Tysta nittontummare?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Tysta nittontummare?

Inlägg av hasse_h »

Det börjar bli dags att byta ut mina 19" Hakka Black. Nu vill jag ha något tystare. Vad är bäst?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Tysta nittontummare?

Inlägg av HelectriC »

hasse_h skrev:
Det börjar bli dags att byta ut mina 19" Hakka Black. Nu vill jag ha något tystare. Vad är bäst?
De som var standard på RWD tidigare Goodyear Eagle RS-A2 är ganska tysta och slits långsamt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
hasse_h skrev:
De som var standard på RWD tidigare Goodyear Eagle RS-A2 är ganska tysta och slits långsamt.
De är nog tystare men det är olika typer av däck.
Hakka Black är sommardäck och Eagle RS-A2 är åretruntdäck som är M+S märkt som vinterdäck.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
hasse_h skrev:
Hakka Black är sommardäck och Eagle RS-A2 är åretruntdäck som är M+S märkt som vinterdäck.
Nej, åretrunt är en bluff, du kan bara köra dom som sommardäck i Sverige och Norge. Dom funkar inte på vintern. Dom går helt klart i samma jämförelse som Hakka black.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
hasse_h skrev:
Nej, åretrunt är en bluff, du kan bara köra dom som sommardäck i Sverige och Norge. Dom funkar inte på vintern. Dom går helt klart i samma jämförelse som Hakka black.
Precis, det räcker inte att det står M+S, de ska dessutom vara särskilt framtagna för vinterkörning, vilket åretruntdäck inte är.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ang tysta däck, tycker att de dB siffror som finns på märkesdäck stämmer ganska bra, de har inte tyckt det behövs fuska med det (än), dunlop däck är oftast hyfsat tysta
har ingen erf av nankang och slikt, kumho bullrar rejält också
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
hasse_h skrev:
Precis, det räcker inte att det står M+S, de ska dessutom vara särskilt framtagna för vinterkörning, vilket åretruntdäck inte är.
Jag är helt enig med er om att åretruntdäck är en bluff. Mina erfarenheter av åretruntdäck är att de är värdelösa på vintern och nästan lika värdelösa på sommaren när det är riktigt varmt. Det finns ingen gummiblandning som fungerar i både kyla och värme. Åretruntdäck ligger någonstans mittemellan temperaturmässigt. Och därför anser jag inte att Eagle RS-2A är ett sommardäck som kan jämföras med Hakka Black när det är riktigt varmt väder.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
hasse_h skrev:

Jag är helt enig med er om att åretruntdäck är en bluff. Mina erfarenheter av åretruntdäck är att de är värdelösa på vintern och nästan lika värdelösa på sommaren när det är riktigt varmt. Det finns ingen gummiblandning som fungerar i både kyla och värme. Åretruntdäck ligger någonstans mittemellan temperaturmässigt. Och därför anser jag inte att Eagle RS-2A är ett sommardäck som kan jämföras med Hakka Black när det är riktigt varmt väder.

Må så vara, men faktum kvarstår att det är ett sommardäck och frågan var vilka 19" sommardäck som är tysta och där kvalar de in. Ska man sen införa andra kriterier som väghållning på riktigt varma sommardagar etc. så är det inte längre samma fråga.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Har ingenting att klaga på på mina Eagle. Släpper aldrig med vanlig S85 iaf. Så ser dem mer som sommardäck än vinterdäck. Ingenting med dem som liknar vinterdäck eg. ☺

Och dB jämförelse. Den dom anges på däcken är väl utanför bilen? Kan ju skilja från inne i bilen.

Lite tips kanske man kan få från denna;
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12415.0

Dunlop däcken då kanske. Men slits tydligen lite snabbare. Är väl ofta så med tysts däck kanske!?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Också nöjd med mina Eagle. Gnyr till aningens i starten med min P85 om jag klipper till från stillastående :D

Men överlag en riktigt bra kompromiss och tysta! Fantastiskt prisvärda om man inte jagar de där sista prestandaprocenten.

När hade vi väldigt varmt en längre period på sommaren i Sverige...

De här typen är ju liksom gjorda för SVENSK vår/sommar/höst-temperatur!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

De fungerade även utmärkt när vi körde nere i Europa i somras, då det var 30°C+. Jag ville mena att dessa är rena sommardäck trots märkningen M+S
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Kanske RS-A2 är annorlunda mot andra åretruntdäck. Jag har aldrig kört på just dem, men har tyvärr alldeles för många negativa erfarenheter av flera andra åretruntdäck pga att jag tidigare hade en arbetsgivare som envisades att sätta just åretruntdäck på företagets alla bilar. Och min erfarenhet därifrån vara att när temperaturen kryper upp över 25 grader är det som att köra på suddgummi. Riktigt vidrigt i högre farter. Men visst, de var alltid relativt tysta.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
Kanske RS-A2 är annorlunda mot andra åretruntdäck. Jag har aldrig kört på just dem, men har tyvärr alldeles för många negativa erfarenheter av flera andra åretruntdäck pga att jag tidigare hade en arbetsgivare som envisades att sätta just åretruntdäck på företagets alla bilar. Och min erfarenhet därifrån vara att när temperaturen kryper upp över 25 grader är det som att köra på suddgummi. Riktigt vidrigt i högre farter. Men visst, de var alltid relativt tysta.
Kör själv på RS
Det är sommardäck med bättre grepp vid kallare väder
Man skulle kunna kalla de för nordiska sommardäck Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
30 grader ute och marschfart på 150 km/h på autobahn kändes hur stabil som helst.
Skriv svar