Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

NiklasTesla skrev: 24 apr 2024 22:32
I närtid är det mest intressanta enl mig (som aktieägare och ägare av en Tesla med över 18000 mil körda) för TSLAs tillväxt Följande:
-Ökade leveranser av Tesla Semi.
-Högre försäljning av hemmabatterier och Megapacks samt Solar Roof.
-Få ut nya roadstern på Marknaden.
-Kanske viktigaste=presentation av Billigare "Model 2" (se till att den har drag för Europeiska marknaden, inte ser ut som Cybertruck och att den har V2X).

Skeptisk till följande:
-Full FSD/Robo-taxi (Nivå 5 för självkörande fordon) i närtid. Ligger längre bort pga avsaknad av hårdvara som ex Lidar (det någorlunda svårt att få en bil att klara 99% av körningen själv och sedan supersvårt med den sista procenten och superdupersvårt med sista promillen).
-Roboten som presenterades på tidigare event ser jag ännu längre bort innan det går med lönsamhet (kanske årtionden bort).
-Cybertruck är jag skeptisk till pga storlek och krocksäkerhet (kanske om världens militärmakter kommer på att detta är ett toppenbra koncept så kan den bli storsäljare).

Har sedan ca 2019 när Cybertruck presenterades tyckt att det är dags för Elon Musk att kliva av som VD för TSLA.

MVH
Semi lär nog inte hända på bra länge, om alls.
Solar roof är bara en scam (bland många andra från Elon).
Hemmabatterier kanske kan gå att öka men, brist på batterier påverkar bland annat och det finns dessutom fortfarande ingen trefaslösning så hela Europa är ju i princip körd trots att det finns en marknad här.
Roadstern kan du nog glömma och OM den kommer är den ju inte i närheten av vad de har utlovat.
Model 2 lär inte hända på många år. Och billigare är inte troligt att den blir heller rent krasst.
Nivå 5 självkörande är helt och fullt omöjligt för samtliga Teslor som finns på gatan i dag. Och även om vi skippar den lilla detaljen så är det fortfarande inte som kommer ske på 15-20 år, om ens någonsin, och då är det främst i forskningssyfte och det kommer garanterat inte vara Tesla som lanserar det (om det nu som sagt var alls kommer).
Teslas robot är mest patetisk och finns ingen reell marknad för den. Dessutom är den så rudimentär så de kommer knappast använda den själva heller.
Cybertruck är en liten parentes som mest kommer bränna ofantliga summor pengar och resurser. Marknaden är skitliten och främst i USA.

Min prognos är att Tesla köps upp av någon annan inom några år. Antingen innan det är försent eller när konkursen står för dörren.
Det enda som kan hindra detta är att man sparkar Elon och en stor del av skaran i styrelsen och ersätter med kunniga (ej inavlade) människor och satsar på transparens, ärlighet och agerar som den biltillverkare man faktiskt är (nej, Tesla är inget annat än en biltillverkare men man VILL vara allt möjligt mer).
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Den undre grafen stämmer inte alls.
Borde vara brant sluttning på graverna. Nedåt. Stora minusposter.
Han bränner ofantliga summor och resultatet finns inte inom överskådlig framtid.
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Sabbe skrev: 27 apr 2024 13:02
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Taxiförare väljer väldigt ofta Tesla. Tog ett foto idag på Arlanda. 8 av bilarna på bilden är Tesla bilar ;)



IMG_8104.jpeg
Sanning med modifikation. Just Arlanda är väldigt speciellt med såväl krav som avtal och skit. Extremt dysfunktionell verksamhet ur konkurrenshänseende. Det är EXTREMT uppstyrt:
https://www.swedavia.net/airport/arland ... k-Taxi.pdf
Sabbe
Inlägg: 1462
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 13:34
NiklasTesla skrev: 24 apr 2024 22:32
I närtid är det mest intressanta enl mig (som aktieägare och ägare av en Tesla med över 18000 mil körda) för TSLAs tillväxt Följande:
-Ökade leveranser av Tesla Semi.
-Högre försäljning av hemmabatterier och Megapacks samt Solar Roof.
-Få ut nya roadstern på Marknaden.
-Kanske viktigaste=presentation av Billigare "Model 2" (se till att den har drag för Europeiska marknaden, inte ser ut som Cybertruck och att den har V2X).

Skeptisk till följande:
-Full FSD/Robo-taxi (Nivå 5 för självkörande fordon) i närtid. Ligger längre bort pga avsaknad av hårdvara som ex Lidar (det någorlunda svårt att få en bil att klara 99% av körningen själv och sedan supersvårt med den sista procenten och superdupersvårt med sista promillen).
-Roboten som presenterades på tidigare event ser jag ännu längre bort innan det går med lönsamhet (kanske årtionden bort).
-Cybertruck är jag skeptisk till pga storlek och krocksäkerhet (kanske om världens militärmakter kommer på att detta är ett toppenbra koncept så kan den bli storsäljare).

Har sedan ca 2019 när Cybertruck presenterades tyckt att det är dags för Elon Musk att kliva av som VD för TSLA.

MVH
Semi lär nog inte hända på bra länge, om alls.
Solar roof är bara en scam (bland många andra från Elon).
Hemmabatterier kanske kan gå att öka men, brist på batterier påverkar bland annat och det finns dessutom fortfarande ingen trefaslösning så hela Europa är ju i princip körd trots att det finns en marknad här.
Roadstern kan du nog glömma och OM den kommer är den ju inte i närheten av vad de har utlovat.
Model 2 lär inte hända på många år. Och billigare är inte troligt att den blir heller rent krasst.
Nivå 5 självkörande är helt och fullt omöjligt för samtliga Teslor som finns på gatan i dag. Och även om vi skippar den lilla detaljen så är det fortfarande inte som kommer ske på 15-20 år, om ens någonsin, och då är det främst i forskningssyfte och det kommer garanterat inte vara Tesla som lanserar det (om det nu som sagt var alls kommer).
Teslas robot är mest patetisk och finns ingen reell marknad för den. Dessutom är den så rudimentär så de kommer knappast använda den själva heller.
Cybertruck är en liten parentes som mest kommer bränna ofantliga summor pengar och resurser. Marknaden är skitliten och främst i USA.

Min prognos är att Tesla köps upp av någon annan inom några år. Antingen innan det är försent eller när konkursen står för dörren.
Det enda som kan hindra detta är att man sparkar Elon och en stor del av skaran i styrelsen och ersätter med kunniga (ej inavlade) människor och satsar på transparens, ärlighet och agerar som den biltillverkare man faktiskt är (nej, Tesla är inget annat än en biltillverkare men man VILL vara allt möjligt mer).
Semi fabriken håller på att byggas nu så den kommer i volymer om 2-3 år.

Batterier finns det nu i överflöd och till väldigt attraktiva priser så Megapacks och hembatterier kommer Tesla sälja i dröser.

Den billigare modellen behöver vi inte vänta till längre än nu i årskiftet/början av nästa år.

FSD Supervised i USA, Kanada och snart i Kina och Europa. 8:e augusti får vi veta mer om Robotaxi planerna.

CyberTruck är redan en succé, bäst säljande el-pickupen i år. De kommer tillverka minst 250.000/år om 1-2 år men troligtvis betydligt fler. Den kommer till Europa också, mer info imorgon.

Tesla kommer att vara den största biltillverkaren sett till volym 2030 med Elon i spetsen.

Tesla och några andra företag som satsar på humanoider kommer att visa upp när de används i fabriker och ersätter människor.

Framtiden ser extremt ljus ut.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Aktien TSLA

Inlägg av airdrive »

Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 13:45
Sabbe skrev: 27 apr 2024 13:02
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Taxiförare väljer väldigt ofta Tesla. Tog ett foto idag på Arlanda. 8 av bilarna på bilden är Tesla bilar ;)



IMG_8104.jpeg
Sanning med modifikation. Just Arlanda är väldigt speciellt med såväl krav som avtal och skit. Extremt dysfunktionell verksamhet ur konkurrenshänseende. Det är EXTREMT uppstyrt:
https://www.swedavia.net/airport/arland ... k-Taxi.pdf
Noterar att det är staten som monopilist genom Swedavia som styr villkoren för exempelvis taxi på Arlanda. Det störande med detta är att det har karaktären av statlig reglering men troligen utan den normala processen för regelgivning.
M3 LR 2023
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Sabbe skrev: 29 apr 2024 13:51
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 13:34
NiklasTesla skrev: 24 apr 2024 22:32
I närtid är det mest intressanta enl mig (som aktieägare och ägare av en Tesla med över 18000 mil körda) för TSLAs tillväxt Följande:
-Ökade leveranser av Tesla Semi.
-Högre försäljning av hemmabatterier och Megapacks samt Solar Roof.
-Få ut nya roadstern på Marknaden.
-Kanske viktigaste=presentation av Billigare "Model 2" (se till att den har drag för Europeiska marknaden, inte ser ut som Cybertruck och att den har V2X).

Skeptisk till följande:
-Full FSD/Robo-taxi (Nivå 5 för självkörande fordon) i närtid. Ligger längre bort pga avsaknad av hårdvara som ex Lidar (det någorlunda svårt att få en bil att klara 99% av körningen själv och sedan supersvårt med den sista procenten och superdupersvårt med sista promillen).
-Roboten som presenterades på tidigare event ser jag ännu längre bort innan det går med lönsamhet (kanske årtionden bort).
-Cybertruck är jag skeptisk till pga storlek och krocksäkerhet (kanske om världens militärmakter kommer på att detta är ett toppenbra koncept så kan den bli storsäljare).

Har sedan ca 2019 när Cybertruck presenterades tyckt att det är dags för Elon Musk att kliva av som VD för TSLA.

MVH
Semi lär nog inte hända på bra länge, om alls.
Solar roof är bara en scam (bland många andra från Elon).
Hemmabatterier kanske kan gå att öka men, brist på batterier påverkar bland annat och det finns dessutom fortfarande ingen trefaslösning så hela Europa är ju i princip körd trots att det finns en marknad här.
Roadstern kan du nog glömma och OM den kommer är den ju inte i närheten av vad de har utlovat.
Model 2 lär inte hända på många år. Och billigare är inte troligt att den blir heller rent krasst.
Nivå 5 självkörande är helt och fullt omöjligt för samtliga Teslor som finns på gatan i dag. Och även om vi skippar den lilla detaljen så är det fortfarande inte som kommer ske på 15-20 år, om ens någonsin, och då är det främst i forskningssyfte och det kommer garanterat inte vara Tesla som lanserar det (om det nu som sagt var alls kommer).
Teslas robot är mest patetisk och finns ingen reell marknad för den. Dessutom är den så rudimentär så de kommer knappast använda den själva heller.
Cybertruck är en liten parentes som mest kommer bränna ofantliga summor pengar och resurser. Marknaden är skitliten och främst i USA.

Min prognos är att Tesla köps upp av någon annan inom några år. Antingen innan det är försent eller när konkursen står för dörren.
Det enda som kan hindra detta är att man sparkar Elon och en stor del av skaran i styrelsen och ersätter med kunniga (ej inavlade) människor och satsar på transparens, ärlighet och agerar som den biltillverkare man faktiskt är (nej, Tesla är inget annat än en biltillverkare men man VILL vara allt möjligt mer).
Semi fabriken håller på att byggas nu så den kommer i volymer om 2-3 år.

Batterier finns det nu i överflöd och till väldigt attraktiva priser så Megapacks och hembatterier kommer Tesla sälja i dröser.

Den billigare modellen behöver vi inte vänta till längre än nu i årskiftet/början av nästa år.

FSD Supervised i USA, Kanada och snart i Kina och Europa. 8:e augusti får vi veta mer om Robotaxi planerna.

CyberTruck är redan en succé, bäst säljande el-pickupen i år. De kommer tillverka minst 250.000/år om 1-2 år men troligtvis betydligt fler. Den kommer till Europa också, mer info imorgon.

Tesla kommer att vara den största biltillverkaren sett till volym 2030 med Elon i spetsen.

Tesla och några andra företag som satsar på humanoider kommer att visa upp när de används i fabriker och ersätter människor.

Framtiden ser extremt ljus ut.
Det är långt kvar innan fabriken ens är i bruksskick, och det går inte snabbare nu när man dessutom dragit i nödbromsen på grund av dålig ekonomi inom företaget. Sedan kommer det ta flera år innan man får fart på något som kan liknas vid volymproduktion. Man har inte ens en färdig lastbil utan enbart konceptbilar och testbilar av olika sort. Ett tiotal fungerande drygt.

Megapacks är en väldigt liten marknad och dessutom finns det tveksamheter kring kvaliten på grund av de bränder som inträffat. En gissning är att man tagit bort leveranserna från hemsidan då man måste jobba på att säkra kvalitén på dessa paket. Skall man få ekonomi i det hela så är det hemmamarknaden som kan vara något men då måste man verkligen få till en bra och billig och fungerande hemmalösning och än så länge är det egentligen bara i USA och den är definitivt inte billig. Och som sagt var, man saknar helt trefaslösningar. Fortfarande.

FSD Supervised (vi kan bara kalla den FSD = Full Supervised Driving) i Kina kan du i realiteten glömma. Robotaxiplanerna är ju bara skrattretande. Ännu ett sätt att hypea aktien. Inget mer av substans. "Next year..." "I believe..." "Very profound..." "Insane..." "I am confident...". SKitsnack som vanligt helt enkelt.

Succe? Knappast. Och det blir inga en kvarts miljon per år. Hittills har man, trots grandiosa löften, producerat...drygt 4.000. På ett halvår. Ford F-150 Lightning sålde i nära 8.000 exemplar, kvartal 1 i år.
Rivian R1T i 3.300 exemplar. Kvartal 1 i år.
Tesla, 2.800.

Tesla kommer inte alls vara den största biltillverkaren i VOlym till 2030. Det är sex år kvar och man säljer alltså 16 procent av vad den största tillverkaren säljer, år 2023, ett år som råkade vara bra för Tesla dessutom (i år blir det nog 1,5 på sin höjd kan jag tänka mig). Finns inte på kartan att man skulle sälja 11 miljoner bilar per år 2030. Vems marknadsandelar skall man ta hade du tänkt? Berätta gärna.

Vill du se hur riktiga humanoida robotar fungerar kan du besöka Boston Dynamics. Det är ett företag som har koll på detta. Och inte ens dem använder robotarna i dagligt arbete. Däremot deras hund, Spot, den är faktiskt verksam. Även i sverige, bland annat hos LKAB.
Det är helt värdelöst att använda en humanoid robot i fabriker för det finns redan robotar där som gör jobbet bättre och billigare.
Det finns kopiösa mängder robotar i fabriker över hela världen, som gör allt från att packa korv och muffins till att limma och svetsa och skära pussel med mera.
Vad tänker du att en humanoid robot skall göra bättre än de robotar som framavlats genom decennier?
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

airdrive skrev: 29 apr 2024 13:54
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 13:45
Sabbe skrev: 27 apr 2024 13:02
spacecoin skrev: 27 apr 2024 09:41
Om vi antar att jag har helt fel och Tesla får:
1) Ordning på tekniken så de kan köra helt autonomt
2) Får buy-in från federala och lokala lagstiftare i USA att deploya i några områden.

Förklara då för mig vad som gör att Tesla blir massivt lönsamma inom robotaxi?
De är en biltillverkare (en bransch med blodröd konkurens) och har en taxi-business (en annan bransch med blodröd konkurrens).

Vidare, för att lyckas i taxi så behöver man en massa andra aspekter av UX som är utöver "kan köra utan att döda".

Ex:
Komfort: Har Tesla en premiumbil? Det finns en anledning till att taxiförare gillar Mercedes.
Effektivitet: Kan de köra lika effektivt och snabbt som en mänsklig förare?
Service: Hjälp med väskor, att komma i/ur bilen osv.
Pris: Kommer de att vara markant billigare?
Konkurrens med andra bolag: I en stad där Waymo finns, varför ska man välja Tesla?

De prototyper jag sett är ergonomiskt anpassade för de under 40 år som gillar att ligga ned i en bil nära marken.

Hur ser affärsplanen ut? Fundera på det Sabbe!

Just nu ser siffrorna ut så här:
tesla.jpeg
Taxiförare väljer väldigt ofta Tesla. Tog ett foto idag på Arlanda. 8 av bilarna på bilden är Tesla bilar ;)



IMG_8104.jpeg
Sanning med modifikation. Just Arlanda är väldigt speciellt med såväl krav som avtal och skit. Extremt dysfunktionell verksamhet ur konkurrenshänseende. Det är EXTREMT uppstyrt:
https://www.swedavia.net/airport/arland ... k-Taxi.pdf
Noterar att det är staten som monopilist genom Swedavia som styr villkoren för exempelvis taxi på Arlanda. Det störande med detta är att det har karaktären av statlig reglering men troligen utan den normala processen för regelgivning.
Det underlättar inte att krav från myndigheter, lagar och regler såväl inom Sverige som utom Sverige gör att taxibilarnas, och personbilarnas, utsläpp påverkar Arlandas tillåtna utsläpp sett till de tak som finns. Lika korkat som i den kommun där jag bor där man har värme- och energiåtervinning av avfall (sopförbränning rent krasst). Detta ger alltså fjärrvärme och elektricitet och man har renade avgaser och allt som krävs kring detta, men, det gör att kommunen belastas negativt för sina utsläpp vilket saboterar övrig verksamhet. Hur tänker man där? Skall vi inte ha energiåtervinning utan dumpa allt i marken?
Sabbe
Inlägg: 1462
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 14:13
Sabbe skrev: 29 apr 2024 13:51
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 13:34
NiklasTesla skrev: 24 apr 2024 22:32
I närtid är det mest intressanta enl mig (som aktieägare och ägare av en Tesla med över 18000 mil körda) för TSLAs tillväxt Följande:
-Ökade leveranser av Tesla Semi.
-Högre försäljning av hemmabatterier och Megapacks samt Solar Roof.
-Få ut nya roadstern på Marknaden.
-Kanske viktigaste=presentation av Billigare "Model 2" (se till att den har drag för Europeiska marknaden, inte ser ut som Cybertruck och att den har V2X).

Skeptisk till följande:
-Full FSD/Robo-taxi (Nivå 5 för självkörande fordon) i närtid. Ligger längre bort pga avsaknad av hårdvara som ex Lidar (det någorlunda svårt att få en bil att klara 99% av körningen själv och sedan supersvårt med den sista procenten och superdupersvårt med sista promillen).
-Roboten som presenterades på tidigare event ser jag ännu längre bort innan det går med lönsamhet (kanske årtionden bort).
-Cybertruck är jag skeptisk till pga storlek och krocksäkerhet (kanske om världens militärmakter kommer på att detta är ett toppenbra koncept så kan den bli storsäljare).

Har sedan ca 2019 när Cybertruck presenterades tyckt att det är dags för Elon Musk att kliva av som VD för TSLA.

MVH
Semi lär nog inte hända på bra länge, om alls.
Solar roof är bara en scam (bland många andra från Elon).
Hemmabatterier kanske kan gå att öka men, brist på batterier påverkar bland annat och det finns dessutom fortfarande ingen trefaslösning så hela Europa är ju i princip körd trots att det finns en marknad här.
Roadstern kan du nog glömma och OM den kommer är den ju inte i närheten av vad de har utlovat.
Model 2 lär inte hända på många år. Och billigare är inte troligt att den blir heller rent krasst.
Nivå 5 självkörande är helt och fullt omöjligt för samtliga Teslor som finns på gatan i dag. Och även om vi skippar den lilla detaljen så är det fortfarande inte som kommer ske på 15-20 år, om ens någonsin, och då är det främst i forskningssyfte och det kommer garanterat inte vara Tesla som lanserar det (om det nu som sagt var alls kommer).
Teslas robot är mest patetisk och finns ingen reell marknad för den. Dessutom är den så rudimentär så de kommer knappast använda den själva heller.
Cybertruck är en liten parentes som mest kommer bränna ofantliga summor pengar och resurser. Marknaden är skitliten och främst i USA.

Min prognos är att Tesla köps upp av någon annan inom några år. Antingen innan det är försent eller när konkursen står för dörren.
Det enda som kan hindra detta är att man sparkar Elon och en stor del av skaran i styrelsen och ersätter med kunniga (ej inavlade) människor och satsar på transparens, ärlighet och agerar som den biltillverkare man faktiskt är (nej, Tesla är inget annat än en biltillverkare men man VILL vara allt möjligt mer).
Semi fabriken håller på att byggas nu så den kommer i volymer om 2-3 år.

Batterier finns det nu i överflöd och till väldigt attraktiva priser så Megapacks och hembatterier kommer Tesla sälja i dröser.

Den billigare modellen behöver vi inte vänta till längre än nu i årskiftet/början av nästa år.

FSD Supervised i USA, Kanada och snart i Kina och Europa. 8:e augusti får vi veta mer om Robotaxi planerna.

CyberTruck är redan en succé, bäst säljande el-pickupen i år. De kommer tillverka minst 250.000/år om 1-2 år men troligtvis betydligt fler. Den kommer till Europa också, mer info imorgon.

Tesla kommer att vara den största biltillverkaren sett till volym 2030 med Elon i spetsen.

Tesla och några andra företag som satsar på humanoider kommer att visa upp när de används i fabriker och ersätter människor.

Framtiden ser extremt ljus ut.

Tesla kommer inte alls vara den största biltillverkaren i VOlym till 2030. Det är sex år kvar och man säljer alltså 16 procent av vad den största tillverkaren säljer, år 2023, ett år som råkade vara bra för Tesla dessutom (i år blir det nog 1,5 på sin höjd kan jag tänka mig). Finns inte på kartan att man skulle sälja 11 miljoner bilar per år 2030. Vems marknadsandelar skall man ta hade du tänkt? Berätta gärna.
Du menar att Toyota år 2030 kommer att tillverka 11 miljoner bilar och hälften kanske är elbilar? :lol:
Idag har de bara 1 elbil som knappt säljer så jag är rätt säker på att Toyota inte kommer att sälja fler elbilar än Tesla år 2030.

Att försöka sälja hybrider eller laddhybrider i fler än 5 miljoner exemplar 2030 blir nog väldigt svårt.

Du verkar inte ha någon större koll på Megapacks, de säljer väldigt bra och genererar väldigt bra marginaler. En fabrik i Shanghai som ska tillverka Megapacks är dessutom under uppbyggnad.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tesla är en sådan meme-aktie alltså. Musk får sälja FSDS i Kina om rapporteringen stämmer och man köper lite kartdata av Baidu för 10-15 miljoner dollar, ett samarbete som pågått i 2-3 år redan.

Ingen vet vilket take-rate som det kommer att bli. Får man tro siffrorna i USA så mellan 10-15%. Prissättningen i Kina lär inte vara $99, det har väldigt få råd med och konkurrenterna säljer det "gratis" med bilen vad jag förstår.

De flesta verkar tro att det är robotaxi. Det hörs ju på namnet heller hur? Full Self Driving och Robotaxi 8/8.

Tesla går upp 100+ miljarder dollar och Baidu 6 miljarder dollar. :lol:

Grattis till er som sitter på aktier! Musk han kan pumpa en aktie han. Mästarnas mästare! Hatten av.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

spacecoin skrev: 29 apr 2024 18:55
Tesla är en sådan meme-aktie alltså. Musk får sälja FSDS i Kina om rapporteringen stämmer och man köper lite kartdata av Baidu för 10-15 miljoner dollar, ett samarbete som pågått i 2-3 år redan.

Ingen vet vilket take-rate som det kommer att bli. Får man tro siffrorna i USA så mellan 10-15%. Prissättningen i Kina lär inte vara $99, det har väldigt få råd med och konkurrenterna säljer det "gratis" med bilen vad jag förstår.

De flesta verkar tro att det är robotaxi. Det hörs ju på namnet heller hur? Full Self Driving och Robotaxi 8/8.

Tesla går upp 100+ miljarder dollar och Baidu 6 miljarder dollar. :lol:

Grattis till er som sitter på aktier! Musk han kan pumpa en aktie han. Mästarnas mästare! Hatten av.

Min son blir glad iaf. Han har några aktier. Själv tackar jag min lyckliga stjärna över att jag inte köpte Tesla bears häromdagen. Hade blivit blodigt.
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Sabbe skrev: 29 apr 2024 17:12
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 14:13
Sabbe skrev: 29 apr 2024 13:51
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 13:34
NiklasTesla skrev: 24 apr 2024 22:32
I närtid är det mest intressanta enl mig (som aktieägare och ägare av en Tesla med över 18000 mil körda) för TSLAs tillväxt Följande:
-Ökade leveranser av Tesla Semi.
-Högre försäljning av hemmabatterier och Megapacks samt Solar Roof.
-Få ut nya roadstern på Marknaden.
-Kanske viktigaste=presentation av Billigare "Model 2" (se till att den har drag för Europeiska marknaden, inte ser ut som Cybertruck och att den har V2X).

Skeptisk till följande:
-Full FSD/Robo-taxi (Nivå 5 för självkörande fordon) i närtid. Ligger längre bort pga avsaknad av hårdvara som ex Lidar (det någorlunda svårt att få en bil att klara 99% av körningen själv och sedan supersvårt med den sista procenten och superdupersvårt med sista promillen).
-Roboten som presenterades på tidigare event ser jag ännu längre bort innan det går med lönsamhet (kanske årtionden bort).
-Cybertruck är jag skeptisk till pga storlek och krocksäkerhet (kanske om världens militärmakter kommer på att detta är ett toppenbra koncept så kan den bli storsäljare).

Har sedan ca 2019 när Cybertruck presenterades tyckt att det är dags för Elon Musk att kliva av som VD för TSLA.

MVH
Semi lär nog inte hända på bra länge, om alls.
Solar roof är bara en scam (bland många andra från Elon).
Hemmabatterier kanske kan gå att öka men, brist på batterier påverkar bland annat och det finns dessutom fortfarande ingen trefaslösning så hela Europa är ju i princip körd trots att det finns en marknad här.
Roadstern kan du nog glömma och OM den kommer är den ju inte i närheten av vad de har utlovat.
Model 2 lär inte hända på många år. Och billigare är inte troligt att den blir heller rent krasst.
Nivå 5 självkörande är helt och fullt omöjligt för samtliga Teslor som finns på gatan i dag. Och även om vi skippar den lilla detaljen så är det fortfarande inte som kommer ske på 15-20 år, om ens någonsin, och då är det främst i forskningssyfte och det kommer garanterat inte vara Tesla som lanserar det (om det nu som sagt var alls kommer).
Teslas robot är mest patetisk och finns ingen reell marknad för den. Dessutom är den så rudimentär så de kommer knappast använda den själva heller.
Cybertruck är en liten parentes som mest kommer bränna ofantliga summor pengar och resurser. Marknaden är skitliten och främst i USA.

Min prognos är att Tesla köps upp av någon annan inom några år. Antingen innan det är försent eller när konkursen står för dörren.
Det enda som kan hindra detta är att man sparkar Elon och en stor del av skaran i styrelsen och ersätter med kunniga (ej inavlade) människor och satsar på transparens, ärlighet och agerar som den biltillverkare man faktiskt är (nej, Tesla är inget annat än en biltillverkare men man VILL vara allt möjligt mer).
Semi fabriken håller på att byggas nu så den kommer i volymer om 2-3 år.

Batterier finns det nu i överflöd och till väldigt attraktiva priser så Megapacks och hembatterier kommer Tesla sälja i dröser.

Den billigare modellen behöver vi inte vänta till längre än nu i årskiftet/början av nästa år.

FSD Supervised i USA, Kanada och snart i Kina och Europa. 8:e augusti får vi veta mer om Robotaxi planerna.

CyberTruck är redan en succé, bäst säljande el-pickupen i år. De kommer tillverka minst 250.000/år om 1-2 år men troligtvis betydligt fler. Den kommer till Europa också, mer info imorgon.

Tesla kommer att vara den största biltillverkaren sett till volym 2030 med Elon i spetsen.

Tesla och några andra företag som satsar på humanoider kommer att visa upp när de används i fabriker och ersätter människor.

Framtiden ser extremt ljus ut.

Tesla kommer inte alls vara den största biltillverkaren i VOlym till 2030. Det är sex år kvar och man säljer alltså 16 procent av vad den största tillverkaren säljer, år 2023, ett år som råkade vara bra för Tesla dessutom (i år blir det nog 1,5 på sin höjd kan jag tänka mig). Finns inte på kartan att man skulle sälja 11 miljoner bilar per år 2030. Vems marknadsandelar skall man ta hade du tänkt? Berätta gärna.
Du menar att Toyota år 2030 kommer att tillverka 11 miljoner bilar och hälften kanske är elbilar? :lol:
Idag har de bara 1 elbil som knappt säljer så jag är rätt säker på att Toyota inte kommer att sälja fler elbilar än Tesla år 2030.

Att försöka sälja hybrider eller laddhybrider i fler än 5 miljoner exemplar 2030 blir nog väldigt svårt.

Du verkar inte ha någon större koll på Megapacks, de säljer väldigt bra och genererar väldigt bra marginaler. En fabrik i Shanghai som ska tillverka Megapacks är dessutom under uppbyggnad.
Japp. Högst troligt.
Sedan andelen rena batteribilar (en hybrid är också en elbil, märk väl...) vet vi inte.
Lagstiftningen i EU för 2035 där man säger sig förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar är, tja... inte helt realistisk om man säger så. Det finns en anledning till att man haft svårt att bestäma sig, och detta kommer även att ändras igen.
Till nästa år har förresten Toyota troligen drygt 10 modeller av helelktriska och till 2035 är de uppe i troligen dryga 30 modeller.
Tesla har i realiteten två... och ingen ny finns i sikte på flera år.

Det kommer vara mycket lätt att sälja hybrider i olika former 2030. Inga problem. Världen är stor. EU är litet. Och dessutom kommer man ändra sig som sagt var.

Energilagring, alltså, CATL installerade 69 GWh 2023. Tesla 14,5...
Att man "Håller på att bygga...." en fabrik är knappast något som genererar intäkter på ett bra tag. Dessutom har allt dragits ned på grund av problem med ekonomin.
Sabbe
Inlägg: 1462
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

Får ju ändå säg att aktiekursen för Tesla är ganska godtycklig. :lol:
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Man håller reda på att bygga del 1 och del 2 är nog vad man avser om "kontraktet" här.
Steg två innefattar 348 megapack från Tesla, och det är fransmän som bygger.
Total effekt, när det väl blir klart, är på 560 MW vilket kan hållas i max fyra (4) timmar.Karlshamnsverket ligger på 662 MW...

Hållbarheten vet vi inget om och är också beroende av hur stor minskning av effekt man tolererar. Går gränsen vid 5%? 10? 25?
Värme påverkar också och aktiv kylning kräver energi, och skall man dessutom använda värmepumpar och inte bara fläktar går det åt än mer energi, så verklig effekt som kan levereras till nätet återstår att se.
Likaså hur lång tid det kommer ta att ladda fullt:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fler huvuden rullar:
Melon Must
Inlägg: 240
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

spacecoin skrev: 30 apr 2024 09:12
Fler huvuden rullar:

Känns ju inte jättestabilt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2451
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Sabbe skrev: 30 apr 2024 07:40
Kul. Just lagring av el lär bli galet mycket större än många tror.

Tack för inlägget. MVH
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Melon Must skrev: 30 apr 2024 12:41
spacecoin skrev: 30 apr 2024 09:12
Fler huvuden rullar:

Känns ju inte jättestabilt.
Ars Technica har en text som inte är paywallad:
https://arstechnica.com/cars/2024/04/te ... -vehicles/

"Tesla is not just laying off Daniel Ho, director of vehicle programs and new product introduction, but also his entire team."

Spännande tider.

VPs för SuC, Energy & powertrain, New vehicles, policy/regulatory och stora delar av deras team är alltså borta på mindre än ett par veckor och man har en CFO som är ny på jobbet sedan ett halvår.

Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

NiklasTesla skrev: 30 apr 2024 14:37
Sabbe skrev: 30 apr 2024 07:40
Kul. Just lagring av el lär bli galet mycket större än många tror.

Tack för inlägget. MVH
Problemet med batterier är dock att det är skitdyrt och har ytterst begränsat energiinnehåll och effekt.
Pumpkraft är något som börjat få ett uppsving igen.
Ett exempel är Juktan, som tyvärr är nedlagt men det pratas om en återstart. En turbineffekt på max på 335 MW och med fyllt magasin 100 timmars drift.
Jämför det med batteripackarna i exemplet ovan, där del 2 av investeringen pratar om ungefär samma effekt men fyra timmars drift.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jag blev avstängd från forumet i ett dygn för att jag skrev att jag tyckte det var ett helt orimligt inlägg som "Sabbe" citerade där det påstods att Teslors värde skulle öka 10x pga FSD :roll:

Att påstå att Teslor borde vara värda typ 2-10 miljoner stycket med FSD är tydligen godkänt, men att påpeka det uppenbart orimliga i det påståendet är tydligen emot reglerna. Hög ironi också att man kunde besvara avstängningen på "noreply@...." :lol:

Undrar om det finns många andra forum globalt med samma usla/haussande moderering. Det kanske förklarar de absurda rörelserna i aktien...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 30 apr 2024 19:57
Jag blev avstängd från forumet i ett dygn för att jag skrev att jag tyckte det var ett helt orimligt inlägg som "Sabbe" citerade där det påstods att Teslors värde skulle öka 10x pga FSD :roll:

Att påstå att Teslor borde vara värda typ 2-10 miljoner stycket med FSD är tydligen godkänt, men att påpeka det uppenbart orimliga i det påståendet är tydligen emot reglerna. Hög ironi också att man kunde besvara avstängningen på "noreply@...." :lol:

Undrar om det finns många andra forum globalt med samma usla/haussande moderering. Det kanske förklarar de absurda rörelserna i aktien...
På Reddit blir man bannad direct på /r/teslamotors och /r/teslalounge om man säger något som liknar fakta och inte bara gör vågen.

Jag tycker Tibor gör ett bra jobb på det hela. Jag har väl blivit bannad 3 gånger tror jag, men blivit påhoppat kanske 30.

Nu ska Tesla ge chefen 40 miljarder dollar. Efter att ha kickat 10k pers och halva ledningsgruppen.
Fundera på hur många år av 100k-löner 40B motsvarar. Jag får det till 10 000 anställda i 40 år. Verkar rimligt.

Jag tror ärligt talat att TSLA under $100 är en reell möjlighet under 2024.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7594
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Legato skrev: 30 apr 2024 19:57
Jag blev avstängd från forumet i ett dygn för att jag skrev att jag tyckte det var ett helt orimligt inlägg som "Sabbe" citerade där det påstods att Teslors värde skulle öka 10x pga FSD :roll:

Att påstå att Teslor borde vara värda typ 2-10 miljoner stycket med FSD är tydligen godkänt, men att påpeka det uppenbart orimliga i det påståendet är tydligen emot reglerna. Hög ironi också att man kunde besvara avstängningen på "noreply@...." :lol:

Undrar om det finns många andra forum globalt med samma usla/haussande moderering. Det kanske förklarar de absurda rörelserna i aktien...
Skriver man att "jag tror det är helt orimligt att Teslas värde skulle öka 10x" blir man inte avstängd.

Skriver man "Hur orkar du ens posta sånt här? Tror du på fullt allvar att genomsnitts-Teslan ska öka i värde med en multipel 10 pga FSD?" blir man avstängd pga personpåhopp.

Avstängningen har inget med vad du skrev att göra utan hur du framförde det. Så enkelt är det.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev: 30 apr 2024 21:36
Legato skrev: 30 apr 2024 19:57
Jag blev avstängd från forumet i ett dygn för att jag skrev att jag tyckte det var ett helt orimligt inlägg som "Sabbe" citerade där det påstods att Teslors värde skulle öka 10x pga FSD :roll:

Att påstå att Teslor borde vara värda typ 2-10 miljoner stycket med FSD är tydligen godkänt, men att påpeka det uppenbart orimliga i det påståendet är tydligen emot reglerna. Hög ironi också att man kunde besvara avstängningen på "noreply@...." :lol:

Undrar om det finns många andra forum globalt med samma usla/haussande moderering. Det kanske förklarar de absurda rörelserna i aktien...
Skriver man att "jag tror det är helt orimligt att Teslas värde skulle öka 10x" blir man inte avstängd.

Skriver man "Hur orkar du ens posta sånt här? Tror du på fullt allvar att genomsnitts-Teslan ska öka i värde med en multipel 10 pga FSD?" blir man avstängd pga personpåhopp.

Avstängningen har inget med vad du skrev att göra utan hur du framförde det. Så enkelt är det.

/Moderatorn
Det är inte ett personpåhopp överhuvudtaget att ifrågasätta något som skribenten helt självklart förstår är orimligt. Det var två raka frågor som hade varit väldigt enkla att besvara.

Att sedan lägga upp ett meddelande där man uppmanas att svara till en "noreply"-adress är ett rent hån.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Melon Must
Inlägg: 240
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

Är det bara jag som blir orolig att Elon sagt upp alla 500 i teamet som jobbar med Superchargenätverket? Känns verkligen som ett steg tillbaka. Elons tweet är inte särskilt uppmuntrande, utbyggnad av SC nätverket är viktigare än någonsin.



Hade ju tänkt hålla på mina aktier länge men börjar ångra mig.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7594
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Legato skrev: 30 apr 2024 21:56
Att sedan lägga upp ett meddelande där man uppmanas att svara till en "noreply"-adress är ett rent hån.
Det var felkonfigurerat i phpBB inställningar, nu har jag fixat det.
Skriv svar