Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1791
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av tor-ake »

Brages skrev: 19 maj 2024 17:55
tor-ake skrev: 19 maj 2024 17:17
Även om det är förmånsvärde bara 3 mån om året så är det ju ändå mellan 10 och 15 tkr som skall in till skattmasen jmf noll kronor om man äger den privat. Var ska man hitta en uppsida som väger upp det?
Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.

Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.

Det är ett intressant uppslag
Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
roffe_s
elbilist
Inlägg: 675
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av roffe_s »

tor-ake skrev: 20 maj 2024 07:38
Brages skrev: 19 maj 2024 17:55
tor-ake skrev: 19 maj 2024 17:17
Även om det är förmånsvärde bara 3 mån om året så är det ju ändå mellan 10 och 15 tkr som skall in till skattmasen jmf noll kronor om man äger den privat. Var ska man hitta en uppsida som väger upp det?
Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.

Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.

Det är ett intressant uppslag
Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.
Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.

Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).

Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…

Men som tankeexperiment är det intressant :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1399
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Verdi_ »

roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:01
tor-ake skrev: 20 maj 2024 07:38
Brages skrev: 19 maj 2024 17:55
tor-ake skrev: 19 maj 2024 17:17
Även om det är förmånsvärde bara 3 mån om året så är det ju ändå mellan 10 och 15 tkr som skall in till skattmasen jmf noll kronor om man äger den privat. Var ska man hitta en uppsida som väger upp det?
Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.

Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.

Det är ett intressant uppslag
Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.
Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.

Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).

Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…

Men som tankeexperiment är det intressant :)

Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

Tja, trädan bygger på att du som ägare av företaget inte på något sätt får bidraga till företagets investeringar under fem år vilket innebär svindyr diskretionär förvaltning där man är alltså är helt utlämnad åt vad denne förvaltare gör med kapitalet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
roffe_s
elbilist
Inlägg: 675
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av roffe_s »

Verdi_ skrev: 20 maj 2024 10:09
roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:01
tor-ake skrev: 20 maj 2024 07:38
Brages skrev: 19 maj 2024 17:55
tor-ake skrev: 19 maj 2024 17:17
Även om det är förmånsvärde bara 3 mån om året så är det ju ändå mellan 10 och 15 tkr som skall in till skattmasen jmf noll kronor om man äger den privat. Var ska man hitta en uppsida som väger upp det?
Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.

Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.

Det är ett intressant uppslag
Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.
Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.

Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).

Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…

Men som tankeexperiment är det intressant :)

Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp, brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet för en- eller fåmansbolag. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.

Allt beror ju på till syvende och sist på storleken på K10 och storleken på tillgångarna. I min personliga sits tar jag årligen utdelningar för K10-belopp å någon buffert upparbetas tyvärr inte.

https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1399
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Verdi_ »

roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:36
Verdi_ skrev: 20 maj 2024 10:09
roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:01
tor-ake skrev: 20 maj 2024 07:38
Brages skrev: 19 maj 2024 17:55


Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.

Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.

Det är ett intressant uppslag
Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.
Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.

Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).

Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…

Men som tankeexperiment är det intressant :)

Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp så man brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet om tillgångarna motsvarar ca 8 MKr. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.

https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Nej det är i vilket fall inte aktuellt än. Är inte ens 50 år än så måste väl harva på i 15-20 år till.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av John Galt »

Vilka regler gäller angående att göra om bilen från förmånsbil till en ren firmabil?

Och är det kanske så att han klarar sig på under 100 mil/år om det bara är en ren sommarbil?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 675
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av roffe_s »

Verdi_ skrev: 20 maj 2024 10:37
roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:36
Verdi_ skrev: 20 maj 2024 10:09
roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:01
tor-ake skrev: 20 maj 2024 07:38

Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.
Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.

Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).

Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…

Men som tankeexperiment är det intressant :)

Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp så man brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet om tillgångarna motsvarar ca 8 MKr. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.

https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Nej det är i vilket fall inte aktuellt än. Är inte ens 50 år än så måste väl harva på i 15-20 år till.
Ptjaa, själv är jag ca ett decennium äldre än Dig så funderingarna är något mer aktuella för mig.

Problemet är ju att jobbet fortfarande är ett intresse och det är enligt regelverket inte helt lätt att fortsätta verksamheten i eget eller närståendes bolag när man väl lagt firman i träda. Och att jobba för andra som anställd lockar liksom inte längre. Så i praktiken måste man se till att kunna leva bra på avtalspensioner och egna medel innan pengarna från det likviderade företaget kommer ägaren tillgodo.
John Galt skrev: 20 maj 2024 10:48
Vilka regler gäller angående att göra om bilen från förmånsbil till en ren firmabil?

Och är det kanske så att han klarar sig på under 100 mil/år om det bara är en ren sommarbil?
Ptjaa, enligt kapitlet "Bevisfrågor..." i länken till min första post ( https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21423.html ) ligger bevisbördan på brukaren/företaget att göra sannolikt att bilen inte är disponibel eller kan användas för annat än tjänsteärenden. Den ska alltså inte finnas tillgänglig vid hemmet utanför arbetstid utan vara uppställd vid företaget. Bara det är en försvårande faktor om företagets adress är identisk med hemadressen. Men mer info om bevisföringen finns i länken.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Pontus »

roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:49
Verdi_ skrev: 20 maj 2024 10:37
roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:36
Verdi_ skrev: 20 maj 2024 10:09
roffe_s skrev: 20 maj 2024 10:01
Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.

Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).

Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…

Men som tankeexperiment är det intressant :)

Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp så man brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet om tillgångarna motsvarar ca 8 MKr. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.

https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Nej det är i vilket fall inte aktuellt än. Är inte ens 50 år än så måste väl harva på i 15-20 år till.
Ptjaa, själv är jag ca ett decennium äldre än Dig så funderingarna är något mer aktuella för mig.

Problemet är ju att jobbet fortfarande är ett intresse och det är enligt regelverket inte helt lätt att fortsätta verksamheten i eget eller närståendes bolag när man väl lagt firman i träda. Och att jobba för andra som anställd lockar liksom inte längre. Så i praktiken måste man se till att kunna leva bra på avtalspensioner och egna medel innan pengarna från det likviderade företaget kommer ägaren tillgodo.
John Galt skrev: 20 maj 2024 10:48
Vilka regler gäller angående att göra om bilen från förmånsbil till en ren firmabil?

Och är det kanske så att han klarar sig på under 100 mil/år om det bara är en ren sommarbil?
Ptjaa, enligt kapitlet "Bevisfrågor..." i länken till min första post ( https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21423.html ) ligger bevisbördan på brukaren/företaget att göra sannolikt att bilen inte är disponibel eller kan användas för annat än tjänsteärenden. Den ska alltså inte finnas tillgänglig vid hemmet utanför arbetstid utan vara uppställd vid företaget. Bara det är en försvårande faktor om företagets adress är identisk med hemadressen. Men mer info om bevisföringen finns i länken.
Det där med bevisbördor till skatteverket verkar vara ganska godtyckligt. Har hört en del historier genom åren, senast var dock ett par år sedan.
En avlägsen vän fick genomgå en revision och dom hade flera tjänstebilar där man tagit extra utrustning (upp emot 200 tkr om jag minns rätt) på separat faktura för att slippa ett extra högt förmånsvärde. Där hade den ansvarige från skatteverket sagt att vi struntar i små saker som detta. Med reservation att detta var en utsago från någon jag inte känner alls väl.
Hos en gammal arbetsgivare så var man i stället extremt petig med småsummor kring en konferensresa som hållits på bolaget samt vilka bilresor som räknades som tjänsteresor eller inte.

Så i varje fall för några år sedan var det lite grann upp till personen som gjorde revisionen. Vilket i sig känns lite läskigt. Så man gör nog bäst i att vara säker på att man är på rätt sida gränsen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:

Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av dstr »

Been there, done that (Med Porsche GT3)

Du måste köra 100(?)mil om året i tjänsten för att företaget ska få göra avdrag för kostnader kring bilen.

Du slipper bara förmånsvärde de månader som bilen är obrukbar. Någon ferrari-ägare blev upptaxerad för han hade bilen avställd hemma på garageuppfarten. Han kunde alltså ställa på den när som helst och använda sin förmån - alltså var det 12mån/året förmånsvärde som gällde.

Så skaffa vinterförvaring där bilen stuvas undan så att du inte har någon tillgång/möjlighet till att bruka den.

...och är man fler som delar på bilen så får man dela på förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av spacecoin »

holden skrev: 20 maj 2024 11:39
Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:

Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
Vill man köra en sk 5:25-exit så kan man vad jag förstår ge förvaltningsinstruktioner inför uppdraget (men inte under). De flesta banker tillhandahållet ett sån't upplägg.

Se t ex:
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... 5-25-bolag

(inte en endorsement)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

spacecoin skrev: 20 maj 2024 12:35
holden skrev: 20 maj 2024 11:39
Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:

Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
Vill man köra en sk 5:25-exit så kan man vad jag förstår ge förvaltningsinstruktioner inför uppdraget (men inte under). De flesta banker tillhandahållet ett sån't upplägg.

Se t ex:
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... 5-25-bolag

(inte en endorsement)
Man kan ange en riskprofil, typ, men ingen kan ju se fem år framåt i tiden så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag skrev på den fullmakten. Lägg därtill att det kostar i storleksordningen 1,5% av kapitalet årligen, så det äter ju upp hela uppsidan om man inte får en stjärnförvaltare.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av spacecoin »

holden skrev: 20 maj 2024 13:00
spacecoin skrev: 20 maj 2024 12:35
holden skrev: 20 maj 2024 11:39
Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:

Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
Vill man köra en sk 5:25-exit så kan man vad jag förstår ge förvaltningsinstruktioner inför uppdraget (men inte under). De flesta banker tillhandahållet ett sån't upplägg.

Se t ex:
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... 5-25-bolag

(inte en endorsement)
Man kan ange en riskprofil, typ, men ingen kan ju se fem år framåt i tiden så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag skrev på den fullmakten. Lägg därtill att det kostar i storleksordningen 1,5% av kapitalet årligen, så det äter ju upp hela uppsidan om man inte får en stjärnförvaltare.
Jag tror att avgiften är förhandlingsbar, och givetvis inte gratis. Diskretionär förvaltning är definitivt inte riskfritt, men huvudmålet med upplägget är inte avkastning utan att halvera skatten om man vill få ut mycket pengar ur ett bolag som inte har en verksamhet längre.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av spacecoin »

holden skrev: 20 maj 2024 13:36
Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
Förvaltningsavgift 150tkr x 5 = 750k. Skatten med 5:25 = 2 M ger totalt 2.75M. Skatten utan 5:25 = 5 M. Fortfarande en bra affär även om det "bara" är 10 M i bolaget.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

spacecoin skrev: 20 maj 2024 13:38
holden skrev: 20 maj 2024 13:36
Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
Förvaltningsavgift 150tkr x 5 = 750k. Skatten med 5:25 = 2 M ger totalt 2.75M. Skatten utan 5:25 = 5 M. Fortfarande en bra affär även om det bara är 10 M.
Om kapitalet finns kvar ja, det kan ha gått rejält söderut också.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av spacecoin »

holden skrev: 20 maj 2024 13:40
spacecoin skrev: 20 maj 2024 13:38
holden skrev: 20 maj 2024 13:36
Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
Förvaltningsavgift 150tkr x 5 = 750k. Skatten med 5:25 = 2 M ger totalt 2.75M. Skatten utan 5:25 = 5 M. Fortfarande en bra affär även om det bara är 10 M.
Om kapitalet finns kvar ja, det kan ha gått rejält söderut också.
Som sagt kan du sätta ramar för vad förvaltaren får göra och inte i uppdragsbrevet. Marknaden kan alltid tanka oavsett om du förvaltar själv eller om du ber någon annan göra det.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

Om avkastningen är noll kommer kapitalet att minska med förvaltningsavgiften varje år, för att du ska ha 10 mkr kvar efter år fem måste du haft en avkastning som täckt förvaltningkostnaderna. Och jag får inte ihop att det skulle bli 5 mkr i skatt oavsett.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av spacecoin »

holden skrev: 20 maj 2024 13:50
Om avkastningen är noll kommer kapitalet att minska med förvaltningsavgiften varje år, för att du ska ha 10 mkr kvar efter år fem måste du haft en avkastning som täckt förvaltningkostnaderna. Och jag får inte ihop att det skulle bli 5 mkr i skatt oavsett.
Ska du överföra 10 M från ett bolag till privat utan diskretionär förvaltning blir skatten 5M (kapitalvinst). Gör du det på 5 år med DF och 5:25 regelverket blir skatten 2,5M plus DF-avgifter.
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Brages »

spacecoin skrev: 20 maj 2024 21:16
holden skrev: 20 maj 2024 13:50
Om avkastningen är noll kommer kapitalet att minska med förvaltningsavgiften varje år, för att du ska ha 10 mkr kvar efter år fem måste du haft en avkastning som täckt förvaltningkostnaderna. Och jag får inte ihop att det skulle bli 5 mkr i skatt oavsett.
Ska du överföra 10 M från ett bolag till privat utan diskretionär förvaltning blir skatten 5M (kapitalvinst). Gör du det på 5 år med DF och 5:25 regelverket blir skatten 2,5M plus DF-avgifter.
Håller med men det beskattas väl som inkomst av tjänst (ej kapital)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av spacecoin »

Ja precis, helt rätt. Det är en blandning men i huvudsak som tjänst.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Pontus »

Brages skrev: 21 maj 2024 00:22
spacecoin skrev: 20 maj 2024 21:16
holden skrev: 20 maj 2024 13:50
Om avkastningen är noll kommer kapitalet att minska med förvaltningsavgiften varje år, för att du ska ha 10 mkr kvar efter år fem måste du haft en avkastning som täckt förvaltningkostnaderna. Och jag får inte ihop att det skulle bli 5 mkr i skatt oavsett.
Ska du överföra 10 M från ett bolag till privat utan diskretionär förvaltning blir skatten 5M (kapitalvinst). Gör du det på 5 år med DF och 5:25 regelverket blir skatten 2,5M plus DF-avgifter.
Håller med men det beskattas väl som inkomst av tjänst (ej kapital)
Men i så fall ska det väl betalas socialavgifter också eller? 10M / 1.31 × 0,45 borde väl vara vad man får kvar om det tas ut rakt av?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 409
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Intressant tråd, tack till alla som bidrar. Själv läser jag och lär mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1399
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Verdi_ »

Pontus skrev: 21 maj 2024 06:24
Brages skrev: 21 maj 2024 00:22
spacecoin skrev: 20 maj 2024 21:16
holden skrev: 20 maj 2024 13:50
Om avkastningen är noll kommer kapitalet att minska med förvaltningsavgiften varje år, för att du ska ha 10 mkr kvar efter år fem måste du haft en avkastning som täckt förvaltningkostnaderna. Och jag får inte ihop att det skulle bli 5 mkr i skatt oavsett.
Ska du överföra 10 M från ett bolag till privat utan diskretionär förvaltning blir skatten 5M (kapitalvinst). Gör du det på 5 år med DF och 5:25 regelverket blir skatten 2,5M plus DF-avgifter.
Håller med men det beskattas väl som inkomst av tjänst (ej kapital)
Men i så fall ska det väl betalas socialavgifter också eller? 10M / 1.31 × 0,45 borde väl vara vad man får kvar om det tas ut rakt av?

Japp. Och att betala ut lön med pengar som i ett sånt här scenario är vinstbeskattade i företaget gör det till en extra dålig idé väl? Normalt minskar lönekostnaden vinsten i bolaget och sänker skatten som bolaget måste betala.
Skriv svar