BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Grid Byggaren skrev: 11 maj 2024 10:46
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:41
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. [...
Framgick det var det var för genomsnittshastighet i det testet?

Kan även tycka att det hade varit intressant ifall de haft med Model 3 LR och VW ID.7 Tourer.
De skriver landsvägskörning i skyltad hastighet och låg trafik.

Vilket borde innebära en optimal hastighet för en SUV.

Skulle varit intressant med motorväg och -15 grader också.
Så gissningsvis en medelhastighet på ca 60-70 km/h då kanske?...

Hade varit intressant att se ett test då de istället körde motorväg alt. mestadels motorväg och resten motortrafikled... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Nämn en tillverkare som gör lika bra elbilar som BMW idag? Och som har lika många modeller?

i4, i5, i7, iX1, iX2, iX3, iX och så lilla Mini Electric som också tillhör koncernen.

De enda jag kommer på är Mercedes som också har en bra uppställning.

Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. (Ja jag har nedräkning till alla bortförklaringar, hur Tesla inte köper annonser av DN osv osv...)
Imponerande med tanke på hur stor o boxig den är!
Ja MBW gör många rätt, men hade velat ser mer kolfiber, plast och alu i deras bilar. Hightech rules! :D
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:59
Off Grid Byggaren skrev: 11 maj 2024 10:46
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:41
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. [...
Framgick det var det var för genomsnittshastighet i det testet?

Kan även tycka att det hade varit intressant ifall de haft med Model 3 LR och VW ID.7 Tourer.
De skriver landsvägskörning i skyltad hastighet och låg trafik.

Vilket borde innebära en optimal hastighet för en SUV.

Skulle varit intressant med motorväg och -15 grader också.
Så gissningsvis en medelhastighet på ca 60-70 km/h då kanske?...

Hade varit intressant att se ett test då de istället körde motorväg alt. mestadels motorväg och resten motortrafikled... ;)
ja, det är ju DÅ räckvidden betyder något !
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:57
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:53
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 10:41
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. [...
Framgick det var det var för genomsnittshastighet i det testet?

Kan även tycka att det hade varit intressant ifall de haft med Model 3 LR och VW ID.7 Tourer.
De har väl inte testat alla än? iX 50 ska ha klart längre räckvidd än M60 också...
Och Model S Dual Motor med 19-tumshjul har ju längre räckvidd än Pläd... ;)
Jag tar hellre en iX40 än en Model S Long Range Palladium. ;)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX

Inlägg av Verdi_ »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 11:12
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28

Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Nämn en tillverkare som gör lika bra elbilar som BMW idag? Och som har lika många modeller?

i4, i5, i7, iX1, iX2, iX3, iX och så lilla Mini Electric som också tillhör koncernen.

De enda jag kommer på är Mercedes som också har en bra uppställning.

Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. (Ja jag har nedräkning till alla bortförklaringar, hur Tesla inte köper annonser av DN osv osv...)
Imponerande med tanke på hur stor o boxig den är!
Ja MBW gör många rätt, men hade velat ser mer kolfiber, plast och alu i deras bilar. Hightech rules! :D
iX har en Cd på 0,24. Att jämföra med Model X på 0,23 och E-Tron 55 på 0,28. Så den är inte så boxig som man kan tro ur det hänseendet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Nämn en tillverkare som gör lika bra elbilar som BMW idag? Och som har lika många modeller?

i4, i5, i7, iX1, iX2, iX3, iX och så lilla Mini Electric som också tillhör koncernen.

De enda jag kommer på är Mercedes som också har en bra uppställning.

Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. (Ja jag har nedräkning till alla bortförklaringar, hur Tesla inte köper annonser av DN osv osv...)
Udda att i7 går mkt kortare. Är väl samma batteri och drivlina, i en bil som borde vara mer aerodynamisk..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 11 maj 2024 12:14
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28

Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Nämn en tillverkare som gör lika bra elbilar som BMW idag? Och som har lika många modeller?

i4, i5, i7, iX1, iX2, iX3, iX och så lilla Mini Electric som också tillhör koncernen.

De enda jag kommer på är Mercedes som också har en bra uppställning.

Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. (Ja jag har nedräkning till alla bortförklaringar, hur Tesla inte köper annonser av DN osv osv...)
Udda att i7 går mkt kortare. Är väl samma batteri och drivlina, i en bil som borde vara mer aerodynamisk..
Håller med. Skulle det kunna vara så att de testat vid olika tillfällen?... Så typ vinter någon gång och riktigt fina vårdagar någon annan gång... Verkar ju vara ett bra test...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX

Inlägg av mikebike »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Min fru kom hem en dag och sa att hon sett en BMW som såg ut som en Ferrari eller Lotus. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 12:22
taliz skrev: 11 maj 2024 12:14
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 10:31
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55


Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Nämn en tillverkare som gör lika bra elbilar som BMW idag? Och som har lika många modeller?

i4, i5, i7, iX1, iX2, iX3, iX och så lilla Mini Electric som också tillhör koncernen.

De enda jag kommer på är Mercedes som också har en bra uppställning.

Bild från dagens DN där iX M60 är den bil som haft den längsta räckvidden i verkligheten av alla testade bilar. Inkl Model S Plaid. (Ja jag har nedräkning till alla bortförklaringar, hur Tesla inte köper annonser av DN osv osv...)
Udda att i7 går mkt kortare. Är väl samma batteri och drivlina, i en bil som borde vara mer aerodynamisk..
Håller med. Skulle det kunna vara så att de testat vid olika tillfällen?... Så typ vinter någon gång och riktigt fina vårdagar någon annan gång... Verkar ju vara ett bra test...
Det är väl vad det är. Varken mer eller mindre. Går ju att kolla mot TeslaBjörns mätningar också. ix 40 gick klart längre än E-Tron 55 i både 90 och 120 trots mycket mindre batteri. Så något är det ju.

Aerodynamisk effektivitet är inte helt uppenbar alla ggr. i7 har tydligen 0,24-0,26 i Cd och det är en rejäl pjäs också så... Visst är iX lite högre dock. Men ungefär lika?
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX

Inlägg av Nect »

Hade iX sett någorlunda normal ut så hade den sålt väldigt bra. Jag hade t ex haft en sådan istället för Q8:an.

Jag tror det är ett medvetet val att de tar ut svängarna gällande designen på elbilarna. De vill sälja men inte för många så det kannibaliserar på deras övriga bilar som har bättre marginal.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 11 maj 2024 12:31
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Min fru kom hem en dag och sa att hon sett en BMW som såg ut som en Ferrari eller Lotus. :D

Jag har kört en i8 några varv på Mantorp Park. Det är ingen sportbil. Har ingen råhet. Är snäll och civiliserad. T ex sitter det ingen dubbelkopplingslåda i den utan en vanlig automat.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 11 maj 2024 12:37
Hade iX sett någorlunda normal ut så hade den sålt väldigt bra. Jag hade t ex haft en sådan istället för Q8:an.

Jag tror det är ett medvetet val att de tar ut svängarna gällande designen på elbilarna. De vill sälja men inte för många så det kannibaliserar på deras övriga bilar som har bättre marginal.

Det är därför alla andra elbilar hos BMW ser ut exakt som sina bensindrivna syskon? Alltså bokstavligt talat.

Jag vill ha en iX just för att den ser ut som den gör. Jag älskar i3:an och ser ett tydligt släktskap med iX. Den är nyskapande på riktigt.

E-Tron är väl "snygg" och så men den saknar karaktär. Ser ut som en generisk Audi-SUV.
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 11 maj 2024 12:43
Nect skrev: 11 maj 2024 12:37
Hade iX sett någorlunda normal ut så hade den sålt väldigt bra. Jag hade t ex haft en sådan istället för Q8:an.

Jag tror det är ett medvetet val att de tar ut svängarna gällande designen på elbilarna. De vill sälja men inte för många så det kannibaliserar på deras övriga bilar som har bättre marginal.

Det är därför alla andra elbilar hos BMW ser ut exakt som sina bensindrivna syskon? Alltså bokstavligt talat.

Jag vill ha en iX just för att den ser ut som den gör. Jag älskar i3:an och ser ett tydligt släktskap med iX. Den är nyskapande på riktigt.

E-Tron är väl "snygg" och så men den saknar karaktär. Ser ut som en generisk Audi-SUV.
Tänkte iofs inte alla elbilar, så dåligt skrivet av mig!
Elbilar som man inte vill sälja volymer av 😊

Q8 gillar jag för den ser ut som vilken bil som helst.
Annars ska det vara så tydligt att det är en elbil för att designen ska sticka ut lite.

iX har jag extremt svårt för och i3 lika så. Men i3 är ett statement gällande hela uppbyggnaden av bilen med materialval, så den kan jag förstå att man valt en avvikande design på. Däremot skulle jag inte vilja ha en sån på min garageuppfart!

Men det är tur att alla tycker olika. Annars skulle det vara likadana bilar överallt, fast det är det typ nu… Vita Tesla Model Y.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 11 maj 2024 14:10
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 12:43
Nect skrev: 11 maj 2024 12:37
Hade iX sett någorlunda normal ut så hade den sålt väldigt bra. Jag hade t ex haft en sådan istället för Q8:an.

Jag tror det är ett medvetet val att de tar ut svängarna gällande designen på elbilarna. De vill sälja men inte för många så det kannibaliserar på deras övriga bilar som har bättre marginal.

Det är därför alla andra elbilar hos BMW ser ut exakt som sina bensindrivna syskon? Alltså bokstavligt talat.

Jag vill ha en iX just för att den ser ut som den gör. Jag älskar i3:an och ser ett tydligt släktskap med iX. Den är nyskapande på riktigt.

E-Tron är väl "snygg" och så men den saknar karaktär. Ser ut som en generisk Audi-SUV.
Tänkte iofs inte alla elbilar, så dåligt skrivet av mig!
Elbilar som man inte vill sälja volymer av 😊

Q8 gillar jag för den ser ut som vilken bil som helst.
Annars ska det vara så tydligt att det är en elbil för att designen ska sticka ut lite.

iX har jag extremt svårt för och i3 lika så. Men i3 är ett statement gällande hela uppbyggnaden av bilen med materialval, så den kan jag förstå att man valt en avvikande design på. Däremot skulle jag inte vilja ha en sån på min garageuppfart!

Men det är tur att alla tycker olika. Annars skulle det vara likadana bilar överallt, fast det är det typ nu… Vita Tesla Model Y.

Jag tycker att vår i3S är snygg. På riktigt tycker jag det. När jag ser en vanlig småbil så vill jag bara gäspa. En vanlig bil. I plåt. Som kan rosta. Där man sitter trångt. Nej tack.

Varför vill du inte ha nån på uppfarten? Rädd för vad andra ska tycka?

Jag tror iX kommer vara fräsch länge. Den liknar inget annat och blir därmed inte omodern. Precis som i3. Och även min fars Mercedes GLK. Den är också tidlös på nåt sätt. Fast den designen är mer maskulin och kanske lättare att ta till sig?
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 11 maj 2024 18:00
Nect skrev: 11 maj 2024 14:10
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 12:43
Nect skrev: 11 maj 2024 12:37
Hade iX sett någorlunda normal ut så hade den sålt väldigt bra. Jag hade t ex haft en sådan istället för Q8:an.

Jag tror det är ett medvetet val att de tar ut svängarna gällande designen på elbilarna. De vill sälja men inte för många så det kannibaliserar på deras övriga bilar som har bättre marginal.

Det är därför alla andra elbilar hos BMW ser ut exakt som sina bensindrivna syskon? Alltså bokstavligt talat.

Jag vill ha en iX just för att den ser ut som den gör. Jag älskar i3:an och ser ett tydligt släktskap med iX. Den är nyskapande på riktigt.

E-Tron är väl "snygg" och så men den saknar karaktär. Ser ut som en generisk Audi-SUV.
Tänkte iofs inte alla elbilar, så dåligt skrivet av mig!
Elbilar som man inte vill sälja volymer av 😊

Q8 gillar jag för den ser ut som vilken bil som helst.
Annars ska det vara så tydligt att det är en elbil för att designen ska sticka ut lite.

iX har jag extremt svårt för och i3 lika så. Men i3 är ett statement gällande hela uppbyggnaden av bilen med materialval, så den kan jag förstå att man valt en avvikande design på. Däremot skulle jag inte vilja ha en sån på min garageuppfart!

Men det är tur att alla tycker olika. Annars skulle det vara likadana bilar överallt, fast det är det typ nu… Vita Tesla Model Y.

Jag tycker att vår i3S är snygg. På riktigt tycker jag det. När jag ser en vanlig småbil så vill jag bara gäspa. En vanlig bil. I plåt. Som kan rosta. Där man sitter trångt. Nej tack.

Varför vill du inte ha nån på uppfarten? Rädd för vad andra ska tycka?

Jag tror iX kommer vara fräsch länge. Den liknar inget annat och blir därmed inte omodern. Precis som i3. Och även min fars Mercedes GLK. Den är också tidlös på nåt sätt. Fast den designen är mer maskulin och kanske lättare att ta till sig?
Bryr mig inte så mycket vad andra tycker, mer att jag inte vill äga och se den på uppfarten 😂

Men smaken är som baken, delad 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX

Inlägg av iAkita »

Jag tyckte först iX var en riktig styggelse när jag såg den på bilder. Sen när jag började se den på vägarna kändes det tvärt om. I mina ögon är det den klart coolaste/snyggaste lite större SUV:en som rullar på vägarna just nu. Dessutom har den hyllats ganska unisont av motorpressen och diverse Youtubers. Så något har den allt, även om man inte gillar utseendet.

Däremot är den är onödigt stor, onödigt dyr och onödigt SUV:ig för mina behov. Ändå kan jag inte låta bli att bevaka iX50-versionen på blocket, trots att det skulle vara mitt dummaste bilbyte någonsin...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

iAkita skrev: 11 maj 2024 18:35
Jag tyckte först iX var en riktig styggelse när jag såg den på bilder. Sen när jag började se den på vägarna kändes det tvärt om. I mina ögon är det den klart coolaste/snyggaste lite större SUV:en som rullar på vägarna just nu. Dessutom har den hyllats ganska unisont av motorpressen och diverse Youtubers. Så något har den allt, även om man inte gillar utseendet.

Däremot är den är onödigt stor, onödigt dyr och onödigt SUV:ig för mina behov. Ändå kan jag inte låta bli att bevaka iX50-versionen på blocket, trots att det skulle vara mitt dummaste bilbyte någonsin...
Du kunde lika gärna pratat om EV9 (i ditt första stycke) ;)

Jag tycker personligen båda var fula när de lanserades. iX tycker jag fortfarande är miserabel framifrån, men i övriga vinklar fin för att vara SUV. EV9 tycker jag numera är tuff (men ingen SUV är snygg...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mikebike skrev: 11 maj 2024 12:31
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2024 10:11
taliz skrev: 10 maj 2024 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 maj 2024 00:28
thebishop skrev: 07 maj 2024 18:47
Uppföljning:

auto pilot:
Bättre än teslas i Sverige, på marginalen - väldigt skönt att bara kunna vila handen avslappnat på ratten och den känner av det, istället för att behöva dra i ratten och generera torque. Gillar också att den automatiskt kopplar på sig om jag tar över och gör ex. Ett forcerat filbyte. Från AP1 en ganska märkbar förbättring, från AP3 fortfarande fall framåt - inga spökbromsningar alls hittills och som sagt nice med handen på ratten. Den är lite aggressiv när man använder filbytesassistenten, vilket normalt är bra, men går man in för tight bakom en annan bil så accelererar den lite väl nära. Gillar att man kan ha ordentligt långt längsta avstånd med den väl fungerande radarn, så slipper man stenskott. Så väl i klass med tesla skulle jag säga, lite sämre på en del, en hel del bättre på annat…

- auto parkering.
Använt den en handfull gånger nu - hittar alltid rutan, parkerar snabbt och självsäkert perfekt i rutan - än så länge topp.

- helljus automatik
För mycket dagsljus för att ha behövt automatik mycket, men funkat bra det lilla jag använt den - lamporna däremot är riktigt kanon (laserlight) - bästa jag haft på någon bil.

- vindrutetorkare
Kan låta larvigt, men baserat på erfarenhet av tesla: automatiken fungerar perfekt och rengöringen är klockren (även sensorrengöringen till fram och bakkamera!) - dramatiskt bättre än min model s och klart bättre än 3:an.

Överlag klart nöjd än så länge, fick en varning för krockkudde passagerare - ringde och fick prata med en människa på första signalen, fick tid 4 timmar senare samma dag, åkte 20 minuter till service - de uppdaterade en firmware och allt frid och fröjd. Ungefär lika bra som tesla var 2015-2016 innan service havererade iom model 3. Uppfriskande.

- summon- fungerade klockrent och mycket bättre än på model s - telefonen pratar direkt med bilen och det är responsivt och snabbt.

- räckvidd nu vid fint väder verkar landa på ganska exakt 600km, men får väl dra av 20% vid mer motorväg….
Skitbra info!
Jag har kört den, mycket trevligt. Allt fungerar så bra som man förväntar sig av en premium-BMW o MB. Skyhög förfining avseende logik och ergonomi.
Om den sett ut som en X5 hade den nog sålt riktigt bra.
Men det vet nog BMW också mycket väl...
Du har en poäng...riktigt ful men lite coolt udda. Som med i3 gillar jag den mest för teknikens skull. Kolfiber och plast plus premiumkänsla i en i3. Mums!

Gillar att de har kolfiber även i iX. Men man är tekniknörd, totalt skadad. :mrgreen:

PS
Har ni pillat på en i8?
Jag har, cool bil. På allvar!
BMW var klart före då de gjorde i3 och i8.
Vad hände liksom?
Min fru kom hem en dag och sa att hon sett en BMW som såg ut som en Ferrari eller Lotus. :D
ok, då var det troligen inte en i3 :mrgreen:
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Verdi_ skrev: 11 maj 2024 18:00
Nect skrev: 11 maj 2024 14:10
Verdi_ skrev: 11 maj 2024 12:43
Nect skrev: 11 maj 2024 12:37
Hade iX sett någorlunda normal ut så hade den sålt väldigt bra. Jag hade t ex haft en sådan istället för Q8:an.

Jag tror det är ett medvetet val att de tar ut svängarna gällande designen på elbilarna. De vill sälja men inte för många så det kannibaliserar på deras övriga bilar som har bättre marginal.

Det är därför alla andra elbilar hos BMW ser ut exakt som sina bensindrivna syskon? Alltså bokstavligt talat.

Jag vill ha en iX just för att den ser ut som den gör. Jag älskar i3:an och ser ett tydligt släktskap med iX. Den är nyskapande på riktigt.

E-Tron är väl "snygg" och så men den saknar karaktär. Ser ut som en generisk Audi-SUV.
Tänkte iofs inte alla elbilar, så dåligt skrivet av mig!
Elbilar som man inte vill sälja volymer av 😊

Q8 gillar jag för den ser ut som vilken bil som helst.
Annars ska det vara så tydligt att det är en elbil för att designen ska sticka ut lite.

iX har jag extremt svårt för och i3 lika så. Men i3 är ett statement gällande hela uppbyggnaden av bilen med materialval, så den kan jag förstå att man valt en avvikande design på. Däremot skulle jag inte vilja ha en sån på min garageuppfart!

Men det är tur att alla tycker olika. Annars skulle det vara likadana bilar överallt, fast det är det typ nu… Vita Tesla Model Y.

Jag tycker att vår i3S är snygg. På riktigt tycker jag det. När jag ser en vanlig småbil så vill jag bara gäspa. En vanlig bil. I plåt. Som kan rosta. Där man sitter trångt. Nej tack.

Varför vill du inte ha nån på uppfarten? Rädd för vad andra ska tycka?

Jag tror iX kommer vara fräsch länge. Den liknar inget annat och blir därmed inte omodern. Precis som i3. Och även min fars Mercedes GLK. Den är också tidlös på nåt sätt. Fast den designen är mer maskulin och kanske lättare att ta till sig?
Tagit mig 10år att uppskatta i3-designen. Är rätt trög verkar det som...
iX är enklare att ta till sig, men avskyr SUV. Men är beredd att ompröva då stereon i iX är överjäkla bra
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: BMW iX

Inlägg av thebishop »

Motorväg mestadels, då landar det på precis över 500km vid full tank. Fint väder med AC körandes:

Låg mest mellan 100-120km/h
IMG_9681.jpeg
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW iX

Inlägg av Arctic Drifter »

thebishop skrev: 14 maj 2024 22:53
Motorväg mestadels, då landar det på precis över 500km vid full tank. Fint väder med AC körandes:

Låg mest mellan 100-120km/h
Fin siffra, men hur räknar bilen? 261 km på 186 min får jag till 84,2 km/h i medelhastighet, inte 85,8 km/h.

Kör jag mellan 100-120 km/h så landar MYP'en också på 199 Wh/km, men då tänker jag medelhastighet 110 km/h.
Kör jag med medelhastighet 84,2 km/h så landar det snarare kring 165-170 Wh/km.

Vet du vad den drar med medelhastighet 110 km/h?

För övrigt så tycker jag iX i rätt färgkombination är riktigt snygg. Har provkört i5 M60 och den väckte inte något ha-begär alls. Däremot iX xDrive50 kan jag mycket väl tänka mig som en ersättare till MYP'en.

(Utöver det så gillar jag också i3 och har provkört i8 :D)
Tesla Model Y Performance
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX

Inlägg av Nect »

thebishop skrev: 14 maj 2024 22:53
Motorväg mestadels, då landar det på precis över 500km vid full tank. Fint väder med AC körandes:

Låg mest mellan 100-120km/h
Jag vill byta bil nu 😂😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: BMW iX

Inlägg av thebishop »

Arctic Drifter skrev: 15 maj 2024 07:58
thebishop skrev: 14 maj 2024 22:53
Motorväg mestadels, då landar det på precis över 500km vid full tank. Fint väder med AC körandes:

Låg mest mellan 100-120km/h
Fin siffra, men hur räknar bilen? 261 km på 186 min får jag till 84,2 km/h i medelhastighet, inte 85,8 km/h.

Kör jag mellan 100-120 km/h så landar MYP'en också på 199 Wh/km, men då tänker jag medelhastighet 110 km/h.
Kör jag med medelhastighet 84,2 km/h så landar det snarare kring 165-170 Wh/km.

Vet du vad den drar med medelhastighet 110 km/h?

För övrigt så tycker jag iX i rätt färgkombination är riktigt snygg. Har provkört i5 M60 och den väckte inte något ha-begär alls. Däremot iX xDrive50 kan jag mycket väl tänka mig som en ersättare till MYP'en.

(Utöver det så gillar jag också i3 och har provkört i8 :D)
Oklart hur den räknar, men det där var 52% enheter vill jag minnas. Edit: gissar den räknar bort när bilen står still för snittet men har kvar det för tiden.

Vet inte ännu exakt snitt för 110, men återkommer om trippmätaren kan få ut det…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: BMW iX

Inlägg av thebishop »

IMG_9684.jpeg
100kw+ up till 65%

Maxade på 163.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: BMW iX

Inlägg av thebishop »

107 km/h snitt- dock mycket AC (26-27C ute), tre vuxna och en del packning i bilen.
IMG_9687.jpeg
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar