Vibrationer i Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av AAKEE »

Dessutom är sannolikt drivlinan inte speciellt ändrad. Tesla gillar att uppdatera utsidan men bibehålla tekniken under, tex hjulupphängningar osv.


Det är säkert samma drivaxlar som innan.

Tex har model S kvar flera av sina 10 år gamla barnsjukdommar trots ett par refreshningar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av OfarligTesla »

current skrev: 21 maj 2024 20:41
Vibrationerna beror på däcken.

Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.
Med tanke på att folk i Tyskland rapporterar att de testat att byta ut hela hjulen utan att det löste vibrationerna så låter det osannolikt att däcken skulle lösa allt. Kan såklart vara flera olika fel som gett samma symptom där vissa beror på däcken men det verkar finnas problem med vibration som inte beror på däcken också.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av maxhallden »

Syntax skrev: 21 maj 2024 19:33
Är det någon som fått ordning på vibrationerna från sin Highland? Är det någon som testat att balansera om hjulen? Eftersom Tesla själva är så dåliga på att göra något åt problemet (sämsta kundupplevelse jag haft som nybilsägare) så funderar jag på att låta Euromaster balansera om hjulen.
Jag fick balanserat om hjulen och då försvann vibrationerna. Nu när däcken rullat 200 mil är det helt borta (Michelin E-primacy 18 tum).
Så i mitt fall var det däcken det berodde på och inget annat.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
MatsM3
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 sep 2021 12:38

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av MatsM3 »

Hej Har balanserat mina 18" hos Euromaster
Enligt dem var hjulen bra balanserade men problemet kvarstår, dvs vibrationer som kommer vid 115-120 km/h Deras teori var "plattor" i däcken men.....?
Har kört ca 160mil så får se om det blir bättre
Jag har en bokad service på Tesla i Malmö i mitten av juni
Återkommer
current
Inlägg: 231
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av current »

Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.

Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.

Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

current skrev: 22 maj 2024 12:24
Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.

Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.

Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Den här videon?

I den videon verkar bilen så vitt jag kan se ha något slags vinterdäck från Pirelli.

Rekommenderar även beskrivningen till den här videon.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Läste om det här någon annanstans också när jag sökte på ståplattor igår.

Från beskrivningen till videon ovan:
There are possibilities to reduce the flatspot by reducing the pressure, drive the tire hot, go imedently onto a lift and highen the pressure and let the car hung up for a while. Sounds funny, but this works.
Står dock inte hur länge "a while" är, men någon annan kanske vet. Framgår heller inte ifall det här kan lösa problemet helt.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av OfarligTesla »

current skrev: 22 maj 2024 12:24
Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.

Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.

Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Och hur förklarar du att folk säger sig ha kvar samma problem trots att de byter till helt andra sommardäck och fälgar?

EDIT: Finns tydligen de som fått däcken utbytta av Tesla flera gånger och problemet kvarstår ändå.

En tysk fick svar från Tesla Service som i grova drag sa att det är ett känt problem för Highland och att det idag inte finns en lösning men att det är ett angeläget problem för ingenjörerna att lösa.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av OscarA »

SwedishAdvocate skrev: 22 maj 2024 14:04
Forts.

Läste om det här någon annanstans också när jag sökte på ståplattor igår.

Från besrivningen till videon ovan:
There are possibilities to reduce the flatspot by reducing the pressure, drive the tire hot, go imedently onto a lift and highen the pressure and let the car hung up for a while. Sounds funny, but this works.
Står dock inte hur länge [a while] är, men någon annan kanske vet. Framgår heller inte ifall det här kan lösa problemet helt.
En tekniker på Tesla Mölndal sa något liknande om min S med 19”
Köra den varm med lågt tryck och sen fyll på, men inget om att den skulle hänga
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Syntax »

AT-Zimmermann: Nervige Vibration im Tesla Lenkrad! Serienproblem?

[media]
[/media]
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
current
Inlägg: 231
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av current »

Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.

Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Vindens »

current skrev: 23 maj 2024 10:50
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.

Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Vet inte om det är lika vanligt men det finns även skrivet om samma problematik på bakhjulsdrivna:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nd.322995/
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av maxhallden »

current skrev: 23 maj 2024 10:50
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.

Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

maxhallden skrev: 23 maj 2024 13:57
current skrev: 23 maj 2024 10:50
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.

Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Vindens »

SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2024 14:33
maxhallden skrev: 23 maj 2024 13:57
current skrev: 23 maj 2024 10:50
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.

Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.
Jag blev väldigt sugen på en Highland efter provkörning (som såklart inte hade vibrationer) men väljer nog att avvakta. Det hade varit bra att veta hur många bilar som är drabbade, pratar vi om en av tio bilar eller varannan bil?
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Vindens skrev: 23 maj 2024 15:35
SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2024 14:33
maxhallden skrev: 23 maj 2024 13:57
current skrev: 23 maj 2024 10:50
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.

Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.
Jag blev väldigt sugen på en Highland efter provkörning (som såklart inte hade vibrationer) men väljer nog att avvakta. Det hade varit bra att veta hur många bilar som är drabbade, pratar vi om en av tio bilar eller varannan bil?
Min på 19 sommarsulor är problemfri, vet inte hur vinterdäcken (18) är än dock.
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Vindens »

Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?

Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vindens skrev: 29 maj 2024 21:34
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?

Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?

Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
current
Inlägg: 231
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av current »

Det är väl bara köpa. Om du har fel på bilen så fixar Tesla det på garanti. Jag provkörde före köp och var inga vibrationer alls. 380 är väldigt dyrt för en bil som gått 5500 mil om man får en ny för 496k där du kan köra halvförsäkring samt få en mycket bättre produkt.

Sett flera tester av bilen ingen där dom nämner något om vibrationer i ratten.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Vindens »

SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 22:42
Vindens skrev: 29 maj 2024 21:34
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?

Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?

Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte :roll:
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Vindens »

current skrev: 29 maj 2024 22:56
Det är väl bara köpa. Om du har fel på bilen så fixar Tesla det på garanti. Jag provkörde före köp och var inga vibrationer alls. 380 är väldigt dyrt för en bil som gått 5500 mil om man får en ny för 496k där du kan köra halvförsäkring samt få en mycket bättre produkt.

Sett flera tester av bilen ingen där dom nämner något om vibrationer i ratten.
Ja den för 380 är dock en LR medan om det blir Highland blir det SR. Men ja oavsett ingen stor skillnad för en tystare bil med nyare teknik.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vindens skrev: 29 maj 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 22:42
Vindens skrev: 29 maj 2024 21:34
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?

Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?

Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte :roll:
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 23:08
Vindens skrev: 29 maj 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 22:42
Vindens skrev: 29 maj 2024 21:34
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?

Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?

Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte :roll:
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 29 maj 2024 23:17
SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 23:08
Vindens skrev: 29 maj 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 22:42
Vindens skrev: 29 maj 2024 21:34
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?

Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?

Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte :roll:
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...
Maw skrev: 01 maj 2024 13:46
Jag hörde precis i ”Bilar med sladd” att alla Highland lider av besvärande vibrationer i motorvägsfart. [...
...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Vindens »

SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 23:40
Nicke Nyfiken skrev: 29 maj 2024 23:17
SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 23:08
Vindens skrev: 29 maj 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: 29 maj 2024 22:42

Har du själv provkört en Highland RWD/SR?

Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte :roll:
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...
Maw skrev: 01 maj 2024 13:46
Jag hörde precis i ”Bilar med sladd” att alla Highland lider av besvärande vibrationer i motorvägsfart. [...
...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Det finns både problemfria bilar/ägare i denna tråd/den tyska och en del på TMC.
Samtidigt finns det folk som skriver att vissa kanske inte ens märker vibrationerna exempelvis om man inte aktivt letar efter dessa.

Ni som har/märker vibrationer i er Highland får gärna kommentera om det är en deal breaker.
Givetsvis kan man beställa och lämna tillbaka om man inte är nöjd men hade varit gött med en känsla över vad att förvänta sig om man drar nitlotten.
Skriv svar