Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Moderator: Redaktion
Elbilsmarknaden (BEV) globalt
ZIRP-festen är slut och folk köper billigare bilar?
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Dags för lite mera Bonus – kombinerat med lite mera Malus?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Samt att STATEN/KOMMUNERNA äntligen tar lite ansvar och fixar rimliga laddningsmöjligheter för folk som bor i flerbostadshus.SwedishAdvocate skrev: ↑24 apr 2024 23:22Dags för lite mera Bonus – kombinerat med lite mera Malus?...
Se även Right to Charge:
viewtopic.php?t=27406
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Jag tror du dels överskattar Sverigemarknadens roll i den globala bilförsäljningen och dels kommunernas ekonomi.
Staten och kommunerna har annat att tänka på än elbilsladdare för miljonärer. Och staten ska DEFINITIVT inte ge bort mer pengar till utländska biltillverkare.
Marknaden måste lösa problemet. Den tidiga fasen har "staten" hjälpt till med i Norge, Sverige och i resten av EU och i KIna.
I USA har man badat hela marknaden i subventioner för laddar och bilar, det hjälper inte. Folk vill inte ha BEV där ännu. Omställningen kommer att dröja många decennier. Kanske 2040 är hälften av nyförsäljningen BEV i USA.
Staten och kommunerna har annat att tänka på än elbilsladdare för miljonärer. Och staten ska DEFINITIVT inte ge bort mer pengar till utländska biltillverkare.
Marknaden måste lösa problemet. Den tidiga fasen har "staten" hjälpt till med i Norge, Sverige och i resten av EU och i KIna.
I USA har man badat hela marknaden i subventioner för laddar och bilar, det hjälper inte. Folk vill inte ha BEV där ännu. Omställningen kommer att dröja många decennier. Kanske 2040 är hälften av nyförsäljningen BEV i USA.
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Sen när behöver man vara miljonär för att köpa en begagnad Renault Zoe eller likn?...spacecoin skrev: ↑24 apr 2024 23:30Jag tror du dels överskattar Sveriges roll i den globala bilförsäljningen och dels kommunernas ekonomi.
Kommunerna har annat att tänka på än elbilsladdare för miljonärer. Och staten ska DEFINITIVT inte ge bort mer pengar till biltillverkare.
I USA har man badat hela marknaden i subventioner för laddar och bilar, det hjälper inte. Folk vill inte ha BEV där ännu. Omställningen kommer att dröja många decennier. Kanske 2040 är hälften av nyförsäljningen BEV i USA.
Och hur mkt Malus har de slagit till med i USA då?
Lägg till EU då så blir det EU/STATEN/KOMMUNERNA...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
De få tusen som kör en gammal Zoe eller liknande fem mil om dagen bryr jag mig inte om. De kan lika gärna köra ICE, eftersom det inte gör någon skillnad på det hela. Då ser jag heller att pengarna läggs på vård, skola och poliser än på laddare för elbilar. Lös det privat eller låt bli.SwedishAdvocate skrev: ↑24 apr 2024 23:33Sen när behöver man vara miljonär för att köpa en begagnad Renault Zoe eller likn?...spacecoin skrev: ↑24 apr 2024 23:30Jag tror du dels överskattar Sveriges roll i den globala bilförsäljningen och dels kommunernas ekonomi.
Kommunerna har annat att tänka på än elbilsladdare för miljonärer. Och staten ska DEFINITIVT inte ge bort mer pengar till biltillverkare.
I USA har man badat hela marknaden i subventioner för laddar och bilar, det hjälper inte. Folk vill inte ha BEV där ännu. Omställningen kommer att dröja många decennier. Kanske 2040 är hälften av nyförsäljningen BEV i USA.
Och hur mkt Malus har de slagit till med i USA då?
Lägg till EU då så blir det EU/STATEN/KOMMUNERNA...
Jag vet inte om du är allvarlig nu eller inte. Att beskatta ICE i USA kommer hända ungefär samtidigt som man inför progressiv beskattning för höginkomsttagare.
Jag kan tala om vad som är lösningen för billiga BEV till svenskar, men du kommer inte att gilla det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Enbart marknaden kommer naturligtvis inte lösa ett skit. Det har den aldrig gjort. Marknaden måste styras och regleras av EU/Staten/Politiken/Medborgare som röstar i Demokratiska val.
Se t.ex:
https://www.dagensarena.se/opinion/mark ... -klimatet/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Om det involverar den kinesiska diktaturen eller någon annan diktatur så kommer jag inte gilla det – nej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Staten och EU har redan gett tusentals miljarder till BEV-omställning. Det räcker. Folk fattar nu.
Det är lite som med privatisering av skola och omsorg. Skattepengar till riskkapitaliser, aktieägare och miljardärer. Det är ett skitkasst upplägg.
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Du är lite som Elon, som bara vill rädda världen - om det är Elon som gör det? Jag tror att man behöver inse att det inte är någon större skillnad på solceller, vindsnurror, tvättmaskiner, robotdammsugare och elbilar. Vi behöver billig tillverkning av allt som rör omställningen, annars händer det inte.
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Det är det ju inte alls. Bonus-Malus är riktat mot konsumenterna.spacecoin skrev: ↑24 apr 2024 23:44Staten och EU har redan gett tusentals miljarder till BEV-omställning. Det räcker. Folk fattar nu.
Det är lite som med privatisering av skola och omsorg. Skattepengar till riskkapitaliser, aktieägare och miljardärer. Det är ett skitkasst upplägg.
Men ang. privatiseringen av skola och omsorg så håller jag så klart med dig. Det är absolut ett skitkasst upplägg som borde avlutas ASAP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Det var ju det tankesättet kring metangas/spacecoin skrev: ↑24 apr 2024 23:46...] Jag tror att man behöver inse att det inte är någon större skillnad på solceller, vindsnurror, tvättmaskiner, robotdammsugare och elbilar. Vi behöver billig tillverkning av allt som rör omställningen, annars händer det inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Privata skolar agerar inte på en fri marknad. Det är ett offentligt upphandlat och styrt upplägg.SwedishAdvocate skrev: ↑24 apr 2024 23:51Det är det ju inte alls. Bonus-Malus är riktat mot konsumenterna.spacecoin skrev: ↑24 apr 2024 23:44Staten och EU har redan gett tusentals miljarder till BEV-omställning. Det räcker. Folk fattar nu.
Det är lite som med privatisering av skola och omsorg. Skattepengar till riskkapitaliser, aktieägare och miljardärer. Det är ett skitkasst upplägg.
Men ang. privatiseringen av skola och omsorg så håller jag så klart med dig. Det är absolut ett skitkasst upplägg som borde avlutas ASAP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Visserligen OT, men det stämmer inte. Det sker inte något upphandlingsförfarande när en friskola etablerar sig, eller utökar sin verksamhet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Jag tyckte take-away från diagrammet var att det finns fler BEV totalt i Kina än i resten av världen. Och att Kina drar ifrån framöver. Superbra, eftersom det är den största marknaden för bilar.
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Väldigt konstig infallsvinkel tycker jag. Ska man diskutera den globala marknaden så är Kina givetvis en (viktig) del av den.
Att tillväxten avtagit när räntenivåer exploderat samtidigt som många länder tagit bort incitament för elbilsköp är imo allt annat än konstigt. Tycker snarare det är starkt att trots detta öka marknadsandelar.
För mig är det ett i allra högsta grad tillfälligt fenomen. EVs är en överlägsen produkt som för varje månad ökar sitt försprång jämfört med fossilen. Samtidigt minskar kostnaderna relativt fossiler i kanske ännu högre takt.
Helt oaktat miljön och politisk styrning så kommer BEVs ta över helt. Politisk styrning kommer bara påverka hastigheten i transformationen.
Incitament kommer förskynda, medan strafftullar mot Kina kommer bromsa, men jag tror det mest är "krusningar". Övergången kommer gå väldigt snabbt oavsett.
Det skulle inte förvåna mig om transformationen i slutänden går tom snabbare i tex Afrika och Indien där de genomsnittliga bilköparna är ännu mer påverkade av elbilens överlägsna TCO (om några år).
Att tillväxten avtagit när räntenivåer exploderat samtidigt som många länder tagit bort incitament för elbilsköp är imo allt annat än konstigt. Tycker snarare det är starkt att trots detta öka marknadsandelar.
För mig är det ett i allra högsta grad tillfälligt fenomen. EVs är en överlägsen produkt som för varje månad ökar sitt försprång jämfört med fossilen. Samtidigt minskar kostnaderna relativt fossiler i kanske ännu högre takt.
Helt oaktat miljön och politisk styrning så kommer BEVs ta över helt. Politisk styrning kommer bara påverka hastigheten i transformationen.
Incitament kommer förskynda, medan strafftullar mot Kina kommer bromsa, men jag tror det mest är "krusningar". Övergången kommer gå väldigt snabbt oavsett.
Det skulle inte förvåna mig om transformationen i slutänden går tom snabbare i tex Afrika och Indien där de genomsnittliga bilköparna är ännu mer påverkade av elbilens överlägsna TCO (om några år).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Min analys är att BEV fortsätter ta marknadsandelar i Kina snabbare för att det finns vettig konkurrens och lägre priser.
Det är kris där med i ekonomin.
BEV i Afrika ser vi när man kan köpa dem för 50-100k. Kina lär dominera det segmentet fullständigt.
Det är kris där med i ekonomin.
BEV i Afrika ser vi när man kan köpa dem för 50-100k. Kina lär dominera det segmentet fullständigt.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Exakt, det som behövs är billigare elbilar. Detta händer nu.spacecoin skrev: ↑24 apr 2024 23:46Du är lite som Elon, som bara vill rädda världen - om det är Elon som gör det? Jag tror att man behöver inse att det inte är någon större skillnad på solceller, vindsnurror, tvättmaskiner, robotdammsugare och elbilar. Vi behöver billig tillverkning av allt som rör omställningen, annars händer det inte.
Inga fler subventioner som kostar skattemedel.
När elbilar är billiga nog, kommer alla köpa elbil. Enkelt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Teslaägare
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Jag tror alla köper elbil först när det blir omöjligt att köpa annat än elbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 18:07Exakt, det som behövs är billigare elbilar. Detta händer nu.
Inga fler subventioner som kostar skattemedel.
När elbilar är billiga nog, kommer alla köpa elbil. Enkelt.
Alla köper inte bil baserat på excel-kalkyl, köper man efter känsla och känslan säger ICE så blir det ICE även om elbilen är billigare!
Tesla Model Y Performance
-
- Teslaägare
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Enligt det här så är Sydafrika största marknaden i Afrika och i Sydafrika är det Toyota Hilux som säljer bäst.
Men pratar vi volym så är det klart att bilar för 50-100k skulle kunna sälja otroligt bra i övriga delar av Afrika också, där det idag kanske inte finns volymer.
Källa: https://www.drive.com.au/caradvice/the- ... continent/
Tesla Model Y Performance
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Vi får se. Men trenden är solklar! Elbilar tar överArctic Drifter skrev: ↑25 apr 2024 18:14Jag tror alla köper elbil först när det blir omöjligt att köpa annat än elbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 18:07Exakt, det som behövs är billigare elbilar. Detta händer nu.
Inga fler subventioner som kostar skattemedel.
När elbilar är billiga nog, kommer alla köpa elbil. Enkelt.
Alla köper inte bil baserat på excel-kalkyl, köper man efter känsla och känslan säger ICE så blir det ICE även om elbilen är billigare!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Ja, men det dröjer innan nyförsäljningen globalt är 50% BEV. Kanske 2035-2040, troligen senare? Så efter 2060-2070 eller lite senare kanske det börjar bli ovanligt med ICE på vägarna. Efter 2100 säljs det inte många ICE i alla fall.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 19:46Vi får se. Men trenden är solklar! Elbilar tar överArctic Drifter skrev: ↑25 apr 2024 18:14Jag tror alla köper elbil först när det blir omöjligt att köpa annat än elbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 18:07Exakt, det som behövs är billigare elbilar. Detta händer nu.
Inga fler subventioner som kostar skattemedel.
När elbilar är billiga nog, kommer alla köpa elbil. Enkelt.
Alla köper inte bil baserat på excel-kalkyl, köper man efter känsla och känslan säger ICE så blir det ICE även om elbilen är billigare!
Jag skulle säga att vi är i "early adopters"-fasen fortfarande.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
ja, det är vi.spacecoin skrev: ↑25 apr 2024 19:52Ja, men det dröjer innan nyförsäljningen globalt är 50% BEV. Kanske 2035-2040, troligen senare? Så efter 2060-2070 eller lite senare kanske det börjar bli ovanligt med ICE på vägarna. Efter 2100 säljs det inte många ICE i alla fall.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 19:46Vi får se. Men trenden är solklar! Elbilar tar överArctic Drifter skrev: ↑25 apr 2024 18:14Jag tror alla köper elbil först när det blir omöjligt att köpa annat än elbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 18:07Exakt, det som behövs är billigare elbilar. Detta händer nu.
Inga fler subventioner som kostar skattemedel.
När elbilar är billiga nog, kommer alla köpa elbil. Enkelt.
Alla köper inte bil baserat på excel-kalkyl, köper man efter känsla och känslan säger ICE så blir det ICE även om elbilen är billigare!
Jag skulle säga att vi är i "early adopters"-fasen fortfarande.
1_FdQkcbrXMWGVetTWcCB3Dw.jpeg
Men "early majority" (16% av försäljningen) nås innan 2030. Globalt ligger BEV redan på 10-12% redan, mycket tack vare Kina
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt
Jag räknade på kurvan för andelen elbilar med de data som fanns 2018 och kom då fram till att hälften av bilarna säljs kommer vara elbilar nåhon gång 2027-2028. Det är nog för sent för att klara 2027, men 2028 är fortfarande möjligt och 2030 säkert om inget oväntat inträffar.spacecoin skrev: ↑25 apr 2024 19:52Ja, men det dröjer innan nyförsäljningen globalt är 50% BEV. Kanske 2035-2040, troligen senare? Så efter 2060-2070 eller lite senare kanske det börjar bli ovanligt med ICE på vägarna. Efter 2100 säljs det inte många ICE i alla fall.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 19:46Vi får se. Men trenden är solklar! Elbilar tar överArctic Drifter skrev: ↑25 apr 2024 18:14Jag tror alla köper elbil först när det blir omöjligt att köpa annat än elbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 apr 2024 18:07Exakt, det som behövs är billigare elbilar. Detta händer nu.
Inga fler subventioner som kostar skattemedel.
När elbilar är billiga nog, kommer alla köpa elbil. Enkelt.
Alla köper inte bil baserat på excel-kalkyl, köper man efter känsla och känslan säger ICE så blir det ICE även om elbilen är billigare!
Jag skulle säga att vi är i "early adopters"-fasen fortfarande.
1_FdQkcbrXMWGVetTWcCB3Dw.jpeg
En mycket stor del av tillfrågade kineser önskade köpa en elbil (97%) och eftersom den kinesiska staten driver på i samma riktning kommer bensinbilarna på sikt försvinna från den kinesiska marknaden.
Övrig marknader kommer vara långsammare att ställa om, men Kina utgör en stor del av världsmarknaden för bilar.
På 2040-talet är nya bensinbilar globalt lika sällsynta som elbilar var på 2010-talet.