Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev: 22 maj 2024 14:25
Sabbe skrev: 22 maj 2024 07:20
Upp över 6% igår

Menas väl försenad till 2026... ;)

https://www.electrive.com/2024/04/23/wa ... esla-semi/
More than six years have passed since PepsiCo ordered 100 units of the Semi electric truck from Tesla at the end of 2017. However, according to an agency report, Tesla has only delivered 36 of them to PepsiCo so far. Other customers are apparently also still waiting for their ordered Tesla trucks.
"Tesla fortsätter lågskalig pilot-tillverkning av en semi per mån" Aktien upp 6%. Rimligt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2437
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Sabbe skrev: 22 maj 2024 07:20
Upp över 6% igår

Härligt!

Även leveranser av Cybertruck verkar stiga:

https://alltomelbil.se/tesla-cybertruck ... orvanande/

Såg själv Cybertruck i helgen och den är mycket häftigare i verkligheten än på bild (även om den är för stor för min smak).

MVH
IMG_20240518_153910_133.jpg
Sabbe
Inlägg: 1378
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 23 maj 2024 11:06
"superfactory"... Tesla alltså. Är det bättre eller sämre än "giga"? Varför inte giga-super?

Här kallas den "Mega":
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag trodde begreppen Megafactory och Gigafactory refererade till kapaciteten i batterierna
När man nu pratar om Superfactory inser jag att min tes inte är korrekt. Eller är ”super” plötsligt en SI-enhet?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 23 maj 2024 11:08
Sabbe skrev: 23 maj 2024 11:06
"superfactory"... Tesla alltså. Är det bättre eller sämre än "giga"? Varför inte giga-super?

Här kallas den "Mega":
Jag tror iofs detta bara är en fråga om "lost in translation", det är samma event, fabrik, och uttalande av Zhu som båda dessa artiklar handlar om, övesrättningen "Megafactory" används också i samma uttalande på följande länk:
https://cnevpost.com/2024/05/23/tesla-b ... gafactory/

"Megafactory" tror jag är det "rätta" namnet, det syftar på att det är Megapacks som tillverkas (ska tillverkas) där.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

"Elon Musk won’t have it easy on his outsized pay package. Proxy adviser ISS joined Glass Lewis in urging Tesla investors to reject the $56 billion compensation plan."

Det blir spännande.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2437
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

spacecoin skrev: 31 maj 2024 12:58
"Elon Musk won’t have it easy on his outsized pay package. Proxy adviser ISS joined Glass Lewis in urging Tesla investors to reject the $56 billion compensation plan."

Det blir spännande.
Bättre att börja med utdelningen till alla aktieägare istället. Börja med minst 1% på årsbasis och se till att varje år höja lite.

Skulle vara kul om TSLA kan bli en ny "dividend king" med tiden.

MVH
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

2018: "skulle du mot förmodan lyckas tiodubbla aktiekursen lovar vi att du ska få massa pengar aktier!"

2024: "skojar bara"
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 16:52
2018: "skulle du mot förmodan lyckas tiodubbla aktiekursen lovar vi att du ska få massa pengar aktier!"

2024: "skojar bara"

Ja fast han har gjort det med delvis oschyssta metoder. Direkta lögner om FSD osv.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ONSatan »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 16:52
2018: "skulle du mot förmodan lyckas tiodubbla aktiekursen lovar vi att du ska få massa pengar aktier!"

2024: "skojar bara"
2021 (när jag köpte min Tesla): ”Vi tar idag betalt för tex FSD och Radar”
2024: ”skojar bara”
(Saker förändras)
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8769
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 16:52
2018: "skulle du mot förmodan lyckas tiodubbla aktiekursen lovar vi att du ska få massa pengar aktier!"

2024: "skojar bara"
Kan hålla med om att har man lovat något så bör man hålla det.

MEN Elon är ju inte själv den som håller allt han lovar som några redan påpekat. När jag beställde min första Tesla med teknikpaketet 2014 hette det att inom några månader kan bilen själv åka ut ur garaget och fram till din ytterdörr för att hämta dig.

Så i just det här fallet kan man fråga sig om inte aktieägarna har rätt till en andra omgång tyckande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 16:52
2018: "skulle du mot förmodan lyckas tiodubbla aktiekursen lovar vi att du ska få massa pengar aktier!"

2024: "skojar bara"
Hur tänker du om lönsamheten är under 10% på auto i fem år framåt, tillväxten är låg eller negativ, och FSD och roboten aldrig blir något? Q2 kommer att bli en katastrof gissar jag. Dom växer inte i Kina trots räntefria lån i FEM år.

Börskursen 2020 var ju baserad på rena fabrikationer att alla Teslor skulle bli robotaxis och det skulle vara 50% tillväxt per år till 2030 (20 miljoner bilar - nu kommer de inte att ens komma upp i 5M gissar jag). Istället är leveransen nu från Elon är ju högst tveksam. Twitter och annat skit. Elons nya bäbis "xAI" tog precis in $6B till en värdering på $30B. Trots att Elon blånekat hela våren om att det skulle göras. Reuters rapporterade det i januari redan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 31 maj 2024 17:13
TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 16:52
2018: "skulle du mot förmodan lyckas tiodubbla aktiekursen lovar vi att du ska få massa pengar aktier!"

2024: "skojar bara"
Hur tänker du om lönsamheten är under 10% på auto i fem år framåt, tillväxten är låg eller negativ, och FSD och roboten aldrig blir något? Q2 kommer att bli en katastrof gissar jag.
Vad som ev händer i framtiden påverkar inte en överenskommelse om en bonustrappa som avsåg åren 2018-2022. Jag anser att ingångna avtal skall hållas.

Ifall utvecklingen de närmaste åren blir så bedrövlig som vi tror får väl Elon bli utan lön i framtiden. (Eller snarare få lagstadgad minimilön som han skänker bort till välgörenhet, som hittills.) Eller kickas.

Men att retroaktivt dra tillbaka en belöning för en så enastående prestation som ingen trodde var möjlig att genomföra när planen presenterades är bara småsint. Skulle jag vara Elon skulle jag säga "fuckit" och lämna Tesla om jag gick miste om en utlovad belöning.

Viktigt att komma ihåg att paketet har redan röstats igenom 2018. Att det ska röstas om det nu igen tycker jag är ytterst konstigt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 17:39
Skulle jag vara Elon skulle jag säga "fuckit" och lämna Tesla om jag gick miste om en utlovad belöning.
Kanske är det just detta en del av aktieägarna hoppas på.

Elons glansdagar i Tesla verkar vara över. Kanske dags för honom att göra något annat.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Utan Elon tror jag att Tesla aktien kommer kollapsa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Elon hade förresten även betalat 11 miljarder dollar i skatt för de aktieoptioner han fått via bonusprogrammet. Världens högsta skatt någon person någonsin betalat. Nån chans att han får tillbaka dem i så fall? :?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Elon har gjort mig och många andra som satsade tidigt på hans företag till miljonärer. Han är värd varenda cent enligt mig. ;)
perla1975
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perla1975 »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 17:39
spacecoin skrev: 31 maj 2024 17:13
TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 16:52
2018: "skulle du mot förmodan lyckas tiodubbla aktiekursen lovar vi att du ska få massa pengar aktier!"

2024: "skojar bara"
Hur tänker du om lönsamheten är under 10% på auto i fem år framåt, tillväxten är låg eller negativ, och FSD och roboten aldrig blir något? Q2 kommer att bli en katastrof gissar jag.
Vad som ev händer i framtiden påverkar inte en överenskommelse om en bonustrappa som avsåg åren 2018-2022. Jag anser att ingångna avtal skall hållas.

Ifall utvecklingen de närmaste åren blir så bedrövlig som vi tror får väl Elon bli utan lön i framtiden. (Eller snarare få lagstadgad minimilön som han skänker bort till välgörenhet, som hittills.) Eller kickas.

Men att retroaktivt dra tillbaka en belöning för en så enastående prestation som ingen trodde var möjlig att genomföra när planen presenterades är bara småsint. Skulle jag vara Elon skulle jag säga "fuckit" och lämna Tesla om jag gick miste om en utlovad belöning.

Viktigt att komma ihåg att paketet har redan röstats igenom 2018. Att det ska röstas om det nu igen tycker jag är ytterst konstigt.
Hade inte en domstol synpunkter på det och ogiltligförklarade förloppet?
psaaf
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av psaaf »

Fast omröstningen handlar väl om att styrelsen varit jävig och inte handlat i ägarnas bästa intresse när avtalet godkändes.
Det kom nyligen minst sagt kraftig kritik från en grupp ägare.

https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... sfunction/
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 18:06
Utan Elon tror jag att Tesla aktien kommer kollapsa.

Aktien är inget självändamål på det sättet. Är väl viktigare hur det går för företaget än att Elon pumpar kursen med hot air.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av roffe_s »

Elon stämd för insiderbrott av aktieägare. https://www.di.se/nyheter/teslaagare-an ... iderbrott/

” En av Teslas aktieägare har stämt grundaren och vd:n Elon Musk med anklagelser om insiderbrott, rapporterar Reuters.
Stämningen rör Elon Musks mångmiljardförsäljningar inför bokslutet 2022.”

Nyheten kommer från Reuters och argumentationen förefaller rätt intressant. Det handlar om rätt mycket pengar, genom att sälja innan rapport vann Musk cirka 45% i förhållande till om han skulle ha avvaktat bokslutrapportens publicering. Försäljningen omfattade ca 7.5 miljarder dollar.

D e mycke nu…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Teslakalle99
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 maj 2024 16:37

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslakalle99 »

Rösta på Tesla-stämman hos Swedbank/Sparbanken Skåne

Har någon med aktiedepå i Swedbank/Sparbanken Skåne (de har samma admin system för depå) lyckats rösta på stämman? Jag har pratat med kundtjänst under en veckas tid och lämna massa uppgifter men kommer ingen vart. Jag fick dock reda på att det skall kosta 1 000:- att kunna röst men ännu så länge har jag inte fått underlag för att gå vidare...

Jämfört med Avanza och Nordnet så verkar Swedbank/Sparbanken Skåne ha extremt dålig koll...
Ming
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 apr 2021 22:51

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Ming »

TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 18:12
Elon har gjort mig och många andra som satsade tidigt på hans företag till miljonärer. Han är värd varenda cent enligt mig. ;)
Förstår precis vad du menar! Jag och några kompisar som kom in tidigt tyckte det var förjäkligt att Charled Ponzi åkte i fängelset. Han förtjänade varje krona!

Tesla är ingen ponzi schema men Elon är en ponzi schemeer och det här avtalet som hans nepostyrelse skrev gick i princip ut på att pumpa upp aktiekursen och tömma företaget. Spelar ingen roll hur många som är rika, det är en form av bedrägeri och ägna en tanke på hur de som kom in de senaste 3 åren känner sig. Lurade av falska löften och nu försvinner 1/3 av deras investering till Elon
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Ming skrev: 02 jun 2024 09:45
TiborBlomhall skrev: 31 maj 2024 18:12
Elon har gjort mig och många andra som satsade tidigt på hans företag till miljonärer. Han är värd varenda cent enligt mig. ;)
Förstår precis vad du menar! Jag och några kompisar som kom in tidigt tyckte det var förjäkligt att Charled Ponzi åkte i fängelset. Han förtjänade varje krona!

Tesla är ingen ponzi schema men Elon är en ponzi schemeer och det här avtalet som hans nepostyrelse skrev gick i princip ut på att pumpa upp aktiekursen och tömma företaget. Spelar ingen roll hur många som är rika, det är en form av bedrägeri och ägna en tanke på hur de som kom in de senaste 3 åren känner sig. Lurade av falska löften och nu försvinner 1/3 av deras investering till Elon
Struntprat.

Kompensationspaketet var kopplat till både börsvärde och intäkter, och ingen har ”tömt” företaget.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar