Citroen e-C3
Moderator: Redaktion
Citroen e-C3
Citroen e-C3 Review: The affordable EV we've been waiting for
"The 2024 Citroen e-C3 is a £22,000 electric car with an official WLTP range of 199 miles from a full charge of its 44kWh lithium-iron phosphate (LFP) battery. Along with the Dacia Spring, it is part of a new wave of much-needed electric cars with much lower starting prices, yet that still have decent range and appealing design."
"The 2024 Citroen e-C3 is a £22,000 electric car with an official WLTP range of 199 miles from a full charge of its 44kWh lithium-iron phosphate (LFP) battery. Along with the Dacia Spring, it is part of a new wave of much-needed electric cars with much lower starting prices, yet that still have decent range and appealing design."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Citroen e-C3
Kul att det även kommer lite billigare elbilar från Europa (Slovakien).
Fast, vill man köra Citroën så kan man ju redan idag köpa en nästan ny e-C4 ännu billigare i Sverige.
I England verkar Citroën e-C4 X leda årets tävling i (procentuell) värdeminskning: https://www.carwow.co.uk/editorial/yout ... -cars-2024
Fast, vill man köra Citroën så kan man ju redan idag köpa en nästan ny e-C4 ännu billigare i Sverige.
I England verkar Citroën e-C4 X leda årets tävling i (procentuell) värdeminskning: https://www.carwow.co.uk/editorial/yout ... -cars-2024
Re: Citroen e-C3
Engelska priser gäller inte här, och du kan inte jämföra nybilspriser med beg. De som är nya i dag, kommer bli beg. (och ännu billigare) i framtiden.BEV[e-Rage] skrev: ↑23 maj 2024 21:51Kul att det även kommer lite billigare elbilar från Europa (Slovakien).
Fast, vill man köra Citroën så kan man ju redan idag köpa en nästan ny e-C4 ännu billigare i Sverige.
I England verkar Citroën e-C4 X leda årets tävling i (procentuell) värdeminskning: https://www.carwow.co.uk/editorial/yout ... -cars-2024
Sedan om vi lämnar det positiva med att det kommer flera nya billigare elbilar, så även om just denna kanske inte är min favorit (har inte testkört), så finns det en fördel och charm med mindre bilar än större.
Ibland är less more.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Citroen e-C3
Hade en E-C4 Shine 50kwh som hyrbil i höstas. Jag förstår att den är billig kan jag nog sammanfatta den upplevelsen. Det jag gillade allra minst var dess livsfarliga lane assist som när den inte längre tyckte sig se linjerna, släppte kontrollen utan några varningar överhuvudtaget.
För att inte tala om Citroens mobil app lösning...
För att inte tala om Citroens mobil app lösning...
Re: Citroen e-C3
Om inte annat är en fördel med e-C3 jämfört med e-C4 att den förstnämnda ser konventionell ut. Ger ett modernt och förvånansvärt propert intryck. Tror inte man ska underskatta utseendets betydelse när det kommer till bilar och e-C3 bör tilltala den stora massan på ett helt annat sätt än den mer designmässigt udda e-C4an.
Sköts nu också prissättningen av privatleasingen på ett vettigt sett finns alla förutsättningar för en succé.
Sköts nu också prissättningen av privatleasingen på ett vettigt sett finns alla förutsättningar för en succé.
-
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Citroen e-C3
Svenska priser för e-C3: https://dokument.citroen.se/prislistor/ ... nya-c3.pdf
En annan nackdel med en begagnad e-C4 är att den liksom de andra elbilarna från Stellantis på EMP1-plattformen bara hade 2G/3G till SOS eCall samt My Xxxxx appen fram till 2023.
En annan nackdel med en begagnad e-C4 är att den liksom de andra elbilarna från Stellantis på EMP1-plattformen bara hade 2G/3G till SOS eCall samt My Xxxxx appen fram till 2023.
Re: Citroen e-C3
Är det jag som fått tillfälliga lässvårigheter eller ingår inte uppvärmda säten i standardutrustningen/YOU?BEV[e-Rage] skrev: ↑24 maj 2024 11:02Svenska priser för e-C3: https://dokument.citroen.se/prislistor/ ... nya-c3.pdf
En billig elbil utan ens sätesvärme lär knappast vara någon hit vintertid Nu var visserligen inte pristillägget upp till MAX någon katastrof heller men ändå. MAX ger dessutom exempelvis rattvärme, backkamera och och justerbar förarstol i höjdled. Alla känns mer eller mindre som måsten för en modern bil. Faktiskt särskilt det sistnämnda då just franska småbilar av tradition haft en förarmiljö som inte fungerat särskilt väl för personer av normallängd och uppåt. (Läs: män i allmänhet.)
-
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Citroen e-C3
Den billigaste versionen saknar även 3-fas laddning vad jag kan se..BTC skrev: ↑24 maj 2024 11:26Är det jag som fått tillfälliga lässvårigheter eller ingår inte uppvärmda säten i standardutrustningen/YOU?BEV[e-Rage] skrev: ↑24 maj 2024 11:02Svenska priser för e-C3: https://dokument.citroen.se/prislistor/ ... nya-c3.pdf
En billig elbil utan ens sätesvärme lär knappast vara någon hit vintertid Nu var visserligen inte pristillägget upp till MAX någon katastrof heller men ändå. MAX ger dessutom exempelvis rattvärme, backkamera och och justerbar förarstol i höjdled. Alla känns mer eller mindre som måsten för en modern bil. Faktiskt särskilt det sistnämnda då just franska småbilar av tradition haft en förarmiljö som inte fungerat särskilt väl för personer av normallängd och uppåt. (Läs: män i allmänhet.)
Smart att göra en variant precis under 300’ för att få uppmärksamhet, och sedan kostar den som folk köper från 350’.
Re: Citroen e-C3
För att gå upp på 11 kW 3-fas och för att få elektriskt uppvärmda framstolar (också en viktig funktion, speciellt på elbilar) så måste man köpa till ett sk "Winter Pack" för ca 25 000 SEK.
Blev lite löjligt plötsligt med enbart basmodellen. Verkligt baspris här i Norden blir nog snarare 325 papp istället för 300 papp.
Sjukt att de lagt upp det så, men de vill väl inte att någon skall köpa basmodellen utan extrautrustning. KW Bruun tänker väl att de var lite smarta och fiffiga med detta tricket och upplägget.
Blev lite löjligt plötsligt med enbart basmodellen. Verkligt baspris här i Norden blir nog snarare 325 papp istället för 300 papp.
Sjukt att de lagt upp det så, men de vill väl inte att någon skall köpa basmodellen utan extrautrustning. KW Bruun tänker väl att de var lite smarta och fiffiga med detta tricket och upplägget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik