Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 maj 2024 18:35
martinot skrev: ↑16 maj 2024 16:53
Legato skrev: ↑16 maj 2024 06:36
Model Y är imo rolig att köra, men gissar att PS4 är ännu roligare. PS2 är helt klart ännu roligare.
PS2 tyckte jag var körglad och väldigt rolig att köra (förutom att mitt högerknä inte gillade mittkonsolen, men det har ju inget med köregenskaperna att göra), men gillade personligen inte alls MYP. Hade bokat en MYP, men avbeställde när jag fick provkört den. Bättre än många andra SUV, men gillade ändå inte att den hade mycket mer "busskänsla" än vad jag hade tänkt mig. Trodde den skulle likna min M3, och även nämnda PS2, i körkänsla, men blev personligen grymt besviken.
Har kört MY performance, och förstår din upplevelse.
Snabb men "talar inte" till mig som en lägre bil. Körställningen är trevligare i en låg bil tex.
Och det gungar inte lika mycket.
Att sedan Y är ful är en showstopper.
Har svårt för dessa mellan-SUV.
Då är tex iX coolare. En stor best. Inte snygg direkt men åtminstone cool.
Bryr mig inte så mycket om utseende (är inte så upptagen av prestige och yttre attribut på bilarna), men var mer att jag tyckte det fortfarande var för mycket busskänsla över körningen, och att köregenskaperna inte var i närheten av mina tre favoritelbilar gällande körkänsla (M3, PS2 och Taycan).
Gillar inte alls större SUVar som är ännu gungigare. Känns ännu mer som att bilen kör dig och att du är med på en kryssning, än att det är du som förare som har kontroll över och kör bilen. Har svårt att förklara, men skillnaden mellan M3 och MY var bra mycket större än vad jag trodde/hoppades på. Visste att det skulle vara sämre körkänsla, men trodde inte att den praktiska skillnaden skulle vara fullt så stor med tanke på att de delar så enormt mycket teknik och komponenter.
Nej. Nästa bil får nog bli en M3P. Men kommer självklart testköra innan jag plockar ut någon.
Väntar dock med att beställa tills att de löst vibrationsproblemen som verkar vara en barnsjukdom på den, samt att chansa på om vi kan så småningom kanske kan få hit någon M3P MiU med Panasonic (även om jag inte tror/räknar med det, tyvärr).
Skall jag någon gång köpa en SUV om jag har ett behov för det, så skall det vara en riktig maskin som någon av dessa nedan.
Inte en ful stads-SUV som varken är sportig eller ens bra som ett riktigt terränggående fordon (bara en dålig kompromiss som inte är bra på varken det ena eller andra).
https://ineosgrenadier.com/en/se/news/i ... s-fusilier
https://mercedes-benz-mag.se/eldriven-m ... ss-pa-vag/