Model 3 Ludicrous
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Model 3 Ludicrous
Någon som snappat upp vad det är för däck den levereras med?
Tänker att greppigare däck också kan vara en parameter om man vill förbättra accelerationstiden från stillastående.
WLTP-rangen skiljer sig ju markant från LR, skulle kunna tyda på greppigare däck med högre rullmotstånd...
Tänker att greppigare däck också kan vara en parameter om man vill förbättra accelerationstiden från stillastående.
WLTP-rangen skiljer sig ju markant från LR, skulle kunna tyda på greppigare däck med högre rullmotstånd...
Tesla Model Y Performance
Re: Model 3 Ludicrous
Han pratar ju om väldigt många bilar i detta klipp. Både EV och fossila.Verdi_ skrev: ↑24 apr 2024 08:42Det är ju en sån trött grej att säga. Det är ju inte ens samma typ av bil i mina ögon.tesla newbie skrev: ↑24 apr 2024 07:43Jason Cammisa verkar gilla den. Han tycker inte det finns någon anledning att köpa BMW M3 längre:
Vid ca 28-33 min lägger han ut texten till varför han anser att nya M3P är överlägsen en ny BMW M3.
Sista minuten av intervjun är episk.
Om det han säger stämmer är nya M3P helt fantastisk. Inte Plaid men inte långt efter.
Är det någon som förstått varför de anger 510 hk i US och 460 hk i Europa?
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- Plexx
- Teslaägare
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
- Ort: Åkersberga
- Referralkod: ts.la/bjrn50072
Re: Model 3 Ludicrous
Jag var precis i kontakt med min säljare på Tesla för att fråga om Dragkrok, vinterdäck och om adaptiv fjädring innebar att bilen var höj och sänkbar.
Svaret var att Model 3 performance -24 är typgodkänd precis som LR -24 och Standard -24 för 1000kg. Dragkrok för eftermontage kommer (troligtvis) lanseras under våren. Säljaren hade ingen exakt uppgift om pris men trodde på 14-16K
Dimensioner för Vinterdäck hade säljaren ingen ytterligare information om ännu.
Den adaptiva fjädringen innebar inte att bilen gick att höja och sänka likt model S utan handlade om hårdheten.
Svaret var att Model 3 performance -24 är typgodkänd precis som LR -24 och Standard -24 för 1000kg. Dragkrok för eftermontage kommer (troligtvis) lanseras under våren. Säljaren hade ingen exakt uppgift om pris men trodde på 14-16K
Dimensioner för Vinterdäck hade säljaren ingen ytterligare information om ännu.
Den adaptiva fjädringen innebar inte att bilen gick att höja och sänka likt model S utan handlade om hårdheten.
Model 3 LR -21
Re: Model 3 Ludicrous
Pirelli P Zero custom för modellen snackade MKBHD omArctic Drifter skrev: ↑24 apr 2024 10:27Någon som snappat upp vad det är för däck den levereras med?
Tänker att greppigare däck också kan vara en parameter om man vill förbättra accelerationstiden från stillastående.
WLTP-rangen skiljer sig ju markant från LR, skulle kunna tyda på greppigare däck med högre rullmotstånd...
Re: Model 3 Ludicrous
Jag vill ha den som Y med dom stolarna. Till 0% ränta och såklart med drag. Mums
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model 3 Ludicrous
Jo, det är lite så jag ser det.pefreli skrev: ↑24 apr 2024 07:27Jag hade hoppats på +600 hk och och även lite ytterligare förbättrade prestanda- och räckviddssiffror. Samtidigt är priset väldigt konkurrenskraftigt och jag tycker att ”paketet” Tesla erbjuder är klart bättre än allt annat på marknaden.
Hyundaien är säkert bra men inte en bil jag går igång på.
Nu blir det intressant att kolla resultatet från provkörningar.
Hade också hoppats på mer effekt och snabbare acceleration. Hoppades under 3 (äkta) sekunder!
Men det sagt så verkar de istället för att fokusera allt på enda stor förbättring av effekt och acceleration, istället valt många små förbättringar på lite olika områden som skarpare styrning, förbättrade dämpare, förbättrade luftflöden/downforce, bättre fälgar (starkare/styvare), bromsar (de lite kraftigare bromsarna som tidigare endast ingick i "Track Package" är nu standard) och nya stolar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Ludicrous
Krävs väl luftfjädring för att ha höj och sänkbar? Eller finns det andra lösningar? Antar att det är dämparna som är adaptiva (som i bla PS4).Plexx skrev: ↑24 apr 2024 10:33Jag var precis i kontakt med min säljare på Tesla för att fråga om Dragkrok, vinterdäck och om adaptiv fjädring innebar att bilen var höj och sänkbar.
Svaret var att Model 3 performance -24 är typgodkänd precis som LR -24 och Standard -24 för 1000kg. Dragkrok för eftermontage kommer (troligtvis) lanseras under våren. Säljaren hade ingen exakt uppgift om pris men trodde på 14-16K
Dimensioner för Vinterdäck hade säljaren ingen ytterligare information om ännu.
Den adaptiva fjädringen innebar inte att bilen gick att höja och sänka likt model S utan handlade om hårdheten.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Ludicrous
Ja, 60 papp i skillnad här i Sverige är rätt prisvärt för effektboost, bättre sportstolar, track-package-bromsar, sportigare fälgar och spoiler. Inte dyrt alls. Hade själv räknat med att den skulle bli 100-125 papp dyrare än LR här i Sverige.HelectriC skrev: ↑24 apr 2024 08:09Här i Norge så är faktiskt P ganska dyr jämfört med LR, 110.000 ca. Tidigare var det betydligt mindre skillnad. Model Y P och LR skiljer bara 40.000krTellus skrev: ↑24 apr 2024 07:57Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.
Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.
Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Ludicrous
Nya Taycan har väl nån hydraulisk lösning?Legato skrev: ↑24 apr 2024 11:19Krävs väl luftfjädring för att ha höj och sänkbar? Eller finns det andra lösningar? Antar att det är dämparna som är adaptiva (som i bla PS4).Plexx skrev: ↑24 apr 2024 10:33Jag var precis i kontakt med min säljare på Tesla för att fråga om Dragkrok, vinterdäck och om adaptiv fjädring innebar att bilen var höj och sänkbar.
Svaret var att Model 3 performance -24 är typgodkänd precis som LR -24 och Standard -24 för 1000kg. Dragkrok för eftermontage kommer (troligtvis) lanseras under våren. Säljaren hade ingen exakt uppgift om pris men trodde på 14-16K
Dimensioner för Vinterdäck hade säljaren ingen ytterligare information om ännu.
Den adaptiva fjädringen innebar inte att bilen gick att höja och sänka likt model S utan handlade om hårdheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Ludicrous
Har någon sett en bild på ”avmaskade” fälgar utan plastkåpor?
I en recension jag såg sitter det bulthål bakom plastkåporna. Det såg inte bra ut alls.
Det är ju en klar besvikelse. Jag hade räknat med att kunna ta bort plastkåporna och undertill sitter en snygg fälg…
Nu blir det antagligen att köpa en ny uppsättning om man som jag inte är förtjust i originalet.
I en recension jag såg sitter det bulthål bakom plastkåporna. Det såg inte bra ut alls.
Det är ju en klar besvikelse. Jag hade räknat med att kunna ta bort plastkåporna och undertill sitter en snygg fälg…
Nu blir det antagligen att köpa en ny uppsättning om man som jag inte är förtjust i originalet.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Model 3 Ludicrous
här är Teslas egen bild utan (eller andra?) kåpor. Går inte att se riktigt om det är synliga skruvhål. MKHBD lyckades inte dra av kåporna i sin video.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Model 3 Ludicrous
Prisskillnaden melllan P och LR är ju lockande liten, anledningen till att jag inte klickar på kö(P) redan idag är, föga oväntat, vilka kostnaderna kan tänkas bli för: förmånsvärde, försäkring och vinterhjul. Skulle det komma ett nollränteerbjudande skulle jag kunna leva med den osäkerheten, tror jag.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model 3 Ludicrous
Det finns ingen osäkerhet kring förmånsvärde. Det räknas numera ut direkt från bilens (list-)pris (och kan även räknas ut direkt på SKVs hemsida).holden skrev: ↑24 apr 2024 13:21Prisskillnaden melllan P och LR är ju lockande liten, anledningen till att jag inte klickar på kö(P) redan idag är, föga oväntat, vilka kostnaderna kan tänkas bli för: förmånsvärde, försäkring och vinterhjul. Skulle det komma ett nollränteerbjudande skulle jag kunna leva med den osäkerheten, tror jag.
Att försäkring och vinterhjul skulle avvika kraftigt från nuvarande verkar väldigt osannolikt.
Ränteerbjudande är betydligt mer relevant imo, det gör stor skillnad om ett sådant kommer jämfört med de 5,99% jag fick. Via DNB var maxinsats 35% och kortaste lease 2 år, så körde på det, men skulle det komma ränteerbjudande får man helt enkelt vaska 2500:-.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model 3 Ludicrous
Ska bli kul att se lite tester mellan Model 3 performance och andra sportsedaner. Själv skulle jag välja Model 3 P framför alla konkurrenter och börjar så smått fundera på om jag det inte kommer bli min nästa bil.
Re: Model 3 Ludicrous
Ja, så kan man förstås göra. Men jag har ingen koll på vad försäkring och vinterhjul för en P ligger på idag så har inget att jämföra med. Och tänker (nog) nollinsats på företagsleasing 36 månader.Legato skrev: ↑24 apr 2024 13:27Det finns ingen osäkerhet kring förmånsvärde. Det räknas numera ut direkt från bilens (list-)pris (och kan även räknas ut direkt på SKVs hemsida).holden skrev: ↑24 apr 2024 13:21Prisskillnaden melllan P och LR är ju lockande liten, anledningen till att jag inte klickar på kö(P) redan idag är, föga oväntat, vilka kostnaderna kan tänkas bli för: förmånsvärde, försäkring och vinterhjul. Skulle det komma ett nollränteerbjudande skulle jag kunna leva med den osäkerheten, tror jag.
Att försäkring och vinterhjul skulle avvika kraftigt från nuvarande verkar väldigt osannolikt.
Ränteerbjudande är betydligt mer relevant imo, det gör stor skillnad om ett sådant kommer jämfört med de 5,99% jag fick. Via DNB var maxinsats 35% och kortaste lease 2 år, så körde på det, men skulle det komma ränteerbjudande får man helt enkelt vaska 2500:-.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model 3 Ludicrous
Det där är en annan fälg, Warp 19" med 265 bredd bak. Kommer som standard i Kina. Verkar inte finnas tillgänglig i andra regioner. Verkar vara ca 62 mils räckvidd tack vare mindre fälgarna. Hade gärna fått komma som standard här i Sverige också!
- Model 3 Performance 2023
Re: Model 3 Ludicrous
Jag har flera repor på 3.3-registret från 0 (ej räknat bort rollout) med Dragy med min 2021. Nya M3P får det kanske lite tufft att klå det om man inte nailar SOC + batteritemp.Tellus skrev: ↑24 apr 2024 07:57Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.
Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.
Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Vi kan ju hoppas på mer torque i botten.
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Ludicrous
Ja kolla! Det hade jag missat, den såg dock väldigt lik ut (utan kåpor). Synd om den bara finns i Kina.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Model 3 Ludicrous
Så här ser det ut under kåporna. Man bara rycker ut dom. MKBHD var bara för rädd att ta i antagligen...
Re: Model 3 Ludicrous
Blev en beställning av en Stealth grey med vit interiör! Helhetspaketet är svårslaget för det priset!
Blir intressant att känna skillnaden mot tidigare generationen - speciellt med tanke på att accelerationen i högre farter verkar avsevärt bättre!
Blir intressant att känna skillnaden mot tidigare generationen - speciellt med tanke på att accelerationen i högre farter verkar avsevärt bättre!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Model 3 Ludicrous
Gissar på att det kommer ett ny inställning i menyerna och den kommer att heta Ludicrous.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Model 3 Ludicrous
Ja, de där bulthålen kan man ju inte köra runt med.
Får bli att sälja hjulen alternativt sätta vinterdäck på dem. Samtidigt hade jag hellre haft 19 tum på vinterdäcken.
Synd att de inte fått till en snyggare fälg, utan plastkåpor. Hade hellre tappat 20 km i räckvidd och fått ordentliga fälgar på bilen.
Som jag ser det är fälgvalet helt avgörande för att Model 3 ska se bra ut.
Men nu får det vara slutgnällt. Det går ju trotsallt att köpa andra fälgar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Model 3 Ludicrous
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden.
Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA.
Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Ludicrous
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.martinot skrev: ↑24 apr 2024 22:12Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden.
Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA.
Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)
Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?
50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?
Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk