Freez skrev: ↑22 maj 2024 06:59
Privatleasa är sällan en bra affär, om inte som du skriver restvärdet sjunker ovanligt mycket eller inte har råd med en kontantinsats.
If sammanfattar det ganska bra.
Nackdelar med leasing
Leasing är i allmänhet dyrare än att köpa bilen.
Du har ingen bil att sälja när hyresperioden är över.
Om ditt behov ändras under hyresperioden kan det vara dyrt att komma ur kontraktet.
Onormalt slitage, småskador, missad service eller om du kört längre än vad som avtalats kan bli dyrt vid återlämning av bilen.
Priset på försäkring är i princip detsamma oavsett om du leasar eller äger en bil.
https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... df96d9c445
Jag är inne på min femte leasingbil, för mig har det varit en solklar vinst varje gång jämfört med att köpa.
Man slipper binda upp kapital, jag är rätt aktiv på börsen och har tjänat många hundra tusen på att låta pengarna jobba istället för att sitta låsta i en bil. Dessutom påverkar det inte ens lånetak som ett bolån gör, som är en extra kredit.
Inget är svart eller vitt, finns det dåliga privatleasingdeals? Absolut, precis som att det finns dåliga deals att köpa en bil.
Jag har aldrig haft några problem vid återlämning, aldrig några extra kostnader.
Men en bra privatlesingdeal slår alltid en bra köpdeal. Vilket vi t ex kan se på Teslas Privatleasingdeal deal på 7k för en MYP jämfört med att köpa den.
Nu har vi en MG ZS som tredjebil, den kostar mig 3800 kr i månaden inklusive allt. Lycka till att slå det genom ett köp på en bil som kostar 450k.
Man ska inte heller glömma att ofta får samma handlar sälja samma bil två gånger, så de kan tjäna lite mindre pengar vid varje enskild tillfälle, och de får också ruljans på antal bilar...
BYD och MG har också kört hårt på PV för att komma in på marknaden med subventionerade deals.