BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1464
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX

Inlägg av Verdi_ »

Nicke Nyfiken skrev: 20 maj 2024 12:03
Verdi_ skrev: 19 maj 2024 23:18
Nicke Nyfiken skrev: 19 maj 2024 21:58
Verdi_ skrev: 19 maj 2024 20:12
thebishop skrev: 19 maj 2024 13:50
Så är det. Älskade model s (trots fiskmunnen, den är ju ungefär som ix grillen…. Men bättre efter refresh) när den kom, model 3/y/x har jag aldrig gillat 100%, ankstjärtar och annat… men en del designer vänjer man sig vid också när man sett dem tillräckligt - ix i övrigt tycker jag ser mer än ok ut, så valde en mörk färg som tonar ner grillen…).

Det finns också en glädje i avsaknad av skrammel, tyst framfart - noll vinande från motorerna osv…

Får se hur kvaliteten är på BMW-n, men det skall extremt mycket till för att inte upplevas drastiskt bättre än teslan som haft extremt mycket fel och tveksam service senaste åren.

Jag tycker att iX växer för varje gång jag ser den. Tycker "vanliga" bilar ser tråkiga ut i jämförelse.

Jag har bara goda erfarenheter av kvaliteten hos BMW. Helt annat än VAG-möget. Och ja, Tesla för den delen... :lol:
Och ändå har du kört Tesla i... ja hur många år är det nu? ;)
Har inte råd. Började med att Tesla sänkte priset med 300 tkr ca 6 månader efter att jag köpte den. Har hela tiden varit omöjligt/dåligt att sälja den. Förutom sensommaren 2022 då jag var ytterst nära att sälja den för 630' vilket hade varit fantastiskt. Men det visste jag inte då.

När jag köpte min Tesla så fanns det bokstavligen inga alternativ.
Om det handlar om pengar blir det nog svårt att byta upp sig till en BMW. De konkurrerar ju inte direkt genom prissättningen.

Ja sensommaren -22 var en bra tid att sälja elbilar.
Fick 440.000:- för en S 2014 med 13.500 mil på mätaren.
Mitt "problem" är att min gamla bil faktiskt gör jobbet på ett ok sätt. Den har utrymmen, prestanda, räckvidd... Visst har den brister. Dåliga strålkastare, bristfällig ljudisolering osv osv. Men är det verkligen värt 6-7 tusen extra i månaden för att få sitta i en lite finare bil? Samtidigt som jag kanske väljer att grilla kyckling istället för oxfilé för att spara några hundringar? Det blir ju oerhört skevt och själviskt. Jag kan inte motivera det för mig själv helt enkelt. Fast sen väljer jag ändå inte att grilla oxfilé varje gång eftersom jag tycker att kyckling "duger". Ja osv.

Det är lite som när man ska boka ett hotell på semestern. Visst, man har ju egentligen råd med ett dyrare men det billigare duger liksom och då kan man inte motivera sig själv till att ta det dyrare. Och tar man ändå det dyrare så finns det ett ännu dyrare som man väljer bort...

Det är väl bara om man är riktigt rik som man aldrig behöver reflektera över vad saker och ting kostar och hela tiden väljer fritt från ekonomiska hänsyn.

Det som driver mig nu är ändå att jag känner att jag "måste" sälja bilen i god tid innan batterigarantin går ut om drygt 2 år. Så jag letar väl ett bra läge. Om det dyker upp i höst eller ännu nästa år får vi se.

Och när jag ska byta så prioriterar jag BMW. Så farligt mycket dyrare är inte deras bilar än konkurrenterna. Iaf inte om de ska klara mina skall-krav och även få mig att känna nåt slags vill-ha-känsla dessutom. Det känner jag inte inför EV6, Enyaq, ID.4, Model Y osv.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Hur länge kan BMW-bilarna ha rastvärme/kyla?
Kan man tex sova över i bilen som i en Tesla?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: BMW iX

Inlägg av thebishop »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 maj 2024 18:16
Hur länge kan BMW-bilarna ha rastvärme/kyla?
Kan man tex sova över i bilen som i en Tesla?
Verkar vara en halvtimme typ i stöten, inget för övernattning såvitt jag kan förstå.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

thebishop skrev: 25 maj 2024 18:29
Sportbilsentusiasten skrev: 25 maj 2024 18:16
Hur länge kan BMW-bilarna ha rastvärme/kyla?
Kan man tex sova över i bilen som i en Tesla?
Verkar vara en halvtimme typ i stöten, inget för övernattning såvitt jag kan förstå.
Kan man se kupe'-tempen i appen?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: BMW iX

Inlägg av thebishop »

Nä, tyvärr inte - det saknas
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar