Svajig visning av laddnivå
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Svajig visning av laddnivå
Min bil är hos Tesla för ett plåt- pch lackjobb (på garantin) och under tiden har jag en Model 3 LR - 2019 som lånebil. Min bil (M3LR-2020) visade lite svajig visning av SoC innan jag lämnade in den. Så har det varit under våren. Bilens visning av batteri-% hoppar lite upp och med medan den står parkerad. Det jag undrar över är om senare programvaruversioner gör detta i större utsträckning än tidigare. Lånebilen jag har är likadan. Både den och min egen bil har version 2024.8.9.
Ett exempel på hur SoC kan variera. Igår kväll kördes bilen en kort sväng, varpå den parkerades med 11 % SoC. På mindre än en timme sjönk SoC till 8 % medan bilen stod still. Det var inte kallt ute. Därefter kördes den en halvmil och SOC sjönk till 7 %. Väl hella fick den en kort laddning, så att den visade 14 %. Nu på morgonen visar den 16 %.
Det här är bara ett exempel på hur laddnivån hoppar upp eller ner lite hur som helst, både hos min egen bil och hos lånebilen. Är det någon som har en förklaring, för så här hoppigt har det inte varit tidigare.
Normalt sett är ju detta ett minimalt problem, men i och med att jag tänker delta i SECC i sommar så vill jag inte ha osäkerhet kring bilens ladnivå.
Ett exempel på hur SoC kan variera. Igår kväll kördes bilen en kort sväng, varpå den parkerades med 11 % SoC. På mindre än en timme sjönk SoC till 8 % medan bilen stod still. Det var inte kallt ute. Därefter kördes den en halvmil och SOC sjönk till 7 %. Väl hella fick den en kort laddning, så att den visade 14 %. Nu på morgonen visar den 16 %.
Det här är bara ett exempel på hur laddnivån hoppar upp eller ner lite hur som helst, både hos min egen bil och hos lånebilen. Är det någon som har en förklaring, för så här hoppigt har det inte varit tidigare.
Normalt sett är ju detta ett minimalt problem, men i och med att jag tänker delta i SECC i sommar så vill jag inte ha osäkerhet kring bilens ladnivå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3648
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Svajig visning av laddnivå
Låt bilen djupsova med låg och hög SOC några timmar så brukar det stabilisera sig.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Svajig visning av laddnivå
Bilen djupsover ofta med låg SoC, men däremot sällan hög, eftersom jag bara laddar över 55 % när jag snart ska iväg, får den nästan aldrig djupsova med hög SoC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3648
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Svajig visning av laddnivå
Där har vi nog svaret, nån gång per månad sova ~ 5 timmar med minst 85% tror jag fixar "problemet"
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5495
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Svajig visning av laddnivå
Min bil har nog aldrig någonsin "sovit" med högre SoC än 80%.
Jag upplever inga problem med svajig visning av laddnivå. Det ändrar sig aldrig med mer än 1%.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Svajig visning av laddnivå
Jag har inte heller upplevt det tidigare. Och det är inget nytt för mig att ladda till max 55 %, förutom inför långfärd. Så har jag gjort i ungefär tre år.Nicke Nyfiken skrev: ↑27 maj 2024 19:24Min bil har nog aldrig någonsin "sovit" med högre SoC än 80%.
Jag upplever inga problem med svajig visning av laddnivå. Det ändrar sig aldrig med mer än 1%.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5495
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Svajig visning av laddnivå
Laddar också alltid till 55% till vardags.Niklas Z skrev: ↑27 maj 2024 20:20Jag har inte heller upplevt det tidigare. Och det är inget nytt för mig att ladda till max 55 %, förutom inför långfärd. Så har jag gjort i ungefär tre år.Nicke Nyfiken skrev: ↑27 maj 2024 19:24Min bil har nog aldrig någonsin "sovit" med högre SoC än 80%.
Jag upplever inga problem med svajig visning av laddnivå. Det ändrar sig aldrig med mer än 1%.
Vid långresor laddar jag till 80% under natten, och startar sedan laddningen manuellt så den blir klar lagon till avresan.
Min bil är 2 år och har rullat ~4500 mil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Svajig visning av laddnivå
Normalt är inte 55% daligt ett problem.
Det som teoretiskt skulle kunna hända är att BMS börjar beräkna kapaciteten fel. Inte just för att man laddar till 55% men att BMS inte får se så stor del av batteriet. Det ska normalt inte spela ngn större roll men det kan kanske fara iväg ändå.
Om BMS överskattar batterikapaciteten kommer bilens beräknade SOC under körning att bli för hög. Kom ihåg att SOC inte går mäta under körning så bilen räknar hur mycket energi som används och drar det från ”nominal remaining” energi ombord.
Om kapaciteten är överskattad tror bilen att man har med enegi ombord än man de fakto har, samt att tex när man använt 40kWh av ett 80kWh batteri skulle det motsvara 50% använd energi, men om batteriet bara är 78kWh i verkligheten motsvara den förbrukade energin 51%. Det är ungefär där man hamnar, 1-2% fel pga att BMS har fel i kalkylen på kapaciteten.
När man har parkerat kan BMS mäta SOC och justera det. För att vi ska kunna se justeringen i SOC krävs förstås en kombo av att vi kört tillräckligt långt med en BMS som uppskattar kapaciteten tillräckligt fel. (Det är dock rätt lätt att se med Scan my tesla där man ser SOC i tiondels procent.
Underskattas kapaciteten kommer göra att SOC underdrivs, bilen räknar med att för stor del förbrukas. Justeras också efter körning.
Har man inte haft bilen sovandes (sentry igång etc.) på länge kan både BMS kapacitetsbedömning och SOC. Vara fel före start då kan det bli ett större hopp efter parkering.
Hoppar SOC mycket ( >2-3-4% efter lång körning - parkering) beror det sannolikt på något annat. Det ska egentligen inte hoppa mer än (maximalt) de där fåtal procenten pga lite fel estimat.
Har man laddat mycket på supercharger kan spänningskurvan ha ändrats lite (dvs vilken vilospänning som motsvarar vilken SOC), oklart hur Tesla hanterar det. Det finns en SOC reset i servicemenyn som kanske är till för något sånt.
Jag har sett under några år att det inte har vart speciellt ovanligt att äldre model S stannat med ~10% kvar på skärmen eller så. Det beror garanterat på en feluppskattning av kapaciteten och/eller nominal remaining kontra cellspänning.
Parkerar man en sån bil före den strejkar kommer man absolut få ett rejält hopp i SOC efter parkeringen.
Det som teoretiskt skulle kunna hända är att BMS börjar beräkna kapaciteten fel. Inte just för att man laddar till 55% men att BMS inte får se så stor del av batteriet. Det ska normalt inte spela ngn större roll men det kan kanske fara iväg ändå.
Om BMS överskattar batterikapaciteten kommer bilens beräknade SOC under körning att bli för hög. Kom ihåg att SOC inte går mäta under körning så bilen räknar hur mycket energi som används och drar det från ”nominal remaining” energi ombord.
Om kapaciteten är överskattad tror bilen att man har med enegi ombord än man de fakto har, samt att tex när man använt 40kWh av ett 80kWh batteri skulle det motsvara 50% använd energi, men om batteriet bara är 78kWh i verkligheten motsvara den förbrukade energin 51%. Det är ungefär där man hamnar, 1-2% fel pga att BMS har fel i kalkylen på kapaciteten.
När man har parkerat kan BMS mäta SOC och justera det. För att vi ska kunna se justeringen i SOC krävs förstås en kombo av att vi kört tillräckligt långt med en BMS som uppskattar kapaciteten tillräckligt fel. (Det är dock rätt lätt att se med Scan my tesla där man ser SOC i tiondels procent.
Underskattas kapaciteten kommer göra att SOC underdrivs, bilen räknar med att för stor del förbrukas. Justeras också efter körning.
Har man inte haft bilen sovandes (sentry igång etc.) på länge kan både BMS kapacitetsbedömning och SOC. Vara fel före start då kan det bli ett större hopp efter parkering.
Hoppar SOC mycket ( >2-3-4% efter lång körning - parkering) beror det sannolikt på något annat. Det ska egentligen inte hoppa mer än (maximalt) de där fåtal procenten pga lite fel estimat.
Har man laddat mycket på supercharger kan spänningskurvan ha ändrats lite (dvs vilken vilospänning som motsvarar vilken SOC), oklart hur Tesla hanterar det. Det finns en SOC reset i servicemenyn som kanske är till för något sånt.
Jag har sett under några år att det inte har vart speciellt ovanligt att äldre model S stannat med ~10% kvar på skärmen eller så. Det beror garanterat på en feluppskattning av kapaciteten och/eller nominal remaining kontra cellspänning.
Parkerar man en sån bil före den strejkar kommer man absolut få ett rejält hopp i SOC efter parkeringen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Svajig visning av laddnivå
När du fått igen din bil, gör en BMS kalibrering:Niklas Z skrev: ↑27 maj 2024 08:45Min bil är hos Tesla för ett plåt- pch lackjobb (på garantin) och under tiden har jag en Model 3 LR - 2019 som lånebil. Min bil (M3LR-2020) visade lite svajig visning av SoC innan jag lämnade in den. Så har det varit under våren. Bilens visning av batteri-% hoppar lite upp och med medan den står parkerad. Det jag undrar över är om senare programvaruversioner gör detta i större utsträckning än tidigare. Lånebilen jag har är likadan. Både den och min egen bil har version 2024.8.9.
Ett exempel på hur SoC kan variera. Igår kväll kördes bilen en kort sväng, varpå den parkerades med 11 % SoC. På mindre än en timme sjönk SoC till 8 % medan bilen stod still. Det var inte kallt ute. Därefter kördes den en halvmil och SOC sjönk till 7 %. Väl hella fick den en kort laddning, så att den visade 14 %. Nu på morgonen visar den 16 %.
Det här är bara ett exempel på hur laddnivån hoppar upp eller ner lite hur som helst, både hos min egen bil och hos lånebilen. Är det någon som har en förklaring, för så här hoppigt har det inte varit tidigare.
Normalt sett är ju detta ett minimalt problem, men i och med att jag tänker delta i SECC i sommar så vill jag inte ha osäkerhet kring bilens ladnivå.
Sentry och cabin overheat protection = off.
Starta om bilen i menyn före du börjar (säkerhet-stäng av bilen). Låt sen bilen stå 10min eller ngt utan att röra något, inte röra dörr, inte skärm inte broms -kort och gott: rör ingenting. (När du rör bilen efter minst 10 min ska de klonka/smälla under baksätet. Det är ett tecken på att bilen har kunnat sova).
Låt bilen stå över natten med ~5-10%. Det går gå läge men om SOC är osäker bör du ha lite marginal. Sentry, cabin overheat och summon off.
Låt sedan bilen stå med runt 80-100%, minst 3-4 timmar. Högre är bättre, jag hade sett till att ha minst 90% för att trigga balansering av battericellerna.
Det ovan går repetera, både låg och hög SOC. Det är viktigt att bilen sover, dvs sentry off etc och inget okynneskikande i appen under tiden. Det är när bilen sover eller rättare sovit en stund som BMS kan mäta exakt SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5