Tjenixen
Minst 6dagar i veckan laddar jag till 80% över natten, borta över dagen, kommer oftast hem med 5-25% kvar i batteriet på em/kväll.
Sen står bilen ofta med låg SOC till kl 23.00 då laddare går igång och laddar till 80%. Rinse n repeat 6d/vecka.
Ska man börja ladda till 90% för att undvika regelbunden <20% SOC, eller fortsätta såhär?
Nån batterinörd som kan batterihälsa som har svar?
Hög procent eller låg procent - mer skadligt?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Hög procent eller låg procent - mer skadligt?
Akke är väll kungen på det här men så lågt som möjligt, verkar inte som att du ska ändra på något. 5% när du är hemma räcker ju fint
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Hög procent eller låg procent - mer skadligt?
teslaponken skrev: ↑26 maj 2024 15:32Tjenixen
Minst 6dagar i veckan laddar jag till 80% över natten, borta över dagen, kommer oftast hem med 5-25% kvar i batteriet på em/kväll.
Sen står bilen ofta med låg SOC till kl 23.00 då laddare går igång och laddar till 80%. Rinse n repeat 6d/vecka.
Ska man börja ladda till 90% för att undvika regelbunden <20% SOC, eller fortsätta såhär?
Nån batterinörd som kan batterihälsa som har svar?
Under 20% är absolut ingen fara.
Ned till 0% är absolut väldigt safe.
Det är bra att du laddar ”sent” då bilen står med låg SOC så lång tid som möjligt. Tid på eller under 55/60% (beroende på batteri) är betydligt bättre än > 55/60%. Ju senare du kan ladda desto bättre.
80-10 eller 90-20% spelar ingen stor roll. Principiellt är lägre bättre.
Kör man halva dagssträckan direkt på morgonen och bilen står hela dagen med mellan-nivå så är det teoretiskt bättre med att försöka komma på eller under 55/60%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Hög procent eller låg procent - mer skadligt?
AAKEE skrev: ↑26 maj 2024 19:00teslaponken skrev: ↑26 maj 2024 15:32Tjenixen
Minst 6dagar i veckan laddar jag till 80% över natten, borta över dagen, kommer oftast hem med 5-25% kvar i batteriet på em/kväll.
Sen står bilen ofta med låg SOC till kl 23.00 då laddare går igång och laddar till 80%. Rinse n repeat 6d/vecka.
Ska man börja ladda till 90% för att undvika regelbunden <20% SOC, eller fortsätta såhär?
Nån batterinörd som kan batterihälsa som har svar?
Under 20% är absolut ingen fara.
Ned till 0% är absolut väldigt safe.
Det är bra att du laddar ”sent” då bilen står med låg SOC så lång tid som möjligt. Tid på eller under 55/60% (beroende på batteri) är betydligt bättre än > 55/60%. Ju senare du kan ladda desto bättre.
80-10 eller 90-20% spelar ingen stor roll. Principiellt är lägre bättre.
Kör man halva dagssträckan direkt på morgonen och bilen står hela dagen med mellan-nivå så är det teoretiskt bättre med att försöka komma på eller under 55/60%.
Då gör jag rätt.
6 dagar i veckan står bilen med >70% SOC ca 2-3h (4-7 på morgonen). Knappt 10% av tiden på dygnet.
90% av tiden står alltså bilen med SoC 5-70% (mellan 07-04 typ).
tiden med >70% är kort.
Re: Hög procent eller låg procent - mer skadligt?
Japp.teslaponken skrev: ↑26 maj 2024 19:45AAKEE skrev: ↑26 maj 2024 19:00teslaponken skrev: ↑26 maj 2024 15:32Tjenixen
Minst 6dagar i veckan laddar jag till 80% över natten, borta över dagen, kommer oftast hem med 5-25% kvar i batteriet på em/kväll.
Sen står bilen ofta med låg SOC till kl 23.00 då laddare går igång och laddar till 80%. Rinse n repeat 6d/vecka.
Ska man börja ladda till 90% för att undvika regelbunden <20% SOC, eller fortsätta såhär?
Nån batterinörd som kan batterihälsa som har svar?
Under 20% är absolut ingen fara.
Ned till 0% är absolut väldigt safe.
Det är bra att du laddar ”sent” då bilen står med låg SOC så lång tid som möjligt. Tid på eller under 55/60% (beroende på batteri) är betydligt bättre än > 55/60%. Ju senare du kan ladda desto bättre.
80-10 eller 90-20% spelar ingen stor roll. Principiellt är lägre bättre.
Kör man halva dagssträckan direkt på morgonen och bilen står hela dagen med mellan-nivå så är det teoretiskt bättre med att försöka komma på eller under 55/60%.
Då gör jag rätt.
6 dagar i veckan står bilen med >70% SOC ca 2-3h (4-7 på morgonen). Knappt 10% av tiden på dygnet.
90% av tiden står alltså bilen med SoC 5-70% (mellan 07-04 typ).
tiden med >70% är kort.
Kan man innebär det en halvering av calendar aging (degradering pga tid) när SOC är 55% eller lägre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hög procent eller låg procent - mer skadligt?
På vintern kan det vara en fördel att ladda när man kommer hem, då batteriet är lite varmt. Men med den stora massan kyls det nog inte så snabbt ändå....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Hög procent eller låg procent - mer skadligt?
Det kyls rätt fort om bilen står ute.
Jag har data på det.
Sedan bilarna började ha värmepump så får man nytta av att ha varmt batteri, då värmepumpen tar värmeenergi från batteriet om det finns för att värma kupen. Gör en hel del skillnad i räckvidd och förbrukning.
Det är med andra ord sannolikt smartare att ladda sent vintertid också, då man får igen energin man ödslat på ev batterivärme.
Laddar man kvällen innan kommer värmeenergin att försvinna ut i naturen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5