jpetters skrev: ↑16 apr 2024 16:20
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.
Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.
Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.