FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
jpetters skrev: 26 apr 2024 13:47
spacecoin skrev:
Anledning till hoppet på slutet är att Tesla uppdaterade allas bilar i NA med FSD i en "trial" och slog på funktionen automatiskt (istf AP).
Var har du fått påståendet om "slog på funktionen automatiskt (istf AP)" ifrån?

Bidra gärna med något videobevis eller andra verifierbara referenser.


42 minuter och 55 sekunder in och en minut framåt. Hela avsnittet är underhållande och bra, förresten.

Mer om Tesla från 28 min och framåt. Innan det generellt om Cruise, Waymo och andra.
Det var väl lite tunt som bevis. Men visst sa han att FSDS hade aktiverats istället för Autosteer (Beta). Inställningen följer ju med cloudprofilen (ej legacy S/X), så kan ju ha skett på flera sätt och inte konstigt att det var i båda bilarna. Om de nu inte var "legacy" S/X.
Men åminstone en poddare som påstått att det hänt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 05 maj 2024 11:57
Det var väl lite tunt som bevis. Men visst sa han att FSDS hade aktiverats istället för Autosteer (Beta). Inställningen följer ju med cloudprofilen (ej legacy S/X), så kan ju ha skett på flera sätt och inte konstigt att det var i båda bilarna. Om de nu inte var "legacy" S/X.
Men åminstone en poddare som påstått att det hänt.
Jag döööör... :roll:
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Tesla is finally going to release everything we want to know about Autopilot/FSD as NHTSA forces it

Tesla has notoriously been going out of its way not to release much data about Autopilot and its Full Self-Driving program. The automaker used a loophole to get around the CA DMV’s self-driving testing program data reporting.
Now, it is finally going to have to release everything as NHTSA warns that Tesla can face up to $135 million in fines if it doesn’t comply.
https://electrek.co/2024/05/07/tesla-re ... sa-forces/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7398
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Att autopiloten inser att den inte klarar av situationen och ber människan ta över är ganska naturligt i olyckssituationer. Men det påverkar inte statistiken.

Olyckor som inträffar inom sex sekunder efter att autopiloten stängts av räknar Tesla som autopilot olyckor.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 08 maj 2024 00:15
Att autopiloten inser att den inte klarar av situationen och ber människan ta över är ganska naturligt i olyckssituationer. Men det påverkar inte statistiken.

Olyckor som inträffar inom sex sekunder efter att autopiloten stängts av räknar Tesla som autopilot olyckor.
Det låter ju helt rimligt, Alla förstår ju att om systemet "ber människan ta över" en sekund innan en airbag deployment så hinner man lugnt och fint ta över bilen... :roll:

Vidare: Det skillnad på att man "ber människan ta över" och "aborted vehicle control". Det är inte samma sak.

Förstår man inte att problemet är att föraren inte varnas minst 3-5 sekunder innan, förstår man inte problemet med systemdesignen över huvud taget skulle jag hävda.

Det krävs långt bättre förarövervakning och bättre sensorer helt enkelt. Folk är inte alerta nog med systemet tyvärr.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7398
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur mycket förvarning man kan få beror naturligtvis på olyckans omständigheter. Uppstår en plötslig händelse kan man inte varna flera sekunder i förväg (om man inte har kristallkula eller tidsmaskin).

Men huvudsakliga argumentet mot Aiaddicts och AlphaDiviners påståenden är att sker olyckan inom sex sekunder efter autopiloten stängts av räknas den ändå som an autopilot olycka.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 08 maj 2024 10:42
Hur mycket förvarning man kan få beror naturligtvis på olyckans omständigheter. Uppstår en plötslig händelse kan man inte varna flera sekunder i förväg (om man inte har kristallkula eller tidsmaskin).

Men huvudsakliga argumentet mot Aiaddicts och AlphaDiviners påståenden är att sker olyckan inom sex sekunder efter autopiloten stängts av räknas den ändå som an autopilot olycka.
Ja, jag har sett den siffran. Jag har även sett uppgifter från Tesla att de endast rapporterar till NHTSA om airbagen löses ut.

Jag skulle gärna se att vi undviker att kalla "take over immediately" för "ber människan att ta över". Det finns ingen hand-over-procedur i L2 och det som händer är snarare att likställa med en omedelbar systemkrash med pipljud.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 08 maj 2024 10:42
Hur mycket förvarning man kan få beror naturligtvis på olyckans omständigheter. Uppstår en plötslig händelse kan man inte varna flera sekunder i förväg (om man inte har kristallkula eller tidsmaskin).
Det är förresten kristallkulan eller tidsmaskinen som är skillnaden med L2 och L3-L4. De senare behöver hantera alla svanshändelser och kan inte bara lasta över ansvaret när det är på väg att gå åt skogen.
Xanthopteryx
Inlägg: 194
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Och L2 lastar inte ens över ansvaret när saker är på väg att gå åt pipsvängen.
L2 har inget egentligen ansvar som kan lastas över.
Föraren innehar allt ansvar.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

jpetters skrev: 16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
jpetters skrev: 16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
jpetters skrev: 16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Så varför är det så svårt att fixa spökbromsningarna på våra bilar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Det är rätt mycket Tesla borde göra för de som köpt legacy S/X med FSD, men det kommer inte att hända. Man skiter fullständigt i dessa kunder. I mitt fall innebär det att jag inte köper några nya Teslor vilket är deras förlust.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Dexter »

Intressant jämförelse Mercedes vs Tesla FSD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Dexter skrev: 12 maj 2024 22:04
Intressant jämförelse Mercedes vs Tesla FSD
Det är en skitkorkad jämförelse eftersom man "testar" DrivePilot på vägtyper där den inte är avsedd för att användas - i en operationell design-domän, ODD, som den inte är designad för. Drivepilot är avsedd för motorväg, precis som Autopilot. Att systemen kan aktiveras utanför ODD:n som är beskriven i manualen är dumt i bägge fallen.

Jag väljer DrivePilot 10 dagar av 10 för motorväg, och jag kör själv på stadsgator för det är snabbare, bättre komfort, mer avkopplande och säkrare.

Omar och hans pappa behöver skaffa sig ett liv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 05 maj 2024 11:57
spacecoin skrev:
jpetters skrev: 26 apr 2024 13:47
spacecoin skrev:
Anledning till hoppet på slutet är att Tesla uppdaterade allas bilar i NA med FSD i en "trial" och slog på funktionen automatiskt (istf AP).
Var har du fått påståendet om "slog på funktionen automatiskt (istf AP)" ifrån?

Bidra gärna med något videobevis eller andra verifierbara referenser.


42 minuter och 55 sekunder in och en minut framåt. Hela avsnittet är underhållande och bra, förresten.

Mer om Tesla från 28 min och framåt. Innan det generellt om Cruise, Waymo och andra.
Det var väl lite tunt som bevis. Men visst sa han att FSDS hade aktiverats istället för Autosteer (Beta). Inställningen följer ju med cloudprofilen (ej legacy S/X), så kan ju ha skett på flera sätt och inte konstigt att det var i båda bilarna. Om de nu inte var "legacy" S/X.
Men åminstone en poddare som påstått att det hänt.
Här har du en till. Se punkt 2.
Screenshot 2024-05-14 at 00.00.17.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intressant resonemang om fördelar och nackdelar med monoliter och komponentbaserade AI-system

Back in November 2022, the release of ChatGPT garnered widespread attention, not only for its versatility but also for its end-to-end design. This design involved a single foundational component, the GPT 3.5 large language model, which was enhanced through both supervised learning and reinforcement learning from human feedback to support conversational tasks. This holistic approach to AI was highlighted again with the launch of Tesla’s latest FSD system, described as an end-to-end neural network that processes visual data directly “from photons to driving control decisions," without intermediary steps or “glue code."

While AI models continue to evolve, the latest generation of ChatGPT has moved away from the monolithic E2E approach.

Jag tycker ME argumenterar för sin position väl.
https://www.mobileye.com/blog/autonomou ... echnology/
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:33
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Det är rätt mycket Tesla borde göra för de som köpt legacy S/X med FSD, men det kommer inte att hända. Man skiter fullständigt i dessa kunder. I mitt fall innebär det att jag inte köper några nya Teslor vilket är deras förlust.
Återbetalning av vad man betalat för FSD vore rimligt, om man inte löser det som behövs i hårdvaran. Samtidigt är ju ca 70kkr ren marginal och då kan det ju vara värt att sätta in en intern kamera för t.ex. 20kkr, och behålla 50kkr.
Men lär sannolikt inte hända, åtminstone inom närmare framtid.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
jpetters skrev: 16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev: 14 maj 2024 00:01
jpetters skrev: 05 maj 2024 11:57
spacecoin skrev:
jpetters skrev: 26 apr 2024 13:47
spacecoin skrev:
Anledning till hoppet på slutet är att Tesla uppdaterade allas bilar i NA med FSD i en "trial" och slog på funktionen automatiskt (istf AP).
Var har du fått påståendet om "slog på funktionen automatiskt (istf AP)" ifrån?

Bidra gärna med något videobevis eller andra verifierbara referenser.


42 minuter och 55 sekunder in och en minut framåt. Hela avsnittet är underhållande och bra, förresten.

Mer om Tesla från 28 min och framåt. Innan det generellt om Cruise, Waymo och andra.
Det var väl lite tunt som bevis. Men visst sa han att FSDS hade aktiverats istället för Autosteer (Beta). Inställningen följer ju med cloudprofilen (ej legacy S/X), så kan ju ha skett på flera sätt och inte konstigt att det var i båda bilarna. Om de nu inte var "legacy" S/X.
Men åminstone en poddare som påstått att det hänt.
Här har du en till. Se punkt 2.
Screenshot 2024-05-14 at 00.00.17.png
Riktigt obra, och borde ge bra underlag för att stämma Tesla då man aldrig sagt ok till förutsättningarna för att använda FSDS.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 16 maj 2024 21:35
spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
jpetters skrev: 16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Ja, jag tycker att UNECE-restriktionerna är bra. Att hålla människan mer engagerad i körningen vid filbyten är bra, och jag tycker att Teslas lösning där man "slåss mot systemet" för att byta fil är rätt kass. Bättre med de system som håller fil och hastighet och där man själv bara styr över själv utan att behöva slå av systemet - det är mer co-operativt. När filbytet är klart så tar systemet över igen.

Bra förarövervakning är ett måste, och där är det en bit kvar för bl a Tesla, men det har blivit bättre. Tyvärr kan ju inte förarövervakning veta om man zoomat ut och tänker på annat...
Xanthopteryx
Inlägg: 194
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

jpetters skrev: 16 maj 2024 21:35
spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
jpetters skrev: 16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Om du känner att du måste hålla sådant fokus på huruvida bilen vil att du skall "rycka i ratten" eller inte så är systemet helt feldesignat.
Teslas fel alltså.
Har själv filhållarsystem i vår bil, från Volvo.
Den påminner också om att man skall röra på ratten (man behöver inte rycka) och det är en ickefråga.
Fokusförflyttningen från omgivande väg och trafik är minimal, om ens någon.
De flesta gånger kör jag helt enkelt genom att jag bara håller ena handen nedtill och det lilla trycket gör att systemet är nöjd med min insats.

Med andra ord:
Skyll inte på regelverk och annat när det är Tesla som uppenbarligen har skitkass design på sitt system.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Andersen »

Xanthopteryx skrev: 17 maj 2024 07:01
jpetters skrev: 16 maj 2024 21:35
spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
jpetters skrev: 16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Om du känner att du måste hålla sådant fokus på huruvida bilen vil att du skall "rycka i ratten" eller inte så är systemet helt feldesignat.
Teslas fel alltså.
Har själv filhållarsystem i vår bil, från Volvo.
Den påminner också om att man skall röra på ratten (man behöver inte rycka) och det är en ickefråga.
Fokusförflyttningen från omgivande väg och trafik är minimal, om ens någon.
De flesta gånger kör jag helt enkelt genom att jag bara håller ena handen nedtill och det lilla trycket gör att systemet är nöjd med min insats.

Med andra ord:
Skyll inte på regelverk och annat när det är Tesla som uppenbarligen har skitkass design på sitt system.
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

Andersen skrev:
Xanthopteryx skrev: 17 maj 2024 07:01
jpetters skrev: 16 maj 2024 21:35
spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Om du känner att du måste hålla sådant fokus på huruvida bilen vil att du skall "rycka i ratten" eller inte så är systemet helt feldesignat.
Teslas fel alltså.
Har själv filhållarsystem i vår bil, från Volvo.
Den påminner också om att man skall röra på ratten (man behöver inte rycka) och det är en ickefråga.
Fokusförflyttningen från omgivande väg och trafik är minimal, om ens någon.
De flesta gånger kör jag helt enkelt genom att jag bara håller ena handen nedtill och det lilla trycket gör att systemet är nöjd med min insats.

Med andra ord:
Skyll inte på regelverk och annat när det är Tesla som uppenbarligen har skitkass design på sitt system.
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Dessvärre är det inte så på mina bilar, S och X. Det är alltså fakta och inget "tror" i dessa fall.
Men kul att det fungerar bättre på din Y.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar