stationer som säljer fordonsgas har dock ökat lite, upp från 155 till 162 stationer av totalt 2680 försäljningsställen som är medlemmar i SPBI. Antalet stationer med laddstolpar är dock blygsamt få idag men det är här som man se en av de få positiva utvecklingarna, både vad gäller i antal och i procent. Från 2014 till 2015 så ökade antalet stationer med laddstolpar från 19 till 49 stycken. Det är visserligen bara knappt två procent av alla medlemsstationer som 2015 erbjuder laddstolpar till elbilar men det är ändå en ökning på nästan 160% mot året innan samtidigt som totala antalet stationer inte ökar. Skulle ökningstakten vara den samma i bara 5 år så har samtliga stationer elstolpar för laddning av elbilar. En laddstolpe är dessutom bra mycket billigare att sätta upp och underhålla än att gräva ner en stor tank som sedan skall fyllas på regelbundet av tankbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Samtidigt så samarbetar OKQ8 med Tesla så det känns lite märkligt. ExElputte skrev:Tror OKQ8 inte vill att deras laddstationer ska synas ens på uppladdning etc.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/findu ... percharger
Den finns även med på uppladdning.nu
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Ja, det är helt klart att bensinstationerna kommer att genomgå stora förändringar de närmaste 20 åren. Men egentligen har den största nog redan skett iom att de blivit mer av livsmedelsbutiker och matställen, och där har de redan mött den nya tiden. Och man kan dra det ännu längre, att det återgår till att vara som i bilens barndom, då lanthandeln satte upp en pump, fast nu kommer de istället att ha en eller flera elstolpar. Man har gått varvet runt!
Bensinstationerna kommer att försvinna helt och istället kommer laddställena att finnas vid restauranger, vägkrogar, butiker etc. Förhållandet kommer att vändas, så istället för att man bygger en vägkrog vid en bensinstation kommer man att sätta upp laddstationer vid vägkrogar och annat. SuC är väl ett exempel på detta i vissa fall: Toftaholm (konferenshotell/restaurang) och Löddeköpinge (köpcentrum).
På riktigt lång sikt tror jag att bensinstationer som vi koncept kommer att försvinna nästan helt. Antagligen kommer det att finnas på några få ställen. Man måste ju kunna köra veteranbilar även i framtiden! Frågan är bara hur länge olika gasalternativ kommer att hänga sig kvar? De kräver fortfarande en traditionell mack.
Bensinstationerna kommer att försvinna helt och istället kommer laddställena att finnas vid restauranger, vägkrogar, butiker etc. Förhållandet kommer att vändas, så istället för att man bygger en vägkrog vid en bensinstation kommer man att sätta upp laddstationer vid vägkrogar och annat. SuC är väl ett exempel på detta i vissa fall: Toftaholm (konferenshotell/restaurang) och Löddeköpinge (köpcentrum).
På riktigt lång sikt tror jag att bensinstationer som vi koncept kommer att försvinna nästan helt. Antagligen kommer det att finnas på några få ställen. Man måste ju kunna köra veteranbilar även i framtiden! Frågan är bara hur länge olika gasalternativ kommer att hänga sig kvar? De kräver fortfarande en traditionell mack.
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Statoil, eller Circle K som de snart skall heta, tror jag redan tänker i dessa banor. De samarbetar vad jag vet med Clever och deras personal får mer utbildning i hur kaffeapparaten fungerar än vilka oljor vissa bilar skall ha.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Det finns alldeles för många drivmedelsbilar i världen för att bensin stationerna helt skall dö ut. Dock så finns det lönsamhetsproblem, speciellt i mindre tätbefolkade områden, och där hålls de upp mer av regionalpolitik (och envishet) mer än ekonomi. Men det är något som pågått i flera år och inget som elbilar kommer påverka.
Funderar man lite så inser man att bensin/diesel inte är det primära intäktskällan på mackar, iallafall på bemannade. Utan det är kanske mat/godis lektyr, olja spolarvätska et.c. (en del är även utlämningsställen för brev och biltvättar). Så att sätta upp laddstationer är inte en konkurrent, det hjälper nog mer att på stationen att överleva, för vad gör folk i en halvtimma? De vill ha sysselsättning. Då köper de saker.
mackar kommer finnas även i framtiden, folk vill tvätta framrutan kanske prata om något problem med bilen (fast numera är det svårt att göra något åt det).
Funderar man lite så inser man att bensin/diesel inte är det primära intäktskällan på mackar, iallafall på bemannade. Utan det är kanske mat/godis lektyr, olja spolarvätska et.c. (en del är även utlämningsställen för brev och biltvättar). Så att sätta upp laddstationer är inte en konkurrent, det hjälper nog mer att på stationen att överleva, för vad gör folk i en halvtimma? De vill ha sysselsättning. Då köper de saker.
mackar kommer finnas även i framtiden, folk vill tvätta framrutan kanske prata om något problem med bilen (fast numera är det svårt att göra något åt det).
Re: Den historiska utvecklingen av mack/tapp
Jag är lite nyfiken på distinktionen mellan Bensinstationer och Servicestationer i statistiken över drivmedelsförsäljning?
Antar att det kanske har att göra med om det bara säljs bensin och ett begränsat urval bilrelaterade produkter eller om man även är en fullserviceanläggning med ICA-filial, Café, biltvätt mm? Eller betyder det något annat?
Och sen tror jag också som tidigare nämnts att det alltid kommer finnas kvar "mackar" i någon form där man både kan ladda/tanka, fylla på spolarvätska, byta lampor (tja, de som eventuellt går att byta...), tvätta rutor/bilen, kolla lufttryck mm. Och förstås även handla det som dagens mackar tillhandahåller i form av ätbarheter, tidningar och annat.
Antar att det kanske har att göra med om det bara säljs bensin och ett begränsat urval bilrelaterade produkter eller om man även är en fullserviceanläggning med ICA-filial, Café, biltvätt mm? Eller betyder det något annat?
Och sen tror jag också som tidigare nämnts att det alltid kommer finnas kvar "mackar" i någon form där man både kan ladda/tanka, fylla på spolarvätska, byta lampor (tja, de som eventuellt går att byta...), tvätta rutor/bilen, kolla lufttryck mm. Och förstås även handla det som dagens mackar tillhandahåller i form av ätbarheter, tidningar och annat.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.