Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Cifius
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 feb 2024 22:24

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Cifius »

Ni som går i väntans tider - vet ni hur Tesla kommer lösa den nya blockaden av reg-skyltarna? Kan vi förvänta oss någon försening pga det?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Maw »

martinot skrev: 19 maj 2024 16:58
HelectriC skrev: 19 maj 2024 10:56
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Jag kanske missat något, men är inte den nya P något snabbare än den gamla P och inte tvärt om?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Maw skrev: 19 maj 2024 20:25
martinot skrev: 19 maj 2024 16:58
HelectriC skrev: 19 maj 2024 10:56
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Jag kanske missat något, men är inte den nya P något snabbare än den gamla P och inte tvärt om?
Den är självklart någon tiondel snabbare, jag har för mig den gamla hade 3,3 sekunder 0-100.

Leverans i staterna påbörjad:

M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11716
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 19 maj 2024 18:46
martinot skrev: 19 maj 2024 16:58
HelectriC skrev: 19 maj 2024 10:56
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Just 0-100 tycker jag är något man blir väldigt intresserad av innan man haft bilar med bra acc. Jag gick tex från BMW i4 M50 med 0-100 på ca 3,7 sek till Porsche Taycan CT4 med 0-100 på ca 4,7 sek. Den sekunden i skillnad är egentligen enorm, men ändå så känns Porschen som en betydligt roligare bil och mycket mer fulländad som körmaskin eftersom fjädring, väghållning etc är på en mycket högre nivå än BMW. Om nu nya M3P är någon tiondels sekund långsammare än förra versionen så tror jag inte det spelar någon roll alls om resten av bilen blivit bättre; fjädring, stolar, ljudisolering etc.
Problemet med Tesla är inte 0-100. Problemet är 100-150. Det är där jag skulle önskat mer effekt på nya M3P.

Ett annat problem med Tesla är att det är bara bra acc vid hög SoC. Skulle gärna önskat att effekten på nya M3P (från Kina) inte var lika beroende av hög SoC.

Detta verkar vara betydligt värre på M3P med LG, än de nya M3P (eller gamla första M3P) med Panasonic.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

martinot skrev: 20 maj 2024 02:49
HelectriC skrev: 19 maj 2024 18:46
martinot skrev: 19 maj 2024 16:58
HelectriC skrev: 19 maj 2024 10:56
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Just 0-100 tycker jag är något man blir väldigt intresserad av innan man haft bilar med bra acc. Jag gick tex från BMW i4 M50 med 0-100 på ca 3,7 sek till Porsche Taycan CT4 med 0-100 på ca 4,7 sek. Den sekunden i skillnad är egentligen enorm, men ändå så känns Porschen som en betydligt roligare bil och mycket mer fulländad som körmaskin eftersom fjädring, väghållning etc är på en mycket högre nivå än BMW. Om nu nya M3P är någon tiondels sekund långsammare än förra versionen så tror jag inte det spelar någon roll alls om resten av bilen blivit bättre; fjädring, stolar, ljudisolering etc.
Problemet med Tesla är inte 0-100. Problemet är 100-150. Det är där jag skulle önskat mer effekt på nya M3P.

Ett annat problem med Tesla är att det är bara bra acc vid hög SoC. Skulle gärna önskat att effekten på nya M3P (från Kina) inte var lika beroende av hög SoC.

Detta verkar vara betydligt värre på M3P med LG, än de nya M3P (eller gamla första M3P) med Panasonic.
Men hur vet du hur nya M3P accar 100-150? Har man skalat två tiondelar 0-100 borde det vara någon skillnad även där, gissar jag.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1614
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

holden skrev: 20 maj 2024 08:46
martinot skrev: 20 maj 2024 02:49
HelectriC skrev: 19 maj 2024 18:46
martinot skrev: 19 maj 2024 16:58
HelectriC skrev: 19 maj 2024 10:56
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Just 0-100 tycker jag är något man blir väldigt intresserad av innan man haft bilar med bra acc. Jag gick tex från BMW i4 M50 med 0-100 på ca 3,7 sek till Porsche Taycan CT4 med 0-100 på ca 4,7 sek. Den sekunden i skillnad är egentligen enorm, men ändå så känns Porschen som en betydligt roligare bil och mycket mer fulländad som körmaskin eftersom fjädring, väghållning etc är på en mycket högre nivå än BMW. Om nu nya M3P är någon tiondels sekund långsammare än förra versionen så tror jag inte det spelar någon roll alls om resten av bilen blivit bättre; fjädring, stolar, ljudisolering etc.
Problemet med Tesla är inte 0-100. Problemet är 100-150. Det är där jag skulle önskat mer effekt på nya M3P.

Ett annat problem med Tesla är att det är bara bra acc vid hög SoC. Skulle gärna önskat att effekten på nya M3P (från Kina) inte var lika beroende av hög SoC.

Detta verkar vara betydligt värre på M3P med LG, än de nya M3P (eller gamla första M3P) med Panasonic.
Men hur vet du hur nya M3P accar 100-150? Har man skalat två tiondelar 0-100 borde det vara någon skillnad även där, gissar jag.
Ja, den testen är den mest intressanta för tillfället.
Jag håller tummarna för både bättre flås över 100 km/h samt vid lägre SoC, även med LG.

Men det borde snart bli klarlagt när leveranserna startar. :)

Annars tycker jag att bilen som helhet verkar vara ett riktigt kap och väldigt attraktivt prissatt.

Med det sagt hade jag inte tackat nej om de lagt på 50tkr och gjort en ”riktig” Ludicrous.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11716
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av martinot »

holden skrev: 20 maj 2024 08:46
martinot skrev: 20 maj 2024 02:49
HelectriC skrev: 19 maj 2024 18:46
martinot skrev: 19 maj 2024 16:58
HelectriC skrev: 19 maj 2024 10:56
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Just 0-100 tycker jag är något man blir väldigt intresserad av innan man haft bilar med bra acc. Jag gick tex från BMW i4 M50 med 0-100 på ca 3,7 sek till Porsche Taycan CT4 med 0-100 på ca 4,7 sek. Den sekunden i skillnad är egentligen enorm, men ändå så känns Porschen som en betydligt roligare bil och mycket mer fulländad som körmaskin eftersom fjädring, väghållning etc är på en mycket högre nivå än BMW. Om nu nya M3P är någon tiondels sekund långsammare än förra versionen så tror jag inte det spelar någon roll alls om resten av bilen blivit bättre; fjädring, stolar, ljudisolering etc.
Problemet med Tesla är inte 0-100. Problemet är 100-150. Det är där jag skulle önskat mer effekt på nya M3P.

Ett annat problem med Tesla är att det är bara bra acc vid hög SoC. Skulle gärna önskat att effekten på nya M3P (från Kina) inte var lika beroende av hög SoC.

Detta verkar vara betydligt värre på M3P med LG, än de nya M3P (eller gamla första M3P) med Panasonic.
Men hur vet du hur nya M3P accar 100-150? Har man skalat två tiondelar 0-100 borde det vara någon skillnad även där, gissar jag.
Jag skrev vad jag önskar att se med den nya M3P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 20 maj 2024 08:46
Men hur vet du hur nya M3P accar 100-150? Har man skalat två tiondelar 0-100 borde det vara någon skillnad även där, gissar jag.
I låga farter är motorstarka bilar inte begränsade av effekt, utan av grepp. Den maximala kraft som bilen kan skapa för att accelerera ges av F=P/v, men det betyder att i låga farter blir F större än vad greppet tillåter (i praktiken blir det ofta inte så, eftersom det är vanligt att tillverkare endera väljer en utväxling så att effekten i låga farter inte blir för hög, eller också stryper man bilen elektroniskt i låga farter). Exakt var brytpunkten då motoreffekten börjar vara begränsande ligger beror på motoreffekt, effektkurvans form, fordonets vikt, vilka däck som används, vilket underlag man kör på, osv. En gissning är att för en M3P ligger den en bit över 50 km/h. Det betyder att M3P kanske kan förbättra tiden 0-100 med någon tiondel eller så t ex med bättre däck, eller bättre antispinnsystem. En annan möjlighet är at Tesla klockat den nya bilen på en riktig dragstrip i stället för på vanlig asfalt. Greppet är mycket bättre på den typ av preparerat underlag som en dragstrip har.
När det gäller accelerationen 100-150 km/h eller högre måste en bil ha betydligt mer effekt än vad M3P har för att greppet ska begränsa. I sådana farter är effekten avgörande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1614
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

Niklas Z skrev: 21 maj 2024 06:48
holden skrev: 20 maj 2024 08:46
Men hur vet du hur nya M3P accar 100-150? Har man skalat två tiondelar 0-100 borde det vara någon skillnad även där, gissar jag.
I låga farter är motorstarka bilar inte begränsade av effekt, utan av grepp. Den maximala kraft som bilen kan skapa för att accelerera ges av F=P/v, men det betyder att i låga farter blir F större än vad greppet tillåter (i praktiken blir det ofta inte så, eftersom det är vanligt att tillverkare endera väljer en utväxling så att effekten i låga farter inte blir för hög, eller också stryper man bilen elektroniskt i låga farter). Exakt var brytpunkten då motoreffekten börjar vara begränsande ligger beror på motoreffekt, effektkurvans form, fordonets vikt, vilka däck som används, vilket underlag man kör på, osv. En gissning är att för en M3P ligger den en bit över 50 km/h. Det betyder att M3P kanske kan förbättra tiden 0-100 med någon tiondel eller så t ex med bättre däck, eller bättre antispinnsystem. En annan möjlighet är at Tesla klockat den nya bilen på en riktig dragstrip i stället för på vanlig asfalt. Greppet är mycket bättre på den typ av preparerat underlag som en dragstrip har.
När det gäller accelerationen 100-150 km/h eller högre måste en bil ha betydligt mer effekt än vad M3P har för att greppet ska begränsa. I sådana farter är effekten avgörande.
Accelerationen 100-150 beror ju också på hur effektkurvan ser ut. Jag hoppas på en längre ”platå” där hög effekt kan tas ut under en längre tid

Men här spelar ju batterityp in och Panasonic har levererat bättre här. Men jag hoppas att det kommer märkas en skillnad mot dagens M3P även om batteriet är samma. Kanske de lyckats finetuna med den nya bakre motorn? Vad säger du AAAKE?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Niklas Z »

pefreli skrev: 21 maj 2024 07:57
Accelerationen 100-150 beror ju också på hur effektkurvan ser ut. Jag hoppas på en längre ”platå” där hög effekt kan tas ut under en längre tid.
Ja, självklart. När jag talar om effekt så menar jag den effekt som faktiskt kan levereras i det aktuella ögonblicket. Kör man inte i den hastighet (eller det varvtal) då motorn kan leverera maximal effekt måste man givetvis använda den effekt som finns tillgänglig i just det ögonblicket.
Om jag inte minns fel har väl Tesla utvecklat en annan motor för Plaid, som inte tappar effekt lika mycket när varvtalet och hastigheten stiger över en viss nivå. Finns det någon information som visar om M3 Ludicrous får en liknande typ av motor?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3904
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 21 maj 2024 07:57

Accelerationen 100-150 beror ju också på hur effektkurvan ser ut. Jag hoppas på en längre ”platå” där hög effekt kan tas ut under en längre tid
Tesla vridmomentsbegränsar bilarna i lägre fart.
Effekt = vridmoment gånger varvtal.

Momentkurvan går i princip direkt upp till fullt vridmoment från noll-fart och i och med det börjar effektkurvan på noll vid noll-fart och stiger sedan som en relativt rät linje tills momentet börjar avta och max effekt nås.
Momentet avtar pga ”back EMF” (har inget bra svenskt ord för det, men interna resistansen i motorn ökar med ökat varvtal, ungefär).

Tesla har angett att det är högre vridmoment i nya P, vilket i så fall innebär bättre acc vid lägre fart. Eftersom toppeffekten är lägre med LG kommer effekten ( = vridmomentet) att minska fortare än i gamla P med Panasonic eller USA-versionen.
Det är möjligt att man byggt motorerna så att man får mindre back-EMF och därmed tappar mindre vrid/efffekt i högre farter.

Jag skulle dock tro att man hade behövt ett batteri med högre spänning för att kunna kompensera för back-EMF i högre farter, precis som Plaid troligen gör.
pefreli skrev: 21 maj 2024 07:57
Men här spelar ju batterityp in och Panasonic har levererat bättre här. Men jag hoppas att det kommer märkas en skillnad mot dagens M3P även om batteriet är samma. Kanske de lyckats finetuna med den nya bakre motorn? Vad säger du AAAKE?
Jo, med mer vrid i botten sparas lite tid i acc i låg fart. Men man kommer fortare upp i batteriets begränsning vilket gör att man måste strypa effekten (eller att effekten stryps själv av batteriet)

Med äldre P med Panasonic började bilen tappa vrid vid ~ 70km/h och nåde toppeffekten vid ~85 km/h.
IMG_8942.jpeg

Har man mer vrid initialt måste/kommer vridmomentet minska fortare. Så bättre tryck från noll, och ett tidigare avtagande.
Har vi tur har man löst så motorerna kan hålla i effekten bättre över 100 km/h men jag skulle tyvärr inte våga hoppas på det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av flamman »

Den här har eivissa på TFF tagit fram med skillnader från tidigare M3P och skillnad Kina/USA:
IMG_0270.png
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 21 maj 2024 08:36
pefreli skrev: 21 maj 2024 07:57

Accelerationen 100-150 beror ju också på hur effektkurvan ser ut. Jag hoppas på en längre ”platå” där hög effekt kan tas ut under en längre tid
Tesla vridmomentsbegränsar bilarna i lägre fart.
Effekt = vridmoment gånger varvtal.

Momentkurvan går i princip direkt upp till fullt vridmoment från noll-fart och i och med det börjar effektkurvan på noll vid noll-fart och stiger sedan som en relativt rät linje tills momentet börjar avta och max effekt nås.
Momentet avtar pga ”back EMF” (har inget bra svenskt ord för det, men interna resistansen i motorn ökar med ökat varvtal, ungefär).

Tesla har angett att det är högre vridmoment i nya P, vilket i så fall innebär bättre acc vid lägre fart. Eftersom toppeffekten är lägre med LG kommer effekten ( = vridmomentet) att minska fortare än i gamla P med Panasonic eller USA-versionen.
Det är möjligt att man byggt motorerna så att man får mindre back-EMF och därmed tappar mindre vrid/efffekt i högre farter.

Jag skulle dock tro att man hade behövt ett batteri med högre spänning för att kunna kompensera för back-EMF i högre farter, precis som Plaid troligen gör.
pefreli skrev: 21 maj 2024 07:57
Men här spelar ju batterityp in och Panasonic har levererat bättre här. Men jag hoppas att det kommer märkas en skillnad mot dagens M3P även om batteriet är samma. Kanske de lyckats finetuna med den nya bakre motorn? Vad säger du AAAKE?
Jo, med mer vrid i botten sparas lite tid i acc i låg fart. Men man kommer fortare upp i batteriets begränsning vilket gör att man måste strypa effekten (eller att effekten stryps själv av batteriet)

Med äldre P med Panasonic började bilen tappa vrid vid ~ 70km/h och nåde toppeffekten vid ~85 km/h.

IMG_8942.jpeg


Har man mer vrid initialt måste/kommer vridmomentet minska fortare. Så bättre tryck från noll, och ett tidigare avtagande.
Har vi tur har man löst så motorerna kan hålla i effekten bättre över 100 km/h men jag skulle tyvärr inte våga hoppas på det.
I princip arbetar alla trefasmotorer med konstant V/Hz. Vid 0 rpm är både spänning och frekvens noll, sedan följs de åt när varvtal och hastighet ökar. Vid ett visst varvtal kan inte spänningen öka mer och över detta varvtal går motorn med fältförsvagning, därför minskar vridmomentet vid högre varv/hastighet och därmed även effekten.
Bilens utväxling och motorns egenskaper bestämmer vid vilket varvtal detta inträffar. Med fast utväxling får man alltså kompromissa mellan toppfart och acc.
Jag har för mig att jag läst att vissa elbilar har olika utväxling fram respektive bak, men det finns i alla fall några elbilar med "växellåda" som gör att man kan leverera max effekt vid två olika hastigheter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1398
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Verdi_ »

Teslas 0-100 tider är alltid lite dopade. Dels av rollouten men också det där Tesla-typiska rycket från stillastående.

Man kan ju jämföra M3P mot i4:an. Officiellt ska de göra 0-100 på 3,3 respektive 3,9 sekunder. 6 tiondelar snabbare liksom. Wow.

Men sen uppmätta tider... i4:an är 0,2 sekunder långsammare till 100 men 0,4 sekunder snabbare till 200. Dvs snabbare i fart men långsammare från stillastående (vikten också, den är tyngre).

Model 3 Performance
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
Acceleration (kph)
0 - 40 kph 1.4 s
0 - 50 kph 1.6 s
0 - 60 kph 2.0 s
0 - 70 kph 2.5 s
0 - 80 kph 2.7 s
0 - 90 kph 3.3 s
0 - 100 kph 3.4 s
0 - 110 kph 4.4 s
0 - 120 kph 4.8 s
0 - 130 kph 5.5 s
0 - 140 kph 6.6 s
0 - 150 kph 7.2 s
0 - 160 kph 8.2 s
0 - 170 kph 9.8 s
0 - 180 kph 11.0 s
0 - 190 kph 12.9 s
0 - 200 kph 13.6 s
0 - 250 kph 30.1 s
60 - 100 kph 1.6 s
80 - 120 kph 2.1 s
Est. 100 - 140 kph 3.2 s
100 - 200 kph 10.1 s

BMW i4 M50
https://fastestlaps.com/models/bmw-i4-m50
Acceleration (kph)
0 - 40 kph 1.4 s
0 - 50 kph 1.7 s
0 - 60 kph 2.1 s
0 - 80 kph 2.9 s
0 - 100 kph 3.6 s
0 - 120 kph 5.1 s
0 - 130 kph 5.8 s
0 - 140 kph 6.7 s
0 - 150 kph 7.0 s
0 - 160 kph 8.0 s
0 - 180 kph 10.7 s
0 - 200 kph 13.2 s
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3904
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

flamman skrev: 21 maj 2024 09:34
Den här har eivissa på TFF tagit fram med skillnader från tidigare M3P och skillnad Kina/USA:
IMG_0270.png
Jag känner eivissa, jobbade några dagar med honom för några veckor sen, så vi pratade en del nya M3P ;)

Det blir först när vi har tex hans loggar som vi riktigt vet.
Det vi ser i tabellen är lite loggade max-värden och Teslas Specs.

För USA-versionen kan vi nog räkna med att den är de där 2 tiondelarna snabbare till 100.

För EU, med LG-batteriet är det troligt att den har svårt att nå dit. Speciellt om batteriet inte har 85-90% SOC och inte är ~35C eller varmare. (Såvida man inte lyckas släppa på mer ur LG-batteriet, men jag tror inte det batteriet alls klarar det…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3904
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 21 maj 2024 09:35
Jag har för mig att jag läst att vissa elbilar har olika utväxling fram respektive bak, men det finns i alla fall några elbilar med "växellåda" som gör att man kan leverera max effekt vid två olika hastigheter.
Bra post Mike! ;)

Ja, för model 3/Y med de flesta motorsetuper så droopar bakre motorn (permanentmagnetmotor) mer i torque/power än den främre inductionsmotorn gör.
IMG_8943.jpeg
Man har ju löst det väldigt bra i Plaid där motorerna håller effekten från där man släpper på full effekt tills toppfart. (Tre likadana permanentmagnetmotorer).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Fick nu regnummer, VIN och 19 juni som upphämtningsdatum.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jimmyfloyd
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2024 21:41

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av jimmyfloyd »

holden skrev:
Fick nu regnummer, VIN och 19 juni som upphämtningsdatum.
Grattis! En av de första jag sett som fått bekräftat datum och VIN nummer vad jag sett iaf.

Jag har fått regnummer, VIN endast via slutfakturan. Leverans beräknad mellan 18/6-30/6 i Trelleborg.

Ultra red
Svart interiör
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10482
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

holden skrev: 21 maj 2024 17:22
Fick nu regnummer, VIN och 19 juni som upphämtningsdatum.
Står det Long Range på car.info även för dig?

Fått SMS om 19e juni? Jag har inget SMS, bara 7e juni preliminärt på fakturan, men det är första datum i intervallet sen innan så tror inte det säger något.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1614
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

holden skrev: 21 maj 2024 21:54
Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Jo det är 20 tum både fram och bak. Men staggered, dvs bredare bak.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

pefreli skrev: 21 maj 2024 22:31
holden skrev: 21 maj 2024 21:54
Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Jo det är 20 tum både fram och bak. Men staggered, dvs bredare bak.
Aha. Säkert något klipp på tuben där dom påstod att det var 19 fram som förvirrade.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3904
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 21 maj 2024 22:33
pefreli skrev: 21 maj 2024 22:31
holden skrev: 21 maj 2024 21:54
Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Jo det är 20 tum både fram och bak. Men staggered, dvs bredare bak.
Aha. Säkert något klipp på tuben där dom påstod att det var 19 fram som förvirrade.
eivissas certifieringsdata på tff-forum.de:
IMG_8948.jpeg
Levereras med 20”. 19” är option, kanske track pack.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

I något klipp sades att den levereras med 19 tummare på den kinesiska marknaden, om det nu stämmer.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Franz »

holden skrev: 21 maj 2024 21:54
Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Någon som har lust att pm:a mig med regnr på en ny M3 P så kan jag se till att den och resten blir rätt matchade på car.info.
Driver sajten Car.info
Skriv svar