Köra 80 mil utan att stanna
Moderator: Redaktion
Köra 80 mil utan att stanna
Argumentet mot elbilar, att man måste stanna och ladda ofta, är ju att man absolut vill kunna köra jättelångt utan att behöva stanna alls och därför är elbilar inget för dem. Det framförs ju ofta på forum där allt dras till sin spets och alla är lite anonyma.
Men i helgen var jag på en fest där jag hamnade bredvid en man som jobbar som säljare och han åkte mycket norröver från Stockholm och ville absolut inte tvingas stanna på 70-80 mil. Han körde alltid sin diesel non stop till destinationer 50-80 mil bort. Annars var han positiv till elbilar och de funderade på att skaffa en elbil också som de skulle använda för kortare körningar.
Men sen blandade hans fru sig i diskussionen och detta faktum att han aldrig ville stanna när de körde bil visade sig vara ett trätoämne vid gemensamma bilfärder och frun berättade att hon och dottern hade ett upplägg där de turades om att säga att de var kissnödiga så att han ändå tvingades att stanna med jämna mellanrum!
Men nu har jag alltså träffat en person som verkligen hävdar (underbyggt av hans hustru) att han, om han får bestämma, aldrig stannar bilen innan han nått resmålet, i princip hur långt bort det än är. Så de existerar i verkligheten och inte bara som nättroll.
Men i helgen var jag på en fest där jag hamnade bredvid en man som jobbar som säljare och han åkte mycket norröver från Stockholm och ville absolut inte tvingas stanna på 70-80 mil. Han körde alltid sin diesel non stop till destinationer 50-80 mil bort. Annars var han positiv till elbilar och de funderade på att skaffa en elbil också som de skulle använda för kortare körningar.
Men sen blandade hans fru sig i diskussionen och detta faktum att han aldrig ville stanna när de körde bil visade sig vara ett trätoämne vid gemensamma bilfärder och frun berättade att hon och dottern hade ett upplägg där de turades om att säga att de var kissnödiga så att han ändå tvingades att stanna med jämna mellanrum!
Men nu har jag alltså träffat en person som verkligen hävdar (underbyggt av hans hustru) att han, om han får bestämma, aldrig stannar bilen innan han nått resmålet, i princip hur långt bort det än är. Så de existerar i verkligheten och inte bara som nättroll.
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Hur vet vi att han verkligen inte stannar om han är själv i bilen och kör 80 mil?...Jerker skrev: ↑13 maj 2024 11:40Argumentet mot elbilar, att man måste stanna och ladda ofta, är ju att man absolut vill kunna köra jättelångt utan att behöva stanna alls och därför är elbilar inget för dem. Det framförs ju ofta på forum där allt dras till sin spets och alla är lite anonyma.
Men i helgen var jag på en fest där jag hamnade bredvid en man som jobbar som säljare och han åkte mycket norröver från Stockholm och ville absolut inte tvingas stanna på 70-80 mil. Han körde alltid sin diesel non stop till destinationer 50-80 mil bort. Annars var han positiv till elbilar och de funderade på att skaffa en elbil också som de skulle använda för kortare körningar.
Men sen blandade hans fru sig i diskussionen och detta faktum att han aldrig ville stanna när de körde bil visade sig vara ett trätoämne vid gemensamma bilfärder och frun berättade att hon och dottern hade ett upplägg där de turades om att säga att de var kissnödiga så att han ändå tvingades att stanna med jämna mellanrum!
Men nu har jag alltså träffat en person som verkligen hävdar (underbyggt av hans hustru) att han, om han får bestämma, aldrig stannar bilen innan han nått resmålet, i princip hur långt bort det än är. Så de existerar i verkligheten och inte bara som nättroll.
Att köra Vellinge-Gävle är en sträcka på 79,6 mil. Det tar tydligen ca. 8 timmar och 21 minuter. Menar han på fullt allvar att han sitter typ 8,5 timmar i bilen utan pisspaus?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jäklar… Jag stannar som senast efter 30mil för en paus
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Ptjaa, det går att konvertera även oss åldermän
När det begav sig i mitten av nollnoll-talet hade vi ett riktigt stort projekt i Borlänge vilket från tid till annan krävde min närvaro. Avståndet mellan min arbetsplats och projektsiten var drygt åttio mil och jag körde den sträckan enkel väg utan stopp när så var lämpligt (vanligtvis skedde avresan efter arbetsdagens slut).
Jag körde samma sträcka i annat ärende med vår P2 för ett par tre år sedan. Det tog ca 4 stopp och 1.5 timmar längre (inte helt enkla laddstopp på den tiden). Det fick mig dock att reflektera en del (man hinner med sådant under laddstoppen):
1 - Störde det mig att komma fram senare? Gick jag miste om något väsentligt?
2 - Var jag en bra chaufför under den senare delen av resan när jag sträckkörde?
3 - Hur pigg, klar och energisk var jag i tanke och handling när jag parkerat bilen vid hotellet?
Så - fastän vi hade en V90 stående på gården som utan vidare skulle ha klarat en sträckkörning valde jag rent praktiskt alltid elbilen även för långstyrningarna. Baserat på mina personliga svar på de tre frågorna ovan.
Men visst finns personer som gärna sträckkör. Många kanske för att de inte provat annat och därefter ställt sig frågorna ovan? Ytterligare några vill säkert inte alls ifrågasätta sitt beteende, sannolikt är dessa i hyfsad minoritet.
Tror jag
När det begav sig i mitten av nollnoll-talet hade vi ett riktigt stort projekt i Borlänge vilket från tid till annan krävde min närvaro. Avståndet mellan min arbetsplats och projektsiten var drygt åttio mil och jag körde den sträckan enkel väg utan stopp när så var lämpligt (vanligtvis skedde avresan efter arbetsdagens slut).
Jag körde samma sträcka i annat ärende med vår P2 för ett par tre år sedan. Det tog ca 4 stopp och 1.5 timmar längre (inte helt enkla laddstopp på den tiden). Det fick mig dock att reflektera en del (man hinner med sådant under laddstoppen):
1 - Störde det mig att komma fram senare? Gick jag miste om något väsentligt?
2 - Var jag en bra chaufför under den senare delen av resan när jag sträckkörde?
3 - Hur pigg, klar och energisk var jag i tanke och handling när jag parkerat bilen vid hotellet?
Så - fastän vi hade en V90 stående på gården som utan vidare skulle ha klarat en sträckkörning valde jag rent praktiskt alltid elbilen även för långstyrningarna. Baserat på mina personliga svar på de tre frågorna ovan.
Men visst finns personer som gärna sträckkör. Många kanske för att de inte provat annat och därefter ställt sig frågorna ovan? Ytterligare några vill säkert inte alls ifrågasätta sitt beteende, sannolikt är dessa i hyfsad minoritet.
Tror jag
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jag kan ju givetvis inte gå i god för att han talade sanning, men hans fru gjorde det. Kanske kan hon verifiera det efter att ha kunnat kontrollera restider osv. Men jag vet, det låter helt sjukt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 maj 2024 11:54Hur vet vi att han verkligen inte stannar om han är själv i bilen och kör 80 mil?...Jerker skrev: ↑13 maj 2024 11:40Argumentet mot elbilar, att man måste stanna och ladda ofta, är ju att man absolut vill kunna köra jättelångt utan att behöva stanna alls och därför är elbilar inget för dem. Det framförs ju ofta på forum där allt dras till sin spets och alla är lite anonyma.
Men i helgen var jag på en fest där jag hamnade bredvid en man som jobbar som säljare och han åkte mycket norröver från Stockholm och ville absolut inte tvingas stanna på 70-80 mil. Han körde alltid sin diesel non stop till destinationer 50-80 mil bort. Annars var han positiv till elbilar och de funderade på att skaffa en elbil också som de skulle använda för kortare körningar.
Men sen blandade hans fru sig i diskussionen och detta faktum att han aldrig ville stanna när de körde bil visade sig vara ett trätoämne vid gemensamma bilfärder och frun berättade att hon och dottern hade ett upplägg där de turades om att säga att de var kissnödiga så att han ändå tvingades att stanna med jämna mellanrum!
Men nu har jag alltså träffat en person som verkligen hävdar (underbyggt av hans hustru) att han, om han får bestämma, aldrig stannar bilen innan han nått resmålet, i princip hur långt bort det än är. Så de existerar i verkligheten och inte bara som nättroll.
Att köra Vellinge-Gävle är en sträcka på 79,6 mil. Det tar tydligen ca. 8 timmar och 21 minuter. Menar han på fullt allvar att han sitter typ 8,5 timmar i bilen utan pisspaus?...
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jag bodde under 1 1/2 år med familjen ca 140 mil hemifrån, hade kvar huset ”hemmavid”.
Längre ledigheter innebar bilning hem. (För att ha en bil när man var ”hemma hemma”.)
Har även kört långt över många år, då min bror bor 125 mil bort.
Överlag har jag försökt lägga upp det så att jag har försökt korta tiderna och köra när det är lite trafik. Även provat att övernatta och dela upp det men det går två hela dagar istället för en natt +.
Generellt tar ju stoppen mycket tid om det blir långt, såklart man stannar när någon måste på toa:-) men överlag har jag kört en hel tank om inget annat styrt, tankat/fikat och ev ätit samtidigt. Det är solklart så att man bör stanna en kortis varannan timme av säkerhetsskäl. Mina Audis har alltid varnat för kappekopp efter 02:00 om man inte stannat, och efter 04:00 igen. Brukar stanna och gå ett varv runt bilen om det känns minsta behov för det.
I praktiken blir det ingen stor skillnad mot förut med elbil tidsmässigt. Man är ju tvingad att stanna aningen oftare men det är ju bra.
Stoppet efter en full tank brukade bli något längre än motsvarande stopp med elbil så det tar igen en del av laddtiden.
Elbilen är alltid klar före familjen är klar, även om vi bara ska pissa och köpa glass.
Jag hade noll problem att ställa om från att sträckköra en hel bensintank till elbil. Jag ser fördelarna med att faktiskt vila lite oftare även om det inte var ett problem innan.
Jag tror att det ofta ligger andra orsaker bakom uttalandet än just att man brukar köra 100 mil i sträck (och att man inte klarar att ställa om det).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Finns det alltid lediga laddare där det passar och de ligger bra till med god service så är det ju inte några problem alls.
Det är när man sitter bakom ett Ibis hotell i en fransk småstad där man på sin höjd kan få en micrad fryspizza att äta som man börjar undra vad man håller på med.
Det är när man sitter bakom ett Ibis hotell i en fransk småstad där man på sin höjd kan få en micrad fryspizza att äta som man börjar undra vad man håller på med.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jag har ensam kört Malmö-Stockholm eller omvänt utan paus många gånger. Det är drygt 60 mil. Inget jag ens funderade över.Jerker skrev: ↑13 maj 2024 11:40Argumentet mot elbilar, att man måste stanna och ladda ofta, är ju att man absolut vill kunna köra jättelångt utan att behöva stanna alls och därför är elbilar inget för dem. Det framförs ju ofta på forum där allt dras till sin spets och alla är lite anonyma.
Men i helgen var jag på en fest där jag hamnade bredvid en man som jobbar som säljare och han åkte mycket norröver från Stockholm och ville absolut inte tvingas stanna på 70-80 mil. Han körde alltid sin diesel non stop till destinationer 50-80 mil bort. Annars var han positiv till elbilar och de funderade på att skaffa en elbil också som de skulle använda för kortare körningar.
Men sen blandade hans fru sig i diskussionen och detta faktum att han aldrig ville stanna när de körde bil visade sig vara ett trätoämne vid gemensamma bilfärder och frun berättade att hon och dottern hade ett upplägg där de turades om att säga att de var kissnödiga så att han ändå tvingades att stanna med jämna mellanrum!
Men nu har jag alltså träffat en person som verkligen hävdar (underbyggt av hans hustru) att han, om han får bestämma, aldrig stannar bilen innan han nått resmålet, i princip hur långt bort det än är. Så de existerar i verkligheten och inte bara som nättroll.
Tidigare när vi inte hade barn så körde vi alltid Malmö-Mora i ett svep när vi skulle till fjällen och åka skidor. Det är 70 mil. Där blev det paus och tankning. Sedan köra vidare de sista 20 mil till Vemdalen.
Så att någon skulle köra 80 mil utan paus ser jag inte som något konstigt. Det är nog mest en vanesak.
Men att stanna en gång i 20 minuter för att ladda på vägen mellan Malmö och Stockholm är ju att föredra. Det har jag insett efter att ha skaffat elbil.
Numera blir det 3 st 20-25 minutets laddpauser mellan Malmö och Vemdalen vilket passar oss alla i familjen utmärkt. Jag skulle inte kunna tänka mig att köra 70 mil på ett bräde mera. Det krävdes en elbil för att inse att det är ganska gött med paus efter 30-40 mil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jag har kört många resor på mellan 35 och 50 mil genom åren och har aldrig ens reflekterat över att göra det utan att ta nån paus. Det har skett helt naturligt, oftast för att jag har behövt gå på toa. Förstår inte hur man kan hålla sig så länge.
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Pisspaus vid vägficka tar ca en minut, om han nu ljuger eller blir oväntat kissnödig så kan han lägga in 3 såna på 80 mil och det täcker inte upp i närheten av att åka in och ladda en "vanlig" elbil.SwedishAdvocate skrev: ↑13 maj 2024 11:54Hur vet vi att han verkligen inte stannar om han är själv i bilen och kör 80 mil?...Jerker skrev: ↑13 maj 2024 11:40Argumentet mot elbilar, att man måste stanna och ladda ofta, är ju att man absolut vill kunna köra jättelångt utan att behöva stanna alls och därför är elbilar inget för dem. Det framförs ju ofta på forum där allt dras till sin spets och alla är lite anonyma.
Men i helgen var jag på en fest där jag hamnade bredvid en man som jobbar som säljare och han åkte mycket norröver från Stockholm och ville absolut inte tvingas stanna på 70-80 mil. Han körde alltid sin diesel non stop till destinationer 50-80 mil bort. Annars var han positiv till elbilar och de funderade på att skaffa en elbil också som de skulle använda för kortare körningar.
Men sen blandade hans fru sig i diskussionen och detta faktum att han aldrig ville stanna när de körde bil visade sig vara ett trätoämne vid gemensamma bilfärder och frun berättade att hon och dottern hade ett upplägg där de turades om att säga att de var kissnödiga så att han ändå tvingades att stanna med jämna mellanrum!
Men nu har jag alltså träffat en person som verkligen hävdar (underbyggt av hans hustru) att han, om han får bestämma, aldrig stannar bilen innan han nått resmålet, i princip hur långt bort det än är. Så de existerar i verkligheten och inte bara som nättroll.
Att köra Vellinge-Gävle är en sträcka på 79,6 mil. Det tar tydligen ca. 8 timmar och 21 minuter. Menar han på fullt allvar att han sitter typ 8,5 timmar i bilen utan pisspaus?...
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köra 80 mil utan att stanna
All respekt till de som har en blåsa som klarar 7,8 timmar utan tömning. Trots mina dryga 40, så måste jag stanna och gå på toa iaf var tredje timme (sträckkörde faktiskt 4 timmar igår utan toastopp, men då var det bara att springa in på toa när jag kom fram, alltså inte helt fördelaktigt). Kanske beror på att jag dricker mkt vätska, men känns ju tråkigt om personen ifråga inte dricker något, då känns han farlig i trafiken när han börjar bli uttorkad.
Också gratulerar till personen som klarar att sitta i samma stol i 7,8 timmar utan att få ont i ryggen. I stort sett oberoende av vilken bil jag kör, så behöver jag sträcka på ryggen då och då trots att jag tränar en hel del rygg på gym.
Verkar som en riktig superman du har träffat på som inte har några mänskliga normalbehov
Också gratulerar till personen som klarar att sitta i samma stol i 7,8 timmar utan att få ont i ryggen. I stort sett oberoende av vilken bil jag kör, så behöver jag sträcka på ryggen då och då trots att jag tränar en hel del rygg på gym.
Verkar som en riktig superman du har träffat på som inte har några mänskliga normalbehov
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Nu i påskas så åkte vi hem från Hundfjället till lödde/malmö med bara ett riktigt stopp för lunch i mellerud. Där hade man kunnat ladda ,dock så stannade vi nog minst 45 minuter så då hade man ju behövt gå och koppla loss bilen efter en stund vilket inte är optimalt.
I övrigt gjorde några stopp till men då snackar vi bara precis byte av förare, tror inte vi tog några kiss pauser i övrigt.
Ja detta är hur vi reste hem och inte ovanligt vi gör så, framförallt när man ska hem.
Med detta sagt så vill jag lägga till att jag lätt hade kunnat tänka mig köra denna sträcka med elbil, dock har vår ID3 för litet bagage och för dålig räckvidd och laddhastighet på vintern, men nästa elbil vi köper kanske blir bättre på detta.
I övrigt gjorde några stopp till men då snackar vi bara precis byte av förare, tror inte vi tog några kiss pauser i övrigt.
Ja detta är hur vi reste hem och inte ovanligt vi gör så, framförallt när man ska hem.
Med detta sagt så vill jag lägga till att jag lätt hade kunnat tänka mig köra denna sträcka med elbil, dock har vår ID3 för litet bagage och för dålig räckvidd och laddhastighet på vintern, men nästa elbil vi köper kanske blir bättre på detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Det finns ju ett argument för att ta en paus då och då som inte går att prata sig ur och det är att man blir en sämre förare ju längre man kör utan att stanna och "rasta" både kroppen och hjärnan. Det finns ingen superförare som kan friskriva sig från det.
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Innan jag skaffade barn körde jag Stockholm Göteborg 45mil utan paus med diesel på runt 4.5h. Nu kör jag samma sträcka med två laddstopp, tar 5-5.5h nu.
Skulle det funnits laddare av SuC-kaliber på varje rastplats där barnen ska kissa så räknar jag med att elbil tar Max 15min extra, tyvärr är det inte så, så 0.5-1h längre resa
Skulle det funnits laddare av SuC-kaliber på varje rastplats där barnen ska kissa så räknar jag med att elbil tar Max 15min extra, tyvärr är det inte så, så 0.5-1h längre resa
P85D svart/svart med gratis SuC
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7675
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Eller där man vill äta.Remuz skrev: ↑13 maj 2024 14:05Innan jag skaffade barn körde jag Stockholm Göteborg 45mil utan paus med diesel på runt 4.5h. Nu kör jag samma sträcka med två laddstopp, tar 5-5.5h nu.
Skulle det funnits laddare av SuC-kaliber på varje rastplats där barnen ska kissa så räknar jag med att elbil tar Max 15min extra, tyvärr är det inte så, så 0.5-1h längre resa
Jag körde ofta Stockholm - Göteborg utan att stanna förut, då åt jag medan jag körde. När frun är med så är det inte ett alternativ.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Har kört Järpen-Nynäshamn i sträck en gång, ungefär 60 mil tror jag. Vårt första barn var litet och somnade när vi åkte precis, han vaknade alltid så fort man stannade så vi körde vidare så länge han sov. Men jag var både extremt kissnödig när jag kom fram, antagligen ingen vidare bilförare och dessutom rätt färdig dagen efter. Korkat, helt enkelt.
Nu är barnen större och jag tvingar dem att kissa varje gång vi laddar, brukar ändå behövas extra topp
Nu är barnen större och jag tvingar dem att kissa varje gång vi laddar, brukar ändå behövas extra topp
Model Y LR AWD 2022
Re: Köra 80 mil utan att stanna
“I don't need you to remind me of my age. I have a bladder to do that for me.” Stephen Fry.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Det längsta jag kört med elbil nonstop är 57 mil vilket tog 6,5 tim. Och med stopp är 164 mil med 81 min pauser.
Längsta med fossilbil nonstop är 86 mil, 10,5tim.
Även om jag föredrar långkörningar så mår åtminstone jag mycket bättre av att stanna, sträcka på benen och ladda i 15min varannan timme. Startar man fulladdad så tar första sträckan runt 4 tim, sedan 2 tim mellan varje stopp.
Har man 80 mil som dealbreaker så bör man bli tvingad till att prova den resan med elbil.
Längsta med fossilbil nonstop är 86 mil, 10,5tim.
Även om jag föredrar långkörningar så mår åtminstone jag mycket bättre av att stanna, sträcka på benen och ladda i 15min varannan timme. Startar man fulladdad så tar första sträckan runt 4 tim, sedan 2 tim mellan varje stopp.
Har man 80 mil som dealbreaker så bör man bli tvingad till att prova den resan med elbil.
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jojje167 skrev: ↑13 maj 2024 19:41Det längsta jag kört med elbil nonstop är 57 mil vilket tog 6,5 tim. (Med min nuvarande 3LR 19" 2021)
Längsta med fossilbil är 86 mil, 10,5tim.
Även om jag föredrar långkörningar så mår åtminstone jag mycket bättre av att stanna, sträcka på benen och ladda i 15min varannan timme. Startar man fulladdad så tar första sträckan runt 4 tim, sedan 2 tim mellan varje stopp.
Har man 80 mil som dealbreaker så bör man bli tvingad till att prova den resan med elbil.
Men alltså, hur sitter man så länge utan att behöva pissa eller äta?
Det verkar dock väldigt olika hur mycket man dricker, och därmed pissar. En kompis hävdar att han pissar typ 2-3 ggr per dag. Morgon, kväll och kanske efter lunch. Själv ligger jag nog på 5-6 ggr per dag. Minst.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köra 80 mil utan att stanna
För den som som aldrig undrat tar det 21 ± 13 sek att urinera för nästan alla däggdjur http://www.pnas.org/content/111/33/11932.short
(Forskarna som kom fram till det fick IG Nobel-priset i fysik 2015 https://improbable.com/ig/winners/#ig2015 )
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Dinsdale skrev: ↑13 maj 2024 20:08För den som som aldrig undrat tar det 21 ± 13 sek att urinera för nästan alla däggdjur http://www.pnas.org/content/111/33/11932.short
(Forskarna som kom fram till det fick IG Nobel-priset i fysik 2015 https://improbable.com/ig/winners/#ig2015 )
För min hanhund tar det 2-3 sekunder.
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Med tanke på fru och barn så borde dom se till att det inte köps in någon elbil med för stort batteri då
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jo det beror helt på hur mycket man dricker. Under en tur från Ystad till Haparanda (164 mil, 18 tim och 5 laddstopp) så blir det två pisspauser. Dessa matchas såklart med laddstoppen för att inte dra ut på tiden.Verdi_ skrev: ↑13 maj 2024 20:06Jojje167 skrev: ↑13 maj 2024 19:41Det längsta jag kört med elbil nonstop är 57 mil vilket tog 6,5 tim. (Med min nuvarande 3LR 19" 2021)
Längsta med fossilbil är 86 mil, 10,5tim.
Även om jag föredrar långkörningar så mår åtminstone jag mycket bättre av att stanna, sträcka på benen och ladda i 15min varannan timme. Startar man fulladdad så tar första sträckan runt 4 tim, sedan 2 tim mellan varje stopp.
Har man 80 mil som dealbreaker så bör man bli tvingad till att prova den resan med elbil.
Men alltså, hur sitter man så länge utan att behöva pissa eller äta?
Det verkar dock väldigt olika hur mycket man dricker, och därmed pissar. En kompis hävdar att han pissar typ 2-3 ggr per dag. Morgon, kväll och kanske efter lunch. Själv ligger jag nog på 5-6 ggr per dag. Minst.
Hemligheten med att klara sig länge är att dricka sällan, men när man väl dricker så ska det släcka törsten bra. Då funkar vanligt kranvatten superbra.
Snittar själv 3ggr per dygn, dock fler ggr om jag dricker läsk eller så.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köra 80 mil utan att stanna
Jag behöver inte heller så många kisspauser, trots att jag passerat 60. Under SECC Ystad–Haparanda hade jag också fem laddstopp. Jag tror jag passade på att tömma blåsan varje gång, men det var egentligen inte nödvändigt utan jag gjorde det vid ett par tillfällen bara för att "vara på säkra sidan", ifall något inträffar, som t ex kön norr om Jönköping 2023. Under SECC, både 2022 och 2023, tog första stinten nästan fem timmar och det var inga som helst problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.