Fungerar gör det men jag tror att man har valt uwb för detta på grund av att noggrannheten på UWB är ett par centimeter medan BT är runt en meter.
Jag har testat på min bil och det funkar ok men bilen fångar upp mig bakom ganska tidigt och man hör plinget från bilen att den känner av min telefon. Tre pling och bakluckan öppnas. Så när jag går till bilen på morgonen i carporten får jag iblann ett pling eller två. Med BT så gissar jag att luckan hade öppnats utan att jag stannade upp vid bakluckan.
Intressant är att funktionen inte tillfälligt stängs av när man sätter bilen i Carwash mode... har jag märkt.
Ja exakt så tror jag det är. Hade varit för många falska öppningar annars. Det hade varit jääävligt irriterande
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Nu rullade 2024.14.6 in hos mig. Undrar om man ska våga testa Tesla Vision Park Assist? Risken är väl att Tesla ser att jag är nyfiken och kopplar bort mina USS för tid och evighet. Radarn kopplade de ju bort utan att fråga så allting är ju möjligt...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag är fast på 2024.8.9 sedan en tid. Ingen 2024.14 här inte. Har alltid fått versioner ganska tidigt. Är detta ett tecken på att Model X Raven nu är bortglömd och förpassad till historien?
Det är samma här. Jag skulle tro att det du säger är ett faktum tyvärr.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag är fast på 2024.8.9 sedan en tid. Ingen 2024.14 här inte. Har alltid fått versioner ganska tidigt. Är detta ett tecken på att Model X Raven nu är bortglömd och förpassad till historien?
Det är samma här. Jag skulle tro att det du säger är ett faktum tyvärr.
Kommer det v12 till legacy, så blir det ju "v12 in name only" tyvärr. Det är som sagt visat sedan sent 2021, tyvärr. Så diskussionen blir ju lätt semantisk.
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Kommentar? Bättre teori?
Daniel
Jag tror inte "first come first served" är en bra modell för att rulla ut mjukvara.
Jag tror att Tesla slumpmässigt väljer ut VIN:s ur poolen av de som har advanced updates "ge mig 1% av flottan som inte fått release X och som är ett urval av modeller x,y,z med hårdvarukombinationer a,b,c". De vill troligen ha kontroll på vilka regioner som de skickar till å sånt med.
Sen skickar de till 5%,10% 30% osv. Till slut kommer det till oss som föredrar fungerande programvara (standard).
Nu rullade 2024.14.6 in hos mig. Undrar om man ska våga testa Tesla Vision Park Assist? Risken är väl att Tesla ser att jag är nyfiken och kopplar bort mina USS för tid och evighet. Radarn kopplade de ju bort utan att fråga så allting är ju möjligt...
Ja, detta är en sak som också oroar mig. Var oerhört trist att bli av med radarn, och ville inte bli av med USS när hårdvaran faktiskt sitter i bilen och redan är betald för (vore skillnad om bilen inte kom med det från börja, och inte såldes in med det).
Någon mer som ”fastnat” på 24.8.9? Står i appen att jag har en uppdatering redo, men när jag klickar på den så är det för 24.8.9 som jag redan har installerat och inget syns alls i bilen. M3 RWD 2022. Vill gärna ha 24.14
Edit: Fixade versionsnummer
Yes, har samma problem. Har pågående serviceärende rörande detta.
Än har inga av Tesla föreslagna manövrar fungerat.
Bl.a starta om skärmen i bilen med hålla mer scroll-hjulen. Stänga av bilen och vänta stilla i bilen i 20min. Avinstallera appen och återinstallera med och utan att stänga av telefonen i mellan.
Återkommer när jag haft lite framgång.
Uppföljning, och avslut.
Efter en del turer med olika personer hos tesla slutade med att jag kom i kontakt med en Gaia på Tesla Support Specialist Advanced Vehicle Support •EMEA.
Då de hävdade att bilen hade senaste programversionen testade de på min inrådan att skicka ut denna på nytt till bilen vilket var lösningen.
Notisen i telefonen var densemme, men nu gick det att ladda 2024.8.9 ner (vilken bilen egentligen hade) och installera utan protester från bilen. I och med detta försvann notisen i appen.
Problemet som jag såg det var inte att appen hade en irriterade notis om daterad och installerad version. Utan misstanke om att kommande/framtida uppdateringar skulle kunna hindras.
Någon mer som ”fastnat” på 24.8.9? Står i appen att jag har en uppdatering redo, men när jag klickar på den så är det för 24.8.9 som jag redan har installerat och inget syns alls i bilen. M3 RWD 2022. Vill gärna ha 24.14
Edit: Fixade versionsnummer
Yes, har samma problem. Har pågående serviceärende rörande detta.
Än har inga av Tesla föreslagna manövrar fungerat.
Bl.a starta om skärmen i bilen med hålla mer scroll-hjulen. Stänga av bilen och vänta stilla i bilen i 20min. Avinstallera appen och återinstallera med och utan att stänga av telefonen i mellan.
Återkommer när jag haft lite framgång.
Uppföljning, och avslut.
Efter en del turer med olika personer hos tesla slutade med att jag kom i kontakt med en Gaia på Tesla Support Specialist Advanced Vehicle Support •EMEA.
Då de hävdade att bilen hade senaste programversionen testade de på min inrådan att skicka ut denna på nytt till bilen vilket var lösningen.
Notisen i telefonen var densemme, men nu gick det att ladda 2024.8.9 ner (vilken bilen egentligen hade) och installera utan protester från bilen. I och med detta försvann notisen i appen.
Problemet som jag såg det var inte att appen hade en irriterade notis om daterad och installerad version. Utan misstanke om att kommande/framtida uppdateringar skulle kunna hindras.
Jag har samma fel i iOS appen. Det finns en tile om "Software Update", men bilen har den senaste. Jag hoppas den försvinner när det är dags för en ny version.
Någon mer som ”fastnat” på 24.8.9? Står i appen att jag har en uppdatering redo, men när jag klickar på den så är det för 24.8.9 som jag redan har installerat och inget syns alls i bilen. M3 RWD 2022. Vill gärna ha 24.14
Edit: Fixade versionsnummer
Yes, har samma problem. Har pågående serviceärende rörande detta.
Än har inga av Tesla föreslagna manövrar fungerat.
Bl.a starta om skärmen i bilen med hålla mer scroll-hjulen. Stänga av bilen och vänta stilla i bilen i 20min. Avinstallera appen och återinstallera med och utan att stänga av telefonen i mellan.
Återkommer när jag haft lite framgång.
Uppföljning, och avslut.
Efter en del turer med olika personer hos tesla slutade med att jag kom i kontakt med en Gaia på Tesla Support Specialist Advanced Vehicle Support •EMEA.
Då de hävdade att bilen hade senaste programversionen testade de på min inrådan att skicka ut denna på nytt till bilen vilket var lösningen.
Notisen i telefonen var densemme, men nu gick det att ladda 2024.8.9 ner (vilken bilen egentligen hade) och installera utan protester från bilen. I och med detta försvann notisen i appen.
Problemet som jag såg det var inte att appen hade en irriterade notis om daterad och installerad version. Utan misstanke om att kommande/framtida uppdateringar skulle kunna hindras.
Jag har samma fel i iOS appen. Det finns en tile om "Software Update", men bilen har den senaste. Jag hoppas den försvinner när det är dags för en ny version.
Uppdatering: Problemet i appen försvann av sig själv vid uppdateringen till 2024.14.6 som trillade in idag.
Funktioner som ändrades i v12 för Raven MX var enl release notes: Trip Progress bar, Audible, Spotify-förbättringar (queue/speed), Better Route Available.
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Kommentar? Bättre teori?
Daniel
Så trodde jag också att det var. Men en kväll dök det upp en uppdatering i bilen trots att jag redan förbrukat dagens "sök efter uppdatering" ett par timmar tidigare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Kommentar? Bättre teori?
Daniel
Så trodde jag också att det var. Men en kväll dök det upp en uppdatering i bilen trots att jag redan förbrukat dagens "sök efter uppdatering" ett par timmar tidigare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Jag bor jättenära SC och får ändå uppdateringarna sent, tror inte det går att hitta något samband eller sätt att själv påverka utrullningen för att få uppdateringen snabbare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Jag bor jättenära SC och får ändå uppdateringarna sent, tror inte det går att hitta något samband eller sätt att själv påverka utrullningen för att få uppdateringen snabbare.
Jag bor 13 km från SC och får oftast uppdateringarna sent, vilket jag är väldigt nöjd med.
Det tog ju ungefär 6 månader med "Advanced" inställt, innan man insåg att man absolut inte vill ha de tidiga och buggiga uppdateringarna. Ju längre man får vänta ju fler guggar är fixade när man får uppdateringen.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Jag bor jättenära SC och får ändå uppdateringarna sent, tror inte det går att hitta något samband eller sätt att själv påverka utrullningen för att få uppdateringen snabbare.
Jag bor 13 km från SC och får oftast uppdateringarna sent, vilket jag är väldigt nöjd med.
Det tog ju ungefär 6 månader med "Advanced" inställt, innan man insåg att man absolut inte vill ha de tidiga och buggiga uppdateringarna. Ju längre man får vänta ju fler guggar är fixade när man får uppdateringen.
Håller helt med. Det första halvåret var man lite besatt av uppdateringar och sedan vill man bara ha en bil som funkar.
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Kommentar? Bättre teori?
Daniel
Så trodde jag också att det var. Men en kväll dök det upp en uppdatering i bilen trots att jag redan förbrukat dagens "sök efter uppdatering" ett par timmar tidigare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Tvek. Bor ett par hundra meter från SC, har advanced, men får uppdateringar sent.
Och jo tack på buggar. Autopiloten körde raskt in i motsatt fil på 30 väg häromdagen. Som tur var hade jag ett par meter till godo mot mötande trafik, så hann gripa in. Sen dess är det nej tack till autopilot. MY -2024. Kan inte minnas att min M3 -2021 hade sånna problem, men denna hade ju givetvis radar.
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Kommentar? Bättre teori?
Daniel
Så trodde jag också att det var. Men en kväll dök det upp en uppdatering i bilen trots att jag redan förbrukat dagens "sök efter uppdatering" ett par timmar tidigare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Tvek. Bor ett par hundra meter från SC, har advanced, men får uppdateringar sent.
Och jo tack på buggar. Autopiloten körde raskt in i motsatt fil på 30 väg häromdagen. Som tur var hade jag ett par meter till godo mot mötande trafik, så hann gripa in. Sen dess är det nej tack till autopilot.
Det är kul att läsa alla teorier (frunkbananerna är bäst!), men folk, det är inte så här det funkar med utrullning av säkerhetskritisk programvara. Det sker metodiskt och Tesla har troligen tydliga processer för detta som jag skrev ovan.
Det är kul att läsa alla teorier (frunkbananerna är bäst!),
Det är ingen teori, det funkar!
Men det måste vara mogna Chiquita.
Efter att ha dragit hem 8.9 i Teslan råkade jag ställa bananlådan i Audin.
Nu är farthållaren urkopplad och inga P-sensorer!
Eller så glömde jag sätta tillbaka några kontakter i fronten när jag lagade kamkedjan…
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Kommentar? Bättre teori?
Daniel
Så trodde jag också att det var. Men en kväll dök det upp en uppdatering i bilen trots att jag redan förbrukat dagens "sök efter uppdatering" ett par timmar tidigare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Tvek. Bor ett par hundra meter från SC, har advanced, men får uppdateringar sent.
Och jo tack på buggar. Autopiloten körde raskt in i motsatt fil på 30 väg häromdagen. Som tur var hade jag ett par meter till godo mot mötande trafik, så hann gripa in. Sen dess är det nej tack till autopilot.
Det är kul att läsa alla teorier (frunkbananerna är bäst!), men folk, det är inte så här det funkar med utrullning av säkerhetskritisk programvara. Det sker metodiskt och Tesla har troligen tydliga processer för detta som jag skrev ovan.
Det är väl snarare ganska vanligt att de beaktar location i utrullning av mjukvara med varierande granularitet. Det gör vi på jobbet på daglig basis…
Här är min teori hur uppdateringar blir tillgängliga.
Bilen kollar högst en gång per dygn. I början gör Tesla en uppdatering tillgänglig under ett kort tidsfönster. Den blir tillgänglig för de bilar som råkar kolla då. Sedan förlängs tidsfönstret successivt, så att fler och fler får uppdateringen.
Kommentar? Bättre teori?
Daniel
Så trodde jag också att det var. Men en kväll dök det upp en uppdatering i bilen trots att jag redan förbrukat dagens "sök efter uppdatering" ett par timmar tidigare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Tvek. Bor ett par hundra meter från SC, har advanced, men får uppdateringar sent.
Och jo tack på buggar. Autopiloten körde raskt in i motsatt fil på 30 väg häromdagen. Som tur var hade jag ett par meter till godo mot mötande trafik, så hann gripa in. Sen dess är det nej tack till autopilot.
Det är kul att läsa alla teorier (frunkbananerna är bäst!), men folk, det är inte så här det funkar med utrullning av säkerhetskritisk programvara. Det sker metodiskt och Tesla har troligen tydliga processer för detta som jag skrev ovan.
Det är väl snarare ganska vanligt att de beaktar location i utrullning av mjukvara med varierande granularitet. Det gör vi på jobbet på daglig basis…
Ja men knappast närhet till SC... Läs mitt inlägg en bit upp från den 14/5 kl 15.05.
Så trodde jag också att det var. Men en kväll dök det upp en uppdatering i bilen trots att jag redan förbrukat dagens "sök efter uppdatering" ett par timmar tidigare.
Däremot så verkar de som bor närmre ett SC få uppdateringar tidigare än andra. Jag har själv drygt 30 mil till närmsta och får de alltid sent.
Tvek. Bor ett par hundra meter från SC, har advanced, men får uppdateringar sent.
Och jo tack på buggar. Autopiloten körde raskt in i motsatt fil på 30 väg häromdagen. Som tur var hade jag ett par meter till godo mot mötande trafik, så hann gripa in. Sen dess är det nej tack till autopilot.
Det är kul att läsa alla teorier (frunkbananerna är bäst!), men folk, det är inte så här det funkar med utrullning av säkerhetskritisk programvara. Det sker metodiskt och Tesla har troligen tydliga processer för detta som jag skrev ovan.
Det är väl snarare ganska vanligt att de beaktar location i utrullning av mjukvara med varierande granularitet. Det gör vi på jobbet på daglig basis…
Ja men knappast närhet till SC... Läs mitt inlägg en bit upp från den 14/5 kl 15.05.
Så säker alltså? Fullt rimligt att ha SC som faktor ifall de lyckas bricka en Tesla eller två. Snabbt för SC att skicka ut tekniker isf.
Tvek. Bor ett par hundra meter från SC, har advanced, men får uppdateringar sent.
Och jo tack på buggar. Autopiloten körde raskt in i motsatt fil på 30 väg häromdagen. Som tur var hade jag ett par meter till godo mot mötande trafik, så hann gripa in. Sen dess är det nej tack till autopilot.
Det är kul att läsa alla teorier (frunkbananerna är bäst!), men folk, det är inte så här det funkar med utrullning av säkerhetskritisk programvara. Det sker metodiskt och Tesla har troligen tydliga processer för detta som jag skrev ovan.
Det är väl snarare ganska vanligt att de beaktar location i utrullning av mjukvara med varierande granularitet. Det gör vi på jobbet på daglig basis…
Ja men knappast närhet till SC... Läs mitt inlägg en bit upp från den 14/5 kl 15.05.
Så säker alltså? Fullt rimligt att ha SC som faktor ifall de lyckas bricka en Tesla eller två. Snabbt för SC att skicka ut tekniker isf.
Jag bor nära SC 50% av tiden och 50% av tiden är jag i ett fritidshus som är långt ifrån SC och jag kan inte se någon mönster när jag får uppdateringar beroende på var bilen är. Så har det varit i fem år och även när jag körde advanced updates. SC ligger i större städer där det finns fler bilar. Så sannolikheten att de rullas ut först där är större. osv.
Vad som är högst troligt är dock att Tesla vill ha en spridning av olika hårdvarukonfigurationer testade initialt och det gör man inte med "first come, first served" som var det jag invände mot först.
Generellt sett tror jag det är det svårt att observera mönster kring detta som enskild bilägare, utan man får gå på hur man skeppar mjukvara till en flotta av 100-tals oliak hårdvarukonfigurationer i allmänhet.